Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hexodrien

Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 17:46

http://www.ad.nl/sport/article1448101.ece
ad.nl

De beste communicatie met een paard bestaat uit lichaamstaal. Zonder de stem te gebruiken, zo luidt de boodschap van Emiel Voest boodschap.
,,Met drang of dwang bereik je alleen maar dat een paard angstig en agressief wordt,’’ zegt Voest die zijn paarden het liefst zonder bit, zonder teugel, helemaal vrij ziet.
,,Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.
Een paard is een heel reactief dier, terwijl in de sport juist het pro-actieve wordt gevraagd. Het paard moet doen wat wij verwachten. Is gevoelig voor de hiërarchie. Je moet de opdracht zo in elkaar knutselen dat hij geen keus heeft. Gaat het eenmaal goed, beloon het paard daarvoor, dan heeft-ie geen reden om het de volgende keer anders te doen, dan voelt hij zich veilig.
Nu is het paard een luxe bezit, voor vrijetijdsbesteding, men kan het zich veroorloven. Het dier is hetzelfde gebleven, maar de mensen zijn veranderd. Een paard geeft body, is een statussymbool geworden. Dan is het juist zaak om het paard goed te behandelen, vind ik. Maar de welzijnsnormen worden vaak overschreden.
Er gebeurt te veel dat het daglicht niet kan verdragen. Ik kom een enorm tekort aan kennis tegen. Paarden staan 24 uur per dag in een stal van drie bij drie meter en mogen één uurtje met iemand op hun rug rondhossen. Daarna gauw terug, aan een touwtje en slapen in de eigen stront. Het leidt tot fysieke en emotionele problemen bij het paard.
In de topsport hebben de meeste paarden het goed. Serieus trainen, het dier laten weten wat ervan verlangd wordt. Maar in de subtop, daar gebeurt de grootste ellende. Met een goedkoop paard proberen te scoren. Een paard dat geen aanleg heeft, maar toch moet. In ons land hebben we 600.000 paarden, die moeten allemaal wat te doen hebben. Als je ze alleen nog maar in de wei mag houden, blijven er misschien tien over."

Lees hier het hele artikel.

Sjoert

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:12

-> VN

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:22

Om een paard niet intelligent te noemen vind ik een gewaagde uitspraak en die mening deel ik in ieder geval niet!

Wat wel klopt - aan de ENE kant zijn ze hyper-intelligent (anders kon je ze ook niks leren lijkt me) en aan de ANDERE kant zijn ze zoooo dom (want een grasspriet valt ECHT niet aan)

Met betrekking tot het welzijn ben ik het dan wel weer eens Lachen Veel te veel paarden lijden onder ongelukkige omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:24

Deels ben ik het wel met hem eens, vooral wat t welzijn aangaat...vind alleen de vergelijking die hij geeft als onderbouwing voor het niet intelligent zijn niet juist.
Het gaat om 2 wezenlijk verschillende dieren, een jachtdier en een vluchtdier. De hond heeft t genetisch mee gekregen achter dingen aan te gaan en daar zijn intelligentie naar, een paard is een vluchtdier en dus op een ander gebied intelligent, een paard zal niet achter een stok aan rennen. Uiteraard is t intelligentie niveau van hond en paard niet te vergelijken met dat van een mens, aap, dolfijn of olifant, maar naar mijn idee zijn de paarden echt wel intelligenter dan wij door hebben! Ook een hond moet in beginsel leren dat hij niet dóór t hek kan. Op dit niveau van leren scoort een paard op andere gebieden weer heel goed.
Ook ik vind t gewaagd een paard niet intelligent te noemen...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:26

Ik vond paardenfluisteren altijd al een raar begrip... wat je doet is het paard in zijn eigen taal aanspreken. Niets bijzonders aan... een paard kan altijd met recht zeggen dat het jou taal niet begrijpt maar om hun eigen taal kunnen ze niet heen. En als je dat een beetje in de vingers heb verreikt dat de paardensport ontzettend Ja

Maar paarden zijn álles behalve dom! En om op de stok verder te gaan... in de vrijheidsdressuur zie je ze anders wel handdoeken ophalen en andere kunstige dingen doen. Een hond moet je ook leren apporteren. Maar de vergelijking is idd niet echt juist.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:28

Juist omdat het paard een vluchtdier is hoeft hij de verbanden niet te zien/snappen. Voordat dat gebeurd is is hij dan al opgegeten door een roofdier. Elke diersoort heeft zn eigen vorm van inteligentie. Die kan je simpelweg niet met elkaar meten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:29

als een paard echt slim was, ging ie geregeld in protest bij veel mensen.. Maar okee..

