Paarden en andere dieren de dupe door overheid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden en andere dieren de dupe door overheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 07:45

http://www.spitsnet.nl/nieuws.php/1/413 ... %20links,0
spitsnet.nl

Verwaarloosde dieren en illegaal gehouden dieren die door het ministerie van Landbouw (LNV) in beslag zijn genomen, worden regelmatig door de overheid onder erbarmelijke omstandigheden opgevangen of zelfs zonder rechtelijke volmacht via marktplaats.nl doorverkocht.

Paarden die door de overheid in beslag worden genomen wegens mishandeling of verwaarlozing, worden veelal bij slachthuizen gestald, en vanuit daar in slechte staat doorverkocht of afgemaakt zonder dat daar toestemming voor is gegeven. Er is totaal geen controle op de gezondheid en het welzijn van de dieren.

Dienst Regelingen, die verantwoordelijk is voor de opvang van deze dieren, gaat nog dit jaar extra eisen stellen aan deze zogeheten opslagplekken. Dienst Regelingen weet van een aantal klachten af en zegt toe nog dit jaar de eisen voor opvangplekken te zullen verscherpen. Woordvoerster Cindy Heijdra van het ministerie van LNV: " Zodra een dergelijke situatie zich voor doet, worden direct maatregelen genomen en wordt uiteraard geprobeerd zulke situaties in de toekomst te voorkomen. Dit jaar worden de contracten, die we met de opslaghouders hebben, bijgesteld. Bovendien worden, waar nodig, boven op de bestaande eisen extra eisen gesteld".

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Paarden de dupe door overheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 07:45

Citaat:
Verwaarloosde dieren en illegaal gehouden dieren die door het ministerie van Landbouw (LNV) in beslag zijn genomen, worden regelmatig door de overheid onder erbarmelijke omstandigheden opgevangen of zelfs zonder rechtelijke volmacht via marktplaats.nl doorverkocht.

Paarden die door de overheid in beslag worden genomen wegens mishandeling of verwaarlozing, worden veelal bij slachthuizen gestald, en vanuit daar in slechte staat doorverkocht of afgemaakt zonder dat daar toestemming voor is gegeven. Honden worden in beslag genomen om op geheime locaties te verdwijnen en later met verwondingen aan de eigenaars teruggegeven. En ook bedreigde diersoorten komen nog al eens van de ene slechte situatie in de andere terecht nadat ze door de douane bij Dienst Regelingen worden afgegeven. De klachten over de opvang van in beslaggenomen dieren stapelen zich op.

Dienst Regelingen, die verantwoordelijk is voor de opvang van deze dieren, gaat nog dit jaar extra eisen stellen aan deze zogeheten opslagplekken. Dienst Regelingen weet van een aantal klachten af en zegt toe nog dit jaar de eisen voor opvangplekken te zullen verscherpen. Woordvoerster Cindy Heijdra van het ministerie van LNV: " Zodra een dergelijke situatie zich voor doet, worden direct maatregelen genomen en wordt uiteraard geprobeerd zulke situaties in de toekomst te voorkomen. Dit jaar worden de contracten, die we met de opslaghouders hebben, bijgesteld. Bovendien worden, waar nodig, boven op de bestaande eisen extra eisen gesteld".

SP-kamerlid Krista van Velzen maakt zich ernstige zorgen over het gebrek aan controle bij de overheidsdienst. Behalve de soms belabberde opvangcondities, hekelt ze ook het gebrek aan kennis bij de inbeslagname van dieren " Vaak zijn het vrijwilligers voor wie het niet altijd duidelijk is wanneer een dier wel of niet meegenomen mag worden. Als dan ook nog eens blijkt dat er dingen mis gaan bij de opvang, is dat helemaal onacceptabel."

De Stichting Zinloos Geweld tegen Dieren is ook op de hoogte van de problematiek en hoort met enige regelmaat van soortgelijke gevallen. Voorzitter Henk ten Napel: "Ook eigenaren van roofvogels bellen me vaak om te vertellen dat hun dieren door de Inspectie in beslag zijn genomen en zien ze nooit meer terug. Ook niet als later blijkt dat de inbeslagname ten onrechte was." Ten Napel hoopt dat de overheid de toezicht op opslaghouders verscherpt.

unamie

Re: Paarden de dupe door overheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:47

Dus als ik het goed begrijp, komen die dieren van de wal in de sloot Verward Boos!

Yavanna

Re: Paarden en andere dieren de dupe door overheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:36

Waar hebben we dus een dierenbescherming voor??? Dat helpt dus ook geen zier. Arme dieren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:40

Veel geld vragen van de overheid en dan zo met de dieren omgaan Boos! ...het draait allemaal om geld Geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:43

Arme beesten Verdrietig

Ik meende altijd dat paarden en andere gewone huisdieren tijdelijk bij particulieren onder werden gebracht, maar dat heb ik dus mis Verdrietig

Nou DB, ik heb nog wel wat wei voor opvang van arme beestjes hoor Ja

Dat door verkopen kan ik om eerlijk te zijn minder om wakker liggen, tenminste als ze een goed tehuis voor die beestje zoeken

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 08:48

Ik vond het altijd al zo raar dat er eigenlijk niemand op Bokt is die dieren van de dierenbescherming opvangt (en dan met name paarden) Ik ben in ieder geval in die 4 jaar Bokt nog nooit iemand tegengekomen hier

Nu snap ik dus ook waarom Verdrietig

Dat doorverkopen snap ik dan nog wel, maar waarom is daar dan geen toezicht op? Voor hetzelfde geld worden ze daarna nog een keer doorverkocht en belanden ze weer net zo hard in het handelscircuit of erger..

