Mishandeling van pony's in Peer (België)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mishandeling van pony's in Peer (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 10:49

http://www.blid.be/
blid.be

Op een weide aan de Baan Naar Bree te Peer (België) heeft BLID 2 weken geleden, drie ernstig mishandelde pony’s aangetroffen. De pony’s zijn alle drie zwaar verwaarloosd aan de hoeven, die al maanden niet gekapt werden. Hierdoor is het voor de dieren haast onmogelijk om nog rond te stappen en eten te vinden.

Hoeven die tot meer dan 20 cm uitsteken buiten de normale hoefrand bemoeilijken het lopen van een van de pony’s aanzienlijk. De druk op de hoeven wordt heel groot en maakt dat de dieren constante pijn lijden. Bij de andere dieren zijn de hoeven al helemaal vergroeid.

De eigenaar van de dieren, een garagehouder uit Peer, legde de schuld bij de hoefsmid. Deze smid zou niet graag de hoeven van pony’s verzorgen omdat ze op de knieën moeten werken. “Dit is niets meer dan larie en apekool. Hoeven die zo lang staan, worden simpelweg al maanden niet gekapt. Is men niet tevreden over zijn hoefsmid, dan neemt men gewoon een andere! In de streek rond Peer zijn enorm veel paarden- en ponyhouders. Het zou maar al te gek zijn moesten al deze mensen zonder bekwame hoefsmid zitten. Bovendien is het onjuist dat hoefsmeden op de knieën moeten werken om een pony te bekappen. Geen excuses,” vindt BLID, die spreekt van een zware mishandeling van de pony’s.

Kijk hier voor een foto.
Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Mishandeling van pony's in Peer (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 10:50

Citaat:
Op een weide aan de Baan Naar Bree te Peer (België) heeft BLID 2 weken geleden, drie ernstig mishandelde pony’s aangetroffen. De pony’s zijn alle drie zwaar verwaarloosd aan de hoeven, die al maanden niet gekapt werden. Hierdoor is het voor de dieren haast onmogelijk om nog rond te stappen en eten te vinden.

Hoeven die tot meer dan 20 cm uitsteken buiten de normale hoefrand bemoeilijken het lopen van een van de pony’s aanzienlijk. De druk op de hoeven wordt heel groot en maakt dat de dieren constante pijn lijden. Bij de andere dieren zijn de hoeven al helemaal vergroeid.

De eigenaar van de dieren, een garagehouder uit Peer legde de schuld bij de hoefsmid. Deze smid zou niet graag de hoeven van pony’s verzorgen omdat ze op de knieën moeten werken. “Dit is niets meer dan larie en apekool. Hoeven die zo lang staan, worden simpelweg al maanden niet gekapt. Is men niet tevreden over zijn hoefsmid, dan neemt men gewoon een andere! In de streek rond Peer zijn enorm veel paarden- en ponyhouders. Het zou maar al te gek zijn moesten al deze mensen zonder bekwame hoefsmid zitten. Bovendien is het onjuist dat hoefsmeden op de knieën moeten werken om een pony te bekappen. Geen excuses,” vindt BLID, die spreekt van een zware mishandeling van de pony’s.

“Binnen niet afzienbare tijd zullen de dieren volledig blokkeren in hun bewegingsvrijheid door de pijn die ze ondervinden in de benen. Slechte hoeven creëren bovendien continue druk op de spieren en pezen van de benen, die op hun beurt kunnen ontsteken. Slechte hoeven dragen ook bij tot het ontstaan van artrose, wat blijvende mankheid riskeert mee te brengen. Als er niet snel opgetreden wordt, zal euthanasie wellicht nog het enige zijn wat men voor de pony’s kan doen,” besluit Dirk Blanchart.

BLID heeft klacht ingediend bij de Federale Overheid Dierenwelzijn en vraagt om de toestand van de dieren te controleren en de eigenaar alvast te verbaliseren wegens mishandeling en verwaarlozing van dieren. Tegelijk hoopt BLID dat er toch nog iets zal worden ondernomen om de zwaar verwaarloosde hoeven van pony’s bij te werken, zodat zij zich op termijn terug op normale wijze zullen kunnen verplaatsen in de weide. Gezien de vergevorderde staat van de vergroeiingen, zullen meerdere kapbeurten verspreid over de komende maanden noodzakelijk zijn. BLID roept de FOD dan ook op om binnen enkele maanden een tweede controle uit te voeren.