Over het welzijn van paarden.. Ik merk dat mijn paard zo vreselijk veel gelukkiger is nu hij lekker dag en nacht buiten kan lopen. Hij zit in de zomer altijd veel beter in zijn vel dan in de winter, als hij s nachts op stal staat.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:33

Ik denk dat wij vooral WILLEN dat ons paard intelligent is. Het reageert echter volslagen instinctmatig en is inderdaad te conditioneren (kan dingen leren). Ik denk dat het belangrijk is dat mensen zoals Emiel (en gelukkig de nodige anderen) ons er af en toe op wijzen hoe we met onze paarden omgaan en en om moeten gaan.

Ik heb Emiel heel wat jaren geleden bezig gezien (en ook workshop gedaan) en was best onder de indruk. Heel veel geleerd over mijn paard en over mijzelf!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:33

mmm.. met een goedkoop paard scoren in de subtop kan dus niet?
Er lopen zat hele goede paarden die niet al te duur zijn geweest in de hogere sport.
Ik vind het paarden zeker hele intelligente dieren, die heel wat willen leren als jij het ze goed bij brengt! Lachen

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:35

hyper-intelligent wil ik paarden absoluut niet noemen. Je kunt elk dier wel wat leren door middel van herhaling en beloning. Daar is vrij weinig intelligentie voor nodig

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:36

En weer zakt Emiel Voest bij mij in waarde... Nee de paarden die aan de top lopen hebben het goed, op sommige stallen zien ze niet eens wei meer, Emiel, open je ogen!

Intelligentie kun je stimuleren, netzoals bij mensen. Als jij nog nooit geleert hebt wat a-b-c is weet je het toch ook niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

hexodrien schreef:
,,Een paard intelligent? Welnee. Gooi een stok over het hek en een hond gaat erachteraan, die zoekt de juiste weg naar de stok. Die hond heeft het vermogen om verbanden te leggen. Zal een paard nooit kunnen, die loopt dwars door dat hek heen, kan het niet rijmen.

Dan had ik toch blijkbaar een uitzondering Haha!

Mijn zwarte ruin wist dondersgoed hoe dit soort dingen op te lossen. Ik gaf hem voer in de paddock, terwijl hij in het land stond. Terwijl ik er notabene bij stond, liep hij eerst wat te ijsberen bij het hek, stond toen stil (je zag hem bijna nadenken Haha! Haha! ) liep toen naar het hek, werkte het open met zijn lip (en ik zweer, dat had hij nog nooit gedaan voor zover ik weet) en liep zo naar zijn voer. Dit onder toezien van zijn baasje die haar open mond ondertussen op haar enkels had hangen.

Ook zijn ronde voerton kon hij open krijgen (zo-een met draaideksel) het heeft hem 2 weken gekost, maar toen had ie het door Haha!

Paarden intelligent? neuh Clown

lesilla

Ik heb men pony in de tijd ook leren apporteren, dus hij kon de stok, in dit geval flosh wel vinden Lachen

Mijn pony is een stal paard, heeft altijd toegang tot de wei maar kiest de stal, en ongelukkig is hij hier niet in anders zou hij het niet kiezen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:42

Ik ben het om eerlijk te zijn niet echt met hem eens.... Als paarden niet intilegint waaren zouden ze nooit vrijheids dresuur kunnen. Je ziet ze inderdaad nadenken wat ze nou moeten doen om zo'n snoepje te krijgen Haha!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:03

Mexxuna schreef:
mmm.. met een goedkoop paard scoren in de subtop kan dus niet?
Er lopen zat hele goede paarden die niet al te duur zijn geweest in de hogere sport.
Ik vind het paarden zeker hele intelligente dieren, die heel wat willen leren als jij het ze goed bij brengt! Lachen

Dat zegt hij niet Knipoog Hij zegt dat sommige paarden die het nét niet hebben, toch moeten presteren en dat dat het welzijn van de paarden niet ten goede komt.

Intelligentie van een paard en een hond is inderdaad niet te vergelijken, maar om paarden nu absoluut niet-intelligent te noemen... Mijn paard ging op haar knieën bij het schriklint liggen, pakte de verplaatsbare paaltjes onderaan in de mond (zodat ze geen schok kreeg) en trok ze er heel voorzichtig uit, zodat ze van haar af vielen en niet naar haar toe. Zo werkte ze een paaltje of 4, 5 af zodat het lint op de grond lag en dan stapte ze erover Haha! Vind ik toch redelijk slim bedacht (en apporteren kon ze overigens ook, al zal dat bij een paard misschien niet zover gaan dat ze zonder te zien waar het voorwerp neerkomt, het zelf kunnen zoeken).

