Lynne Maas: op weg naar de top!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Lynne Maas: op weg naar de top!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 21:42

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie

“Eigenlijk begon het allemaal met een kwartje en het paard bij de C&A!”

Afbeelding
Lynne en Salo tijdens de huldiging als Z2 Hippiade kampioenen

Voor de echte dressuurliefhebbers is Lynne Maas geen onbekende meer. Met haar zwarte parel Salo werd ze in september 2006 Hippiade kampioen Z2 dressuur. De doorstroom naar het ZZ-licht leek een ‘eitje’: tijdens de ZZGP cup won de combinatie naast de selecties ook de halve finale. In het eindklassement eindigden ze op een derde plaats. Op de KNHS indoorkampioenschappen werd het wederom brons.

Inmiddels zijn ze van start gegaan in het ZZ-zwaar en ook dat verloopt tot nu toe goed. In de tussenstand van de selecties voor het NK in Eindhoven bezetten ze momenteel een eerste plaats. Maar hoe is het nu allemaal begonnen?

Lees hier het hele interview met mede-bokker Lynne Maas.

Tekst & foto's: Shanna Alderliesten

Annash
Blogger

Re: Lynne Maas: op weg naar de top!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 21:44

De 25-jarige Schiedamse amazone heeft haar voorkeur niet van een vreemde. “Toen ik nog heel jong was, mocht ik voorop meerijden bij mijn zus. Mijn moeder reed ook, nog steeds trouwens. Ik wilde altijd maar harder!” lacht Lynne. Op zesjarige leeftijd begon ze met lessen bij manege Prinsenstad in Delft. Drie jaar later kreeg ze een verzorgpony en het jaar daarna haar eerste eigen pony: Floreth’s Miracle, een 2,5 jarige New Forest ruin. Er werd een jaar fanatiek geoefend en toen was het tijd voor de wedstrijden. Alle geïnvesteerde moeite wierp zijn vruchten af: binnen een jaar was de combinatie Z2 dressuur. Lynne was toen twaalf. Miracle is nog steeds van de familie Maas. “Eigenlijk begon het paardrijden nog voordat ik bij mijn zus voorop zat en ik bij de manege ging lessen. Ik vroeg mijn moeder altijd om een kwartje: ik wilde altijd op het paard bij de C&A rijden,” grinnikt ze.

Haar eerste paard, Luciano (v. Balzflug) kreeg Lynne toen ze vijftien was. Binnen twee jaar reed ze opnieuw Z dressuur en was ze zich aan het voorbereiden voor de junioren. “Toen kreeg ik veel pech. Luciano werd een paar keer ziek en we mochten ook niet starten door de MKZ. Weg juniorentijd, maar we trainden door voor de Young Riders. Helaas werd Luciano veel en veel te heet in de series, het zat er niet in.” In die tijd werd Salo (Ferro x Havel x Rubinstein) aangekocht. Hij had net de VSN troffee gewonnen onder Adinde Geerink. Het klikte goed en Luciano werd uiteindelijk verkocht naar San Fancisco.

Afbeelding
Lynne en Salo

“Met Salo heb ik nu al enorm veel bereikt. We zijn in alle klassen kringkampioen geweest en we hebben zowel op de Regio als Nederlandse kampioenschappen de kampioens- en reservetitel behaald. Het is wel een echte boef.” Lynne’s tweede paard is de zesjarige hengst Uranium W (Metall x Wolfgang x Komeet). Hij was als veulen al voor de helft in eigendom van de familie Maas. Op tweejarige leeftijd werd ook de andere helft gekocht van Hans Bernoski, tevens de trainer van Lynne. “Uranium heb ik zelf zadelmak gemaakt. We zijn nu net Z1 gestart en dat wonnen we gelijk. Hij kan wel heel wispelturig zijn: het ene moment loopt hij super, het andere moment ziet hij iets en dan wil hij er nog wel eens vandoor vliegen,” vertelt ze.

Naast het trainen van haar eigen paarden, rijdt ze ook paarden voor Hans Bernoski en geeft ze les. “Ik hoop de Grand Prix te halen met Salo of Uranium. Het liefst natuurlijk met allebei.” Lynne lacht even voor ze verder gaat. “Misschien wil ik in de toekomst zelf wel wat opzetten, maar ik zie wel hoe het loopt. Mijn vriend Cecilio vindt de paarden ook erg leuk, maar hij is druk met zijn voetbal. Nu voetbalt hij nog bij Sparta, maar binnenkort gaat hij naar Heerenveen.”

