Ernstig tekort tetanusserum

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:10

http://www.paardenkrant.nl/nieuws/nieuws2.ws
paardenkrant.nl

Dierenartsen kampen met een ernstig tekort aan tetanusserum. Vaccins zijn voldoende verkrijgbaar, maar het tekort aan serum levert problemen bij verwondingen en operaties van niet-geënte paarden. Bij onvoldoende behandeling is de aandoening dodelijk.

Veel paarden in Nederland worden jaarlijks, tegelijk met de influenza-enting, ingeënt met een tetanusvaccin. Toch blijkt zeker de helft van de Nederlandse paarden niet ingeënt tegen tetanus. Volgens veterinair Paul de Vries van paardenpraktijk de Veluwe is tetanusserum nodig bij ernstige verwonding, wanneer er risico op tetanus bestaat. Het serumtekort beperkt zich niet tot Nederland, maar speelt in heel Europa.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ernstig tekort tetanusserum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:11

Citaat:

Dierenartsen kampen met een ernstig tekort aan tetanusserum. Vaccins zijn voldoende verkrijgbaar, maar het tekort aan serum levert problemen bij verwondingen en operaties van niet-geënte paarden. Bij onvoldoende behandeling is de aandoening dodelijk.

Veel paarden in Nederland worden jaarlijks, tegelijk met de influenza-enting, ingeënt met een tetanusvaccin. Toch blijkt zeker de helft van de Nederlandse paarden niet ingeënt tegen tetanus. Volgens veterinair Paul de Vries van paardenpraktijk de Veluwe is tetanusserum nodig bij ernstige verwonding, wanneer er risico op tetanus bestaat. Het serumtekort beperkt zich niet tot Nederland, maar speelt in heel Europa.

Vaccin en serum
Het vaccin is niet gelijk aan het serum. Bij een gewond niet-ingeënt paard volstaat een vaccin niet omdat het dier na enting ongeveer veertien dagen nodig heeft om weerstand op te bouwen. Bij het vaccineren worden antigenen van de verwekker ingespoten zodat het paardenlichaam zelf antistoffen aanmaakt, deze bieden minimaal een jaar bescherming. Een tetanusserum werkt onmiddellijk en is een vorm van passieve immuniteit, hierbij worden antistoffen ingespoten. Het lichaam maakt deze zelf niet aan, de bescherming is daardoor van kortere duur omdat de antistoffen vanzelf uit het bloed verdwijnen.

Paarden beschermen tegen tetanus
Het tekort aan serum wordt door dierenartsen met verschillende maatregelen ondervangen. Paarden kunnen met antibiotica extra beschermd worden en het is zelfs mogelijk om humaan serum te gebruiken, dat is wel prijzig. Normaal is humaan middel niet toegestaan omdat het niet voor paarden staat geregistreerd. Nu er geen alternatief is mag het wel als paardenmiddel worden gebruikt.

Het is verstandiger om de energie te richten op het voorkomen van een tetanusinfectie. Dit kan door de merries goed te vaccineren, zodat de veulens tot zes maanden beschermd zijn tegen tetanus. Vanaf zes maanden zijn de veulens zelf te vaccineren. Alle paarden die volgens het normale schema zijn gevaccineerd lopen in principe geen risico.

Tetanus
Tetanus wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetanie. Een infectie ontstaat vaak na een ernstige verwonding. In een diepe wond gaat de bacterie zich vermeerderen en een toxine (gifstof) produceren woordoor in de spieren over het hele paardenlichaam kramp ontstaat. De incubatietijd bedraagt ongeveer 7-10 dagen. De ziekte uit zich meestal in stijfheid in de kauwspieren, die zich uitbreidt naar de spieren van het hoofd, hals en benen. Hierdoor ontstaat een kramptoestand waarbij dieren kunnen omvallen. Als de kramp zich uitstrekt naar de tussenribspieren zal het paard aan verstikking sterven.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:21

Wow, daar sta ik echt van te kijken! De helft van de paarden in NL niet ge-ent??? Dat had ik niet verwacht.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:31

Dit is dan een fout van de dierenartsen zelf als ze het weten ? Dan kunnen ze het melden.
Mijn paard is met Equivit Te geënt en daar dus ook tegen tetanus gelukkig.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:34

lennie schreef:
Wow, daar sta ik echt van te kijken! De helft van de paarden in NL niet ge-ent??? Dat had ik niet verwacht.

daar sta ik ook van te kijken Bloos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:30

Tekort aan serum is al zo lang, toen ik nog op stage was voor mijn dierenarts assistentie was het al door dat een bedrijf stopte dacht ik, weet het niet meer Koe

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:32

Milly_ schreef:
lennie schreef:

daar sta ik ook van te kijken Bloos!

