Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Ernstig tekort tetanusserum
Dierenartsen kampen met een ernstig tekort aan tetanusserum. Vaccins zijn voldoende verkrijgbaar, maar het tekort aan serum levert problemen bij verwondingen en operaties van niet-geënte paarden. Bij onvoldoende behandeling is de aandoening dodelijk.
Veel paarden in Nederland worden jaarlijks, tegelijk met de influenza-enting, ingeënt met een tetanusvaccin. Toch blijkt zeker de helft van de Nederlandse paarden niet ingeënt tegen tetanus. Volgens veterinair Paul de Vries van paardenpraktijk de Veluwe is tetanusserum nodig bij ernstige verwonding, wanneer er risico op tetanus bestaat. Het serumtekort beperkt zich niet tot Nederland, maar speelt in heel Europa.
Vaccin en serum
Het vaccin is niet gelijk aan het serum. Bij een gewond niet-ingeënt paard volstaat een vaccin niet omdat het dier na enting ongeveer veertien dagen nodig heeft om weerstand op te bouwen. Bij het vaccineren worden antigenen van de verwekker ingespoten zodat het paardenlichaam zelf antistoffen aanmaakt, deze bieden minimaal een jaar bescherming. Een tetanusserum werkt onmiddellijk en is een vorm van passieve immuniteit, hierbij worden antistoffen ingespoten. Het lichaam maakt deze zelf niet aan, de bescherming is daardoor van kortere duur omdat de antistoffen vanzelf uit het bloed verdwijnen.
Paarden beschermen tegen tetanus
Het tekort aan serum wordt door dierenartsen met verschillende maatregelen ondervangen. Paarden kunnen met antibiotica extra beschermd worden en het is zelfs mogelijk om humaan serum te gebruiken, dat is wel prijzig. Normaal is humaan middel niet toegestaan omdat het niet voor paarden staat geregistreerd. Nu er geen alternatief is mag het wel als paardenmiddel worden gebruikt.
Het is verstandiger om de energie te richten op het voorkomen van een tetanusinfectie. Dit kan door de merries goed te vaccineren, zodat de veulens tot zes maanden beschermd zijn tegen tetanus. Vanaf zes maanden zijn de veulens zelf te vaccineren. Alle paarden die volgens het normale schema zijn gevaccineerd lopen in principe geen risico.
Tetanus
Tetanus wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetanie. Een infectie ontstaat vaak na een ernstige verwonding. In een diepe wond gaat de bacterie zich vermeerderen en een toxine (gifstof) produceren woordoor in de spieren over het hele paardenlichaam kramp ontstaat. De incubatietijd bedraagt ongeveer 7-10 dagen. De ziekte uit zich meestal in stijfheid in de kauwspieren, die zich uitbreidt naar de spieren van het hoofd, hals en benen. Hierdoor ontstaat een kramptoestand waarbij dieren kunnen omvallen. Als de kramp zich uitstrekt naar de tussenribspieren zal het paard aan verstikking sterven.
lennie schreef:Wow, daar sta ik echt van te kijken! De helft van de paarden in NL niet ge-ent??? Dat had ik niet verwacht.
Milly_ schreef:lennie schreef:Wow, daar sta ik echt van te kijken! De helft van de paarden in NL niet ge-ent??? Dat had ik niet verwacht.
daar sta ik ook van te kijken
lennie schreef:Wow, daar sta ik echt van te kijken! De helft van de paarden in NL niet ge-ent??? Dat had ik niet verwacht.
katiavl schreef:Ik eigelijk niet, niet enten is tegenwoordig een hypeheel gevaarlijk als je het me vraagt tetanus is toch een risico ziekte.
Maar dat valt onder de hype da is geldwolf en entingen zijn alleen commercieel belangrijk
rakkertje13 schreef:Dit is dan een fout van de dierenartsen zelf als ze het weten ? Dan kunnen ze het melden.
schaapjuh schreef:rakkertje13 schreef:Dit is dan een fout van de dierenartsen zelf als ze het weten ? Dan kunnen ze het melden.
Melden? En dán??
Overigens is mijn paard ook niet geënt, gaat tegen mn principes inen heeft dus niks met geld te maken.
capopjekop schreef:schaapjuh schreef:
Melden? En dán??
Overigens is mijn paard ook niet geënt, gaat tegen mn principes inen heeft dus niks met geld te maken.
Idd en dan? Want ik geloof niet dat er een wet bestaat dat je je paarden verplicht moet enten als het dier niet van de eigen plek af komt.
Ik laat mijn dieren wel elk jaar enten, vind ik wel zo'n veilige gedachte.
jacqp schreef:volgens mij zijn de droesentingen ook op
schaapjuh schreef:rakkertje13 schreef:Dit is dan een fout van de dierenartsen zelf als ze het weten ? Dan kunnen ze het melden.
Melden? En dán??