Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:38

http://www.destentor.nl/veluwewest/article1762481.ece
destentor.nl

Steeds meer paarden op de Veluwe hebben last van het zogenoemde paardeneczeem. De kwaal wordt overgebracht door de knut - een insect die ook het blauwtongvirus overbrengt.

Een paard besmet met paardeneczeem krijgt extreme jeuk aan de staart en manen. "Het lijkt steeds erger te worden," zegt veearts M.J Snoek uit Putten. "De laatste vijf jaar zien we steeds meer paarden die last hebben van de huidaandoening. Opvallend daarbij is dat vrijwel alle soorten last hebben van het eczeem."

Eenmaal gestoken door de knut komt het dier moeilijk van het eczeem af. Voorkomen is dan ook beter dan genezen, redeneert Snoek. "Het is zaak dat eigenaren hun paarden proberen weg te houden bij de insecten. Dek de dieren bijvoorbeeld af met een speciaal insectendeken." Het blijft echter moeilijk de insecten uit de buurt te houden.De Veluwe is immers een bosrijk gebied. Een omgeving waar de knut goed vertoefd. "Bij schemering komen de insecten uit hun schuilplaats om de paarden te steken", zegt Snoek. "Het verstandigste is dus om de paarden voor die tijd naar binnen te halen."

Frank

Re: Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:06

Ben ik toch blij dat ik met mijn paarden niet in de buurt van de Veluwe woon...
Een paard op een mooie, warme dag. Ingepakt in zo'n compleet alles-overdekkende deken vind ik een naar gezicht.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:17

tja ik woon der wel in de buurt.. maar ik heb niks meer tevrezen mijn pony heeft het al.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:28

ja de mijne helaas ook.
maar daar word ze niet minder voor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:30

Woon in Putten en de Shetten jeuken idd flink, zie die k(n)utjes wel eens rondvliegen, de snertbeesten.

Zal het idd in de gaten houden met binnenzetten.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:37

Wij hebben ook een shetlander met zomerexceem.

Mijn merrie heeft altijd iets jeuk, maar dat is niet erger geworden.

Mijn ruin heeft dit jaar voor het eerst zich ook opengeschuurd, terwijl hij de afgelopen 4 jaar geen centje pijn had. Dus ik vrees het ergste, maar eerst eens kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Rampzalig die jeuk Boos!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:38

Frank schreef:
Ben ik toch blij dat ik met mijn paarden niet in de buurt van de Veluwe woon...
Een paard op een mooie, warme dag. Ingepakt in zo'n compleet alles-overdekkende deken vind ik een naar gezicht.

misschien een naar gezicht, maar dat is maar opties. want een paard dat gek wordt van de jeuk da's pas zielig en naar.
gr.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:47

mijn pony's staan er ook in de buurt,
hopen dat ik ze exceem vrij kan houden maar daar heb je niks over te zeggen..balen!!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:58

Als je paardje het heeft ist echt balen.
ik heb de paarden snachts ook gewoon buiten omdat het niet echt stal paarden zijn, staan meeste gedeelte van hun leven buiten.
Ik zal der opletten, paardje van een vriendin van mij heeft het ook, maar die hebben der ook allemaal zalfjes en spullen voor maar het helpt nie.. Bloos.. en de DA is der zeker van dat het door die K(N)utjes komt..

Nouja voor de mensen waarvan hun paardje eht al heeft, Sterkte en succes.. ; Ach gut

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:59

Zie ook eenzelfde bericht in de telegraaf van vrijdag:

Citaat:
Paarden op de Veluwe worden deze zomer geteisterd door een ware knuttenplaag die bij de dieren hardnekkig eczeem en extreme jeuk veroorzaken.
Paardenkliniek De Veluwe in Heerde krijgt steeds meer meldingen van wanhopige paardeneigenaren die hulpeloos moeten toezien hoe hun paarden door de ondragelijke jeuk zich letterlijk tot bloedens toe kapot schuren. De Veluwe wordt deze zomer overspoeld door de kunt, een mugachtig, bijna onzichtbaar insect waarvan de steek bij paarden extreme jeuk bij de manen en staart veroorzaakt. Volgens Paul de Vrien van de paardenkliniek is de knuttenplaag het gevolg van het nieuwe beleid van de overheid en het waterschap. "De overheid heeft de afgelopen jaren het aanleggen van paddenpoelen, zogenaamde verwilderde vijvere, hier op de Veluwe heel erg gestimuleerd. Daardoor is er een optimale leefsituatie ontstaan voor de knut, die zich vooral thuis voelt in stilstaand zoet water. Ze hebben zich de afgelopen jaren dan ook massaal voortgeplant en daar worden de paarden nu de dupe van". Er is volgens de Vries weinig meer aan te doen als een paard eenmaal getroffen is door de knut. "Er zijn wel medicijnen tegen het incect, maar die zijn hier in Nederland illegaal. De enige oplossing is om het paard helemaal in te pakken met een speciaal dek, maar dat is ook niet ideaal, want er blijft altijd wel een plekje onbescermd. Bovendien stop je zo'n paard dan als het ware in een harnas en dat is niet comfortabel".

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:07

Kunnen we die K(n)utjes niet uitmoorden Vork Ik bedoel, schapen gaan er dood aan paarden hebben jeuk enz. wat hebben we eraan zat andere muggen hoor!

Ze zeggen toch dat wassen met champignonnen helpt ?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:13

Mijn paard zit ook al te schuren aan haar (nog wel) dikke staart!

@ Nelleke1; wassen met champignonnen?? Hoe doe je dat dan?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:26

Ik woon in brabant, vlak onder nijmegen, en onze ene shetlander heeft dit jaar ook ook eczeem ontwikkeld, en onze andere die er bij staat heeft nergens last van. Wij wassen nu met een speciale shampoo voor eczeem en ik moet zeggen dat dit de jeuk erg verminderd.

Maar zo als ik het artikel lees is dus als 1 keer de knut heeft gestoken dat ze voortaan altijd eczeem houden? Of lees ik het fout?

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:31

Wij wonen ook op de veluwe en wij merken ook dat paarden met eczeem hier meer last hebben dan elders, wij liggen tussen twee bossen en de ene bos daar hebben de paarden er meer last van dan aan de andere kant van het bos.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:34

Die van ons heeft 1 ervan het.
ze staan dus ook best dichtbij bij die kunnen we het al niet meer verhelpen.
De andere 3 schuren af en toe gewoon voor de normale' jeuk..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:37

Ik denk ook dat het niet alleen beperkt blijft tot de Veluwe. Wij wonen in Drenthe, bij de Drentse Aa en daar is hetzelfde aan de hand: waterstand wordt verhoogd, veel paddenpoelen, veel natuurgebied (volgens mij gedijt dat insectenspul daar veel beter dan op goed onderhouden landbouwgrond). In combinatie met de warmte (vooral vroeg in het jaar) is het ook hier vaak vergeven van die kleine rotvliegjes.
Ik vrees echter dat de overheid hier niks aan verandert: natuurgebied, wetlands, poelen, ze vinden het allemaal geweldig.
Soms hoop ik maar dat het probleem snel groter wordt, dan is de kans dat er wordt geinvesteerd in het zoeken van oplossingen ook weer groter.
Ik kan natuurlijk altijd nog verhuizen naar de kop van Groningen....daar is het toch echt wat frisser en hebben ze minder van die beestjes.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:52

=S ik ken het.. mn pony heeft het ook maar dan ook op zn billen, kan dat? hij jeukt zich helemaal kapot..=| erg sneu..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:52

Is dit nu iets anders dan het 'gewone' zomereczeem, en wordt dus veroorzaakt ook door een ander mugje?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:54