Update: 05 september 2007

Na tussenkomst van BLID vzw, zijn de hoeven van de pony’s in Peer in een versneld tempo dan toch verzorgt.
‘Vorige week kregen we de melding, dat er zich langs de Baan naar Bree, drie pony’s met niet verzorgde hoeven bevonden. Een medewerker bezocht de locatie en sprak er ook de eigenaar.
Maar met de uitleg van de eigenaar dat men geen hoefsmid vond, konden wij ons niet verzoenen’ zegt Dirk Blanchart voorzitter van BLID.
Uiteindelijk held er geen enkel excuses, tot het niet kappen van hoeven, de dieren kunnen daar veel pijn door lijden, daarom werd er ook een controle gevraagd door Federale Overheid Dierenwelzijn.
‘Veel dierenhouders proberen ons wel eens met een verhaal rond de tuin te leiden, al lukt dit niet zo gemakkelijk, vandaar ons wantrouwen in veel dierenhouders en onmiddellijk actie met alle middelen die we hebben’ alsnog de voorzitter. De eigenaar beloofde ons attenter te zijn voor zijn pony’s.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:52

Ik heb ooit een keer een heeeele ange discusie met iemand gevoerd wiens pony ook nooit bekapt werd. Diegene was er stellig van overtuigd dat als een pony geen ijzers had hij ook niet naar de hoefsmid moest.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:54

Belachelijk dat mensen het zo ver laten komen.
Iedere leek ziet nog wel dat die hoeven veel te lang zijn.
Voor de rest lijkt te pony er niet erg onverzorgt uit te zien.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:58

Dit is niet zover van bij mij thuis...
Hoeven zien er echt verschrikkelijk uit, en hoop dat ze er geen blijvende schade van oplopen, maar gelukkig ziet de pony er voor de rest wel goed verzorgd uit!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:04

Vind dit een beetje een tegenstrijdig gebeuren, ik heb net gereageerd op een topic over een sterk vermagerde pony waarvan de hoeven ook niet best zijn. Volgens de dierenarts was de pony hardstikke gezond en kreeg de man alleen een procesverbaal voor de hoeven.

Deze pony's zien er op de hoeven na hardstikke goed uit, geen kale weide en niet ondervoed, alleen de hoeven zijn dan verschrikkelijk.

Natuurlijk is het niet goed te praten en is het zielig voor de pony's maar ik snap niet dat er de ene keer heel makkelijk over gedaan word(in geval van de magere pony) en dat er nu wel dwang achter gezet word.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:15

Ik kan er niet bij dat mensen 't zo ver laten komen, er is heus wel een smid te vinden die ze wil bekappen, anders zouden alle kleine pony's er zo bij lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-07 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic opmerking over andere offtopic reactie verwijderd.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:15

nou kan ik daar wel een klein beetje mee inkomen, dat het verrot moeilijk is om een smid te vinden die shetlanders wil doen. heb toen der tijd voor mijn mini shet de gehele gouden gids afgebelt tot ik met een leugentje iemand had gevonden. Toen deze persoon bij mij thuis kwam en zag dat het om een mini ging was hij erg boos en zei dus ook net als zijn vele voorgangers, dat hij geen shet deed, vanwege het feit dat zijn rug naar galle ging!!

Maar het is gelukkig nooit zover gekomen dat ze erbij liepen als deze ponies, verschrikkelijk

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:16

tjemig... Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

dit is echt te gek voor woorden... hoop dat de pony's er nog bovenop komen...

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:24

Ik werd zelfs misselijk toen ik de foto zag, dat doe je toch geen levend wezen aan. Een oude stalgenoot houdt de hoeven van haar shet zelf bij, de smid controleert het wel en hij is tevreden hoe ze het doet.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:38

Verschrikkelijk

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:46

Esmeralda schreef:
nou kan ik daar wel een klein beetje mee inkomen, dat het verrot moeilijk is om een smid te vinden die shetlanders wil doen. heb toen der tijd voor mijn mini shet de gehele gouden gids afgebelt tot ik met een leugentje iemand had gevonden. Toen deze persoon bij mij thuis kwam en zag dat het om een mini ging was hij erg boos en zei dus ook net als zijn vele voorgangers, dat hij geen shet deed, vanwege het feit dat zijn rug naar galle ging!!

