Manege in Didam volgens rechter illegaal gebouwd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Manege in Didam volgens rechter illegaal gebouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:55

http://www.gelderlander.nl
De Gelderlander

De gemeente Montferland had nooit moeten instemmen met de bouw van een paardencentrum aan de Kerkwijkweg in Didam. Volgens de bestuursrechter in Zutphen is de gemeente de fout ingegaan omdat volgens het bestemmingsplan op deze plek nooit een manege en stoeterij gebouwd had mogen worden.

Lees hier verder.

Annash
Blogger

Re: Manege in Didam volgens rechter illegaal gebouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:56

De uitspraak is een overwinning voor buurman Gerard Elfrink die al jaren strijdt tegen het paardencentrum met een afmeting van 53 bij 27 meter. Hij eist dat de stal zo snel mogelijk wordt afgebroken. Voor wethouder Ted Kok van de gemeente Montferland is deze vraag nu nog niet aan de orde. "Ik wil eerst de uitspraak goed bestuderen, dan zullen we reageren." Ook wil hij met eigenaar Gal gaan praten. Kok kan besluiten de hal te laten afbreken, maar hij kan de bestemming achteraf ook aanpassen aan het gebruik van het paardencentrum. Ook kan hij met Gal overleggen over het gebruik, zodat deze wel in het bestemmingsplan past.
De Zutphense bestuursrechter heeft de bouw illegaal verklaard omdat de gemeente Didam de in zijn ogen te ruime bestemming 'agrarisch gebied' heeft gebruikt en niet 'manege en stoeterij'. In het paardencentrum worden paarden gefokt en wedstrijdklaar gemaakt. Dat is volgens de rechter precies wat de dikke Van Dale bedoelt met stoeterij. Ook is er sprake van een manege omdat de gefokte paarden in het centrum woren bereden.

Buurman Elfrink heeft vanaf 2001, toen Gal de vergunning aanvroeg voor het paardencentrum, bezwaar gemaakt. In 2004 werd een bouwvergunning verleend. Efrink maakt bezwaar omdat de manege naar eigen zeggen zijn uitzicht belemmert. "Ook is het hier drukker geworden met auto's en aanhangwagens voor paarden. En van het uitrijden van mest hebben we ook last."

Het protest van Elfrink heeft wel geleid tot een verplaatsing van het de stallen met vijftig meter, maar dat was voor de buurman niet voldoende om zich erbij neer te leggen.

"Gal had het complex aan de andere kant van zijn woning moeten bouwen, maar dan zag niemand het vanaf de weg en dat wilde hij niet. Het moest is prestigieus worden."

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:09

Lees ik nou wat ik denk te lezen Verward
Gal aan het spoor ? Dat zit ook niet helemaal aan de weg.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:11

tegenwoordig kunnen mensen echt niet meer samenleven...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:12

En is een stoeterij niet agragrisch dan? Wat is er niet-agrarisch aan het fokken van paarden?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:13

Dat is toch die nieuwgebouwde hal aan het spoor??
Als je vanaf zevenaar didam in rijd?

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:14

Ja, inderdaad het is een paar stalling en een bak en weide.
die buurman die is echt een zeikerd sorry dat ik het zeg hij heeft inderdaad bezwaar er tegen gemaakt.
Gal, heeft echter wel een vergunning gekregen

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:21

Ja wat raar, ze zeggen dat ie wel een vergunning heeft aangevraagd maar nu mag t opeens niet meer? Verward

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:22

Ik ga het even navragen vanavond Lachen.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:23

Maar deze vergunning mocht dus eigenlijk niet verleent worden als ik het goed begrijp.
De bak belemmerd wel het uitzicht van de buurman, maar of dat uitzicht nou echt zo belangrijk is.. Industrieterrein.. Verward

Die man schijnt iig een zeikerd te zijn.

Anniekskie: die bak ja.
Laatst bijgewerkt door _Madelon op 27-03-07 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:24

Typisch geval van buurtje pesten...
Hoewel je zelf als buurman van zo'n bedrijf ook niet blij bent met zo'n megacomplex precies in je uitzicht....

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:24

Nou komen ze ook lekker laat mee. Alles staat er al en dan in ene is het illegaal. Het is een mooie accomodatie ik snap niet wat die buurman loopt te zeuren. Dan gaat hij toch verhuizen?

