Ponyhouder verwijdert overvloedig Jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ponyhouder verwijdert overvloedig Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 09:51

http://www.dierenpolitie.nl/nieuws/laat ... kruid.html
dierenpolitie.nl

Eerder dit jaar waarschuwde de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming voor het giftige Jacobskruiskruid. Het kan levensgevaarlijk zijn voor onder meer paarden en pony’s. Het plantje vormt in de wei echter alleen een probleem als de dieren er van moeten eten omdat er niet genoeg andere vegetatie aanwezig is.
In Emmen heeft de LID zo’n weiland met pony's aangetroffen. De eigenaar heeft het Jacobskruiskruid in goed overleg met de inspectiedienst verwijderd, waardoor zijn dieren zich niet noodgedwongen aan het plantje hoeven te wagen.

Kijk hier voor "voor en na" foto's.

Sabbientje

Re: Ponyhouder verwijdert overvloedig Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:03

Zeer goed dat die man er iets aan gedaan heeft.

maar het grappige is, dat in het midden van de "na" foto, nog steeds Jacobskruid staat Clown Ook al is het 1 plantje.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:04

Inderdaad Ja
dat weiland stond wel goed vol zeg!!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:04

Nou die man heeft tenminste iets over voor zijn dieren. Wat een verschil zeg!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:05

Flauwekul, paarden en pony's raken alleen vergiftigd door jacobskruid als het gedroogd in het hooi zit. Hier eten ze echt niet van.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:11

janderegelaa schreef:
Flauwekul, paarden en pony's raken alleen vergiftigd door jacobskruid als het gedroogd in het hooi zit. Hier eten ze echt niet van.

Dat klopt wel maar daarom moet iedereen nog wel z'n verantwoording nemen op eigen grond om het spul te verwijderen, zodat het niet verder kan uitzaaien. Ik ben vaak langs die weilandjes gereden en heb me er iedere keer weer over verbaasd dat mensen het zo ver laten komen. Toch fijn dat er nu op gecontroleerd wordt, had altijd het idee dat niemand wat deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:15

Als er bijna geen gras meer staat gaan sommige paarden toch echt wel aan de JKK plant.

Opzich maar dubbel, hij moet het wieden en de gemeetes laten het vrolijk verder zaaien...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:15

Girlgamer schreef:
Nou die man heeft tenminste iets over voor zijn dieren. Wat een verschil zeg!

eh..... volgens mij was dit geen spontane aktie van die man!

Citaat:
In Emmen heeft de LID zo’n weiland met pony's aangetroffen. De eigenaar heeft het Jacobskruiskruid in goed overleg met de inspectiedienst verwijderd, waardoor zijn dieren zich niet noodgedwongen aan het plantje hoeven te wagen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:17

Ja, maar hij heeft het wél gedaan, en daar gaat het uiteindelijk om Knipoog

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:21

het blijft natuurlijk wel een vies mottig paardeweitje omheind met losflubberend prikkeldraad, jacobskruiskruid of niet..

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:25

Wij doen het verwijderen van het Jacobskruid al jaren, wanneer worden wij in het zonnetje gezet, haha! Oh ja, het is inmiddels al helemaal weg, hooguit komt er in de zomer 1 a 2 van die planten naar boven, verder hebben wij er geen last meer van!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:31

goed! nu nog de prikkeldraad weg Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:36

Farouche schreef:
Ja, maar hij heeft het wél gedaan, en daar gaat het uiteindelijk om Knipoog

Ja maar niet omdat hij zoveel voor z'n pony's overheeft zoals ik quotte... Maar omdat de LID afd. Emmen hem gesommeerd heeft het sput te verwijderen Knipoog .

