Anky moet kilometers maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky moet kilometers maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:30

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=9388&pCa ... ID=&CatID=
knhs.nl

"Ik heb dringend een nieuwe kur nodig"

Er vindt deze week weer een internationaal kampioenschap dressuur plaats en opvallend is dat Anky van Grunsven nu eens niet direct als de grote favoriete geldt. ,,Ik ga voor goud'', zegt ze voor de Europese titelstrijd in Turijn. Maar het zou ook best eens een keer zilver kunnen worden.

Bij de laatste serieuze test in Aken verloor de tweevoudige olympische kampioene uit Erp drie keer van Isabell Werth, het paradepaardje van Duitsland. ,,Wat ik mis is ritme'', zegt Van Grunsven. ,,Vergeet niet dat ik er lang ben uitgeweest.''

,,Anky moet kilometers maken'', aldus Sjef Janssen, trainer van de nationale equipe. Begin dit jaar beviel Van Grunsven van een dochter. ,,Ik weet dat ik in mijn loopbaan ongelooflijk veel wedstrijden heb gereden. Toch ontbreekt er momenteel iets. Thuis loopt het goed. In de wedstrijden is het toch wat anders.''

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Anky moet kilometers maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:31

Citaat:
Er vindt deze week weer een internationaal kampioenschap dressuur plaats en opvallend is dat Anky van Grunsven nu eens niet direct als de grote favoriete geldt. ,,Ik ga voor goud'', zegt ze voor de Europese titelstrijd in Turijn. Maar het zou ook best eens een keer zilver kunnen worden.

Bij de laatste serieuze test in Aken verloor de tweevoudige olympische kampioene uit Erp drie keer van Isabell Werth, het paradepaardje van Duitsland. ,,Wat ik mis is ritme'', zegt Van Grunsven. ,,Vergeet niet dat ik er lang ben uitgeweest.''

,,Anky moet kilometers maken'', aldus Sjef Janssen, trainer van de nationale equipe. Begin dit jaar beviel Van Grunsven van een dochter. ,,Ik weet dat ik in mijn loopbaan ongelooflijk veel wedstrijden heb gereden. Toch ontbreekt er momenteel iets. Thuis loopt het goed. In de wedstrijden is het toch wat anders.''

Het is niet de eerste keer dat Van Grunsven lang weg was. Na Athene 2004 kreeg ze een zoon. Ook een zware blessure zette haar al eens lange tijd buitenspel. Toch leek ze bij haar rentree daarvan destijds geen hinder te ondervinden. ,,Die schijn bedriegt'', zegt ze. ,,Misschien had ik dat moment echter geen concurrente die zo sterk was als Werth.''

,,Vooral na die beenbreuk viel de weg terug me zwaar'', blikt Van Grunsven terug. ,,Op een gegeven moment dacht ik dat ik het nooit meer zou leren. Nu is er sprake van ups en downs. Mijn eerste wedstrijd op de nationale titelstrijd in Eindhoven begin dit seizoen ging meteen heel goed. Daarna kreeg ik toch wat probleempjes.''

In Turijn verdedigt ze desondanks met overtuiging haar twee jaar geleden in het Duitse Hagen veroverde titel. ,,Ik ga niet naar Italië om voor de tweede plek te rijden. Dat zit niet in mijn karakter. Toch zou ik eventueel kunnen leven met zilver. Mijn echte doel is toch Hongkong 2008. Dan moet ik weer helemaal top zijn.''

Dat geldt in feite voor de gehele equipe. Janssen sprak in aanloop al van een ,,overbruggingsjaar'', in aanloop naar de Olympische Spelen. ,,Daarom testen wij bijvoorbeeld in Turijn hoe een minder ervaren combinatie als Hans-Peter Minderhoudt/Exquis Nadine zich houdt. Ons doel is daarom een klassering bij de beste drie. Aan de andere kant is ook weer alles mogelijk. Anky en Isabell ontlopen elkaar niet veel, maar onze nummer twee Imke Bartels is misschien wel beter dan de Duitse nummer twee.''

Janssen vindt ook dat Nederland in de breedte sterker aan het worden is. ,,Ik denk dat we in dat opzicht een stapje voor hebben op Duitsland. Daar zien we toch steeds dezelfde namen terug. Bij ons dienen zich nieuwe namen aan. De ploeg is groter geworden en dat doet me goed.''

