Imke: 'Het gat wordt steeds kleiner'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Imke: 'Het gat wordt steeds kleiner'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:56

http://www.spitsnet.nl/rubriek.php/1/0/Binnenland.html
spitsnet.nl

Spannend wilde het zaterdagavond in het Kralingse Bos niet worden. Tijdens de kür op muziek op het CHIO in Rotterdam was het Anky van Grunsven die met haar Keltec Salinero de volle winst met 81,90 opeiste. De Olympische kampioene rijdt na de geboorte van haar dochter sinds een maand weer wedstrijden. In de afwezigheid van Van Grunsven leek Imke Schellekens-Bartels het verschil wat kleiner te hebben gemaakt. Winnen van de dressuurdiva is echter nog niet aan de orde.

Tijdens de eerste wedstrijd van van Grunsven, het NK, werd duidelijk dat het verschil nog vrij groot is. Schellekens scoorde ruim vijf procent lager. Afgelopen zaterdag in Rotterdam was het verschil met 79,45 bijna drie procent. Het gat wordt kleiner, dus wie weet win ik ooit een keer van Anky" zei Imke gisteren. ,,Ik baal er niet van dat ze weer wedstrijden rijdt. Het is juist iemand waar je je aan kunt optrekken. Ik zie het alleen maar als een positief doel om ooit zo goed te worden. Ik zal heel trots zijn als het zou lukken in ieder geval".

Lees hier het hele interview.

Cayenne

Re: Imke: 'Het gat wordt steeds kleiner'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:57

Citaat:
Spannend wilde het zaterdagavond in het Kralingse Bos niet worden. Tijdens de kür op muziek op het CHIO in Rotterdam was het anky van Grunsven die met haar Keltec Salinero de volle winst met 81,90 opeiste. De Olympische kampioene rijdt na de geboorte van haar dochter sinds een maand weer wedstrijden. In de afwezigheid van Van Grunsven leek Imke Schellekens-Bartels het verschil wat kleiner te hebben gemaakt. Winnen van de dressuurdiva is echter nog niet aan de orde.

Tijdens de eerste wedstrijd van van Grunsven, het NK, werd duidelijk dat het verschil nog vrij groot is. Schellekens scoorde ruim vijf procent lager. Afgelopen zaterdag in Rotterdam was het verschil met 79,45 bijna drie procent. Het gat wordt kleiner, dus wie weet win ik ooit een keer van Anky" zei Imke gisteren. ,,Ik baal er niet van dat ze weer wedstrijden rijdt. Het is juist iemand waar je je aan kunt optrekken. Ik zie het alleen maar als een positief doel om ooit zo goed te worden. Ik zal heel trots zijn als het zou lukken in ieder geval"

Imke was erg tevreden over haar verreden proeven de afgelopen week. In de Grand Prix reed ze een persoonlijk record en ook tijdens de kür was haar paard Hunter Douglas Sunrise in een 'waanzinnig goede vorm'. ,,Voor mijn gevoel was het ook de beste Grand Prix die ik ooit gereden heb, gelukkig vond de jury dat ook. Tijdens de kur was Sunrise wat gespannen, die ging technisch wat minder. In de uitslag zag ik later dat ik bij een jurylid veel minder punten kreeg voor het artistieke gedeelte, de muziek en de interpretatie daarvan. En dat terwijl iedereen de kür op muziek van Wibi Soerjadi zo mooi vindt. Ik had de kans niet meer om haar te vragen waar het nou aan lag, maar dat ga ik zeker nog doen. Ze jureert namelijk wel meer wedstrijden, ik geloof ook bij het EK."

Het Europees kampioenschap in Turijn is voor Imke het volgende station. De Brabantse doet niet mee aan het prestigeuze CHIO in Aken van volgende week. ,,Ik wil het nu rustig aan doen met Sunrise. We hebben een druk winterseizoen achter de rug en ik heb op dit moment nog geen ander paard op het hoogste niveau tot mijn beschikking.

