Broodmager paard blijkt kerngezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 09:34

Citaat:

Pekela - Natuurlijk is de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) erg blij met alle meldingen die op het Meldnummer Dierenmishandeling (0900 – 20 21 210) worden gedaan. Hoe eerder mogelijke misstanden worden doorgegeven, hoe beter. Maar soms kan schijn enorm bedriegen en lijken dieren ernstig verwaarloosd te worden, terwijl feitelijk weinig aan de hand is.

Neem nu bijvoorbeeld dit paard in de gemeente Pekela, waar vorige week melding van werd gemaakt. Het dier ziet er schokkend slecht uit. Na een bezoek van de inspecteur bleek het echter een storm in een glas water…

Het graatmagere paard bleek eigendom van een 49-jarige man. Maar om nu te zeggen dat slecht voor het dier gezorgd werd… nee. De merrie is ter plaatse bekeken door een dierenarts. Conclusie: het dier is stokoud, 31 jaar en kerngezond. De eigenaar verleende tijdens het onderzoek alle medewerking en doet er alles aan om het dier zonder pijn en met een gevoel van welbehagen een goede oude dag te geven.

Het enige dat aan de merrie mankeerde was dat ze veel te lange hoeven had. Hoeven van oude paarden groeien veel sneller en een nat seizoen versterkt dat nog eens. Die dienen dus goed bijgehouden te worden! De man kreeg hier een proces-verbaal voor en beloofde zo snel mogelijk een hoefsmid in te schakelen

Bron : http://www.blikopnieuws.nl/bericht/58439

Onvoorstelbaar....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-07 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Nieuwsbericht in het topic gezet, wil je dit in de toekomst zelf doen?

HarmanyL

Re: Broodmager paard blijkt kerngezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:36

Ja dat ziet er toch niet echt gezond uit...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:37

Jeetje zo zie je maar dat niet alle magere paarden verwaarloosd worden! 31 jaar...
Ik zou eens wat gaan bijvoeren ofzo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:37

jjeee mager zeg!!
maar je ziet toch wel dat t dier wel vrij helder de wereld in kijkt...

tja...wij mensen zijn ook niet allemaal heel dik he Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:38

oké dat een ouder paardje wat magerder is snap ik.
Maar dit is wel heel extreem Bloos!
ik ken ook een 31 jarige, en die ziet er toch heel wat beter uit...

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:41

zo'n mager paard lijkt me toch niet echt goed verzorgd, veel bijvoeren doet heel wat denk ik!
als dat mijn pony was en ik zou hem niet dikker krijgen had ik hem in laten slapen, lijkt me niet echt fijn voor de pony al die uitstekende botten!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:43

arlette_love schreef:
zo'n mager paard lijkt me toch niet echt goed verzorgd, veel bijvoeren doet heel wat denk ik!
als dat mijn pony was en ik zou hem niet dikker krijgen had ik hem in laten slapen, lijkt me niet echt fijn voor de pony al die uitstekende botten!

nou , als het paard geen pijn lijd dan zou ik hem niet in laten slapen.
ik denk neit dat je kan oordelen vanaf een foto, misschien krijgt het beestje wel harstikke veel te eten en heeft het daar goed ! Knipoog

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:46

Bij ons op stal is ook een ouder paard, die flink wordt bijgevoerd. Maar hij komt echt niet aan! Dus het kan inderdaad door ouderdom komen.

gohya

ik weet zeker dat als dit paardje senioren slobber krijgt hij een stuk dikker zal worden.Ik heb ook zo'n uitgemergelde pony ergens opgehaald en schrok me dood.Helaas heeft de pony maar een week kunnen genieten bij ons,ze kreeg een zware koliekaanval en moesten we haar laten inslapen.Ik zou deze pony graag willen hebben/verzorgen,weet zeker dat ik haar dikker kan krijgen.

