Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Frank schreef:Ben ik toch blij dat ik met mijn paarden niet in de buurt van de Veluwe woon...
Een paard op een mooie, warme dag. Ingepakt in zo'n compleet alles-overdekkende deken vind ik een naar gezicht.
Citaat:Paarden op de Veluwe worden deze zomer geteisterd door een ware knuttenplaag die bij de dieren hardnekkig eczeem en extreme jeuk veroorzaken.
Paardenkliniek De Veluwe in Heerde krijgt steeds meer meldingen van wanhopige paardeneigenaren die hulpeloos moeten toezien hoe hun paarden door de ondragelijke jeuk zich letterlijk tot bloedens toe kapot schuren. De Veluwe wordt deze zomer overspoeld door de kunt, een mugachtig, bijna onzichtbaar insect waarvan de steek bij paarden extreme jeuk bij de manen en staart veroorzaakt. Volgens Paul de Vrien van de paardenkliniek is de knuttenplaag het gevolg van het nieuwe beleid van de overheid en het waterschap. "De overheid heeft de afgelopen jaren het aanleggen van paddenpoelen, zogenaamde verwilderde vijvere, hier op de Veluwe heel erg gestimuleerd. Daardoor is er een optimale leefsituatie ontstaan voor de knut, die zich vooral thuis voelt in stilstaand zoet water. Ze hebben zich de afgelopen jaren dan ook massaal voortgeplant en daar worden de paarden nu de dupe van". Er is volgens de Vries weinig meer aan te doen als een paard eenmaal getroffen is door de knut. "Er zijn wel medicijnen tegen het incect, maar die zijn hier in Nederland illegaal. De enige oplossing is om het paard helemaal in te pakken met een speciaal dek, maar dat is ook niet ideaal, want er blijft altijd wel een plekje onbescermd. Bovendien stop je zo'n paard dan als het ware in een harnas en dat is niet comfortabel".
Nelleke1 schreef:Kunnen we die K(n)utjes niet uitmoordenIk bedoel, schapen gaan er dood aan paarden hebben jeuk enz. wat hebben we eraan zat andere muggen hoor!
Ze zeggen toch dat wassen met champignonnen helpt ?