Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Een paardenthermium heet het officieel. Het woord 'sauna' mag niet. Het is 'een sóórt sauna', verduidelijken de eigenaren Ad Beijsens en Astrid van der Mierden.
Infraroodlichtstralen verwarmen de cabine ter grootte van een paardentrailer tot een graad of dertig, veertig. "De dieptestraling gaat tot in de spieren en gewrichten."
Er komt geen stoom bij kijken. Maar als een viervoeter last heeft van de luchtwegen, kan er wel een pluimpje stoom de box in geblazen worden.
De warmte van de 'paardensauna' verzacht peesblessures, spierpijn, verkoudheid en stimuleert de stofwisseling. Vooral renpaarden hebben er baat bij.
Ook mensen trouwens: het thermium van Duits fabrikaat biedt een vorm van warmtetherapie. Ad Beijsens staat er zelf geregeld ook een halfuurtje in, naast een van zijn paarden. Voor zijn rugklachten. Maar ook klanten mogen met hun paard mee naar binnen. "Dat is juist goed", weet Astrid van der Mierden. "Het paard blijft rustig en de eigenaar weet wat het dier ondergaat."
De 'sauna' dient niet verward te worden met het solarium, de 'gewone' warmtelampen die in veel maneges hangen.
De Bemi ('Beijsens en Mierden') Hoeve heeft zich onlangs geïnstalleerd als paardenkraam- en revalidatiecentrum. Merries kunnen er een veulen werpen.
Ook vangt het bedrijf dieren op van mensen die geen tijd hebben om een paard uitgebreid te verzorgen bij ziekte of blessures.
Het gaat met high-tech: in de stallen hangen camera's en via een mobieltje krijgen de eigenaars een seintje zodra bij een bevalling de weeën opkomen.
"We verzorgen ook moederloze veulens, als de merrie is overleden tijdens de bevalling", vertelt Van der Mierden terwijl ze het veulen Chelsea aait. Ze gaf die jonge merrie de eerste dagen op de Bemi Hoeve om de twee uur de fles - 24 uur per etmaal.
Het Hoogeloonse echtpaar - tot enkele jaren terug varkensfokkers - wil van de hoeve hun middel van bestaan maken. Op 10 november houden ze een open dag.
Maar de Bemi Hoeve draait nu al aardig. De afgelopen maanden zagen tien veulentjes er het levenslicht en twee paarden kwamen revalideren. Zelfs de dierenarts uit de buurt bracht zijn drachtige merrie er onder, omdat hij zelf op vakantie ging. "Mooi dat zelfs hij vertrouwen in ons heeft", zegt Van der Mierden glunderend.
De twee hebben veel over voor hun bedrijf. Altijd is een van hen thuis om een oogje op de dieren te houden, dag en nacht. Ze gaan daarom zelfs om beurten naar familiefeestjes. Ad: "Ik heb dit jaar al veel verjaardagen gemist."
Lame schreef:Nou dat lijkt me nog wel eens wat.. ipv met je vriendinnen naar de sauna.. met je paard.. hoef je ook niet zoveel te kletsen
Needje schreef:Maar wat ik niet snap. Als pezen boven de 40 graden worden gaan eiwitten stollen en kan je blessures krijgen. Waarom dus je paard blootstellen aan dit gevaar?
Qimm schreef:Needje schreef:Maar wat ik niet snap. Als pezen boven de 40 graden worden gaan eiwitten stollen en kan je blessures krijgen. Waarom dus je paard blootstellen aan dit gevaar?
Ik hoop niet dat dat voor álle pezen geldt :|
Enne is dit niet gewoon een uitgebreid solarium?