SONY

Pleur toch een eind op zeg dat beest is sterk vermagerd! Ik heb ook een hele oude pony gehad, keuze zat uit gezonde jongere dieren maar ik vond die oude zielig dus nam ik die, die zag er net zo uit toen ik dr kreeg, te lange hoeven, veels te mager, haken op de kiezen, na 6 maanden was het een totaal ander beest, nog steeds een beetje stokkig maar wel weer lekker gevuld, geen proppen meer maken van hooi, hoefjes netjes bijgewerkt, en ja mijn oudje keek ook nog helder uit dr ogen toen ik dr net kreeg maar geloof me die voelde zich echt niet prettig hoor, ze had toch nog een fijne 2 jaar gehad voordat ze overleed.

Je gaat mij niet vertellen dat dit beest voldoende te vreten krijgt en andere is dr iets anders aan de hand te denken aan, wormen,haken op de kiezen,slechte voeding etc.

Lekker seniorenslobber geven en een goede gebalanceerde voeding en dit paardje word dan echt wel voller hoor!
Als die de juiste verzorging zo krijgen zou die er niet zo bijstaan.

En als die man er zo goed voor zorgde? Waarom zijn die hoeven dan zolang? Had die dat toch ook wel gezien ofniet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:53

"sony" ben het helemaal met je eens!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:55

Jeetje Scheve mond
Ziet er niet uit, maar soms doe je er zo weinig aan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:55

Hebben jullie weleens echt stokoude paarden gezien? De meeste van jullie niet! Waarom niet? Omdat de meeste paarden die leeftijd niet eens halen. Lang voor die tijd zijn ze al richting slachthuis gestuurd. Ook mensen kunnen graatmager worden indien zij echt oud zijn, ondanks al het eten dat zij toegestopt krijgen.

Ik neem aan dat een dierenarts heel goed kan bepalen of dit dier door verhongering of ouderdom zo broodmager is. Een prettige gezicht vind ik het niet. Maar doodgaan hoort bij het leven en meestal gaat dat niet gepaard met een blankende conditie.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:57

gohya schreef:
ik weet zeker dat als dit paardje senioren slobber krijgt hij een stuk dikker zal worden.Ik heb ook zo'n uitgemergelde pony ergens opgehaald en schrok me dood.Helaas heeft de pony maar een week kunnen genieten bij ons,ze kreeg een zware koliekaanval en moesten we haar laten inslapen.Ik zou deze pony graag willen hebben/verzorgen,weet zeker dat ik haar dikker kan krijgen.

Een graatmager paard moet je niet overladen met voer, hoe graag je zo dier ook dikker wilt krijgen.
In de meeste gevallen krijgen ze dan een koliek aanval met alle gevolgen dien.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:00

IK schrik wel van de foto.Ik ken meerdere paarden van boven de 30 en ja meeste zijn wel mager maar niet zo mager.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:04

ik sta zelf bij een pony van 27 die erg mager is. Als je die pony zo zou zien zou iedereen zeggen dat hij er slecht aan toe is. Maar ze kan er vanalles inproppen hij blijft zo. Het is niet anders. Hij is trouwens altijd al mager geweest.
dus om nou meteen te zeggen dat alle magere beesten slecht verzorgd worden vind ik ook wel kortzichtig.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:05

MissToseland schreef:
oké dat een ouder paardje wat magerder is snap ik.
Maar dit is wel heel extreem Bloos!
ik ken ook een 31 jarige, en die ziet er toch heel wat beter uit...

