Paarden en wagen op hol – botsing met auto

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden en wagen op hol – botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:34

http://www.politie.nl/noord_en_oost_gel ... op_hol.asp
politie.nl

Een op hol geslagen paardenspan is dinsdag op een kruising in Putten in botsing gekomen met een personenauto, die voor een rood verkeerslicht stond te wachten. Er zijn geen gewonden gevallen. De auto raakte zwaar beschadigd.

De politie kreeg omstreeks 15.55 uur een melding dat een tweetal aangespannen paarden met de wagen, maar zonder berijder op de Prins Hendriklaan vandoor waren gegaan. Een voorlopig onderzoek heeft uitgewezen dat de eigenaar was afgestapt en de paarden daarna blijkbaar ergens van schrokken en op hol sloegen. Na een heel stuk te hebben gerend, kwamen de paarden uiteindelijk in het centrum van Putten, waar zij vanaf de Van Damstraat de kruising met de Garderenseweg oprenden. Volgens getuigen probeerden de paarden min of meer over de kofferbak van de stilstaande auto te springen. Dit lukte echter niet, waardoor het paardenspan tegen de zijkant van auto botste en tot stilstand kwam.

De 69-jarige bestuurster uit Putten en twee passagiers kwamen, voor zover bekend, met de schrik vrij. De paarden zijn naar op een nabij gelegen terrein door een veearts onderzocht, die een aantal kleine wonden aan de benen vaststelde.

milou123

Re: Paarden en wagen op hol – botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:36

Wowh geluk gehad! Maar die kar zal wel niet meer heel zijn geweest..

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:43

Dat is inderdaad heel veel mazzel hebben zeg!!!
Gelukkig is het dus nog goed afgelopen Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:46

die hebben inderdada heel veel geluk gehad zeg. Maar goed dat alles goed is afgelopen, op een beschadigde auto en lichte verwondingen na, had veel erger kunnen aflopen

haflingertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:56

ben blij dat alles goed is afgelopen het had veel erger gekunt

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:58

Gelukkig dat het goed is afgelopen. Wat zal je schrikken zeg, als je dit overkomt. (voor beide partijen trouwens, je zal zo'n span op je afzien komen)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:00

Cayenne schreef:
...Een voorlopig onderzoek heeft uitgewezen dat de eigenaar was afgestapt en de paarden daarna blijkbaar ergens van schrokken en op hol sloegen...

Waarom zou je afstappen? En ik mag aannemen dat je een tweespan al helemaal niet zonder groom rijdt?
Gelukkig dat er niet al te veel lichamelijke schade is, zowel bij de bestuurster van de auto als de paarden.

Oke, geef toe, ik reed mijn enkelspan ook wel eens alleen, maar zodra ik er een tweespan voor heb, gaat er ALTIJD een 2e persoon mee!

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:06

Gelukkig is het dan noch zo afgelopen het had veel en veel erger gekunt. Natuurlijk wil je dit helamaal niet.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:18

Let dan ook op je paarden als je ze los hebt staan.

Je mag heus wel ff afstappen maar kan toch geen kwaat om ze vast te houden of vast te zetten ofzo.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:24

pfff stap dan ook niet af als het niet nodig is. Groom mee en hup voor die paarden. Schrikken kan natuurlijk altijd maar dan nog hou die leidsels vast...
Enkelspan of meerspan, altijd een helper mee heb ik geleerd.

Angelinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:38

Nee idd je stapt dan toch ook niet zomaar af??? beetje dom...
Maar gelukkig is het nog zo afgeslopen. Kon ook heel anders zijn gegaan

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:07

Wat een blunder. Iig loopt het een keer "goed" af.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:51

Je weet toch niet waarom die man / vrouw is afgestapt?!

En zo schijnheilig van 'je mag niet zonder groom gaan rijden". Kom nou, we doen allemaal wel eens dingen in ons eentje die we beter met zijn 2en hadden kunnen doen.

We kunnen beter blij zijn dat het voor iedereen zo is afgelopen!

melchior

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:52

Hoe meer reacties, hoe negatiever ze worden, misschien dat ik eroverheen lees maar kan iemand me zeggen waar staat dat de koetsier "zomaar" afgestapt is??
Zo makkelijk om te oordelen zonder dat je de ware toedracht weet, een reactie dat ze geluk hebben gehad en dat het veel erger af had kunnen lopen is op zijn plaats maar een oordeel is niet te vellen na het lezen van zo'n kort artikel!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:59

Het is vrij logisch die negatieve reacties !!!
Ten eerste: Je mag niet eens alleen met een aanspanning weg .
En dan moet altijd je helper/groom het span vasthouden bij de hoofden.