Maar het is gelukkig nooit zover gekomen dat ze erbij liepen als deze ponies, verschrikkelijk

hier het zelfde verhaal
uiteindelijk hadden we een smid die van 100km verderop kwam ! tot dat die ook zei
geen shetters meer te willen doen
gelukkig hebben we nu goede smid die het nog wel wil
en doen we het meeste zelf ..
weet van iemand met een ezel , in belgie km of 20 hiervandaan
die heeft ook stad en land afgebeld , zei hij ..uiteindelijk een smid gevonden die 1 x per jaar kwam
uiteraard niet voldoende ..
geloofde m eerst niet en ben gaan bellen voor hem
uiteindelijk een dierenarts zo ver gekregen die het direct bij de enting wel wilde doen
maar het moest van ver komen ,
wel goed dat de blid actie onderneemt maar voor die kleintjes is het idd niet altijd even makkelijk
een (goed !) iemand te vinden (idem voor de hele grote trouwens)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:01

Wat een geneuzel van die hoefsmeden. Als je geen kleine wilt doen omdat je rug naar gort gaat, wordt dan geen hoefsmid. En dan heb je er ook die doen geen knollen, want dat is weer te groot. Jahoor, wat wil je nou eigenlijk denk ik dan?
Die van mij doet in ieder geval wel kleintjes, ik ben eens mee geweest om te kijken. Maar die geeft wel aan geen knollen meer te doen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:10

Arme pony's, Ach gut hopelijk houden ze er niks aan over, zulke mensen verdienen geen dieren Huilen

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:11

Wat zijn die hoeven lang, dat is toch niet meer normaal

Mijn hoefsmid doet ook Shetlanders maar inderdaad, die eigenaren hebben dan eerst wel een hele telefoonlijst afgewerkt voordat ze bij hem uitkwamen, de meeste doen het namelijk niet.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:14

Jemig ik snap niet dat die mensen het niet zien dat zijn hoeven te lang zijn.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:23

pff wat lang die hoeven alleen verder zie ze er toch goed uit ?

toen ik spetter me mini erbij kocht deed de smid hem zonder probleem erbij , eigenlijk .
alleen voor me fjordenbaal kan ik moeilijker een smid vinden omdat hij minder makkelijk is lees niet te doen hihi , maar heb er nu 2 een voor achter de hand en gewoon me eigen gouden smid Haha! hij komt wel vanuit hardenberg naar dronten maar ja hij is super

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:59

wow zeg maar gerust een paar jaar niet bekapt Ziek dat die hoefjes überhaut al zo lang worden... meestal brokkelen ze af of scheuren ze voor ze zo ver zijn...

Van het probleem met de hoefsmeden heb ik toch ook al gehoord hoor... ze willen best 1 mini doen, als je er bv eentje bij je paarden hebt staan, maar voor een paar kleintjes alleen komen ze gewoon niet.
Zelf de hoefjes bijhouden en afspreken met de smid dat hij eens in de zoveel tijd nakijkt of het nog in orde is, is natuurlijk een goeie oplossing in dat geval...

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:15

wat een schande dit is pure dierenmishandeling.
er is altijd een hoefsmid te vinden en in het uiterste geval kun je zelf ook wat van de hoeven afknippen en een beetje vijlen. elke boerenlül kan dat.
dit is niet van een paar maanden maar zeker van meer dan een jaar zo niet nog langer.
wat zullen die beestjes een pijn hebben ze kunnen waarschijnlijk geen stap meer zetten normaal zonder vreselijke pijn te hebben.
ik hoop ten zeerste dat ze het overleven en weggehaald worden bij deze persoon.
enne ik woon dan in den haag/nederland maar ook hier doet de hoefsmid gewoon mijn shetjes hoor. zonder morren en met liefde.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:24

jeetje! Ik zie net de foto en ben verbaasd dat dit op zo´n publieke plek gewoon kan gebeuren. Aan een weg, genoeg huizen er omheen....
Dat is inderdaad een paar jaar niet bekappen ipv paar maanden....die pony´s komen natuurlijk ook nooit op de weg en slijten doen ze op het gras niet zo hard.
Puur zielig voor zo´n pony....

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:27

Niet te gelovennn Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:37

Er staan daar zó veel huizen om heen, is er nou NIEMAND geweest die eerder in kon grijpen? Lips are sealed

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 13:41

Wuis schreef:
Er staan daar zó veel huizen om heen, is er nou NIEMAND geweest die eerder in kon grijpen? Lips are sealed

Wie zegt dat deze pony altijd op deze wei heeft gestaan, of niet net verplaatst is?
You never know..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:46

Ik ben er helemaal stil van, echt onbegrijpelijk dat iemand het zo ver kan laten komen zonder de wil te hebben er iets aan te doen...

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:17

ik ben helemaal stal Scheve mond .. ik snap niet wat een achterlijke mensen dit kunnen doen die arme beestje Boos! Verdrietig Verdrietig

ik wordt er echt gek van !!