Boete wegens smerige paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Boete wegens smerige paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:02

http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten ... 233058.ece
ad.nl

Gisteren heeft de Rotterdamse politierechter de voorzitter van de vereniging van het Noord-Europees Warmbloed Paard veroordeeld tot een boete van 1500 euro, waarvan 500 euro voorwaardelijk (+ een voorwaardelijke celstraf van een maand) wegens het niet goed verzorgen van paarden en pony's.
23 Paarden werden vorige maand door de Algemene Inspectie Dienst uit de stal gehaald en in beslag genomen. Zij hadden geen bedden van stro, maar vloeren vol mest. De dieren zelf waren mager en zagen er vies uit.
Dat is nu eenmaal zo, betoogde P. gisteren in de rechtbank. „Zet ze in de wei en ze gaan rollen in de blubber. En de twee magerste paarden zijn al 27 jaar. Die nemen niet goed voedingsstoffen op.’’
Hij zei de boxen elke dag uit te mesten, maar juist die twee keer dat er werd geïnspecteerd, had hij er ’s ochtends geen tijd voor. Toeval? De rechter geloofde het niet.
De rechter neemt het P. ook kwalijk dat hij een shetlandpony geen medische verzorging heeft gegeven.
P. krijgt zijn zestien paarden terug, omdat een dierenarts hem zal begeleiden bij de verzorging. De zeven shetlanders ‘bewaart’ justitie tot de eigenaar komt opdagen.

Lees hier het hele artikel.

xLies

Re: Boete wegens smerige paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:04

Pfff, wie doet nou zoiets Bloos!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:05

Tijd dat we hem een vakantie gunnen in zo'n stal. Haha!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:06

tja weet niet zo goed wat ik ervan moet denken....
Vraag me af wat ze bedoelen met een vieze paardenstal....

Ik mest mijn kleine pony ook maar 2x per week vluchtigjes uit, ze staat droog, en ik gooi er wel elke dag wat schoon stro overheen, maar als ik hem elke dag grondig uit zou mesten vreet ze alles op dus houd de stal bewust vies...

tja ik weet niet.... als het echt zo erg was, goed zo! anders vind ikhet wel wat overdreven, en idd, zet je paard 2 dagen buiten en het zijn modderzwijntjes als er wat regen valt, is toch ook niks mis mee?

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:06

Jemig te broert om goed voor je paarden te zorgen ofzo? Bloos

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:07

Crista schreef:
tja weet niet zo goed wat ik ervan moet denken....
Vraag me af wat ze bedoelen met een vieze paardenstal....

Ik mest mijn kleine pony ook maar 2x per week vluchtigjes uit, ze staat droog, en ik gooi er wel elke dag wat schoon stro overheen, maar als ik hem elke dag grondig uit zou mesten vreet ze alles op dus houd de stal bewust vies...

tja ik weet niet.... als het echt zo erg was, goed zo! anders vind ikhet wel wat overdreven, en idd, zet je paard 2 dagen buiten en het zijn modderzwijntjes als er wat regen valt, is toch ook niks mis mee?

Idd maar ik denk dat dit om een stukkie erger gaat bijvoorbeeld gehele lange tijd niet uitgemest ofzo of paarden niet onderhouden Knipoog

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:08

Pfff arme paardjes zeg Boos!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:09

Toeval of niet, ik vind dat de rechter goed gehandeld heeft. Je komt zoveel berichten tegen over verwaarloosde paarden, je kunt beter voorzichting zijn en goede straffen uitdelen. En helemaal mooi dat hij nu begeleiding krijgt van een DA.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:10

Zo'n persoon wordt niet voor niets aangeklaagd en veroordeeld. Ik vind de straf nog veel te licht, eerlijk gezegd. Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:16

Als het echt zo ernstig is, waarom heeft die man in hemelsnaam zijn paarden teruggekregen?

Als je een keertje niet aan mesten toekomt, dan kan dat best, maar zo'n inspectiedienst gaat ook niet over een dag water, en je kunt aan een stal echt wel zien of dit structureel is of een incident, helemaal als ze vaker komen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:19

Idd
Je ziet het verschil wel tussen een keer niet mesten en heel vaak niet mesten.
Prima dat hij er op aangepakt wordt.
Hij word nu in de gaten gehouden, hoop dat hij snapt waarom, maar gezien zijn smoesje zal dat wel niet Verdrietig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:21

en dan nog, als ik 2 dagen mijn stallen niet uitmest, dan zitten mijn stallen niet totaal onder de mest zonder stalbedekking. misschien bij 1 of 2 dieren van die veestapel die echte smeerbeesten zijn,maar je kan mij niet vertellen dat alle 23 paarden zo zijn.
Ik ben blij dat hij een boete krijgt,maar vind het slecht dat hij zijn dieren teurg krijgt, ook al is er een dierenarts bij om hem te begeleiden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:22

Crista schreef:

Moet zeggen dat ik dit een zeer bedenkelijke uitspraak vind. Expres de stal vieshouden omdat de pony anders alles op eet. In mijn ogen is de stal dan gewoon te vies en zou die schoner moeten.
Bovendien wordt er dan niet voldoende aan de voedingsbehoefte van de pony voldaan. Dus of meer hooi voeren of gewoon het stro laten opeten en dan minder brok als hij daardoor te dik wordt. Krijgt hij geen brok en wordt hij toch te dik van alleen hooi en stro dan zou wat meer beweging op zijn plaats zijn.

