2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:36

http://www.uwdierenarts.nl/cust/Nornaba ... .php?i=103
uwdierenarts.nl

Gisteren kregen Marye en Bart van Aperen de schrik van hun leven. Toen ze hun zelfgefokte twenter merrie Brosa op wilden zoeken bleek ze in het opfokland, waar ze met nog drie andere jonge paarden zou lopen, nergens meer te vinden. Eerst dacht het echtpaar, dat in juni hun merrie voor het laatst opzocht, aan diefstal maar in de loop van de dag kwam de bizarre en trieste werkelijkheid aan het licht.

Waarschijnlijk is Brosa namelijk al op 18 juli gestorven aan de gevolgen van uitputting nadat ze in een sloot was beland. Door een merkwaardige samenloop van omstandigheden werd het overleden paardje toendertijd niet als Brosa herkend maar als zijnde een even oude ruin die ook in het land liep. Toen gisteren de chips van de overige paarden werden gecontroleerd bleek de jonge ruin echter nog springlevend in de kudde te lopen. Goed bericht voor de eigenaren van de ruin maar een mokerslag voor Marye en Bart.

Ojajoh

Re: 2-Jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:43

oei dat is wel bizar ja...het zal je gebeuren!

maar is het nou oude ruin of jonge ruin Tong uitsteken

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:46

de ruin was even oud

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:56

wat triest voor de eigenaren. Maar hoe kun je nou een merrie en een ruin verwisselen? Ik neem aan dat ze het dode paard toch wel uit de sloot hebben gehaald??

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:57

ik had het gelezen op ijslanderforum, begreep dat ze naar stal was gehaalt en daar overleden is.

Enorme fout, hoe kan zoiets gebeuren!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:05

Beetje triest dat er geen dagelijkse controle is bij opgroeiende dieren. Ik had toch al het idee dat in Nederland "opfok" vaak betekent een paar jaar in een land dumpen en dat idee is alleen maar versterkt.
Afschuwelijke dood voor zo'n paard.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:09

Pfff..
Dat is k.ut.. Verdrietig
Hoe kan het toch gebeuren..

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:11

Hoe moeilijk kan het zijn om 3 paarden van elkaar te onderscheiden.
Erg sneu voor de eigenaren, denkend dat je paard lekker in de opfok staat.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:12

Jeetje dat is gewoon echt vreselijK!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 05:13

Aangepast voor VN.
ON -> VN.

Sterkte voor de eigenaren. Dat zal inderdaad een hele schrik wezen Scheve mond

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 05:49

erg triest dat zoiets kan gebeuren

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 06:20

Dat betekent in ieder geval dat ze sinds juni niet bij hun paard zijn wezen kijken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 06:45

Nikka schreef:
Dat betekent in ieder geval dat ze sinds juni niet bij hun paard zijn wezen kijken.

Juist...niet dat ze de dood van hun paard hadden kunnen voorkomen maar in juni voor het laatst bezocht....? hoezo ik heb belang bij mijn paarden...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 06:58

wat triest voor die mensen zeg...
en wat een enorme blunder van de eigenaren van de wei.

als je de paarden niet uit elkaar kan houden, koop dan een chipreader !

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:01

crossmonster schreef:
wat triest voor die mensen zeg...
en wat een enorme blunder van de eigenaren van de wei.

als je de paarden niet uit elkaar kan houden, koop dan een chipreader !

Als het nou om twee gelijk ogende merries ging...maar als je het verschil niet ziet tussen een ruin en een merrie mag je jezelf wel eens achter de oren krabben denk ik... Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:05

Mensen die hun paard in de opfok doen komen heel vaak maanden niet langs.
Als jij in Limburg woont,en je paardje staat in de opfok in Friesland,tja...
Wel erg dom van de eigenaar van de opfok dat hij het niet gezien heeft.
(of de mensen die er in de stal bij waren,ik bedoel,en merrie en een ruin hebben toch best nog wel wat verschillen...)
Verder is het een vervelend iets,een paard dat verdrinkt tijdens de opfok.
(anders is het natuurlijk ook erg,maar nu is het dier nog zo jong..)

Ik ben blij dat bij mijn jaarling geen sloten zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:42

Adil18 schreef:
Nikka schreef:

Juist...niet dat ze de dood van hun paard hadden kunnen voorkomen maar in juni voor het laatst bezocht....? hoezo ik heb belang bij mijn paarden...

Zo, sympathiek zijn jullie zeg! Als jij er vanuit gaat dat de mensen waar jij je jonge paard gestald hebt - overigens een bekend adres in de IJslanderwereld - goed voor je paard zorgen, want daar heb je ze op uitgekozen, en zoals iemand anders ook zegt deze locatie totaal niet in de buurt van jouw woonplaats is, dan is het helemaal niet vreemd dat je daar twee maanden niet naartoe gaat. Je betaalt die mensen immers om voor jouw paard te zorgen!