Dit is dan een domme fout die niet had mogen gebeuren en daar mag best negatief over gedaan worden.
Al is het maar om te benadrukken dat dit niet hoeft te gebeuren...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:00

Nee, je weet niet waarom de koetsier is afgestapt, misschien had hij/zij een hele goede reden, maar hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is met groom te rijden. Al veroordeel ik niemand hoor!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:06

Cheveyo schreef:
pfff stap dan ook niet af als het niet nodig is. Groom mee en hup voor die paarden. Schrikken kan natuurlijk altijd maar dan nog hou die leidsels vast...

Tjonge...wat weten we allemaal het weer goed. Waren deze mensen er soms allemaal bij, of lezen die tekst tussen de regels door die ik gemist heb?

Ten eerste...iedereen stapt wel eens van de koets af.
Ten tweede: er staat nergens dat er geen groom bij was

Dit is weer speculeren en nog eens speculeren. Wellicht was hij idd zonder groom en dan is het idd niet zo handig. Maar het is nergens uit op te maken.

Een kennis van me heeft hetzelfde een keer gehad. Hij reed met zijn tweespan en zag dat het ene paard bij het andere het hoofdstel bijna afgeschuurd had. Dit was niet helemaal gebeurd, omdat hij met een extra riempje al voorzorgsmaatregelen had genomen. Maar het hoofdstel zat niet helemaal lekker meer, dus groom afgestapt, voor de twee paarden gaan staan. Koetsier afgestapt en met de leidsels in zijn hand het hoofdstel weer helemaal goed getrokken en het extra riempje nog wat strakker gedaan. Koetsier wil weer opstappen. Komt een hond aanvliegen, paarden schrikken, groom wordt opzij geslingerd, moet ze loslaten daardoor, koetsier zat nog net niet op de kar en probeert ze nog met de leidsels tot stoppen te krijgen...lukt niet, hij moet ze loslaten en daar ging het hele spul. Gelukkig was de weg terug naar huis kort en niet over een weg...dus uiteindelijk niets gebeurd. Maar ter illustratie: zo kan het dus gebeuren.... En dit had ook op dezelfde manier in de krant kunnen komen. Want die journalisten vermelden dergelijke details nooit.
Dus...als je er niet bij was...en je weet niet meer dan dat er hier in de krant staat....niet oordelen....want je weet niet hoe het zit.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:30

polly2 schreef:
Cheveyo schreef:

Tjonge...wat weten we allemaal het weer goed. Waren deze mensen er soms allemaal bij, of lezen die tekst tussen de regels door die ik gemist heb?

Dit is weer speculeren en nog eens speculeren. Wellicht was hij idd zonder groom en dan is het idd niet zo handig. Maar het is nergens uit op te maken.

Een kennis van me heeft hetzelfde een keer gehad. Hij reed met zijn tweespan en zag dat het ene paard bij het andere het hoofdstel bijna afgeschuurd had. Dit was niet helemaal gebeurd, omdat hij met een extra riempje al voorzorgsmaatregelen had genomen. Maar het hoofdstel zat niet helemaal lekker meer, dus groom afgestapt, voor de twee paarden gaan staan. Koetsier afgestapt en met de leidsels in zijn hand het hoofdstel weer helemaal goed getrokken en het extra riempje nog wat strakker gedaan. Koetsier wil weer opstappen. Komt een hond aanvliegen, paarden schrikken, groom wordt opzij geslingerd, moet ze loslaten daardoor, koetsier zat nog net niet op de kar en probeert ze nog met de leidsels tot stoppen te krijgen...lukt niet, hij moet ze loslaten en daar ging het hele spul. Gelukkig was de weg terug naar huis kort en niet over een weg...dus uiteindelijk niets gebeurd. Maar ter illustratie: zo kan het dus gebeuren.... En dit had ook op dezelfde manier in de krant kunnen komen. Want die journalisten vermelden dergelijke details nooit.
Dus...als je er niet bij was...en je weet niet meer dan dat er hier in de krant staat....niet oordelen....want je weet niet hoe het zit.

Hier ben ik het volkomen mee eens. Je kunt niets veroordelen zonder dat je goed de feiten kent. Er staat namelijk alleen dat hij afgestapt is. Misschien was er iets kapot, liep er een paard kreupel waar hij na wou kijken ect. ect. En wie weet heeft er een groom voor gestaan, maar als er twee paarden op hol gaan slaan en je staat er voor dan is de kans groot dat er gewoon over je heen gelopen word. Dus misschien heeft er iemand ze van voor vast gehouden maar kon die ze op geen enkele mogelijkheid meer houden. Is daar misschien door degene die gelijk negatieve commentaar geven ook aangedacht?
Geef niet zo'n mening voor je iets goed weet en fouten maken is menselijk. Ga jezelf eerst maar eens na, of je nooit ooit eens iets doms gedaan hebt waardoor er iets bij of met de paarden gebeurd is (al is dat misschien minder ernstig als deed). Wees blij dat het allemaal goed is afgelopen.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:30

Pfff... mijn opa rijd in putten ook altijd rond met paard en wagen...
Dan schrik ik wel even als ik dit zo leest...

