Opeengepakte pony's op transport zonder water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opeengepakte pony's op transport zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:52

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1837958.ece
bndestem.nl

De Duitse politie heeft bij München een transport van 108 shetlandpony's uit Groningen van de weg gehaald. De pony's werden onder erbarmelijke omstandigheden vervoerd.
Er zaten twee keer zoveel dieren in de vrachtwagen dan toegestaan en ze hadden al twintig uur geen water of eten gehad. Zodra de papieren en het transport is geregeld, gaan de paarden terug naar Nederland. Als ze over de grens zijn neemt de Algemene Inspectiedienst de pony's in beslag. Tot die tijd worden ze opgevangen door de Duitse politie. De pony's zijn nog aardig uit de reis gekomen, zegt een woordvoerder van de politie in München.

"Er zijn er een paar die wat kuchen, die een beetje verkouden zijn geworden. Maar over het algemeen maken ze het goed." De Italiaanse bestuurder wordt in Duitsland voorgeleid. De officiële eindbestemming van de reis was Zuid-Italië. Bij welke handelaar de pony's vandaan komen is nog onbekend. Slechts twintig hadden een oormerk of chip, terwijl dat voor alle dieren verplicht is bij internationaal vervoer. "Er is mij niet bekend dat er in Groningen op deze schaal in shetlandpony's wordt gehandeld", zegt 'paspoortconsulent' F. Vonck. Een handelaar die niet met naam in de krant wil, is wel op de hoogte van de slechte praktijken van handelaren in shetlandpony's.

"Italië is een veel voorkomende bestemming. Ze komen daar in de bergen terecht of ze dienen voor de salami." De Duitse politie heeft het transport van de weg gehaald. De opdrachtgever van het transport is nog niet bekend. De pony's waren niet gechipt.

Paardenmeis1

Re: Opeengepakte pony's op transport zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:58

Damn... wat zou er gebeurd zijn als ze tot Italie waren gekomen?

Lijkt kruistocht in spijkerbroek wel. Zoveel mogelijk verzamelen en hopen dat in ieder geval 50% de eindbestemming haalt

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:59

Ik heb dit bericht gisteravond al gelezen op bokt.
Dubbel post Knipoog
Maar ja dit komt dus met name als er zoveeel papierloze shetjes gefokt worden.
meer aanbod als vraag.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:01

Van de dubbelpost is al bekend, maar aangezien dit het volledige bericht is kan het blijven staan Lachen

Ik ben het met je eens dat dit ook het gevolg is van de vele papierloze shetlanders, maar dat moet nog geen reden zijn om ze allemaal maar bij elkaar in een vrachtwagen te proppen zonder water

lesilla

Re: Re: Opeengepakte pony's op transport zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:06

Het is ook al veel gebeurd met schapen, dus denkt eigelijk niet dat het gevolg is van papierloos (onrechtstreeks mischien wel) maar gewoon van slechte handelaars.
Zonder water verbaast me echt niet, iemand die twee keer zoveel dieren inzet, gaat ook niet echt zo hard zijn best doen om het aangenaam te maken. Maar waarschijnlijk kon de helft toch niet aan water, als er water stond...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:08

Jeetje zeg! Dat ze het allemaal overleefd hebben. Maar het is sowieso erg of het nu schapen, varkens enz zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:12

Arme ponies...Ik denk dat dit wel zeker te maken heeft met het fokken van papierloze en goedkope shets. Zolang het lonend is om ze hier goedkoop te kopen en er bij de slacht nog winst op te maken zal het blijven gebeuren.
Hoe meer in die wagen, hoe lager de vrachtkosten en hoe meer winst...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:25

Slechts twintig hadden een oormerk of chip

Huh pony's met oormerken???

Bah haat zulke berichten, arme dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:30

dat da8 ik ook al oormerk? ik denk trouwens dat ze vd paardenmarkt in Elst vandaan komen. maja. acherm dat die beesten zo vervoerd moeten worden alsof het een stel knuffels zijn!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:41

Ik vroeg me altijd al af waar vooral de hengstjes bleven... - hoeveel shetlander ruintjes kennen jullie?
Ik ken hier in de buurt wel een paar weitjes waar een shetlandpony's staan "als in de natuur". Zal binnenkort eens kijken of de veulentjes er nog bij staan, zou me niks verbazen als die in die vrachtwagen hebben gezeten.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:45

Helaas blijven deze praktijken gebeuren...vreselijk!!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:48

Ik had een shetruintje (kinderpony) maar die is sinds mijn dochter eraf is gegroeid een nieuwe carriere gestart als grasmaaier en occasionele kinderhobbel-lieverd ... Sensibilisering is de enige redelijke uitweg voor alle wildfokkers van zowel poezen als honden als paarden en pony's en vele andere diersoorten ...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:49

Ruintjes zijn er idd niet veel omdat castreren duurder is dan het hele beest zelf. Een merrie kopen is dan goedkoper en hengstjes worden worstjes.
Heel zielig, maar zo is het nu eenmaal.
Mijn hengstjes gaan of naar een gecontroleerd huisje of blijven tot ze ruin zijn Lachen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:51

dat er pomy`s teveel zijn is algemeen bekend, leuk fokken, maar als hengstje is heb je er niks meer aan
slcht, nou ja,,, ok... aar op transport onder deze erbarmelijke omstandigeheden, verschrikkelijk
gebeurd niet alleen met pony`s, met schapen, varkens en koeien nog meer
hoop dat ze snel eigenaar achterhalen en hij en de chauffeur een verbod op houden en vervoeren van dieren krijgt!!!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:04

deze pony's hebben nu geluk gehad,ze worden in beslag genomen en krijgen een nieuw huis,weet alleen niet of de pony's zonder chip dan mogen blijven leven...........dat zou zonde zijn.
gelukkig eindigen ze niet als salami's!!!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:14

bobbymp schreef:
deze pony's hebben nu geluk gehad,ze worden in beslag genomen en krijgen een nieuw huis,weet alleen niet of de pony's zonder chip dan mogen blijven leven...........dat zou zonde zijn.
gelukkig eindigen ze niet als salami's!!!

