Blessures door paardrijden vaak ernstig

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 03:19

http://www.veiligheid.nl/csi/websitevei ... rnstig.htm
veiligheid.nl

In Nederland ontstaan jaarlijks gemiddeld 34.000 blessures tijdens paard- of ponyrijden, waarvan de meeste ernstig zijn. Tussen 2001 en 2005 werden per jaar gemiddeld 9.100 paard- of ponyrijders behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat is 6 procent van alle SEH-behandelingen na een sportblessure. Van alle sporten neemt paard- en ponyrijden daarmee de derde plaats in, na veldvoetbal en bewegingsonderwijs.
In tegenstelling tot de meeste andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw. Wat verder opvalt, is dat bijna een kwart tussen de 10 en 14 jaar oud is. Tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony. Letsel als gevolg van een trap van het dier komt minder vaak voor.
Dat blessures door paard- of ponyrijden vaak ernstig zijn, blijkt onder meer uit het percentage ziekenhuisopnamen na behandeling op de SEH-afdeling. 13 procent van de slachtoffers moet namelijk blijven. Ter vergelijking: bij sportblessures in het algemeen is dat gemiddeld 5 procent. De meeste paard- of ponyrijders raken geblesseerd aan de armen of benen, relatief vaak gaat het om een botbreuk. Blessures door paard- of ponyrijden zijn duur. De directe medische kosten bedragen gemiddeld 1.500 euro per blessure*. Bij sporten in het algemeen liggen die kosten op 910 euro.

Fitzroy

Re: Blessures door paardrijden vaak ernstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:01

Wat is schokkend?
Imo is het logisch dat de ongevallen ernstiger zijn. Je valt nu eenmaal ongelukkiger van een paard dan dat je bv. met voetbal of tennis valt.
Dat risico neem je nu eenmaal als je op een paard gaat zitten.
Maar ook deelnemen aan het verkeer is niet zonder risico.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:58

-> VN

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:59

Openingspost:

MRmichiel schreef:
Veiligheid.nl schreef:
04/19/2007
In Nederland ontstaan jaarlijks gemiddeld 34.000 blessures tijdens paard- of ponyrijden, waarvan de meeste ernstig zijn. Tussen 2001 en 2005 werden per jaar gemiddeld 9.100 paard- of ponyrijders behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat is 6 procent van alle SEH-behandelingen na een sportblessure. Van alle sporten neemt paard- en ponyrijden daarmee de derde plaats in, na veldvoetbal en bewegingsonderwijs.

In tegenstelling tot de meeste andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw. Wat verder opvalt, is dat bijna een kwart tussen de 10 en 14 jaar oud is. Tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony. Letsel als gevolg van een trap van het dier komt minder vaak voor.

Dat blessures door paard- of ponyrijden vaak ernstig zijn, blijkt onder meer uit het percentage ziekenhuisopnamen na behandeling op de SEH-afdeling. 13 procent van de slachtoffers moet namelijk blijven. Ter vergelijking: bij sportblessures in het algemeen is dat gemiddeld 5 procent. De meeste paard- of ponyrijders raken geblesseerd aan de armen of benen, relatief vaak gaat het om een botbreuk. Blessures door paard- of ponyrijden zijn duur. De directe medische kosten bedragen gemiddeld 1.500 euro per blessure*. Bij sporten in het algemeen liggen die kosten op 910 euro.

* Dit zijn alleen blessures waarbij het slachtoffer op een SEH-afdeling is behandeld of is opgenomen in het ziekenhuis.

zo wordt je weer ff met de neus op de feiten gedrukt, voelen jullie je nog wel veilig op je paard.
Als ik dit soort berichten lees denk ik altijd wel, dat gebeurt bij anderen naar niet met mij. maar het zijn toch behoorlijk schokkende cijfers.
bron: http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/wwwVwContent/l1actueelnieuwsblessuresdoorpaardrijdenvaakernstig.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:27

het lijkt me logisch dat het ernstiger is, je valt van een hoogte, en als het paard bijv. aan het galoperen is, heb je toch een behoorlijke snelheid..
(al heb ik mijn schouder gebroken bij het afstappen, en ik had 1 been al op de grond, dat had met bowlen ook kunnen gebeuren Bloos )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:11

tja je kiest er voor om op grof weg 500kg spieren te kruipen.. Het is logisch dat blesures ernstig zijn. Als ze gek doen doen zze dat meestal vanuit galop, ne dan haal je idd een behoorlijke snelheid.