Een eventuele tegenvaller in de olympische stad van de Winterspelen van 2006 heeft daarom geen frustraties tot gevolg. Ook niet bij Van Grunsven. ,,Die tijd heb ik toch echt wel gehad. Ik heb er wel zwaar de pest in na een tegenvaller, maar dat is het dan. Ik weet waar de fout ligt en hoe ik er aan moet werken. Heel bewust heb ik voor een tweede kind gekozen. Dan maak ik toch gewoon volgend jaar die stap voorwaarts. Zoals ik in Aken al zei: zilver en twee kinderen is veel mooier dan goud en verder niks.''

Om nog enkele stappen te zetten heeft Van Grunsven dringend een nieuwe kür nodig. Dat vindt ze althans zelf. ,,Helaas ben ik er met Wibi Soerjadi (de componist) nog niet helemaal uit. Waarschijnlijk komt dat omdat we beiden perfectionist zijn. Maar de oplossing vinden we wel. Tot die tijd ben ik wel van plan een aantal dingen in mijn bestaande kür aan te passen.''

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:38

..ik hoop toch wel een knallende Anky te zien...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:44

Strakt gaat imke haar nog voorbij.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:46

Ik denk dat het wel eens goed voor de sport zou kunnen zijn wanneer Imke haar eens verslaat, al gun ik het Anky natuurlijk ook.
Imke gaat de laatste tijd zo goed, het zou ook goed zijn voor het zelfvertrouwen richting de OS denk ik zo.

Ik denk dat Anky hoe dan ook gaat proberen te knallen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:48

Hmm maar met het EK volgende week is die nieuwe kur nog niet klaar dus??
Jammer!!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:49

het zou leuk zijn als Imke idd ook een keer wint, ze is namelijk ook erg goed

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:53

Dat de beste mogen winnen, zou fantastisch zijn als dit Imke zou zijn. Zolang we maar prachtige paardensport te zien krijgen, vind ik het allang goed.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:00

Ik hoop gewoon dat er een Nederlander wint! maak niet uit welke Knipoog

ik heb het niet zo met het Duitse volk en alles Knipoog anders moet het maar Spanje worden vind ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:02

Ik vind het belangrijker dat er eerlijk en fijn gereden wordt zonder schandalen en met veel plezier, en dat het een genot is om naar te kijken, dan wie er wint... Het is toch vaak maar net de vorm van de dag van paard en ruiter en wat de jury er van vind...
Leuk dat er iemand wint, maar ik geniet vooral van het kijken. Het maakt me echt niet uit welke combinatie wint, als het maar diegene is die op dat moment ook het mooist heeft gereden!

En ik geef Anky helemaal gelijk met haar uitspraak dat ze liever deze 2 kinderen heeft dan goud en verder niets... De roem duurt niet eeuwig en kinderen krijgen kan niet je hele leven lang...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:03

miep1979 schreef:
Dat de beste mogen winnen, zou fantastisch zijn als dit Imke zou zijn. Zolang we maar prachtige paardensport te zien krijgen, vind ik het allang goed.

Het zou idd leuk zijn als Imke wint ! Ja

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:10

Ik denk er ook thuis meer aan de hand is dan Sjef en Anky ons doen willen laten geloven. In het verleden was het thuis immers ook goed en dat werd weerspiegeld in de resultaten. Bij een paard en amazone met zoveel wedstrijdervaring spelen het aantal wedstrijden amper een rol en zeker niet als het thuis goed gaat.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:17

Sorry, dat vind ik een nogal suggestief bericht.
Waarom zou het aantal wedstrijden rijden niet van belang zijn voor de vorm, zelfs voor Anky?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:20

Of misschien is het een soort "excuus" en wil ze zich iets meer als de underdog neerzetten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:22

Dat doen de Duitsers ook altijd Haha!
Tijdens Aken waren er nog berichten dat ze zelf dachten dat ze het niet gingen redden en hoe ze er tegenop keken om tegen de Hollanders te rijden.
Maar mooi dat ze er weer met het goud vandoor gingen Nagelbijten / Gniffelen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:22

Citaat:
Zoals ik in Aken al zei: zilver en twee kinderen is veel mooier dan goud en verder niks.''

Gaan we de underdog rol aannemen???

Wat een stomme uitspraak vind ik dit.
Alsof Isabell (zonder blokjes (kids) aan het been) verder niks heeft.....
Snapen mensen met kinderen nou niet dat velen zeer gelukkig (soms waarschijnlijker gelukkiger) zijn met een leven zonder kinderen.
Echt een moeke opmerking.

