Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ja,’’ zegt CDA-raadslid Aline Pastoor. „Ik dacht al wel dat dit onderwerp een beetje hillariteit zou oproepen.’’
Toch is volgens haar sprake van een serieus probleem. Ze werd door diverse mensen opgebeld en ging toen zelf ook maar eens beter opletten als ze door het centrum van Den Haag wandelde.
De conclusie: er is veel overlast van paardenpoep op straat. Dat terwijl de laatste jaren heel veel is gedaan om een einde te maken aan de grote hoeveelheid hondenstront. Vandaar dat dat de christen-democraten gisteren een persbericht de wereld in hielpen. ’Volgens het CDA is het noodzakelijk dat uitwerpselen van andere dieren, waaronder paarden, worden verbannen uit de Haagse straten en lanen.’
Pastoor vindt nu dat het ’hondenpoepbeleid’ moet worden uitgebreid en stelt dat het ’vreemd is dat er geen opruimplicht bestaat voor paardenbezitters’.
Het raadslid stelt dat de hoogste tijd wordt dat, ’naast honden en wildplassers, nu ook paarden worden belet hun ontlasting en urine zomaar op straat te deponeren. De paardendrollen liggen in de stad dikwijls voor het oprapen’, aldus Pastoor. Volgens haar is dit ’uitermate onsmakelijk en tast het mogelijk de gezondheid van Hagenaars aan’.
In andere steden, zoals het Oostenrijkse Wenen is er een einde gemaakt aan de overlast door paardenvijgen door een opruimplicht in te stellen. De paarden die de koetsjes door de pittoreske stad trekken zijn daar voorzien van een ’drollenvanger’. Dat is een grote zak die onder de kont van het paard hangt en waar de vijgen in druppelen. Zoiets zou in Den Haag ook kunnen, want Pastoor lijkt het ook was ver gaan om een koetsier midden op straat te laten stoppen en de drollen op te vegen.
Het pleidooi van het CDA komt op een moment dat heel Den Haag zich achter de redding van de Haagse stadsmanege aan de Kazernestraat schaart. Volgens Pastoor sluit het een het andere niet uit. „Dat gaat hand in hand, ook wij steunen de stadsmanege.’’
bromfiets schreef:Ik kom behoorlijk vaak in den haag en ik vind het best wel meevallen met de paardenpoep.
Bovendien komt de meeste stront van de koninklijke stallen. Ik zie Hare Majesteit al achter de gouden koets aanlopen om mest te scheppen
stoere schreef:oke oke ik zal voortaan ook een plastic zakje in me zak doen, net als voor de hond!
bromfiets schreef:Ik kom behoorlijk vaak in den haag en ik vind het best wel meevallen met de paardenpoep.
Bovendien komt de meeste stront van de koninklijke stallen. Ik zie Hare Majesteit al achter de gouden koets aanlopen om mest te scheppen
runningkawa schreef:Ik heb er eigenlijk niet zoveel moeite mee als het op straat ligt zolang het maar niet op de stoep ligt of in woonwijken zonder stoep.Maar verder kan ik me wel vinden in dat bericht.
Het hoort in de bebouwde kom niet thuis op straat.
Buiten de bebouwde kom heb ik er overigens wel minder moeite mee
Sparky10 schreef:hmm wie rijd er toch door de straten midden in den haag , drukke wegen vele straten ,
even denken ....de bereden politie , de koets van de koningin, hmm ja meer kan ik me niet voorstellen haha ,
maar stel je kan door medische redenen niet makkelijk op stappen , dan is het lastig en als je paard die zak nou eng vind ??
ik ben ver va nde bebouwde kom af , heb er ook geen last van ,
Randy01 schreef:Hmm eerlijk gezegd zou ik er dan nog eerder voor zijn om per dorp/stad een soort ‘paardenbelasting’ in te stellen van een paar tientjes per jaar en dat de gemeente zorgt voor het schoonhouden c.q. opruimen, net zoals het voor katten ook zou moeten! Maar ja, dan barst de discussie natuurlijk los over duiven-/vogelpoep etc…