Denk dat veel ongelukken ook buiten gebeuren, en waardoor komt dat...OHja juist, omdat ze jongeren niet leren hoe ze zich moeten gedragen als er een knol op de baan loopt Knipoog

Ik voel me nog steeds veilig op het paard hoor. Zou niet weten waarom ik door die cijfers plots mijn gedrag moet veranderen. Paardrijden is een veel uitgevoerde sport. Als bvb bunjee jumpen oid net zovaak was uitgevoert, dan zou ik die cijfers wel eens willen zien...

Ach nogmaals een slechte naam voor de paardensport Knipoog De meeste slachtoffers tussen 10 en 14? Verbaast me niets eerlijk gezegd

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:28

Toen ik jaren geleden in het ziekenhuis kwam om mijn hoofd te laten hechten na lancering van mijn anders zo brave paard vertelde de arts dat de meeste hoofdwonden voorkwamen bij ruiters. Over botbreuken hebben we het niet gehad.

Ik vind ook dat kinderen eigenlijk onder begeleiding naar buiten moeten. Ook dan gebeuren in galop nog wel valpartijen dus is een rustiger tempo ook aan te raden. Ze kunnen gewoonweg vaak niet hun pony houden met alle risico's vandien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:51

Tja, ik heb zelf al twee keer een blessure opgelopen waarvoor ik in het ziekenhuis behandeld moest worden. De eerste keer een ingescheurd opperarmbeen, 4 weken met arm in draagband en het was weer over.
De tweede keer was ernstiger, 5 gebroken ribben en een ingeklapte long, dus ik moest een week in het ziekenhuis blijven en heb daarna nog weken met pijnlijke ribben gelopen.
Maar om daarom maar te overwegen om te stoppen met rijden? Echt niet hoor, beide keren was het een geval van pech hebben en een ongelukkige landing.

Overigens zijn mijn beide ongelukken in een rijbaan gebeurd, de ene zelfs tijdens een manegeles. Betreffende instructeur kon er overigens ook niets aan doen, manegehouder ook niet. Pony schrok gewoon van een geluid uit de stal en sprong weg, terwijl ik het niet had zien aankomen en dus viel en helaas ongelukkig terecht kwam.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:52

Haha! Is mijn ziekenfonds toch ergens goed voor Knipoog
Maarja je loopt met elke sport risico... je kan dat risico zoveel mogelijk wegnemen door goede begeleiding en bescherming maar helaas niet alles.. it's the chance you take denk ik dan maar. Ik heb zelf nog nooit een blessure gehad behalve blauwe plekken Lachen

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:56

Ik ben al verscheidenen keren van mijn pony gevallen, gevolg, een gekneusde kaak, 2x knockout (had wel een cap op by the way) en diverse kneusingen, maar ik ben nog nooit hoeven blijven in het ziekenhuis ten gevolge van paardrijden.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:02

"het merendeel was vrouw"

nou, dat komt omdat er meer vrouwen rijden Clown

maar toch, het blijft sport en het blijft omgang met dieren. van de week heb ik zelf nog een klap opgevangen niet meer dan een dikke blauwe knie.

en gekneuse tenen etc. had idd ook met een bowlingbal kunnen gebeuren..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:04

Ik geloof dat veel ongevallen met paarden ook voortkomen uit onkunde van de ruiter. Een jonge ruiter die onnodige risico's neemt, mensen die bij een manege paarden huren onder het mom van veel ervaring terwijl ze net 10 lessen gehad hebben, Ruiters die hun paard braver inschatten dat het dier werkelijk is enz.
Tuurlijk gebeuren er ook veel ongelukken door domme pech, maar ik denk dat met goede educatie naar ruiters (wat leer je nu over gedrag op een manege?), naar medeweggebruikers en naar ouders toe er veel ongelukken voorkomen zouden kunnen worden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:05

pharagirlke schreef:
tja je kiest er voor om op grof weg 500kg spieren te kruipen.. Het is logisch dat blesures ernstig zijn. Als ze gek doen doen zze dat meestal vanuit galop, ne dan haal je idd een behoorlijke snelheid.

Denk dat veel ongelukken ook buiten gebeuren, en waardoor komt dat...OHja juist, omdat ze jongeren niet leren hoe ze zich moeten gedragen als er een knol op de baan loopt Knipoog

Ik voel me nog steeds veilig op het paard hoor. Zou niet weten waarom ik door die cijfers plots mijn gedrag moet veranderen. Paardrijden is een veel uitgevoerde sport. Als bvb bunjee jumpen oid net zovaak was uitgevoert, dan zou ik die cijfers wel eens willen zien...