Toch is het volgens Lynne niet alleen maar makkelijk en leuk om goed te presteren. “Toen ik net ZZ-licht reed en toch al aardig wat won, was het flink wennen. Je staat toch zo nu en dan in de Paardenkrant. Tijdens de ZZGP cup ging ik eigenlijk als favoriet de ring in. Ik won de halve finale. De volgende dag was ik super zenuwachtig, er ligt toch een bepaald soort ‘druk’ op je. In de finaleproef ontstonden stomme fouten, puur door mijn eigen zenuwen. Inmiddels kan ik er wat beter mee omgaan, je leert er zeker van!”

Vergeleken met haar ponytijd is er veel veranderd, vindt Lynne. ‘Bij de pony’s ben je een echt team. Viertal rijden, barbecueën in één of ander knollenveld. Nu is het veel individueler. Je traint en stelt je doelen, maar je doet het voor jezelf.”

Afbeelding
Lynne en Uranium W

Lynne81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:53

Shanna ook op weg naar de top! Super mooi stuk meid! OK dan! Knipoog

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:55

Heel mooi stukje Shanna! Eigenlijk zou er een verhaal in de penny van je moeten komen Lynne, dit is echt zo'n verhaal waar iedereen van droomt Haha!

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:58

ja idd miesie! haha Haha! mooi geschreven!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:02

Leuk artikel Lachen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:03

Ik had het je al verteld, Shan, het is echt een erg fijn stukje!!
En ook mooie foto's heb je erbij!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 22:05

Lynne81 schreef:
Shanna ook op weg naar de top! Super mooi stuk meid! OK dan! Knipoog

Wel een andere top dan! Maar wie weet beland ik nog aan het werk voor een of ander paardentijdschrift.
Zou niets liever willen iig Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:05

Heel erg fijn te lezen stuk, goed geschreven!
En ik vind Lynne en Salo echt een topcombinatie Kwijl

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:12

Heel knap van Lynne, heb er veel bewondering voor.
Salo (en Uranium natuurlijk) is echt een prachtig paard, dus daar zal het niet aan liggen Knipoog
Heel veel succes verder Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:18

Leuk stuk Shanna!
Salo is een mooi paard om te zien. Haha!

Matrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:23

miesie schreef:
Heel mooi stukje Shanna! Eigenlijk zou er een verhaal in de penny van je moeten komen Lynne, dit is echt zo'n verhaal waar iedereen van droomt Haha!

idd mies haha Haha!
Mooi stuk shanna

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:26

Shan mooi geschreven meid.
Lynne: super, ga zo door op weg naar de top!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:30

leuk stukje zeg Lachen

maar ben ik nou zo doppig of staat er op beide foto's in de 2e post t zelfde paard en 1 keer er bij "lynne met salo" en de andere "lynne met uranium" .... ?
Laatst bijgewerkt door carlijn83 op 21-04-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:30

Wat een leuk stuk heb je geschreven meis!

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:31

carlijn83 schreef:
leuk stukje zeg Lachen

maar ben ik nou zo doppig of staat er op beide (onderste) foto's t zelfde paard en 1 keer er bij "lynne met salo" en de andere lynne met uranium .... ?

het zijn dan ook 2 verschillende paarden Nagelbijten / Gniffelen

Matrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:32

carlijn83 schreef:
leuk stukje zeg Lachen

maar ben ik nou zo doppig of staat er op beide foto's in de 2e post t zelfde paard en 1 keer er bij "lynne met salo" en de andere "lynne met uranium" .... ?

Als je goed kijkt is uranium lichter die is bruin
En salo gaat meer naar de zwarte kant

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:32

ja ik snap dat t om 2 verschillende paarden gaat maar t lijkt net of op beide foto's t zelfde paard staat Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 22:33

carlijn83 schreef:
leuk stukje zeg Lachen

Je bent doppig Tong uitsteken
Het zijn inderdaad 2 verschillende paarden.
De foto in de openingspost en 1e foto in het vervolg is allebei Salo.
De foto bij het water is Uranium!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:33

leuk stukje! ben erachter gekomen dat Lynne ongeveer 50 meter bij stal vandaan woont... dus als je een keer bij Lynne bent.. Knipoog Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:33

ghehe, dan heb ik toch eens een bril nodig Clown

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 22:35

Banjer schreef:
leuk stukje! ben erachter gekomen dat Lynne ongeveer 50 meter bij stal vandaan woont... dus als je een keer bij Lynne bent.. Knipoog Haha!

Over 1,5 week waarschijnlijk alweer, als ik tijd heb dan geef ik wel een gil Tong uitsteken
Fijn dat jullie het allemaal een leuk stuk vinden!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:36

sorry Bloos

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:51

Leuk stukje Ja Had wel verwacht dat zo iets zou komen Knipoog Lynne nog heel veel succes, en die grand prix haal je wel! Haha! Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:51

Wat een leuk stukje! Ik heb nog bij Lynne's moeder in de les gereden bij Prinsenstad, Lynne was toen nog heel jong Haha!. Super dat je zo ver gekomen bent - nog heel veel succes Lachen !