Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:05

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie

De FEI heeft de Amerikaanse Eventingruiter Amy Tryon een schorsing en een flinke boete opgelegd nadat zij door bleef rijden terwijl haar paard was ingestort. De amazone is schuldig bevonden aan mishandeling van haar paard Le Samurai. Het incident gebeurde toen Le Samurai gewond raakte tijdens het Kentucky three-day-event in April.

Tryon heeft een schorsing van 2 maanden gekregen, welke gelijk van kracht zal gaan. De zaak draait om het paard Le Samurai, welke tijdens de laatste momenten van de cross country in zo'n slechte staat bleek te zijn, dat het paard enkele dagen later werd ingeslapen.

De uitspraak concludeerde dat het gedrag van Amy Tryon tijdens het einde van de cross-country getuigde van mishandeling en tegen de regels van de FEi in gaat. Het paard was doodop en gewond, maar Tryon bleef door rijden, terwijl zij de kans had om het paard terug te trekken. Volgens het tribunaal is het echter wel zo dat Amy Tryon waarschijnlijk niet heeft doorgehad dat het paard gewond was, totdat ze uiteindelijk stil stonden. Toch vinden zij dat het wel degelijk mishandeling is, omdat het paard overduidelijk moe leek te zijn.

Tryon liet weten dat zij de boete en schorsing zal accepteren. Volgens Tryon heeft ze de verwonding niet opgemerkt, en zou zij anders onmiddelijk zijn gestopt.

ELpatcho

Re: Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:08

zo iemand mag helemaal niet meer op een paard klimmen! schorsing van 2 maanden is dus veel te kort! belachelijk! een ruiter hoort te voelen wnnr je paard op is!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:09

Ik vind dit niet meer dan eerlijk. (al had de schorsing van mij nog veel langer mogen duren)
Ruiters/amazones die hun paard niet fair behandelen worden in mijn ogen veel te weinig aangepakt.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:11

Ik denk dat iemand van dat niveau tot zeker dient te beseffen hoever je kan gaan met een paard, van mijn part stapt ze nooit meer op een paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:13

Wat een belangelijk lage straf zeg... een paard de dood in rijden, en dan maar 2 maarden schorsing... ze zou nooit meer op een paard mogen zitten!!! (of er zelfs maar naar kijken..)

Barmat

Winterpee schreef:
Ik denk dat iemand van dat niveau tot zeker dient te beseffen hoever je kan gaan met een paard, van mijn part stapt ze nooit meer op een paard.

Helemaal mee eens! Ja

Het is werkelijk belachelijk dat ze nu de vermoorde onschuld loopt uit te hangen door te zeggen dat ze het niet wist...

Walgelijk, zulke figuren

Irene2

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:14

nee, stallen mesten en oude paarden verzorgen opnieuw beginnen in de laagste klasse laten starten STRAFFEN!!!

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:15

Misselijk Misselijk dit, zo iemand moeten ze helemaal niet meer laten rijden
Je hoort aan te voelen wanneer je paard op is of niet goed is.. Anders ben je in mijn ogen geen goede ruiter.
Arm paard Verdrietig

Veeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:20

ik vind het goed dat er straffen bestaan voor paardenmishandeling op een wedstrijd. echt heel zielig voor dat paard!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:23

Ik had het gezien op TV toen het gebeurde.
Wij zaten allemaal thuis met;
Nou, dat voelt zelfs een beginner!
Het was niet een klein beetje kreupel, nee, dat beest kon amper lopen en dan?
Dan gaat ze nog over zo'n sprong heen ook. Er had wel een vreselijk ongeluk kunnen gebeuren!

En dan maar 2 maandjes schorsing?
Kom op zeg, dat had wel langer gemogen!

Echt, kan me zo boos maken om zulke dingen, en door HAAR schuld, omdat zij zo PERSE door moest rijden, is dat ARME PAARD nu ingeslapen. Ziek

Kan het echt niet begrijpen dat ze dan door rijden, want dat beest viel met iedere stap nog net niet om...

Arme paard Verdrietig Ze moet minstens een jaar of langer geschorst worden, wat zijn die 2 maandjes nou!!

Veer; Ja, maar dan mogen ze wel een wat hogere straf opleggen dan een boete en 2 maandjes niet rijden.

Citaat:
Volgens het tribunaal is het echter wel zo dat Amy Tryon waarschijnlijk niet heeft doorgehad dat het paard gewond was, totdat ze uiteindelijk stil stonden

Als een ruiter op dat nivo het niet doorheeft, hoort ze niet eens thuis op dat nivo!
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 23-07-07 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:24

Misschien handig om te weten is dat dit paard zich verstapte enkele meters voor de laatste hindernis, tijdens het verstappen 1 a 2 drafpassen maakte en daarna weer verder galoppeerde, en aantrok op de laatste hindernis.
Dus het moment om aan te voelen dat het paard zo'n ernstige blessure had opgelopen was erg klein.