Wat Imke wel een rustig gevoel kan geven, is dat ze haar toppaard nooit meer kwijtraakt. Na de Olympische Spelen in Athene van 2004 werd haar toenmalige dier Lancet nog verkocht. De mogelijkheid dat dat ook met Sunrise gaat gebeuren is er niet meer. ,,Ik was toendertijd kapot van de verkoop van Lancet. Ik heb een nieuwe sponsor en de eigenaren vinden het ook prima dat Sunrise bij mij blijft. Ze zeiden dat ik haar de rest van mijn leven mag blijven rijden."

De nieuwe sponsor gaat er ook voor zorgen dat Imke financieel goed ondersteund wordt. ,,Ik hoef me minder zorgen te maken hoe ik alles voor elkaar moet krijgen en heb nu meer tijd voor het rijden." Frappant is dat Sjef Janssen, die dit jaar zijn taak als bondscoach neerlegde, juist op dat punt moeite had met deze generatie dressuurruiters. Ze zouden zich te veel bezighouden met de zakelijke kanten van het vak en niet met het rijden zelf. De oplossing is nu een teammanager. Janssen doet de trainingen en is verantwoordelijk voor de selectie. ,,Ik denk dat deze oplossing goed gaat werken", vertelde Imke. ,,Voor de trainingen is er geen beter alternatief en Sjef is degene die het laatste stapje naar het hoogste niveau mogelijk kan maken.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:58

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik hoor van alle kanten dan Imke beter was dan Anky... maar het is en blijft een jurysport en met een naam kom je heel ver.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:11

..dat had ik ook begrepen , hopelijk kan ik t nog ergens terug vinden op het internet..

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:45

Elaine schreef:
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik hoor van alle kanten dan Imke beter was dan Anky... maar het is en blijft een jurysport en met een naam kom je heel ver.

Helemaal mee eens, maar ik heb zo'n vermoeden dat Imke nog weleens gaat winnen van Anky! Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:51

mooie instelling van Imke Haha! het gaat vast lukken!

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:46

Stravero schreef:
Elaine schreef:

Helemaal mee eens, maar ik heb zo'n vermoeden dat Imke nog weleens gaat winnen van Anky! Haha!

Ik stiekem ook Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:48

Ik hoop het echt!

Vind imke toch iets sympathieker..weet niet waarom..
Maar gun het haar gewoon! Haha!

mybonvivant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:03

Ik heb de kür gezien en vond Imke ook beter jammer dat ze niet heeft gewonnen gun het haar op de een of andere manier ook meer.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:16

Elaine schreef:

Helemaal mee eens, maar ik heb zo'n vermoeden dat Imke nog weleens gaat winnen van Anky! Haha![/quote]

Ik stiekem ook Knipoog[/quote]

Me too Knipoog Knipoog

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:28

ik hoop het ook dat ze een x wint!ik heb al vaker gehoord sinds anky weer rijdt dat ze elke x 1 wordt maar de anderen echt wel beter gereden hebben..maar idd de naam!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:37

Citaat:
ROTTERDAM (KNHS) - Het ruiterstadion in het Kralingse bos, waar nog tot en met zondag het CHIO wordt verreden, was zaterdagavond tot de allerlaatste plaats bezet. Geen eekhoorn kon er nog een plaatsje vinden, tenzij ze genoegen zouden nemen op een tak hoog in één van de bomen die het stadion intiem omzomen. Dat volgepakte stadion zag Anky van Grunsven (Erp) met Keltec Salinero de Kür op muziek winnen, voor Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) met Hunter Douglas Sunrise.