Het is waarschijnlijk gewoon uitstel van executie.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:18

Wat erg zeg... zulke dingen gebeuren helaas nog weleens... schofterig gewoon!

Ik zou ZO 1 of 2 van die diertjes willen opnemen Verdrietig

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:34

Gatverdamme.

Dus nog steeds zulke praktijken.
Bah.
Heb helemaal niks met shetlanders, ondanks dat ik er zelf 1 heb lopen, maar vind het rondom schandalig dat zoiets gebeurd.
Sommigen zeggen, ja daar kun je toch niks mee, dan maar in de salami, oké.
Dat mag, mag geef zo'n dier dan wel een waardig bestaan en vervoer zo'n paardje via de juiste manier en niet hutjemutje opgepropt in een vrachtwagen.

Ik ben ook van mening dat zowel de chauffeur, de handelaar en het eindadres een flinke boete moet krijgen en dat mag ook wel een gevangenisstraf zijn van alle 3 in 1 cel van 2m2.
Voelen ze direct hoe dat is, zonder water er brood.

Ik ben blij dat dit weer openbaar wordt gemaakt.
Hopelijk wordt er nog strenger op zulke vervoeren gecontroleerd.

Maar 1 ding snap ik niet.
De pony's zouden al 20 uur in een vw staan.
Ik heb ook vaak genoeg ritten van Groningen naar Munchen gereden met de vw, maar deed daar zo'n 4,5 uur over.

Heeft de chauffeur ergens lang gerust of zo?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:34

Ik las het in de krant vanochtend Boos!
Er stond een foto bij.
Het waren mooie pony's en ze zagen er zo op de foto best goed uit Knipoog

Ik heb altijd de neiging om te zeggen: "breng mij er maar een paar".
Maar waar eindigd het dan hé.

Ik hoop dat veel mensen zich het lot van déze pony's aantrekken en dat tenminste deze diertjes allemaal bij een liefhebber terecht komen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:48

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:58

Ik ben blij dat dit bericht op de voorpagina staat! Hopelijk snappen mensen nou eindelijk waarom er zoveel tegen het papierloze fokken zijn. Helaas weet ik dus wel dat er elk jaar zoveel veulens richting buitenland gaan, en waarschijnlijk weet ik ook wel waar deze veulentjes weg komen, maar ik sta machteloos en moet maar toekijken. De tranen lopen me vaak in de ogen als ik topics zie met veulentjes met duidelijke mankementen en die dan als volwassen hengst voor een klein bedrag ter dekking staan. Hoe kunnen mensen zo met dieren omgaan Huilen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:02

Ik zie er nog best mooie dieren tussen staan Scheve mond
Erg zonde inderdaad.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:19

Weet je, ik zou als ik keuze zou hebben... de lelijkste en oudste/meest afgetakelde kiezen... de mooie exemplaren vinden wel weer een baasje, de niet zulke mooie eindigen dan toch bij de slacht.

Als iemand toevallig zou weten of die pony's beschikbaar komen voor de opvang of verkoop, dan wil ik dat graag weten Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:25

er lopen hier nog genoeg die binnenkort op transport gaan, kom maar uitzoeken. Je kunt er toch niks tegen doen, er gaan elk jaar zoveel.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:25

Allereerst is het natuurlijk BELACHELIJK dat dit soort middeleeuwse wantoestanden qua transport in ons zogenaamde "geciviliseerde" Europa nog steeds mogelijk zijn. Aan de ene kant geven we allemaal geld voor projecten in het buitenland via diverse instanties zoals de WSPA, Brooke Hospital, PAWS en zo zijn er nog veel meer te noemen, en aan de andere kant verlaten regelmatig pony's, hengstjes en oude paarden op elkaar gestapeld zonder voer en water Nederland, op weg naar verre eindbestemmingen.

Maar waar ik me over verbaas is dat iedereen direct roept "slechte handelaar", uiteraard is het zo dat de opkoper hierin een deel verantwoordelijk is, maar de transporteur is in mijn ogen net zo schuldig. Hij is toch degene die uiteindelijk bepaald hoeveel pony's en paarden er op zijn vrachtwagen geladen worden, hij moet de papieren checken en hij is tijdens het vervoer verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren. En ik denk dan ook dat juist met het aanpakken van die beroepsgroep je het de opkopers moeilijker maakt de dieren in zulke tranporten te proppen. Daarnaast ligt er natuurlijk ook nog een taak voor de douane om met name transporten van levende have extra scherp te controleren. En anders maar gewoon slachten in Nederland en met koelvrachtwagens het vlees naar landen als Italie laten vervoeren, dan bespaar je die dieren een hoop stress.