Strijd om Lippizaners nog niet gestreden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strijd om Lippizaners nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:39

http://blogs.orlandosentinel.com/featur ... -hors.html
blogs.orlandosentinel.com

Een Servische actiegroep tegen dierenleed heeft een internationaal team van dierenartsen opgeroepen om een groep Lippizaners te onderzoeken welke dreigen te verhongeren terwijl Servië en Kroatië vechten om het eigendomsrecht. De nationale organisatie Lijepa Nasa is een petitie gestart om de paarden terug te halen naar het Kroatische Lipik, waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.

De in Belgrado gesitueerde actiegroep "Freedom for Animals" beweert dat de dieren zwaar verwaarloosd worden. De paarden werden gered tijdens de oorlog in 1991 toen hun stallen werden getroffen door napalmbommen, en naar Servië gebracht voor een tijdelijk veilig onderkomen. Het totale aantal paarden bedroeg toendertijd 117, maar helaas zijn er tijdens het transport 27 omgekomen. De overige paarden en hun nageslacht verblijven nu in de Servische stad Novi Sad.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Strijd om Lippizaners nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:40

Citaat:
Een Servische actiegroep tegen dierenleed heeft een internationaal team van dierenartsen opgeroepen om een groep Lippizaners te onderzoeken welke dreigen te verhongeren terwijl Servië en Kroatië vechten om het eigendomsrecht. De nationale organisatie Lijepa Nasa is een petitie gestart om de paarden terug te halen naar het Kroatische Lipik, waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.

De in Belgrado gesitueerde actiegroep "Freedom for Animals" beweert dat de dieren zwaar verwaarloosd worden. De paarden werden gered tijdens de oorlog in 1991 toen hun stallen werden getroffen door napalmbommen, en naar Servië gebracht voor een tijdelijk veilig onderkomen. Het totale aantal paarden bedroeg toendertijd 117, maar helaas zijn er tijdens het transport 27 omgekomen. De overige paarden en hun nageslacht verblijven nu in de Servische stad Novi Sad.

Een minister van de Servische regering vertrok eerder deze maand naar de boerderij met een team van dierenartsen. De dierenartsen konden 74 dieren onderzoeken en volgens hen waren de dieren in een goede conditie, maar bleken er een aantal paarden te missen. De Servische authoriteiten waren niet bereikbaar voor commentaar.

De buren van de boer lieten weten het niet eens te zijn met het oordeel van de dierenartsen. "Wij zien geregeld uitgemergelde dieren voorbij komen. Dat kan nooit gezond zijn. Er moet iets gebeuren".

De boer eist een bedrag van ruim 300.000 euro voor de zorg van de Lippizaners, maar Kroatië is niet van plan dit te betalen. Volgens hen was Servië niet verplicht om de zorg op zich te nemen, en zijn de paarden nog steeds in eigendom van Kroatië. De Servische autoriteiten waren niet bereikbaar voor commentaar.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:55

Nou daar kunnen ze nog wel lekker over door discussiëren dan! Breng ze toch gewoon lekker terug naar waar ze vandaan komen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:57

Maar 300.000 euro is eigenlijk toch niet zo veel voor 74 paarden waar toch wel vanaf 1991 voor gezorgd is?
Los van de vraag of ze gestolen of veilig gesteld zijn...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:37

Ik vind het belachelijk dat Kroatie moet betalen voor haar eigen paarden.
Als die boer ze had meegenomen om ze veilig te stellen dan had hij ze toch na de oorlog gewoon weer terug kunnen geven en dan evt. voor die jaren een vergoeding kunnen vragen.
Maar voor de jaren dat hij ze daarna heeft gehad vind ik niet dat ze een vergoeding moeten betalen.
Heb foto's gezien van de paarden in de krant en ze zien er echt uitgemergeld uit.
Dus hoop voor die paarden dat het allemaal snel opgelost is, zodat ze weer bij kunnen komen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:04

Zelfs oorlogen worden nog over de ruggen van de paarden uitgevochten. Intriest.

niemandies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:49

tja ik vind het een beetje rombom hoor maar het zal wel aan mij leggen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:09

Weet iemand waar die foto's staan dan? Waar over gepraat word?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:20

Die foto's staan in de Kroatische krant, zal eens even kijken of ik ze ergen op internet kan vinden.