Helemaal mee eens!Wij hebben ook een 30 jarige staan,en ja is wat mager maar niet zo!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:10

Wij hebben zulke gevallen wel meer meegemaakt, eentje was 36, kreeg seniorenslobber, warme stal met veel stro en vrije uitloop, mijn man deed elk jaar zijn gebit, hij werd keurig ontwormd, was echter ook graatmager en buren stuurden de Dierenbescherming................ eigenaresse (had echtgenoot op sterfbed beloofd dat pony tot zijn dood blijven mocht) van in de 70 in de boeien geslagen (!) evenals haar zoon die zijn moeder te hulp schoot. Wij hebben een verklaring opgesteld dat er goed op hem gepast werd en de mevrouw die tamelijk overstuur was aangeraden hem een dekentje op te doen zodat zij magerte niet meer zo zichtbaar zou zijn. Beestje leeft nog................. helder, gezond, maar broodmager. Dierenarts houdt zijn welzijn nog steeds in de gaten en als het echt niet meer leuk voor hem is laten ze hem inslapen.

Soms wordt er dus achter de schermen heel hard aan zo'n dier gewerkt, maar net als sommige oude mensen drogen oude paarden op......................
Natuurlijk is het goed om zulke gevallen in de gaten te houden, maar als de dierenbescherming in bovenstaand geval nou eerst eens met mevrouw was gaan praten? Hadden ze tel. van veearts, fourageman en gebitsverzorger kunnen krijgen om te weten dat het wel goed zat met de verzorging.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:11

Toch ben ik bang dat dit paard de winter niet doorkomt met dat lijf van m
Flink wat bijvoeren, onbeperkt hooi en idd seniorenvoer. Anders wordt ie echt geen 32 meer..
Ook de oude paarden die ik ken zien er een stuk beter uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:11

"Pensionnetje" je moet zo'n pony ook niet Overladen met voer,maar minimaal 6x per dag 1kg senioren slobber geven.Echt een stevige pony zal ze niet worden,maar wel iets dikker dan deze pony op de foto.Ik vang zelf verwaarloosde en oude paardjes op en ik weet waar ik over praat.Maak het dagelijks mee met zulke magere paardjes.En vele zijn stukken dikker geworden!Je moet gewoon weten wat voor voeding een oud paardje nodig heeft.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:20

Ik vind het ook wel erg kort door de bocht....

Ik sta op een grote pensionstal,waar echt alles om de paarden en pony's draait,vroeger waren er manegelessen,maar zo langzaam aan is het nu een pensionstal geworden. Alle oude manegepaarden die er nog stonden zijn er allemaal blijven staan en hebben van een pensioen genoten. We hebben nog 1 oude manegepony staan,die is inmiddels 34! Hij ziet er ook zo mager uit,maar word super onderhouden! Hij krijgt altijd speciale slobber,de hele dag hooi erbij en zo nog wel een rijtje,maar word gewoon niet dikker! Ook heeft hij snel van die lange hoeven,maar omdat hij zo oud is,zijn zijn hoeven best broos,dus moeilijk om ze netjes kort te bekappen.
Dus het hoeft niet altijd aan verwaarlozing te liggen...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:27

Tja ze wel echt mager, maar als ze verder gezond is. Maar er mag natuurlijk niets gebeuren want ze kan waarschijnlijk niet veel hebben.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:30

BrittKitt schreef:
Toch ben ik bang dat dit paard de winter niet doorkomt met dat lijf van m
Flink wat bijvoeren, onbeperkt hooi en idd seniorenvoer. Anders wordt ie echt geen 32 meer..
Ook de oude paarden die ik ken zien er een stuk beter uit.

onbeperkt hooi is een goed idee voor paarden die het wel kunnen verwerken. hoogstwaarschijnlijk is het gebit van dit oudje er niet meer toe in staat. in dat geval moet je wat anders verzinnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:30

Daarom ook seniorenvoer Tong uitsteken
Als ze het niet kunnen verwerken kan het idd niet, maar genoeg opties!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:31

Girlgamer schreef:
Tja ze wel echt mager, maar als ze verder gezond is. Maar er mag natuurlijk niets gebeuren want ze kan waarschijnlijk niet veel hebben.

Ik denk dat je je daar nog bst wel eens in zou kunnen vergissen!