Over het welzijn van de paarden ben ik het wel met hem eens, er zijn tegenwoordig veel meer mensen-met-paarden dan paardenmensen en dat resulteert (te) vaak in onbegrip tegenover het paard. Maar of die paarden het nu zo slecht hebben weet ik niet... daar denkt een paard nu eenmaal niet over na (wat mensen natuurlijk niet de vrijheid geeft om daar misbruik van te maken).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:04

Mooi stuk, maar niet intelligent... Tja dat vind ik wat ver gaan.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:16

Ik vind dit een tekst om te vergeten, hoe kan je nou in hemelsnaam een hond en een paard verglijken en paarden kunnen ook leren aporteren dus niet intelligent? Dat het welzijn niet voor alle paarden goed is dat wisten we ook allemaal al, is geen verassen nieuws dat van 24/7 op stal in een hokje van 3x3 wordt hier op bokt ook al tijden geroepen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:35

Mooi stuk. Ben het er in grote lijnen wel mee eens.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:38

Jammer van Emiel...
Ofwel hij is erg krom geciteerd, ofwel hij heeft werkelijk nog steeds geen goed beeld van wat een paard nu eigenlijk is...

Roofdier-intelligentie vergelijken met prooidier-intelligentie :S Slechte zet van hem, die waarschijnlijk alleen scoort bij hondenliefhebbers zonder paardenkennis Tong uitsteken

Over het feit dat nog teveel paarden de wei niet zien, ben ik wel met hem eens, hopelijk worden met dat stukje van het artikel weer wat mensen wakker geschudt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:40

Ik heb zo mijn eigen bedenkingen en vind sommige punten wel kloppen.
Echter dat een paard niet intelligent zou zijn klopt niet, ze weten heel goed bij wie ze streken uit kunnen halen en bij wie niet.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:44

Heb het artikel gelezen en kan me er niet in vinden

en ik ben van mening dat er wel degelijk intilligente paarden bestaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:45

Persoonlijk vind ik paarden een stuk intelligenter dan hij schetst (als het goed geciteerd is). Honden zijn trouwens jagers, paarden niet, dus het lijkt me logisch dat ze niet ergens achteraan rennen. Clown

Ik denk zelf juist dat veel paarden in de topsport het helemaal niet zo best hebben. Dus ook daarin verschil ik van mening. Vele paarden in ons land (recreatiepaarden EN sportpaarden, of het nou topsport is of niet) hebben het idd niet fijn door de manier waarop ze gehouden en benaderd worden. Absoluut helemaal mee eens!

Ik doe zelf aan freestyling en leer nog dagelijks en ik vind het een prachtige manier om met je paard te communiceren. Ik ben blij dat er mensen zoals Voest in ons land zijn, die paarden en vooral mensen (zoals hij zelf ook zegt) laat inzien dat het ook anders kan.

Het gaat hier niet alleen maar om de vraag (of mening) of paarden intelligent zijn of niet. Het gaat vooral om de vraag in hoeverre we ons paard op de juiste manier houden en benaderen.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:53

vorige week zette ik mijn merrie op het land... na een uur nrak ze de hele boel af en rende naar stal... ze blijft nu dus ook op stal en geloof me die is echt wel gelukkig!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:57

Ik denk dat hij hier in hoofdzaak de mensen bedoelt die hun paarden 24 uur per dag op stal hebben staan en na hun werk snel even een uurtje alle oefeningen eruit persen om het vervolgens weer in 'z'n hok' te stoppen (en zelf aan de bar te gaan zitten)...
Ze verwachten dan van zo'n paard dat 'ie op elke wedstrijd z'n beste beentje voor zet en zoveel mogelijk winstpunten in de wacht sleept en ze zijn boos en teleurgesteld als hun paard 'ondanks hun goede verzorging' toch kreupel of vervelend wordt... Clown

en ja, deze mensen zijn er nog steeds...

Ik ken paarden die in topsport lopen die het prima hebben en dagelijks meerdere keren hun box uit komen en ook los mogen, dus ik denk niet dat alle topsportpaarden het per definitie slecht hebben...
(en echt goede prestatie kun je volgens mij alleen leveren als je lekker in je vel zit...)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:02

Paarden zijn zelfs oerdom. Maar wel in de zin dat ze niet zelf kunnen nadenken. Door herhaling en gewenning lijken ze wat slimmer. En voor eten willen ze best wat doen, maar ze hebben geen iq of verstand zoals wij dat als mens kennen.

Dat willen wij graag geloven dat het wel zo is. Net als met onze hond of kat willen we graag een denkpatroon aan instincten plakken.

Wij denken te weten cq zien wat ze denken, maar dat is niet zo. Ze hebben geen ontwikkeld brein. Wel een ontwikkeld instinct. En dat moeten wij indimmen. En dan kunnen we samen iets bereiken, juist doordat wij voor ze denken.

Oh ja, en wat het goed hebben betreft: topsportpaarden hebben het procentueel beter dan recreatiepaarden. Er zijn namelijk veel minder topsportpaarden dan recreatiepaarden.

Door alle lagen heen van de paardenwereld zijn er paarden die het heel slecht hebben en die het goed hebben. Dat is niet gerelateerd aan de tak van sport of houderij. Dat is puur gerelateerd aan de mens erachter en ernaast.