In haar Kür kon Anky met Keltec Salinero bijna nergens de indruk wegnemen dat er veel spanning in het paard zat, wat ook leidde tot twee kleine foutjes. Eén foutje was een tactfout in de uitgestrekte draf, waarin het paard zichzelf even overliep. Ook was de harmonie tussen klanken en het getoonde af en toe even verdwenen en liep de combinatie soms iets voor op de muziek, maar ook dat vond zijn oorzaak in de spanning. Na afloop van de Grand Prix wist Anky al dat de grote vorm er nog niet is en dat er stevig thuis doorgewerkt moet worden. Gezien de zichtbare onvrede waarmee Van Grunsven de piste verliet heeft er alle schijn van dat de hoeveelheid trainingswerk niet minder is geworden. Aan de andere kant zijn de piaffe en de passage dermate indrukwekkend dat zij daarop hoge punten scoort. Maar de overwinning van Van Grunsven kwam nergens in gevaar, tot groot enthousiasme van het publiek en haar score was maar liefst 81.900%.
Imke Schellekens-Bartels, die in de Grand Prix reeds het gevoel had dat ze samen met Hunter Douglas Sunrise de vorm te pakken had waar ze naar op zoek was, moet in de Kür in deze mening zijn gesterkt. Foutloos danste Sunrise door de piste, waarbij ritme van paard en de muziek van Soerjadi naadloos op elkaar aansloten. Een loepzuivere vertoning en de beste Kür van Imke op de muziek van Wibi tot nu toe, en er lijkt nog steeds progressie mogelijk. Ook zij haalde een hele goede score van 79.450%.
De Belg Jeroen Devroe met Paganini en de Brit Wayne Channon met Lorenzo eindigden met een identiek punten totaal van 71.300%, maar omdat Devroe voor het artistieke gedeelte net even meer punten van de jury kreeg werd hij derde en Channon vierde. Stephanie Peters (Roermond) eindigde als vijfde met Jeff op 70.150%. Deze jonge, relatief onervaren combinatie had ook veel last van spanning, maar dat werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de indrukwekkende ambiance en entourage. In het eerste gedeelte liep Jeff met zijn hoofd net te veel achter de loodlijn, maar de 'eners' werden zeer goed uitgevoerd en de piaffe was indrukwekkend.

www.anky.nl

Of de uitspraak van Imke waar is betwijfel ik. Op Anky's website is wel te lezen dat haar proef niet super is. Imke ging foutloos, dat is er ook te lezen. Anky zal waarschijnlijk wel terecht eerste zijn geworden, ze zit immers al veel langer met haar paard aan de top, Imke groeit nog steeds. Het gat zal wel kleiner worden, maar of het deze keer een terechte uitspraak was, betwijfel ik.
De oorzaak dat Imke toch lagere punten had, is denk ik dat het beel Anky-Salinero een stuk fijner is om naar te kijken dan het beeld Imke-Sunrise. Ik kijk liever naar Anky, ook in de kür die ik al veel te vaak heb gezien, dan dat ik naar Imke kijk met een geheel vernieuwende kür.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:19

@ Love_Sopihie: Dat vond ik anders reuze meevallen! Ik was erbij zaterdag en in beide kuren zaten fouten. Tuurlijk is Anky in de PiPa beter, dat lijkt wel een gegeven op dit moment, maar het halthouden zat er nog steeds niet in.

Daarnaast vond ik de kuur van Imke artistiek veel beter en de technische verschillen echt niet drastisch groot. Imke was zeker publiekslieveling. Voor haar werd harder geapplaudiseerd.

Wim Ernes, jury voorzitter bij deze kur heeft voor de officiele wedstrijd een kur van kirsten beckers van commentaar voorzien, zodat de toeschouwer kon zien waar er op gelet werd. Dat in acht genomen was het zeker terecht dat de resultaten zo dicht bij elkaar lagen en vind ik dat er zeer zeker gesteld kan worden dat het gat kleiner wordt...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:31