Edit: Dit is dus een van de gestolen paarden: (uit de krant Vecernji List)
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:37

Jezus, dat is erg!!
Ik snap niet zo goed dat er dus dieren moeten lijden om zo'n zeurbedrag aan geld.
Een overheid heeft makkeijk 300.000 euro. En dan kunnen die paarden het beter krijgen en kunnen ze daarna politek wel weer verder zeuren over dat geld...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:38

mijn god... nee inderdaad ziet er prima uit hoor dat beest.... jeetje... als die minister dat echt vind... dan heeft hij de hersens van een garnaal... je hoeft nou eenmaal geen expert te zijn om te zien dat dit beest niet gezond is.... wat een idioten...

al zet ik er wel een beetje mijn vraagtekens bij... is die krant niet gewoon "heerlijk" sensatie bewust bezig (beetje telegraaf-achtig ofzo...) en heeft hij een foto van een zielige schimmel geplaatst om het verhaal wat extra kracht aan te zetten...

ik denk namelijk niet dat iemand het in zijn hoofd haalt om als hij dergelijke dieren ziet te vertellen dat ze er prima uit zien... en zeker niet iemand met een toch wel vooraanstaande positie als een minister...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:41

Dat kan, maar volgens mij is de vercernji list toch wel een serieuze krant.
Er heeft ook een foto in gestaan van een groepje paarden bij elkaar en die zagen er allemaal slecht uit, dit is dus zeker niet de enige die er zo bij staat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:54

Het zal wel zo zijn dat de boer de ergste paarden heeft verborgen tijdens het bezoek.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:47

Heeft iemand meer foto's of een site ?

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:55

denk niet dat de minister DIT paard gezien heeft maar een in goede conditie. Dit dier is gewoon echt zielig.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:57

Laatst bijgewerkt door Rozanne op 28-08-07 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:58

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:02

Ach jee die dieren zien er echt niet goed uit...veel te mager en idd niks te eten. Ongelofelijk dat dat zo moet.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:04

Die foto's van die eerste site zijn van de dieren wanneer ze nog in Kroatie zijn. (staat er bij als je op de foto's gaat staan)
Die andere foto's zijn gewoon te triest voor woorden, wie doet er nou zoiets!
En al helemaal niet als je ze juist probeerde te "redden"tijdens de oorlog. Echt sneu voor die dieren. Verdrietig

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:08

Schandalig... Hoop dat dit conflict snel uit de wereld is en die beestjes gewoon naar een goed plekje kunnen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:20

Echt vreselijk hoe die dieren er bij lopen en belachelijk dat de Kroaten zouden moeten betalen om hun eigen paarden terug te krijgen. Als er al sprake zou zijn van het veilig stellen van de paarden, en niet van een oorlogsbuit, dan hadden deze dieren al veel eerder terug gekund. Kroatië is inmiddels ook al járen bezig deze dieren terug te krijgen. Enneh, wie was er trouwens verantwoordelijk voor dat bombardement waarbij ook nog eens een groot aantal paarden omkwam? Overigens waren in Lipik niet alleen paarden de pineut, maar werd eerder ook al een kindertehuis(!) het doelwit van bombardementen. Weerzinwekkende daden waar naar mijn mening wel eens wat tegenover zou mogen staan.

Overigens kun je op internet ook een petitie tekenen voor de terugkeer van deze paarden:
http://www.takodobra.com/pocetna.php?td=6

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:23

O wat erg...Ik zit haast te huilen...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:28

Oprtalj schreef:
Overigens kun je op internet ook een petitie tekenen voor de terugkeer van deze paarden:
http://www.takodobra.com/pocetna.php?td=6

Zou ik graag doen maar ik weet niet wat er in de vakjes moet ingevuld Huilen van het lachen
Iemand kleine vertaling of idee?

Edit: oh wacht, of je kiest gewoon voor Engels... Het is al laat Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:37

.. Is het een gek idee om eventueel een apart topic te maken over die petitie? Of iets in de titel ofzo?

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:00

hoi,

Tja over deze paarden kan ik niet oordelen maar ik ben wel in Bosnie herzegovnia geweest op een lipizanerstal. En daar was de situatie ook erg triest tja politiek gezien ligt daar alles erg gevoelig en de corruptheid is erg groot. Dus met als gevolg dat de paarden er onder leiden. Heb zelf begin dit jaar een oproepje gedaan op bokt om spullen voor deze stal in te zamelen en dat is ook erg moeilijk. Heb wel wat spullen gekregen ook van medebokkers mijn dank hiervoor. Ik heb het persoonlijk er heen gebracht afgelopen voorjaar en ze waren er zo blij mee. Ga in het najaar weer met 2 oude zadels en tweedehands rijbroeken tuig borstels etc, vind het fijn om te helpen de paarden op deze stalling waren verkocht aan iemand die ze allemaal wilde afmaken. Gelukkig heeft de staat ze toen weer gekocht om niet alle bloedlijnen verloren te laten gaan.Maar alle voorzieningen die extra geld kosten zijn teveel. Mochten er mensen zijn die nog 2de hands spullen willen doneren voor de stalling in bosnieherzegovnia kunnen me pben. Tja ik denk maar zo elke druppel op een gloeiende plaat is er een. Het is geweldig om te zien dat daar alle paarden vrij rond lopen en dat er een vast aantal mensen is die deze paarden al 3 jaar verzorgen zonder inkomen.