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:44

pff dat weilandje stond vol zeg,op de foto van "na"is inderdaad nog kruid te zien.Ik haal al 3 jaar lang het kruid weg uit de wei we hebben het ook geprobeerd met spuiten en zout om de steel een strooien ze gaan wel dood ma het werkt niet. Spuiten ook niet. Dit jaar weer alles weg gehaald het word gelukkig met het jaar minder. Maar het is wel een werk zeg ben er 2 a 3 dagen mee bezig maja we hebben ook 2 hectare land.... Maar het kruid is zowel gedroogd als vers giftig!! Maar die man heeft wel goed werkt verricht en hopen dat hij nu ook ziet dat het weilandje er een stuk ruimetelijker uitziet voor de pony's.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:59

tja toch jammer dat een paardenmens erop gewezen moet worden , en het er dan pas uithaalt en niet uit zichzelf denkt ik red me paarden , maar ja .

ook hier hebben we JJK halen het er elk jaar weer zoveel mogelijk uit , maar blijft terug komen vind het maar K kruid

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:38

Jacobskruiskruid groeit goed op arme grond. Vaak als je het goed bemest met kunstmest blijft het(na eerder uittrekken) weg. Ik vind het op zich wel een goede actie van de eigenaar om het eindelijk weg te halen, maar hij had dit uit zich zelf natuurlijk al veeeel eerder moeten doen! Begrijpelijk dat die Shetjes niet op een vette wei lopen waar kunstmest op gestrooid wordt. Maar er is wel een middel om dit kruid te bestrijden hoor.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:59

Sullie97 schreef:
Wij doen het verwijderen van het Jacobskruid al jaren, wanneer worden wij in het zonnetje gezet, haha! Oh ja, het is inmiddels al helemaal weg, hooguit komt er in de zomer 1 a 2 van die planten naar boven, verder hebben wij er geen last meer van!

dan wil ik in datzelfde zonnetje! Cool ik stop vaak zelfs langs de weg als dat kan, om dat spul eruit te trekken Bloos en onze weilanden zijn idd ook vrij, af en toe een enkele plant die gelijk wordt verwijderd.

maa ris dit weiland vanaf de weg te zien? dan zijn wij er afgelopen zomer langsgeweest en was t nog erger als op de foto's te zien is

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:17

elinax21 schreef:
maa ris dit weiland vanaf de weg te zien? dan zijn wij er afgelopen zomer langsgeweest en was t nog erger als op de foto's te zien is

ja, vlak voor de rotonde

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:21

ik weet niet meer precies hoe die weg lag Bloos weet alleen dat we er niet zo makkelijk heen konden want ik had er wat van willen zeggen Bloos

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:24

De eigenaar heet "in goed overleg"de planten verwijderd. Volgens mij kan de inspectiedienst niet eens verplichten om planten te verwijderen. Dus de man heeft volgens mij best een pluimpje verdiend.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:29

iepsel schreef:
De eigenaar heet "in goed overleg"de planten verwijderd. Volgens mij kan de inspectiedienst niet eens verplichten om planten te verwijderen. Dus de man heeft volgens mij best een pluimpje verdiend.

nou tis toch van de zotte dat het door een inspectie dienst nog eens gezegd moet worden ? deze man had er zelf ook aan kunnen denken hij is degene die de paardjes zo houd en niet de inspectiedienst lijkt me

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:05

janderegelaa schreef:

Ben ik niet met je eens. Ook vers is het giftig, maar ze zullen het vers niet snel eten, tenzij bij tekort aan ander voer. een paard zal zowiezo niet snel iets eten wat giftig is voor hem maar in hooi herkennen de paarden de plant niet en zullen ze het wel eten.

Goed dat die kerel het uiteindelijk verwijderd heeft, wel of niet uit liefde voor de beesten maakt dan ook niet zo veel uit. Niet iedereen gaat hetzelfde met paarden om als wij.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:38

En ook niet iedereen kent het kruid helaas. Natuurlijk zou dat wel moeten maar goed het is nou eenmaal niet zo, en idd..die man kunnen ze voor zover ik weet ook niet verplichten om het weg te halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:07

Voor dit jaar is het weiland iig al aardig leeggehaald. Nu maar afwachten of de man de aankomende jaren er nog steeds zo scherp op gaat zijn. Als het eenmaal in je grond zit, ben je er niet zo snel vanaf!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:49

Citaat:
janderegelaa schreef:

Als er zoveel jkk staat, kunnen de paarden er bijna niet omheen. Als de paarden er doorheen lopen en het plantje breekt af, droogt hij ook. En dan herkennen de paarden hem niet meer als giftig en eten het wel.
(spreek helaas uit ervaring)