Ik eigelijk niet, niet enten is tegenwoordig een hype Lachen heel gevaarlijk als je het me vraagt tetanus is toch een risico ziekte.
Maar dat valt onder de hype da is geldwolf en entingen zijn alleen commercieel belangrijk

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:46

lennie schreef:

Nee, ik ook niet! Wow, das echt heel veel zeg!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:34

dierenartsen kunnen niets eraan doen dat het niet meer geleverd kan worden. Wij zitten inmiddels ook redelijk met onze handen in het haar. We hebben een grote voorraad maar daar zijn we inmiddels ook doorheen.
Hoop dat er snel ergens nog een container word gevonden

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:00

katiavl schreef:
Ik eigelijk niet, niet enten is tegenwoordig een hype Lachen heel gevaarlijk als je het me vraagt tetanus is toch een risico ziekte.
Maar dat valt onder de hype da is geldwolf en entingen zijn alleen commercieel belangrijk

oja...en ook soms een hype met SOMMIGE naturals die tegen enten zijn enzo.? Nagelbijten / Gniffelen Moet oppassen wat ik zeg natuurlijk,bedoel het niet slecht...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 01:47

Oh, dat het een hype is ben ik het wel mee eens Ja
Bepaalde "bevolkingsgroepen" zijn hier zeer tegen (indien nog nodig: meer info via PB Knipoog )

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:03

rakkertje13 schreef:
Dit is dan een fout van de dierenartsen zelf als ze het weten ? Dan kunnen ze het melden.

Melden? En dán??

Overigens is mijn paard ook niet geënt, gaat tegen mn principes in Bloos en heeft dus niks met geld te maken.

mariekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:59

het is in ieder geval zwaar irritant dat het nergens aan te komen is wij hebben daar ook al last van.... maar waarom is het er niet meer??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:00

Paar jaar geleden in belgie was het omdat de fabriek stopte met het te maken dacht ik. Maar dat is echt wel al lang geleden kan me niet geloven dat datzelfde nog altijd aanhoud.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:36

schaapjuh schreef:
rakkertje13 schreef:

Melden? En dán??

Overigens is mijn paard ook niet geënt, gaat tegen mn principes in Bloos en heeft dus niks met geld te maken.

Idd en dan? Want ik geloof niet dat er een wet bestaat dat je je paarden verplicht moet enten als het dier niet van de eigen plek af komt.

Ik laat mijn dieren wel elk jaar enten, vind ik wel zo'n veilige gedachte.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:30

capopjekop schreef:
schaapjuh schreef:

Melden? En dán??

Idd en dan? Want ik geloof niet dat er een wet bestaat dat je je paarden verplicht moet enten als het dier niet van de eigen plek af komt.

Ik laat mijn dieren wel elk jaar enten, vind ik wel zo'n veilige gedachte.

Al zou een dier van van z'n eigen plek afkomen dan is het nog niet verplicht om te enten. Enten is alleen verplicht op wedstrijden en vele evenementen. Er zijn geen wetten voor, alleen sommige organisaties zoals de wedstrijdorganisatie kunnen het verplicht stellen. Maar zolang je daar niet aan mee doe is enten ook niet verplicht.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:36

volgens mij zijn de droesentingen ook op

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:19

jacqp schreef:
volgens mij zijn de droesentingen ook op

Is i.m.o ook niet zo belangrijk als Tetanus.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:59

droes is iets minder levensbedreigend dan tetanus. En bovendien is dat te behandelen. Tetanus is bijna altijd einde verhaal bij een paard!!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:12

helemaal mee eens, maar het geeft wel aan dat dingen waarvan ik denk dat dat "normaal" is er opeens niet blijken te zijn.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:21

ja wij hadden dit ook niet zien aankomen als praktijkzijnde..

Voor ons is het minstens zo vervelend. Wij krijgen allemaal klanten die in paniek bellen of wij nog wel serum hebben.. Gelukkig hebben we nog wel wat staan, maar niet veel meer.
Maar bidden dat er weinig patienten met grote wonden komen, en dat er ergens weer serum opduikt..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:27

Hoe zal dat bij huisartsen en ziekenhuizen zitten, zullen hun ook schaarste hebben?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:32

Heb even een vraagje?

Ik vraag altijd gewoon ofdat de dierenarts langs kan komen om mijn paarden te enten.
Ent hij dan tegen influenza en tetanus of is het standaard influenza en moet je als je wil dat je paard tegen tetanus geent wordt erbij zeggen dat je dat graag wil?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:35

denk dat de meeste gewoon combivaccinatie geven, behalve als je er echt naar vraagt om het appart te doen Lachen zo is het bij ons toch

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:55

schaapjuh schreef:
rakkertje13 schreef:

Melden? En dán??

En waarom gaat dat tegen je principes in? Je laat je paard heel bewust een zeer groot risico lopen. Jouw ouders hebben je toch ook fatsoenlijk ingeent? Jij hebt ook je Tetanus injecties gehad. (de DKTP injectie Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio)

Tetanus en influenza komen vaker voor dan men denkt. Ik ent ook niet tegen alles (Rhino en Droes doe ik niet) maar Influenza en Tetanus zie ik echt als noodzaak.