Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Er vindt deze week weer een internationaal kampioenschap dressuur plaats en opvallend is dat Anky van Grunsven nu eens niet direct als de grote favoriete geldt. ,,Ik ga voor goud'', zegt ze voor de Europese titelstrijd in Turijn. Maar het zou ook best eens een keer zilver kunnen worden.
Bij de laatste serieuze test in Aken verloor de tweevoudige olympische kampioene uit Erp drie keer van Isabell Werth, het paradepaardje van Duitsland. ,,Wat ik mis is ritme'', zegt Van Grunsven. ,,Vergeet niet dat ik er lang ben uitgeweest.''
,,Anky moet kilometers maken'', aldus Sjef Janssen, trainer van de nationale equipe. Begin dit jaar beviel Van Grunsven van een dochter. ,,Ik weet dat ik in mijn loopbaan ongelooflijk veel wedstrijden heb gereden. Toch ontbreekt er momenteel iets. Thuis loopt het goed. In de wedstrijden is het toch wat anders.''
Het is niet de eerste keer dat Van Grunsven lang weg was. Na Athene 2004 kreeg ze een zoon. Ook een zware blessure zette haar al eens lange tijd buitenspel. Toch leek ze bij haar rentree daarvan destijds geen hinder te ondervinden. ,,Die schijn bedriegt'', zegt ze. ,,Misschien had ik dat moment echter geen concurrente die zo sterk was als Werth.''
,,Vooral na die beenbreuk viel de weg terug me zwaar'', blikt Van Grunsven terug. ,,Op een gegeven moment dacht ik dat ik het nooit meer zou leren. Nu is er sprake van ups en downs. Mijn eerste wedstrijd op de nationale titelstrijd in Eindhoven begin dit seizoen ging meteen heel goed. Daarna kreeg ik toch wat probleempjes.''
In Turijn verdedigt ze desondanks met overtuiging haar twee jaar geleden in het Duitse Hagen veroverde titel. ,,Ik ga niet naar Italië om voor de tweede plek te rijden. Dat zit niet in mijn karakter. Toch zou ik eventueel kunnen leven met zilver. Mijn echte doel is toch Hongkong 2008. Dan moet ik weer helemaal top zijn.''
Dat geldt in feite voor de gehele equipe. Janssen sprak in aanloop al van een ,,overbruggingsjaar'', in aanloop naar de Olympische Spelen. ,,Daarom testen wij bijvoorbeeld in Turijn hoe een minder ervaren combinatie als Hans-Peter Minderhoudt/Exquis Nadine zich houdt. Ons doel is daarom een klassering bij de beste drie. Aan de andere kant is ook weer alles mogelijk. Anky en Isabell ontlopen elkaar niet veel, maar onze nummer twee Imke Bartels is misschien wel beter dan de Duitse nummer twee.''
Janssen vindt ook dat Nederland in de breedte sterker aan het worden is. ,,Ik denk dat we in dat opzicht een stapje voor hebben op Duitsland. Daar zien we toch steeds dezelfde namen terug. Bij ons dienen zich nieuwe namen aan. De ploeg is groter geworden en dat doet me goed.''
Een eventuele tegenvaller in de olympische stad van de Winterspelen van 2006 heeft daarom geen frustraties tot gevolg. Ook niet bij Van Grunsven. ,,Die tijd heb ik toch echt wel gehad. Ik heb er wel zwaar de pest in na een tegenvaller, maar dat is het dan. Ik weet waar de fout ligt en hoe ik er aan moet werken. Heel bewust heb ik voor een tweede kind gekozen. Dan maak ik toch gewoon volgend jaar die stap voorwaarts. Zoals ik in Aken al zei: zilver en twee kinderen is veel mooier dan goud en verder niks.''
Om nog enkele stappen te zetten heeft Van Grunsven dringend een nieuwe kür nodig. Dat vindt ze althans zelf. ,,Helaas ben ik er met Wibi Soerjadi (de componist) nog niet helemaal uit. Waarschijnlijk komt dat omdat we beiden perfectionist zijn. Maar de oplossing vinden we wel. Tot die tijd ben ik wel van plan een aantal dingen in mijn bestaande kür aan te passen.''
miep1979 schreef:Dat de beste mogen winnen, zou fantastisch zijn als dit Imke zou zijn. Zolang we maar prachtige paardensport te zien krijgen, vind ik het allang goed.
Citaat:Zoals ik in Aken al zei: zilver en twee kinderen is veel mooier dan goud en verder niks.''
manie schreef:Citaat:Zoals ik in Aken al zei: zilver en twee kinderen is veel mooier dan goud en verder niks.''
Gaan we de underdog rol aannemen???
Wat een stomme uitspraak vind ik dit.
Alsof Isabell (zonder blokjes (kids) aan het been) verder niks heeft.....
Snapen mensen met kinderen nou niet dat velen zeer gelukkig (soms waarschijnlijker gelukkiger) zijn met een leven zonder kinderen.
Echt een moeke opmerking.
Maar goed toch veel succes voor Anky ik hoop dat ze de Nederlands eer hoog houdt
essie79 schreef:Of misschien is het een soort "excuus" en wil ze zich iets meer als de underdog neerzetten.
arie53 schreef:essie79 schreef:Of misschien is het een soort "excuus" en wil ze zich iets meer als de underdog neerzetten.
Of misschien gaat het thuis toch niet zo goed.
Citaat:Nu lijkt het me alsof Anky zich bij voorbaat al gaat indekken, onder het mom van " te weinig wedstrijdervaring" (euh, pardon???!)
essie79 schreef:Anky met Salinero is nog steeds beter dan al die veelbelovende combinaties, en die winnen het nog niet van haar, dus om nou te zeggen dat haar piekjaren voorbij zijn, vind ik ook nogal voorbarig.