Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:50

http://rechtennieuws.nl/14922/weet-wat- ... tmoet.html
rechtennieuws.nl

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) vraagt in een landelijke verkeersveiligheidscampagne aandacht van de weggebruikers voor de veiligheid van paarden en ruiters in het verkeer.

Ruim 400.000 paardensporters rijden geregeld met hun dier op of langs de openbare weg. Volgens de Nederlandse wetgeving zijn ruiters en koetsiers bestuurders, net als bijvoorbeeld automobilisten. Dat betekent dat zij op de openbare weg dezelfde rechten en plichten hebben als alle andere bestuurders. In de campagne staat begrip voor elkaar centraal. De slogan is daarom ‘Weet wat je doet als je een paard ontmoet’.

Tips ‘Weet wat je doet als je een paard ontmoet’

* Matig uw snelheid en houd zeker vijf meter afstand;
* Maak geen onnodig lawaai, zoals hoge toerentallen of onnodig toeteren;
* Wees extra voorzichtig met rammelende lading of klapperend zeildoek;
* Rem niet ineens, knipper niet met de lichten;
* Passeer rustig en extra ruim;
* Houd rekening met de lage snelheid van de ruiter of de koets;
* Laat een groep ruiters bij elkaar blijven, paarden zijn kuddedieren en zullen proberen de andere dieren te volgen.

arie53

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:09

Tips ‘Weet wat je doet als je een paard ontmoet’
Citaat:
* Matig uw snelheid en houd zeker vijf meter afstand;
* Maak geen onnodig lawaai, zoals hoge toerentallen of onnodig toeteren;
* Wees extra voorzichtig met rammelende lading of klapperend zeildoek;
* Rem niet ineens, knipper niet met de lichten;
* Passeer rustig en extra ruim;
* Houd rekening met de lage snelheid van de ruiter of de koets;
* Laat een groep ruiters bij elkaar blijven, paarden zijn kuddedieren en zullen proberen de andere dieren te volgen.

De KNHS zou er naar moeten streven dat de bovenstaande punten een vast onderdeel gaan vormen van het rijbewijsexamen en wordt deze problematiek niet incidenteel maar structureel aangepakt.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:16

Ja idd... gewoon bij het rijexamen de vragen erbij doen. Je komt zo vaak paarden tegen in het verkeer.. nou ja in de stad dan alleen politiepaarden maar die ensen weten vaak niet echt wat ze moeten doen. Ht is gewoon belangrijk dat iedereen weet wat hij of ij moet doen als je een paard tegen komt!

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:23

Fijn dat er iig aandacht aan besteed wordt Ja

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:23

feit is dat merendeel van de mensen niet weet dat ruiters en koetsiers bestuurders zijn en dus de regels hebben als alle bestuurders...

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:26

KindnessM schreef:
feit is dat merendeel van de mensen niet weet dat ruiters en koetsiers bestuurders zijn en dus de regels hebben als alle bestuurders...

Dat staat anders gewoon in je auto theorie boek hoor..

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:28

is dit nu al de derde keer dat er een 'campagne' voor gevoerd wordt? leuk dat dit zo 1 x per jaar opduikt, maar volgens mij is er bijna niemand die hier wat van hoort, omdat ze het niet groots genoeg aanpakken. hoe gaan ze deze keer campagne voeren? dit is wel al een stuk beter dan die rare website met die domme quiz erop.

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:36

Ze zouden het inderdaad groter moeten aanpakken. Niet alleen voor automobilisten, maar ook fietsers. Kom vaak genoeg fietsers tegen die beginnen te bellen (altijd erg fijn) en de mountainbikers bij ons in het bos zijn helemaal erg. Die fietsen gewoon dwars door een les heen... nou kunnen de meeste paarden redelijk wat hebben bij ons, maar het zal maar eens misgaan :S. Van mij mogen ze zoveel mogelijk campagne's voeren en zo groot mogelijk!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:43

deze campagne loopt volgens mij al een jaar en je ziet er niks maar dan ook niks van in het openbaar.... wordt hoog tijd dus Ja

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:49

HOpelijk wordt dit dan ook gerespecteerd. Wel fijn dat ze dit doen.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:50

Een super campagne. Zou goed zijn als dit zou werken al heb ik mijn twijvels want er zullen toch altijd van die lompe gasten zijn die het leuk vindeneen paard te laten schrikken

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:55

Hopelijk werkt het wel...
ik had eens een keer, was ik buiten aan`t rijden
kwam er een hummer aan rijden, die stopte wel maar toen we langs de hummer waren reed ie kei hard weer verder !
Pony waar ik op reed was kei erg geschrokken enzo...

