Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
detour schreef:Check maar eens bij Google, dan zul je vast wel iets vinden over deze vreselijke aandoening!
Afschuwelijk trouwens, wat voor gevolgen heeft dit voor de dieren als ze dit oplopen? Hoeveel eigenaren brengen zo'n dier met een handicap naar de handelaar?
Als er sprake is van een genetische afwijking bij het fokken van Appaloosa's, dan zou het fokken ervan wat mij betreft PER DIRECT gestopt worden. Als we doelbewust risico's gaan nemen met het fokken van een leuk printje en daarbij de gok nemen dat het dier blind zal worden, dan gaat het wat mij betreft- ethisch gezien- aan het doel voorbij.
dyaco schreef:Ik denk ook niet dat het met erfenlijkheid temaken heeft want ik ken maar liefst 4 paarden die ook er een oog kwijt door zijn .
Eentje staat nu bij mijn op stalen dit betreft alle 4 geen appaloosa's .
En wat betreft van sonny of hoijmark , hij was pas op latere leeftijd Blind ....lijkt me ook vrij normaal .
mirgino schreef:dyaco schreef:Ik denk ook niet dat het met erfenlijkheid temaken heeft want ik ken maar liefst 4 paarden die ook er een oog kwijt door zijn .
Eentje staat nu bij mijn op stalen dit betreft alle 4 geen appaloosa's .
En wat betreft van sonny of hoijmark , hij was pas op latere leeftijd Blind ....lijkt me ook vrij normaal .
ik vind het niet normaal dat een ouder paard blind word!
wij hebben op- stal diverse oudere paarden [ 20 tot 34jr] staan en geen van allen zijn blind!
het is echt een appaloosa kwaal,de mijne heeft ook een rode gloed in haar ogen.
en Sonny is dacht ik 26 jr geworden,en hij was al jaren blind,dus echt nog niet stokoud
detour schreef:Als er sprake is van een genetische afwijking bij het fokken van Appaloosa's, dan zou het fokken ervan wat mij betreft PER DIRECT gestopt worden. Als we doelbewust risico's gaan nemen met het fokken van een leuk printje en daarbij de gok nemen dat het dier blind zal worden, dan gaat het wat mij betreft- ethisch gezien- aan het doel voorbij.
dyaco schreef:ik zou je niet al te bang laten maken door dit bericht .
Bovendien gaat het volgens mij ook over de (amerikaandse)appie 's in amerika
mirgino schreef:dyaco schreef:ik zou je niet al te bang laten maken door dit bericht .
Bovendien gaat het volgens mij ook over de (amerikaandse)appie 's in amerika
ik laat me er niet bang door makenmaar de mijne heeft wel oogklachten!
en ik weet graag wat er mis kan zijn ,zodat ik de symptomen kan herkennen