Dat Brosa op deze manier is overleden is al afschuwlijk genoeg, maar had op iedere stal met sloten kunnen gebeuren. Wat het echter nog veel en veel erger maakt is de enorme blunder die de staleigenaren hebben gemaakt door Brosa aan te zien voor hun eigen ruin en vervolgens nog eens zes weken (!!!!) niet hebben gemerkt dat er een ruin teveel en een merrie te weinig in het land stond. Daar kan ik echt niet bij... Ook de dierenarts is fout geweest door de chip niet te controleren. Als Marije meteen was ingelicht had ze afscheid van haar meisje kunnen nemen, dat nu zonder dat ze het wist al weken geleden is overleden, zonder dat ze ook maar iets heeft kunnen doen om haar te redden. Dat moet echt een afschuwlijk gevoel zijn.

Marije, ook vanaf hier nogmaals ontzettend veel sterkte! Ach gut

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:43

Volgens mij is het idee van een opfok dat je je dier daar in goede handen achterlaat zodat deze temidden van leeftijdgenoten een stukje opvoeding krijgt in de kudde!

Dat iemand AL vanaf juni niet langs geweest is vind ik echt grote onzin, als ik een dier de opfok in zou doen ga ik daar ook niet elke week op de stoep staan, das nergens voor nodig. En zeker nu in de vakantietijd vind ik juni helemaal zover weg niet hoor.

VInd het wel schandalig dat het hier blijkbaar weer om onzorgvuldig omgaan met dieren van een ander gaat en dat vind ik wel heel erg! Het lijkt wel of steeds meer mensen denken, ik heb een stukje land over, gooi er wat jaarlingen op en vang elke maand daar een bedrag voor, maar dat is niet helemaal de bedoeling. Geeft maar weer aan dat je zo'n adres toch uiterst zorgvuldig moet uitzoeken!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:47

Adil18 schreef:
Nikka schreef:

We spreken hier over een opfok... Mijn veulentje gaat volgend jaar ook naar een opfok ver weg (waarschijnlijk Duitsland ivm de bodemkwaliteit) en dan ga ik ook maar 1 keer per maand hooguit kijken... (Deze mensen deden dit ook, alleen zijn ze in juli, vakantietijd, niet geweest).

Dat heeft niets met belang voor mijn paarden te maken. Alleen in de opfoktijd laat ik ze met rust... Dan mag ik ook aannemen als ik er goed geld voor betaal , mag ik toch aannemen dat mijn veulen, enter, twenter in goede handen is... Dit is gewoon schandalig. Er behoort voldoende toezicht te zijn, of betere afrastering... Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar sterven aan de gevolgen van uitputting is onnodig...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:50

Vreselijk...je laat je dier daar hopelijk in goede handen achter, er vanuit gaande dat ze daar goed op je paard letten..

Ik heb mijn 2 jarige ook in de opfok staan en daar ga ik ook niet elke week langs wat een onzin om dan te roepen dat je geen belang hebt bij je paarden.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:51

wat een klap voor de eigenaren zeg !

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:00

Er wordt wel zwart/wit gekeken hoor!
Ieder jaar gaan er paarden dood in de opfok .Daar ontkom je niet aan.Die mensen zullen echt niet expres gezegd hebben dat het een ruin is!Foutje is menselijk zullen we maar zeggen!
Inderdaad heel vervelend voor de eigenaren(hierbij mijn medeleven)Maar daardoor hoeft het nog geen slechte opfok te wezen.
Als dat paard er in de avond in gegleden is en men er de volgende ochtend pas achter komt is het leed al geschiet.
Je kunt pas oordelen als je het rechte er van weet en niet klakkeloos aannemen dat er nalatigheid is geweest!

Ik heb trouwens 3 jonge hengsten in opfok lopen ,waar ik 1x per jaar ga kijken.Kunnen jullie daar ook even je oordeel over velgen,we wonen nou een keer niet naast de deur en als ik ze elke dag had willen zien had ik ze beter thuis kunnen houden.
Die dieren zitten echt niet op mij te wachten terwijl ze lekker met hun soortgenoten lopen te ravotten en ja,af en toe een slootje mee pikken.
Laatst bijgewerkt door eilander op 30-08-07 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:03

Nou het spijt me zeer, maar als mijn paard al 2 weken dood is, en men weet niet dat dit mijn paard niet is, dan zou ik toch lichtelijk exploderen...

Ik mag toch aannemen dat ze het verschil wel kunnen zien tussen een merrie en een ruin... Dat heeft namelijk met bepaalde onderdelen te maken, die redelijk goed herkenbaar zijn Bloos

Tuurlijk, ze doen het niet express, maar ik vind het een hele, hele slechte zaak...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:05

Het paard was al ruim 6 weken dood.
Ik kan er ook niet bij dat die mensen niet door hebben gehad dat er al 6 weken een ruin liep in plaats van een merrie. Er stonden op dat stuk maar 4 paarden. Het lijkt mij toch dat je die wel uit elkaar kunt houden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:09

Cayenne schreef:
Het paard was al ruim 6 weken dood.
Ik kan er ook niet bij dat die mensen niet door hebben gehad dat er al 6 weken een ruin liep in plaats van een merrie. Er stonden op dat stuk maar 4 paarden. Het lijkt mij toch dat je die wel uit elkaar kunt houden.

Vind ik ook... Als goed opfokker moet je WETEN wat er in je groepen loopt. Voor hetzelfde geld breekt er een hengst uit en dan kan die dus 6 weken lang alle merries daar lopen dekken... Zou een mooie zaak zijn... Hoe ga je dat dan weer uitleggen?