Zoals ik in een ander topic mijn mening al gaf, blijf ik van mening dat hoeveel goed ruiters en amazone's er ook mee doen, als anky mee doet weet je bij voorbaat al wie de winnares is.
Ik vind zelf dat Imke een super mooie kúr rijd en het dubbel en dwars verdient om 1e te worden, van haar kúr krijg ik kippenvel en dat heb ik bij Anky maar 1x gehad en dat was het afscheid van Bonfire.Ik vind Imke een hele leuke spontane meid met een flinke dosis humor, ik heb echt gelachen om haar klinick in outdoor gelderland, het word tijd voor Anky om de scepter over te geven aan een andere amazone en dan wel aan Imke.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:36

Bonechi_: Tuurlijk worden de verschillen kleiner, maar ik heb het idee dat het verschil, dat gisteren zó klein was, dat Imke's uitspraak niet volledig terecht was.
Verder heb je wel gelijk, op langere termijn zijn de verschillen beduidend kleiner aan het worden, maar ik begreep dat Imke's uitspraak alleen op gisteren was gebaseerd. Zelf was ik er niet bij, helaas, maar begreep dat Imke's kur helemaal foutloos was, dat is dus niet zo, heb jij bevestigd. Lachen Gelukkig maar, het zou zonde zijn als Imke onverdiend verliest.

Wendyashley: Ik ben van mening dat Anky ook een flinke dosis humor heeft. Wat dat betreft vind ik het allebei superspontane meiden. En toch vind ik rijtechnisch gezien Anky beter, ik vind het een prettiger beeld om naar te kijken. In tegenstelling tot jou, krijg ik van Anky nog elke keer kippenvel, en de eerste keer dat ik van Imke's kur zag, heb ik geen moment kippenvel gehad, dan wel een zweverig gevoel. Zoals ik al zei: Ik denk dat Anky zeker verdiend aan de top staat, en dat Imke toch meer voor 110% moet gaan. Wel ben ik het volledig met je eens dat Imke een perfecte opvolger zal zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:37

Uit dit topic blijkt nogmaals dat degene die altijd wint toch het meeste commentaar over haar hoofd krijgt zonder er aan te denken hoeveel trainingsuren etc er in steken... (de itzonderingen daar gelaten Knipoog )

Anky mag van mij gerust nog een paar jaar (weet niet hoe lang ze nog van plan is mee te rijden) winnen! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:49

Imke haar kur vond ik 10 maal beter dan die van Anky, ik vond die van Anky zelfs behoorlijk saai. Imke had van mij meer punten mogen krijgen. Het muziek gedeelte vond ik ook raar, de muziek was erg goed afgestemd op de gangen van het paard, en ze deden ook alles vrijwel op de melodie. Veel ruiters waren zelfs veel te snel voor de muziek! Je blijft natuurlijk met dieren werken, maar van Imke kreeg ik toch echt kippevel!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:51

@ Love_Sophie: Volgens mij moet de foutloze kur nog gereden worden. Als ik kijk naar het presteren van beide combinaties denk ik dat Imke zaterdag bij wijze 95% van haar maximaal haalbare prestatie reed, en Anky 80%. In die zin was de prestatie van Imke bijna perfect, en die van anky in mijn ogen wat minder, voor haar kunnen. Ik denk dat daarom veel mensen zo enthousiast waren over Imke. Ik was er vorig jaar ook bij op het CHIO en toen reed ze duidelijk beter. Natuurlijk vergelijken jury's niet naar wat er eigenlijk van elke combinatie verwacht kan worden (gelukkig maar), en zal anky nog wat hoger scoren op haar technische onderdelen mede door het talent onder haar kont.

En over de symphatie... Ik denk dat dat voor de meesten van ons slecht te beoordelen is. Wel is Imke elke keer dolgelukkig in de ere ronde en neemt ze alle tijd voor het publiek. Anky is uit angst voor capriolen altijd voor die tijd weg en perst er nog net een gedwongen lachje uit bij het verlaten van de ring. Ik krijg toch het gevoel dat het publiek haar minder doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:51

pharagirlke schreef:
Uit dit topic blijkt nogmaals dat degene die altijd wint toch het meeste commentaar over haar hoofd krijgt zonder er aan te denken hoeveel trainingsuren etc er in steken... (de itzonderingen daar gelaten Knipoog )

Anky mag van mij gerust nog een paar jaar (weet niet hoe lang ze nog van plan is mee te rijden) winnen! OK dan!

