Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Calvin en Blitz vechten voor elkaar. De jongen is ziek, zijn pony heeft een ernstige hersenbeschadiging na een mishandeling. De familie uit Nieuwegein is ontroostbaar, zeker nu Blitz zo’n steun is voor de doodzieke zoon.
Het was liefde op het eerste gezicht. Calvin en Blitz. De 13- jarige jongen en de 3-jarige pony. Het beestje legde meteen zijn hoofd op de schouder van de ernstig zieke Calvin, die schildklierkanker heeft. Het is dan 11 juli. Wat als een feestdag begint voor het gezin Van Oene in Nieuwegein wordt al snel een drama. De moeder van Calvin: „Het beest was uitgeput en ondervoed, toen hij gebracht werd.
Vanaf de eerste dag is de dierenarts er geweest. Hij is ziek geworden en zijn neus begon te bloeden. Ik had vanaf het begin al het gevoel dat het beest niet goed in zijn vel zat. We hebben het laten onderzoeken door een dierenkliniek.”
Calvin is stapelgek op zijn pony: „Hij is niet koppig, hij is heel lief.
Al moet-ie nog wel veel leren. Het is wel zielig dat hij ziek is.” Het is het ‘eerste grote dier’ voor hem.„We hebben twee honden, twee katten en drie konijnen.”
Het getob blijft en afgelopen maandag komt de uitslag. Het nieuws is een schok voor het gezin: het paard is ernstig mishandeld door de vorige eigenaar.
„ De breuken in zijn hoofd zijn onderzocht. Het kwam niet door een trap van een paard of omdat hij ergens tegenaan gelopen is. Er is geslagen met een hard voorwerp.
Zijn kop is gewoon ingeslagen, het is niet te geloven. De schedel is verbrijzeld met een hard voorwerp. We zijn er kapot van en Calvin helemaal. Als we Blitz nu laten liggen, heeft hij 10 procent kans om te overleven.”
Het verdriet is dubbel, want de moeder maakt zich ook grote zorgen om haar zoon. „Toen ze elkaar voor het eerst zagen, was dat heel ontroerend. Ik dacht ‘twee gemankeerden’. Het kost Calvin veel energie. Hij vecht voor de pony en de pony voor hem, zo lijkt het.
Het is eigenlijk een wonder, zo vecht Blitz. Daarom willen we er alles aan doen om het beestje te laten opereren. Calvin is er met de gedachten helemaal niet meer bij.
Deze week mocht hij van een tv-programma een wens doen en zodoende was hij op bezoek bij de luchtmacht in Soesterberg. Normaal vindt hij dat fantastisch, maar hij sprak alleen maar over zijn pony. De luchtmacht vond dat zo zielig dat ze spontaan een inzamelingsactie gehouden hebben.”
De operatie vindt maandag plaats in de Dierenfaculteit in Utrecht, Dit weekend wordt het beestje nog onderzocht. „ Het kost heel veel geld, we gaan uit van 10.000 euro. Er moet een speciaal team aan te pas komen. Het is fijn dat mensen trouwens meeleven, want wij zien het soms niet meer zitten.”
Onderzoek wees uit dat de mishandelingen recent zijn. Toch heeft mevrouw Van Oene geen contact gezocht met de Opheusdenaar: „ Ik zit vol emotie, maar behandel toch liever de officiële weg door een procedure te starten.”
Voor de eerste eigenaar van het paard, José Quack uit Malden, is het verhaal eveneens een nachtmerrie.Ze ondersteunt de familie Van Oene waar ze kan.
„Ik heb het verkocht aan de man uit Opheusden. Die wilde een paard voor aangespannen rijden.
Hij vroeg de hoogte, de kleur.
Toen hij bij me kwam, wilde hij ook wel andere pony’s. Maar hij nam Blitz mee. Ik dacht wel ‘hij doet het misschien wel voor de handel’. Maar aan de buitenkant kun je niet zien hoe iemand is.”
Toen José Quack het verhaal van de familie hoorde, was de Maldense helemaal van slag.
„Hoe kan iemand zoiets doen?
Waarschijnlijk om verzekeringsgeld op te strijken. Het is bewezen door deskundigen dat de breuken die hij in de schedel heeft, gebeurd is bij de eigenaar in Opheusden.
Maar bewijs het maar eens. Het is extra erg dat Blitz zo’n grote steun is voor hun zoon. Het is een walgelijk verhaal. Te gek voor woorden.
Ik rijd deze week veel heen en weer om ze te steunen. Gelukkig doen anderen dat ook, heb ik gehoord. Er is al wat ruchtbaarheid aan gegeven. Marco Borsato zou een bijdrage leveren en Anky van Grunsven. Het kost ook zo enorm veel geld.”
Blitz heeft ook een eigen webpagina: http://www.freddysruitersport.nl/dieren ... 0blitz.htm