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:08

Hoi,
Ik hoop zo dat het werkt.
2wkn geleden was ik aan het wandelen met mijn 2 jarige hengst die het prima doet in het verkeer.
We naderde zo'n groene ton voor dode dieren waar hij natuurlijk bang van was tegelijk kwam er een auto ons tegemoet waar ik naar gebaarde een beetje rustig niks dus auto keihard voorbij mijn paardje bijna bij die auto in het portier ......................dit is dus superasociaal .
Ik gaf het duidelijk aan .......hij reageerde niet eens.
Fijne bijkomstigheid dat mijn paard alleen bezig was met die ton en gelukkig niet bang is geworden van auto's die boeien hem gelukkig niks Pling .
Groetjes en Angelica

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:09

Als ze dan ook campagne voeren buiten paardensites, paardenbladen etc die mensen weten het al, neem ik aan teminste! Ze moeten het publiek buiten ''de paardenwereld'' hebben, maar dat kost weer geld en dat is er weer niet voor..
Vraag me toch af waar al dat geld heengaat.. Nagelbijten / Gniffelen Verward

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:09

5 meter afstand houden is leuk bedacht maar in een gemiddelde b-weg waarin ik altijd rijd absoluut niet haalbaar

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:15

waar staat 5 meter en in het rijbewijs boek staat het volgens mij 1 keer geschreven meer ook niet naja gewoon een zweep uit voor de fietsers en gewoon opletten maar.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:18

pff ben benieuwd hoe het word aangepakt. er mag echt zeer zeker wat meer aandacht aan besteed worden wij rijden hier vrijwel altijd buiten.. maar de laatste tijd word steeds gevaarlijker.. 2 weken geleden shrok paard wat ik reed vervolgens bleef hij dribbelen en gek doen.. voordat hij weer rustig is rijd vervolgens een auto eerst vlak achter ons waardoor hij nog drukker werd en vervolgens vloog die auto ons voorbij zodat paard bijna in een geparkeerde auto sprong.. erg fijn dus..
mensen moeten vooral ook is rekening houden met dat paarden kunnen schrikken....

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:22

werd tijd.
er is zoveel onwetendheid.
mensen die netjes voor je stoppen en als je op een veilige afstand bent heel hard wegrijden ( daar schikt die van mij natuurlijk weer van haha.
de meeste mensen denken dat wij op het fietspad horen en een fietser zijn. hoewwel je ook veiliger op het fietspad bent trouwens.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:33

Leuk dat er eindelijk weer eens wat gedaan wordt, maar kom dan met betere regels. Vijf meter afstand (er staat niet bij of daarmee de zijkant of de achterkant bedoeld wordt) klinkt niet duidelijk, ook passeer rustig is lekker open. Maak er dan van: passeer met maximaal 30 km per uur. Dan wordt het concreet, en is het ook te bekeuren door de politie.
Maar ach, hopelijk helpen alle kleine beetjes! Haha!

Carolien61

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:35

Honden vind ik leuk, maar owee als de honden het beenwerk van het paard interessant vind. ja dan wil het paard, in mijn geval, weleens achter de hond aangaan
Maar wat tie wel eng vind als er een potloodventer Boos! in de bosjes is, ja dat is schrikken, en helaas een potloodventer heeft zelden een hond bij zich, is mij opgevallen.

Trouwens even een vraagje, mag je langs een drukke weg nou wel, of niet op het fietspad rijden??

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:40

Heel goed! De meeste mensen weten het volgens mij ook wel, maar ik krijg de indruk dat ze gewoon wat sensatie willen (een schrikkend paard) en daarom ruig gaan rijden. Vind het heel goed dat er zo nog wat extra op gehamerd wordt Lachen .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:49

deze campagne bestaat al een tijdje, maar ik ben laatst naar de site van het knhs gegaan en dan naar die campage.

Ik heb gratis (ook zonder verzendkosten) een partij posters en folders besteld, inmiddels nu in huis. Poster gaat geplastificeerd worden en op de achterkant van mijn kar geplakt worden, aangezien ik me véel in en tussen het verkeer begeef met mijn aanspanning Lachen

Ga vragen of de folders bij de rijschool mogen liggen (mijn ouders zijn beiden rij-instructeur... )

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:01

Zou wel handig zijn als het es buiten de "paardenmensen" om gaat, de mensen met dieren weten vaak wel hoe ze zich moeten "gedragen".

Maar de meeste mensen die als "aso's " rijden, weten helemaal niets van paarden, maar hoe kom je bij deze mensen. Je zou altijd mensen houden die zich niet gedragen als ze een paard tegenkomen, bewust of onbewust.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:12

uffie schreef:
Zou wel handig zijn als het es buiten de "paardenmensen" om gaat, de mensen met dieren weten vaak wel hoe ze zich moeten "gedragen".

Maar de meeste mensen die als "aso's " rijden, weten helemaal niets van paarden, maar hoe kom je bij deze mensen. Je zou altijd mensen houden die zich niet gedragen als ze een paard tegenkomen, bewust of onbewust.

Idd.

In ruiterbladen adverteren heeft weinig tot geen zin lijkt mij. Dat is de enige plaats waar ik tot nu toe aandacht voor deze campagne heb gezien.

Zolang de campagne niet buiten de ruitersport gevoerd wordt is het volgens mij voornamelijk veel geld erdoorheen jagen...
Landelijke spotjes zijn misschien duurder maar volgens mij is dit een Postbus 51 verhaal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:21

Ik lees geen ruiterbladen ofzo en ik heb dan ook nog geen enkel teken gezien dat deze campange bezig is. Koe Word er in deze campange trouwens wel aandagt gegeven aan wat je als fietser, wandelaar of zo moet doen. Verward