Ook mijn paardjes staan bij de Drenthse AA. Hier is het ook een probleem. Volgens mij is het overal in in Nederland waar de paarden in de bossen staan, vooral met deze vochtige zomer.
Gelukkig beschikken we over meerdere landerijen. Ik heb ze 2 weken geleden uit het land tussen de bomen gehaald, omdat het te erg werd. Ze staan nu een aantal landerijen verder waar ze net buiten het bos staan waar het wat meer waait.
Ik heb 2 met een exceem-deken lopen. Andere jaren veel met zalfjes etc lopen "klooien" maar voor mijn paardjes is de deken echt een uitkomst!! De ene die het al vele jaren heeft, heeft sinds hij de deken om weer lange manen een hele staart en geen jeuk!!!! Een veel gemaakte fout is dat mensen de deken pas opdoen als het paard begint met krabben, dan ben je helaas al te laat. Dus meteen in het voorjaar al opdoen.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:57

ik hoorde het op het nieuws al,
nou lekker dan, bij mij in de buurt hebben we van die vijvers met die Knut beesten ofzo..
En we hebben ook schaapjes,

Arme paardjes en schaapjes Ach gut

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:08

hier in brabant is het net zo hoor, er komen elk jaar wel paarden met eczeem bij.
triest dat ze nog steeds niets hebben gevonden dat echt afdoende helpt.

mijn volwassen merrie schuurt ook.
maar met vliegendeken is het goed te onderhouden

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:20

Ik dacht dat een paard wel "allergisch" moet zijn voor de steek van de knut om last van zomereczeem te krijgen. En dat heeft dan weer te maken met weerstand en voeding enzo. Hoe kan het anders dat het ene paard er ontzettend veel last van heeft en het andere paard van hetzelfde ras in dezelfde wei niet? Ik kan me niet voorstellen dat die mugjes het steeds op dat ene paard gemunt hebben.

Paarden die bijvoorbeeld veel te eiwitrijk gevoerd worden, krijgen eerder last van zomereczeem. Daarom zijn sobere rassen ook eerder slachtoffer. Ik denk dus dat de luxe omstandigheden waaronder paarden steeds meer gehouden worden ook meespeelt in de uitbraak van zomereczeem.

Ik zie het hier veel gebeuren dat rijke mensen uit de randstad hier een boerderijtje kopen omdat ze paarden hebben. Maar in het land staat nog koeiengras van de vorige eigenaar. Veel te eiwitrijk voor paarden! Deze mensen hebben ook vaak veel geld en houden paarden op zo'n manier dat ze geen weerstand opdoen: bij de eerste regendruppel naar binnen, veel brokken, dekens op, paarden veel wassen etc.

Sowieso heb je in de kustprovincies minder last van zomereczeem door de invloed van de zee.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:27

Mijn paardje komt in Barneveld te staan. Is de knut daar ook al gesignaleert? Tong uitsteken

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:35

Sinds enkele weken gebruiken wij voor onze 2 pony's met zomerexceem met middel BUTOX wat (door de dierenartsen) gebruikt voor om schapen preventief te behandelen tegen BLAUWTONG, dus tegen die rotknutten. EN het werkt bij alle twee!!!! Ze hebben wenig jeuk, de wonden genezen er zit inmiddels weer haar op en als ze ergens aangebonden komen te staan, dan staan ze tenminste en gaan ze niet meer als een gek aan het schuren!!!!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:54

Nelleke1 schreef:
Kunnen we die K(n)utjes niet uitmoorden Vork Ik bedoel, schapen gaan er dood aan paarden hebben jeuk enz. wat hebben we eraan zat andere muggen hoor!

Ze zeggen toch dat wassen met champignonnen helpt ?

Huh? Nooit van gehoord! En we hebben nog wel een groothandel in Champignons Vingers aflikken !
Bonny jeukt zich ook (Zuid-Limburg)! En die EET zelfs de champignons van de kar af Vork .

Ik vond het ook niks om een paard helemaal in te pakken. Heb eerst vanalles gesmeerd. Hielp allemaal niks,. Toch een deken gekocht. Wat een uitkomst! Als je hem op tijd op legt, dan hebben ze geen last meer.

Ik denk dat de overlast van insecten ook steeds erger wordt doordat we hier in Nederland toch ook bijna niks meer van bestrijdingsmiddelen mogen gebruiken. De beesjes blijven nu allemaal leven.