En wat wordt er dan met het geld van de verkoop gedaan? Ik had gehoopt dat dit dan weer zou worden gebruikt voor medicatie/tijdelijke opvang, maar dat schijnt dus ook niet zo te zijn kennelijk aangezien ze gelijk bij de slacht worden gedumpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:50

Idd Cayenne
niet te snappen

Je zou bijv kunnen zeggen, aub opvang adres, hier heb je het paard.
Kun je het dier naar een fijn huis verkopen (wat gecontroleerd wordt) mag je het geld houden voor de gemaakte onkosten en de ingestoken tijd.

Maar meteen ff op de slacht dumpen... Verdrietig

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:55

Dit is toch krankzinnig! Ik verwacht dat de partij voor de dieren zich hier wel in gaat mengen en ik denk dat dat ook hard nodig is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:58

slimmerik schreef:
Veel geld vragen van de overheid en dan zo met de dieren omgaan Boos! ...het draait allemaal om geld Geld, geld!

de DB is geen overheidsinstelling, zij bestaan van giften (denk maar aan de collectes) maar werken samen met de LID.

Dat er een goed tehuis voor verwaarloosde en mishandelde dieren wordt gezocht: prima, maar dan wel na de uitspraak van de rechter. Het is natuurlijk te gek dat je al in beslag genomen dieren op Marktplaats vindt nog voor de rechtszaak überhaupt heeft plaatsgevonden en dat is gebeurd en die dieren (paaraden in dit geval) waren en stukken beroerder aan toe als op het moment dat ze in beslag genomen waren

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:59

fjordnina schreef:
Dit is toch krankzinnig! Ik verwacht dat de partij voor de dieren zich hier wel in gaat mengen en ik denk dat dat ook hard nodig is.

Ja... die komen wel als ze publiciteit willen/kunnen halen. Ik zie liever deskundigen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:00

fjordnina schreef:

Denk het ook, omdat het nu in het nieuws is en een hot item is voor de paardenliefhebbers.
Anders hadden ze er al sneller naar gekraait Lachen

Verder dacht ik ook particuliere opvang, en een leuk nieuw plekje niet dus Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:00

Maar voordat de rechter uitspraak doet mogen de dieren toch wel op een goede plek opgevangen worden?
Dat is ook een vorm van goed tijdelijk tehuis. Omdat het in NL denk ik niet zo snel gaat voordat het voor komt in het gerecht.
Verkoop hoort idd pas na gerechtelijke uitspraak.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:03

Wat belachelijk zeg! Boos!
Zelf wil ik heel graag een paardje gaan opvangen, wordt dus tijd dat ik daar nu eens echt achteraan ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:05

Dat zou ik dus ook best willen Ja
Heb er ook de plek voor, maar hoe moet je dat aan gaan pakken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:05

Lekker is dat trouwens, doe je aangifte van mishandeling/verwaarlozing en denk je het dier hiermee een plezier te doen, krijgt het gelijk een enkeltje slacht..

Het zou mij niet verbazen wanneer dit mensen gaat weerhouden om aangifte te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:07

Daar heb je idd ook nog een punt Ja

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:08

Ja ik zag het vanmorgen op het nieuws ik schrok wel. Je zou toch verwachten dat ze wel beter voor die beestjes zorgen ze zijn niets voor niets weggehaald.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:10

Overigens staat er nog veel meer in het artikel in de Spits....... op pagina 2. Ik zit op mijn werk en heb geen scanner ter beschikking.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:11

runningkawa schreef:
Dat zou ik dus ook best willen Ja
Heb er ook de plek voor, maar hoe moet je dat aan gaan pakken?

Geen idee, maar ik kan eens naar de DB en inspectiedienst mailen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:14

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:36

Is dit aan het rollen gezet door diegen waarvan de Norikers in beslag waren genomen? Het verhaal over de inbeslagname door de AID heeft hier op bokt gestaan. Kwam toen al lomp over, gelukkig wordt er nu wel aandacht aan besteed. Ik vind het echt niet kunnen, er zijn zat mensen die de paarden met liefde een tijdelijk onderkomen zouden willen bieden!

*edit* het stuk over spike staat ergens ook in een link via beestenboel. Daar wordt over het houden van deze type honden al genoeg gezegd.
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 25-06-07 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:38

Echt weer NL ten top hoor. Paarden (en andere dieren) weghalen op een plek waar ze het misschien niet goed hebben en ze plaatsen op een plek waar het nog erger is.... Verdrietig

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:42

Gadverdamme.....niet te geloven, denk je dat dierenleed wordt tegen gegaan door de dieren op een correcte manier op te vangen...hoor je dit....
Moet inderdaad beamen dat ik de laatste tijd vaker van dit soort dingen hoor/lees. Net als vele anderen (zoals ik hier lees) wil ik later ook een aantal plekken beschikbaar houden voor dieren die tijdelijk een ander tehuis nodig hebben...zo te lezen is daar heel erg veel behoefte aan, maar nog meer aan goede verzorging!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:52

Ik heb al vaker slechte verhalen gehoord over de DB, er zitten veel mensen bij die weinig over de verzorging van bepaalde dieren weten. En daarnaast is er weinig toezicht op.
Maar ik vind het echt verschrikkelijk om te lezen, je zal eens iemand hebben aangegeven die hun beesten niet zo best verzorgen. Nou, dan voel je nou behoorlijk kl.te. Je zou toch denken dat dat beter geregeld zou zijn in NL. En dan iedereen maar geld geven aan de DB, nou van mij krijgen ze geen cent.