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:25

Die man is ook een zeikerd hij zeikt echt overal om.
Niet alleen maar daarom er zijn meerder dingen waar die over zeikt en steeds verzint ie wel wat.
Het huis staat nieteens naar zijn kant toe. Schijnheilig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:26

maar dan nog, hij heeft officieel een vergunning aangevraagd en gekregen, de boel 50 meter verdop gezet en dan zou hij vanwege ee fout van de gemeente alles weer moeten afbreken?beetje apart allemaal als ik het zo lees, typisch Nederland weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:29

Shanna16 schreef:
Buurman Elfrink heeft vanaf 2001, toen Gal de vergunning aanvroeg voor het paardencentrum, bezwaar gemaakt. In 2004 werd een bouwvergunning verleend. Efrink maakt bezwaar omdat de manege naar eigen zeggen zijn uitzicht belemmert. "Ook is het hier drukker geworden met auto's en aanhangwagens voor paarden. En van het uitrijden van mest hebben we ook last."

Heerlijk land niet Nederland, als de buurman maar blijft zeiken zijn er altijd regels te vinden waardoor je met je bedrijf op moet krassen. Als er normale mensen naast hadden gewoond was er niks aan de hand geweest en was de bestemming en vergunning ook toereikend geweest. Om te kotsen zo'n kerel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:31

Caatje1986 schreef:
Nou komen ze ook lekker laat mee. Alles staat er al en dan in ene is het illegaal. Het is een mooie accomodatie ik snap niet wat die buurman loopt te zeuren. Dan gaat hij toch verhuizen?

yeah right, zo werkt dat niet. Jij zit er al -tig jaar, komt er iemand die een megacomplex voor je neus zet en jij mag oprotten?
Zoals je kunt lezen is dit geschil al een aantal jaren gaande....

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:34

Hé ik heb dat ook wel gezien, die hal!
Wat een gedoe toch weer zeg...
Komt bekend voor; al dat ge-jen!

Beetje off-topic, maar over deze regio, en Edward Gal, die stal in Giesbeek dan? Wordt daar ooit nog iets zinnigs mee gedaan !?!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:44

Dit een inderdaad al een aantal jaren aan de gang.
Maar uiteindelijk heeft Gal wel vergunning gekregen ver van zijn huis verdaan gebouwt. Buurman zn huis staat nieteens naar zijn hal toe en kan niet snappen dat die overlast heeft ervan. Want zoveel trailers rijden er niet steeds in er weer. Mest word niet elke dag opgehaald. Die buurman zit altijd al te treiteren en dat is niet alleen met dit.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:55

Als ik dit zo lees denk ik niet dat hij de boel af zal moeten breken hoor, de gemeente heeft een fout gemaakt door hem in eerste instantie een vergunning te geven. na de bezwarenperiode is een bouwvergunning af gegeven en stond hij in zijn recht te bouwen, die kunnen ze nu moeilijk intrekken terwijl de hal er al een poos staat. Knipoog

Ik denk dat de gemeente de bestemming zal moeten herzien in een volgend bestemmingsplan Ja

xxitsmexxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:58

zo zo...das ook wat...ik vind het echt een mooie hal..
en die buurman moet nie zo zeiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:08

Als de bezwaren niet gegrond verklaard zijn, zoals de term 'uitzicht' is het heel logisch dat de vergunning wel verleend is. Als het complex op een bepaalde afstand staat is dat namelijk een kul argument omdat het maar een heel klein stukje van je horizon is. Dan zou je in Nederland nooit meer kunnen bouwen want dan is er altijd iemand die iets niet meer kan zien.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:18

Als ik het zo lees is de gemeente fout en zal die het plan wel aanpassen.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:18

Zulke mensen moeten helemaal niet op het platteland gaan wonen.
Als je niet tegen de geur van mest kan moet je in de stad gaan wonen Frusty

Volgens mij valt een stoeterij juist onder agrarische bestemming, toch Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:43

Gewoonlijk wel, tot de buurman gaat zeuren.
Dit soort gevallen zal wel steeds meer voorkomen zodat er weer aparte wetten/regels voorkomen, nog meer ...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:45

Pff als ik dit lees ben ik wel blij dat mijn buurman de strijd tegen de gemeente heeft opgegeven.
Ik had mijn vergunningen ook al lang rond toe hij de gemeente voor het gerecht daagde ivm ons vergunningen.
Gelukkig hadden we zelf het gevoel dat hij het niet kon winnen en hij waarschijnlijk ook want nadat het geheel in behandeling werd genomen heeft hij snel afstand gedaan en de dag erna kreeg ik een brief van zijn advocaat dat ze er van afzagen en dat ze een goede burenrelatie met ons wilde opbouwen Hamer
Maar ik kan me voorstellen dat je heel erg baalt als dit je gebeurt, de vergunningen krijgen kost al veel geld, dan de boel bouwen, nog meer geld en dan nu alles afbreken???
Geloof dat ik opzoek ging naar een goede advocaat zodat ik mijn kosten allemaal probeerde te verhalen op de gemeente.