Ben je zelf ook geweest of niet? Ik kijk nooit kur op muziek, vind er niet veel aan, maar van Imke stond ik toch even te kwijlen! Bij Anky totaal niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:53

http://www.youtube.com/watch?v=BD1-HdvkXjI
De kur van Imke afgelopen zaterdag.
(Geluid niet te hard zetten want het is niet al te best op sommige punten, Hamer dankzij mijn pc)
Het wordt wel steeds beter Ja

Ik vind zowel Imke als Anky super om naar te kijken, en ik zou ook zeker toegeven dat Anky beter was mocht dit zo zijn, maar dit keer was voor mijn gevoel Imke toch echt beter Ja

Nou moet ik er ook wel bij zeggen dat de kur van Imke enorm veel emoties kan oproepen. Wat dat betreft is Sunrise ook een emotiepaard.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:53

pharagirlke schreef:

Dat is niet helemaal waar.

Ik heb meerdere kurs meegemaakt waarin Anky won waar ik het niet mee eens was.

Vorige week zei ik: wedden dat Anky wint en niet de beste is?

Mams komt thuis zaterdag é voila.. Anky heeft gewonnen, maar het was niet de beste kur die ze ooit heeft neergezet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:03

Bonechi_: Kijk, dan zitten we nu op 1 lijn. Foutloos bedoel ik ook geen perfecte kür mee, maar een kür zonder ernstige fouten.
"Het talent onder haar kont" klinkt alsof Anky alles toegespeelt krijgt, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Maar met alleen een getalenteerd paard kom je er niet, je moet zelf ook over heel wat talent beschikken, wil je aan de top staan en blijven staan. Salinero is niet het makkelijkste paard ter wereld, de manier waarop jij over "het talent onder Anky's kont" praat, klinkt alsof zelfs een manegeruiter alles eruit kan halen wat erin zit. Dat Anky bang is, kan ik me goed voorstellen, een paard blijft een levend wezen, en als Sunrise cooler is dan Salinero, tsjah. Anky zal niet voor niets angst hebben.
Waarschijnlijk zijn mensen ook minder snel onder de indruk als Anky een slechtere prestatie neerzet, ze zijn immers beter van haar verwacht.

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:20

Anky is gewoon de beste Amazone die er is en krijgt alleen maar goede paarden aan geleverd. Haar talent overschrijd alle grenzen en zal moeilijk te evenaren zijn. Imke is ook een natuurtalent en zal de waardige en beste concurrente van Anky worden.waardoor ze beide nog beter kunnen presteren in China, want dat is toch waar alles om draait.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:23

Ik vind beide dames top rijden, ieder zo zijn eigen...
wel vind ik dat anky net wat gecontroleerder en minder zichtbare hulpen geeft dan imke, maar kijk ook eens naar het verschil in ervaring.
wat betreft die angst, dat kan ik mij volledig voorstellen, in zo'n entourage met een paard dat altijd heet is, en je zelf al een nare stuatie hebt meegemaakt... zekerheid voor alles...
ze moeten zo lekker doorgaan, imke komt steeds een stukje dichterbij en dt is heel leuk voor de sport!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:41

Ik ben zelf ook echt fan van Imke, alleen het enige wat mij toch altijd wel een beetje stoort en volgens mij ook zorgt dat het er bij haar altijd net iets minder harmonieus uitziet is dat Sunrise continu met haar staart loopt te zwaaien... Scheve mond

Ik krijg wel echt iedere keer kippenvel als ik haar kur zie, de muziek is prachtig, en het past allemaal zo mooi!