Maar een stal bewust vies houden vind ik echt not done.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:23

En hoe kun je zo nog voorzitter zijn van zo'n vereniging?? Fijne verening dan. Verdrietig
Als ik ook maar iets met die vereniging te maken zou hebben, zou ik eisen dat 'ie eruit ging. Zo'n vent die zo met zijn paarden omgaat, is niet meer serieus te nemen in mijn ogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:26

Citaat:

koop een paar pakken overjarig oud hooi, geef je dier daarvan te eten en ze zal echt geen stallen meer leeg eten zodat jij je dier wel normaal kunt uitmesten Knipoog

maar goed ontopic:
kan me voortsellen dat die stallen dus wel errug smerig zijn want zo snel doen ze hier in nederland niet aan dit soort dingen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:30

Mee eens Nadya.

Ken de vereniging niet maar je verwacht dat een voorzitter gekozen wordt omdat hij verstand van zaken heeft.

Worden zijn paarden dan zo slecht verzorgd dan zou je toch zeggen dat die kennis ontbreekt.

Bovendien je zal nog maar niet zo thuis zijn in de paarden en bij zo'n voorzitter op stal komen dan krijg je dus de indruk dat het normaal is dat paarden er zo bijstaan want een voorzitter van een paardenvereniging zal immers toch wel weten hoe het moet. Met als gevolg dat je andere mensen overdreven vind uitmesten en denkt dat het niet zo secuur hoeft met als gevolg dat je geheel onwetend je eigen paarden ook verwaarloosd want ja die voorzitter doet het immers ook zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:33

Het is idd zo dat je dingen gewoon gaat vinden, als je het maar vaak genoeg ziet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:35

Tja, Lindsey, ik weet het ook niet. Ik denk niet dat het een gebrek van kennis is geweest, eerder een gemakszuchtskwestie. Brrrr, walgelijk. Boos!
Als je paarden hebt wil je toch dat ze er goed bijstaan, gelukkig en goed verzorgd zijn? Laat staan als je de voorzitter bent van zo'n paardenvereniging. Wat bezielt zo'n idioot?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:37

Euhm.. mensen voor een idioot uitmaken mag je wat mij betreft ergens anders doen. Kom op zeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:40

Tja, Sjoert, zoiets typ ik er zo uit als ik dit soort verhalen hier lees.
Maar ik zal hier op mijn woorden letten. Maar alleen omdat het niet mag, niet omdat ik het niet meen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:40

Fijn, dank je. Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:42

Mmmm nog een betrekkelijk lage straf zeg voor die man. Sjemig 23 paarden slecht verzorgen en dan ook nog een smoesje er aan op hangen dat je nu net toevallig die dag niet gemest hebt. Onze paarden en die staan nu in pension hoor dus mij er niet op aan kijken worden slechts een keer in de twee drie weken uitgemest, die krijgen iedere dag schoon stro en idd de dag dat ze gemest worden en dus smorgens geen schoon stro krijgen dan zie de stal er niet uit maar ligt er nog wel stro zij het heel erg vies stro.

Dus straffen die lui.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:55

Belachelijk dat zo'n vent dan ook nog 16 paarden terug krijgt!!
Dat is wachten op problemen, waar de paarden weer de dupe van zijn natuurlij...
Tsss Belachelijk

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:24

DramaQueen_ schreef:
Pfff, wie doet nou zoiets Bloos!

nou, logisch toch...echt een paardenliefhebber: de voorzitter van de vereniging van het Noord-Europees Warmbloed Paard.

Ik ga er van uit dat ze hem de vereniging uitkwakken !
Zoniet....wat zegt dat dan over de vereniging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:33

Man is mede-fokker en oud eigenaar van een paard van mij Ach gut Van een bokker die haar zadelmak gemaakt heeft toen ze 3 was hoorde ik al dat er geen cent aan haar hoefverzorging e.d. gespendeerd werd (ik vroeg of ze als 3 jarige ook al slechte hoeven had, heeft ze nu bij mij ook last van en bij de hoefsmid leek het wel of het de 1e keer was..). Ze kwam uit het land zonder ooit in handen te zijn geweest, dit vind ik op zich niet zo erg trouwens. Maar een beetje verzorging is toch wel het minste, hoefsmid, wormspuitje...
Ik ken de man persoonlijk niet maar als ik dit zo lees lijkt het mij iemand met teveel paarden. Net zo'n soort dierenverzamelaar als je op animal planet wel eens ziet. Kunnen wel aardige mensen en dierenliefhebbers zijn maar ze moeten nodig eens hun ogen opendoen en wat opruimen.