Maar goed toch veel succes voor Anky ik hoop dat ze de Nederlands eer hoog houdt

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:34

manie schreef:
Citaat:
Zoals ik in Aken al zei: zilver en twee kinderen is veel mooier dan goud en verder niks.''

Gaan we de underdog rol aannemen???

Wat een stomme uitspraak vind ik dit.
Alsof Isabell (zonder blokjes (kids) aan het been) verder niks heeft.....
Snapen mensen met kinderen nou niet dat velen zeer gelukkig (soms waarschijnlijker gelukkiger) zijn met een leven zonder kinderen.
Echt een moeke opmerking.

Maar goed toch veel succes voor Anky ik hoop dat ze de Nederlands eer hoog houdt

Die uitspraakt geld toch ook niet in het algemeen, maar voor haarzelf. Zij kiest hier bewust voor.

Verder hoop ik gewoon mooie kuren te zien. Tuurlijk hoop ik dat Nederland goud pakt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:40

essie79 schreef:
Of misschien is het een soort "excuus" en wil ze zich iets meer als de underdog neerzetten.

Of misschien gaat het thuis toch niet zo goed.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:49

Ze is idd toe aan een nieuwe kür. Ja
maar ik vind het knap van haar dat ze 2 kinderen heeft en in aken toch nog zilver pakt.
Zoals Jasmijn76 zegt ik hoop een knallende Anky te zien!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:53

Ik vind het een beetje een "boehoe" bericht en uitspraak van Anky... Zeg dan gewoon dat je je gaat realiseren dat je niet langer meer het monopoly hebt in de dressuurwereld.
Misschien ook maar goed ook, ik word zo langzamerhand een beeeeetje Anky-moe en dat ze "per definitie" altijd wint. Ik ben geen jurylid, maar ik ben wel degelijk van mening dat er zeer veel veelbelovende combinaties aan de top zijn, niet alleen Anky van Grunsven Knipoog

Nu lijkt het me alsof Anky zich bij voorbaat al gaat indekken, onder het mom van " te weinig wedstrijdervaring" (euh, pardon???!)

Misschien is het moeilijk om toe te geven dat je je piekjaren misschien wel gehad hebt? Misschien realiseert Anky het zich wel, maar wil ze toch het onderste nog uit de kan proberen te halen?

Om nu een underdog positie aan te gaan lopen nemen vind ik dan wel wat goedkoop eerlijk gezegd.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:56

arie53 schreef:
essie79 schreef:

Of misschien gaat het thuis toch niet zo goed.

Ik snap nog steeds niet hoe jij dat uit bovenstaand bericht haalt

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:58

Anky met Salinero is nog steeds beter dan al die veelbelovende combinaties, en die winnen het nog niet van haar, dus om nou te zeggen dat haar piekjaren voorbij zijn, vind ik ook nogal voorbarig.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:01

Citaat:
Nu lijkt het me alsof Anky zich bij voorbaat al gaat indekken, onder het mom van " te weinig wedstrijdervaring" (euh, pardon???!)

wedstrijdervaring heeft ze genoeg, maar ze mist wedstrijdritme...
dat is een groot verschil Knipoog

ik weet niet wat ik hiervan moet denken. ik vind het eerlijk van haar dat
ze ervoor uitkomt dat het weleens beter gelopen heeft. volgens mij
staat er altijd waar ze maar rijdt een gigantische druk op haar omdat ze gewoon
goed moet presteren..want dat wordt van haar verwacht
ik kan dan ook best begrijpen dat ze zich een beetje ''indekt'' zoals jullie het noemen Knipoog

ik hoop gewoon dat nederland goed rijd Haha! Vork

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:03

essie79 schreef:
Anky met Salinero is nog steeds beter dan al die veelbelovende combinaties, en die winnen het nog niet van haar, dus om nou te zeggen dat haar piekjaren voorbij zijn, vind ik ook nogal voorbarig.

Herstel: Anky wordt nog steeds hoger gewaardeerd dan al die andere combinaties... dat wil niet zeggen dat ze het per definitie IS Knipoog

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:06

Ik benijd Anky niet, iedere uitspraak wordt diep uitgemeten. Misschien is het gewoon relativeren wat Anky doet. Er is meer op aarde als alleen de dressuurtop.

En dat de beste maar mag winnen!