Naar mijn idee zal een ruiter op dat niveau, een paard met deze waarde niet bewust kapot rijden.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:26

of wel....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:27

Aantrok op de hindernis? Nou echt niet hoor, ik heb het zelf gezien! Verward

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:28

kijk maar naar de tour de france, weer doping gebruik enkel om dat fietstochtje te winnen. Wellicht lag voor haar ook een mooie prijs in het verschiet....

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:31

Helemaal eens met rowan17... dat je een verwonding niet meteen opmerkt kan gebeuren, ik denk dat velen van ons wel eens uit de ring/bos/bak zijn gekomen en toen zagen dat er een wond(je) ontstaan was tijdens de rit. Maar een beetje ruiter/amazone zal toch echt wel merken dat zijn/haar paard aan het eind van zijn latijn is. Dat voel je toch? Maar wat een karakter had dat brave beestje dan om tóch door te gaan omdat zijn amazone dat van hem vroeg... Triest, dit draagt ook weer enorm bij aan de goede naam van de paardensport in het algemeen en de eventingsport in het bijzonder

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:31

ilse18 schreef:
Misschien handig om te weten is dat dit paard zich verstapte enkele meters voor de laatste hindernis, tijdens het verstappen 1 a 2 drafpassen maakte en daarna weer verder galoppeerde, en aantrok op de laatste hindernis.
Dus het moment om aan te voelen dat het paard zo'n ernstige blessure had opgelopen was erg klein.

Naar mijn idee zal een ruiter op dat niveau, een paard met deze waarde niet bewust kapot rijden.

Was jij er bij misschien?

Ik zou ook weleens de beelden willen zien, maar eerlijk gezegd denk ik dat er meer aan de hand was, anders moet dat dier toch niet een aantal dagen later ingeslapen worden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:34

Ik sluit me aan bij ilse18.

Ik heb het filmpje ook gezien. Het paard verstapte zich, maakte een paar drafpassen, ging weer in galop en sprong de laatste hindernis.
Na deze laatste hindernis stond het paard wel gelijk stil en stapte zij ook gelijk van het paard af.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:35

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:37

En het is niet meteen na de hindernis dat ze stopt, ze galopeerd nog een aardig stukje door.
Maar toch, dat voel je wel hoor, of hij nou wel of niet aangetrokken word, wel of niet door galopeerd, kreupel is hij en dat is duidelijk te zien!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:39

Toch vind ik het moeilijk te geloven dat een ruiter een topsportpaard willen en wetens kapot zal rijden om 1 enkel wedstrijdje te winnen. Buiten het leed dat wordt veroorzaakt is het financieel niet slim natuurlijk.

Ik heb het zelf niet mogen aanschouwen, maar kan moeilijk geloven dat iemand bewust zijn paard naar de knoppen rijdt om 1 wedstrijd.
Is ook bekend wat de verwonding was en waar het paard precies aan is overleden?

Barmat

Wat ik zie is een paard dat zich gruwelijk verstapt en duidelijk daarna niet meer rad loopt....
Geen fijn gezicht.

Hij loopt het uit op karakter, duidelijk....

Moeilijk om aan de hand hiervan een oordeel te vellen, maar ik krijg er iig geen fijn gevoel bij

Joscaa

pretletter17 schreef:
Helemaal eens met rowan17... dat je een verwonding niet meteen opmerkt kan gebeuren, ik denk dat velen van ons wel eens uit de ring/bos/bak zijn gekomen en toen zagen dat er een wond(je) ontstaan was tijdens de rit. Maar een beetje ruiter/amazone zal toch echt wel merken dat zijn/haar paard aan het eind van zijn latijn is. Dat voel je toch? Maar wat een karakter had dat brave beestje dan om tóch door te gaan omdat zijn amazone dat van hem vroeg... Triest, dit draagt ook weer enorm bij aan de goede naam van de paardensport in het algemeen en de eventingsport in het bijzonder

Ja, precies. Want het is wel zijn dood geworden! Ach gut

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:41

Hallo, mijn zusje van 6 ziet nog wel dat het paard niet zuiver loopt. Sorry hoor maar als mijn paard zich verstapt en daarna zo scheef, en onregelmatig gaat galopperen gaat er bij mij toch echt wel een belletje rinkele!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:42

Oke, dit is niet ff verstappen, paard loopt echt niet meer normaal na de sprong en ze had genoeg tijd om hem terug te nemen, dit had ik persoonlijk echt niet doorgereden.
Triest...