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:32

polly2 schreef:
Cheveyo schreef:

Helemaal mee eens. Je kunt wel honderden mogelijkheden noemen van wat er fout is gedaan/gegaan en wat beter was geweest (vooral in theorie, volgens mij doet iedereen wel eens iets wat niet helemaal verstandig is en beseft men het pas écht wanneer het fout gaat/te laat is), maar get over it; je weet het hele verhaal niet.

Ik ben in ieder geval blij dat het goed is afgelopen voor alle betrokkenen en crísis wat krijg je de schrik van je leven, zowel als je je paarden ziet wegrennen als dat je een tweespan vanuit je auto op je af ziet komen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:37

polly2 schreef:
Cheveyo schreef:

polly2
je hebt wel gelijk.
ik weet uit eigenervaring dat als der mensen zoals boeren van de oude garde altijd alleen met paard en wagen gaat dat deed mijn opa ook altijd en in die tijd waren der geen groom enzo.
en als koetsier vertrouw je eigen paarden en ga je niet van het ergste uit.
en wat der is gebeurt is gewoon een ongelukje die goed afgelopen is had erger gekunt maar ben blij dat het zo afgelopen is het is wel schrikken als je zoiets leest.
maar ik weet zeker dat hetverbeterd in de toekomst want die man is ook erg geschrokken.
groetjes viccy

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:55

Het staat nu eenmaal WEL zo in het artikel.n dus reageren mensen daarop. Dat is logisch.
Natuurlijk staat het altijd verkeerd in de krant en niet volledig maar we basern de racties wel op zo'n bericht.

Het andere voorval wat als voorbeeld wordt genoemd is zo duidelijk uitgelegd dat er geen negatieve dingen over geroepen kunnen worden.
Het artikel uit de krant is nu eenmaal niet duidelijk en dus krijg je deze reacties.
We weten zelf ook heus wel dat het misschien anders gegaan is dan vermeld wordt maar uit dit artikel trekken we een logische conclusie.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:56

Ik voel me niet aangesproken eigenlijk ondanks de vele quotes van mijn stukje tekst Knipoog.
Wel zie ik dat ik 1 woordje vergeten ben en dan bedoel ik het woordje IK wat na Pffff had moeten staan maar nog bedoel ik het zelfde.

CarpeDiem, Niks schijnheilig! Ik ga ALTIJD met minimaal 2 personen op stap met de wagen. Das iets wat je leert bij het mennen! Het is daarnaast een eigen keuze om alleen op stap te gaan. Volgende keer rennen ze samen de vaart in, ach gewoon een ongelukje. Een gewaarschuwd man telt voor twee, al kunnen vrouwen ook gewaarschuwd worden zo te zien.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:45

@ Cheveyo; mijn stukje is niet alleen aan jou gericht hoor, het gaat om meerdere reacties van ook anderen. Jouw stukje zit alleen bij de door mij gequote reactie van Polly2 in en vandaar dat die ook bij mijn stukje in zat.

@ ElCamino; Dat je zegt dat je uit een onvolledig krantenartikel een logische conclusie kunt trekken vind ik wat kortzichtig. Als je beseft dat je niet het fijne er van weet, zijn er toch honderden (lichtelijk overdreven, maar toch Bloos) conclusies mogelijk? Ik snap dat mensen verontwaardigd kunnen zijn over hoe dit is gebeurd en wat er allemaal fout had kunnen gaan (veel, begrijp me niet verkeerd) maar ik zie het nut er niet van in om vervolgens alles op te noemen wat er beter gedaan had kunnen worden.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:49

Gasten, gaat het niet? Hij had toch passagierS mee (een S betekend meer dan een passa-gieR) Dus hij had wel degelijk mensen mee, en er zat niemand op de kar, dus wie weet hadden de passagierS de paarden wel vast. Ja je weet het niet, maar het is makkelijk conclusies trekken he? maar lees het stuk dan wel goed hee.

Mja jullie zijn toch allemaal geleerd deskundigen paardenhouders?? Dan weet je ook dat een paard een schrikdier en een vluchtdier is, en als ze met zijn tweeen zijn, ja dan is het toch best moeilijk ze vast te houden.
Of hou je ten alle tijden vast aan een op hol slaand span? Soms gaat dat nou eenmaal niet he?