Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Volgens de woordvoerder komt de LID veel schrijnender gevallen tegen, waarbij direct ingrijpen noodzakelijk is. "Maar die spelen zich vaak af ergens achteraf op een erf", zegt hij. "Hier komen natuurlijk veel mensen langs en ik kan me voorstellen dat zij zich storen aan deze situatie."
Desondanks wordt er 'binnen afzienbare tijd' een hercontrole gehouden. "Er is natuurlijk wel iets aan de hand. De dieren zijn aan de magere kant en dat is niet voor niets. Maar wij schrijven niet zomaar een proces-verbaal, wij gaan liever eerst in gesprek met de eigenaar."
Ook de klacht dat de paarden nat staan, wordt door de LID serieus genomen. "Je bent in overtreding wanneer je je paarden en pony's geen droge sta- en/of ligplaats kunt aanbieden", zegt De Ruijter. "Het is in Renkum niet op orde, maar we letten ook op de weersomstandigheden. Het is natuurlijk een zeer natte periode en het is voor veel eigenaren moeilijk hun dieren droog te laten staan."
Mocht de situatie bij de hercontrole niet verbeterd zijn, dan volgt een officiële waarschuwing. "Dat is een brief waarin staat dat als er geen maatregelen worden genomen, we strafrechtelijke stappen zullen nemen", zegt De Ruijter. "Daarna volgt een proces-verbaal. Ook kunnen de dieren in beslag genomen worden, maar dat is afhankelijk van de ernst van de situatie."
Volgens De Ruijter heeft eigenaar Mirjam Scholten de paarden al vrij mager gekocht van een boer. "We kunnen niet zo goed vaststellen of hun magerte komt door de huidige eigenaar of dat ze al zo waren en nu sterker aan het worden zijn." Mirjam Scholten is kwaad op de klagers.
"Iedereeen denkt maar verstand van paarden te hebben. Zo worden de dieren gevoerd met bijvoorbeeld brokjes en muesli. Vijftien kilo in twee dagen. Dat mag absoluut niet, daar krijgen ze koliek van en daaraan kunnen ze doodgaan. Een appeltje of een worteltje is niet erg, maar geen zakken vol muesli. Zo heb ik er totaal geen zicht meer op wat die dieren allemaal binnenkrijgen."
Ook worden de manen en de pony van de dieren afgeknipt. "Friezen hebben hele lange manen en de pony valt tot op de neus", zegt Scholten.
"Dat hoort zo. Maar mensen denken dat de paarden daardoor niet goed kunnen kijken. Belachelijk."
toverpaardje schreef:Nou ja,ik kan me wel een beetje voorstellen dat ze pissig is, je verwacht natuurlijk niet dat mensen even langskomen om je paard te kortwieken, alsjeblieft zeg!
TinkerTreas schreef:Nou, mensen lopen wel snel te mutsen hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe deze paarden eruit zien. Maar mijn paarden staan het hele jaar buiten met een loopstal. En afgelopen winter kreeg ik een paar keer commentaar van mensen dat ik ze "lekker warm op stal" moest zetten. Ik denk alleen niet dat mijn paarden (waaronder een jaarling) het daarmee eens zijn
natasja50 schreef:Mij lijkt toch als je een bord aan het hek hangt met daarop een voeradvies of een voerverbod dat dat voor de omgeving ook meteen wat duidelijker is en begrip krijgt. Ze kan wel kwaad gaan lopen doen maar zelf had ze natuurlijk beter kunnen handelen. Ik krijg er niet zo'n beste indruk van dat ze in de slachtoffersrol plaats neemt.
Riemke schreef:... maar vond het weitje er echt niet uitzien!!!
Citaat:Maar ik vind idd de condities waaronder ze worden gehouden niet al te best.
arno8 schreef:Lekker bezig weer, die LID...
arno8 schreef:Lekker bezig weer, die LID...
Veulens die 24/7 op stal staan, daar kunnen ze niks aan doen... maar o wee als een paardje op een ondergrond staat die voor ons mensen niet zo fijn lijkt.
Ze zeggen zelf dat de eigenaar niets illegaals doet, maar ondertussen halen ze wel haar naam door het slijk door te zeggen dat ze zich voor kunnen stellen dat mensen klagen.
Het is godgeklaagd dat de LID nog maar iets over paarden te zeggen heeft... er is een goede kans dat de paarden over een maand afgevoerd worden omdat ze 'nog steeds' niet dik genoeg zijn.
Waar gaan ze heen? Naar de eerste de beste louche handelaar... wat een vooruitgang. Nu zijn er nog steeds mensen die geloven dat de LID allemaal goede opvangadresjes heeft. Dit is helaas niet waar. Ik ken ook iemand wiens paarden onterecht in beslag zijn genomen. Toen de rechter besloot dat ze haar paarden terug moest krijgen, zei de dierenbescherming: wij weten niet meer waar ze zijn!
De eigenares wel, die had ze namelijk al lang op marktplaats bij louche handelaars teruggevonden en terug gekocht.
De LID handelt alleen omdat onwetende voorbijgangers wat roepen en zij willen toch laten zien dat ze niet niks doen met al dat donateursgeld.
Zie ook:
viewtopic.php?f=12&t=794634