Ach nogmaals een slechte naam voor de paardensport Knipoog De meeste slachtoffers tussen 10 en 14? Verbaast me niets eerlijk gezegd

Kan niet echt zeggen dat ik de ouderen nou ook zo verantwoordelijk vind.. Nee, lekker gewoon met 80 langs een pony opscheuren, 10 cm van de pony af..Zeer volwassen en verstandig! Gestoord Dus om nu alleen maar de jongeren de schuld te geven.. Knipoog
Verder is het wel logish dat er meer ongelukken gebeuren, je zit op een dier, je kan er niet mee praten, en weet eigenlijk nooit wat ze gaan doen. Maar ik rijd morge weer net zo vrolijk rond hoor! *LOL*

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:07

Paarden blijven nou eenmaal dieren en die kunnen onvoorstelbaar zijn. Ik ben er nou een aantal keer afgevallen, nog geeneen keer ernstig. Als je paardrijdt, weet je toch de risico's (meestal Knipoog )?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:52

Tsja het blijven vluchtdieren en met een rotgang val je ook echt hard, als je daar niet tegen kan moet je gaan schaken oid.
Ben zelf vaak gevallen en een paar keer met breuken als gevolg, hersenschudding, gescheurd hoornvlies, gebroken neus ed, maar als het echt je hobby is neem je het voor lief, moet wel zeggen dat ik nu veel voorzichtiger ben als vroeguh, maar de risico's zijn er wel degelijk. Maar ja als je in je auto stapt elke dag kan er ook van alles gebeuren.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:54

Als ik zou gaan voetballen zou ik sneller mijn benen breken dan ik nu met paardrijden doe Haha!

Het blijft een risico maar voor mij niet een te hoog risico!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:55

Ach ik ben in die 16 jaar dat ik paardrijd 1 keer hard gevallen en heb daarbij m'n arm gebroken. Vind ik toch niet veel op al die jaren. En die keren dat je paard je lekker op je teen trapt ofzo, dat vind ik niet schokkend. Kan met alle sporten gebeuren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:25

Ik vind buitenrijden soms wel gevaarlijk omdat de andere weggebruikers soms ongepast reageren op een paard. Zoals vb een motor die voorbijraast zonder te vertragen, een auto die toet enz... Als deze mensen eens voorzichtiger zouden zijn zouden er minder ongelukken gebeuren denk ik.
Kinderen tussen 10 en 14 jaar zijn een beetje zelfstandiger dan jonge kinderen en kunnen zot uit de hoek komen, het is belangrijk dat deze goed begeleid worden want anders... Heb in die leeftijd ook op pony's gegalopeerd in een wei waar andere paarden in los liepen zonder zadel, kopstel of halster,... Als ik erover terugdenk wordt ik er al niet goed van. En dan te weten dat dat onder begeleiding was van iemand die de manegepaarden en pony's verzorgden en eigenlijk oud en wijs genoeg hoorde te zijn om zoiets niet toe te staan!

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:44

Poef,, Gelukkig ben ik tot nu toe altijd ''GElukkig'' gevallen, ook is een keertje staant.
Maar een meisje op mijn manege was vorrige week van een paard afgevallen, en had zwaar gekneuste heup
Nou, dat is niet best, voor een door een manegepony''tje veroorzaakt best groot.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:03

Wat is paardrijden eigenlijk gevaarlijk Nagelbijten / Gniffelen
Ben ik blij dat ik tot nu toe altijd redelijk goed terrecht ben gekomen

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:25

Tjah, ik heb pas een "ernstig" ongeluk meegemaakt met mijn paard. Was ook tijdens de verenigingsles. Heb daarbij een wervel gebroken en een hele hoop wervels gekneusd. Ben nu na 7 weken vandaag voor het eerst gaan werken. Op me werk vroegen ze gelijk of ik ooit weer ging rijden. Maar dat kan ik door dit "ongelukje" echt niet opgeven. Je zag ze denken.......

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:19

Typisch dat dit bericht nu komt....

Ben zaterdag hard er af gevallen.... resultaat - gescheurde enkelbanden Boos!

Ik ben vrouw... dus pas goed in het gemiddelde, al ben ik dan wel 33 jaar Lachen

Maar ik rijd nu 26 jaar paard, en heb slechts 4 keer een erge blessure gehad (heup gebroken, twee keer schouder uit de kom en dan nu die enkelbanden)

Over de bank genomen dus niet slecht... al moet ik zeggen dat dammen waarschijnlijk veiliger is ja Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:30

Mijn moeder doet niks raars.. zit nu met gescheurde enkelbanden omdat ze op de fiets wou stappen.. of krijgt een tia of darmklachten of last van de longen (vreemd virus) gewoon domme pech..

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:01

ahh joh, alles is gevaarlijk..
als je loopt te winkelen kun je ook struikelen en je arm breken.
heb zelf met voetbal mn arm gebroken: ik viel over de bal Bloos dus laten we het niet over gevaarlijk hebben...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:19

22 April ben ik van mijn paard gevallen en het paard kwam op mijn voet terecht resultaat een middelmatige gekneusde voet