GroenLinks wil dierrechten in Grondwet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

GroenLinks wil dierrechten in Grondwet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 12:14

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=713
dehoefslag.nl

GroenLinks wil de rechten van dieren laten vastleggen in de Grondwet. De partij diende daartoe vorige week dinsdag een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer. De toevoeging van dit zogenaamde sociale grondrecht geeft de overheid een zorgplicht voor het welzijn voor dieren. Als het voorstel wordt aangenomen, moeten de Gezondheid- en welzijnswet voor Dieren, de Wet op de dierproeven en de Flora- en Faunawet tegen het licht worden gehouden. Volgens GroenLinks is het onvermijdelijk dat daarmee eindelijk de huidige praktijken van de bio-industrie, dierproeven en jacht op de schop gaan. Bij de behandeling van de landbouwbegroting in december was een meerderheid van de Tweede Kamer bereid het wetsvoorstel te steunen.

SuMii

Re: GroenLinks wil dierrechten in Grondwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:23

In één woord: PRIMA!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:23

Daar ben ik ook helemaal voor! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:34

Ik kan maar één ding zeggen; Eindelijk! Lachen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:59

Ja, tuurlijk... ik ben het er niet mee eens. Om veel redenen, maar ééntje die wellicht hier wel even uitgelicht mag worden is dat de PvdD ook de paardensport en paardenhouderij wil aan gaan pakken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:01

Duke schreef:
Ja, tuurlijk... ik ben het er niet mee eens. Om veel redenen, maar ééntje die wellicht hier wel even uitgelicht mag worden is dat de PvdD ook de paardensport en paardenhouderij wil aan gaan pakken.

Je haalt de woorden uit m'n mond Lachen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:06

Albertine_N schreef:
Duke schreef:

Je haalt de woorden uit m'n mond Lachen

Oh, dat valt mee Haha! . Meestal krijg je met zo'n opmerking de wind van voren.

Ik ga er ook niet teveel woorden aan vuil maken, maar één statement wil ik even maken:

Nederland is wel het laatste land in de wereld die zo'n grondwet nodig heeft.

Het dierenwelzijnsbewustzijn is hier zo mogelijk het grootst in de wereld. Ik vind niet dat dieren hier extra wettelijke bescherming nodig hebben i.t.t. veel andere landen. Met zo'n regel in de grondwet is het einde zoek en kan dat leiden tot overdreven reacties. Straks mag je geen paard meer rijden omdat dat in strijd is met de 'natuur van het dier'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:13

Sorry Duke, maar daar geloof ik helemaal niets van, dat we niet meer mogen paardrijden.

Helaas kan er met onze grondwet niets veranderen aan het welzijn van dieren in het buitenland, maar wel van onze dieren in Nederland. En er is helaas nog veels te veel leed, dus van mij mag daar wettelijk wel iets aan gedaan worden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:16

er zijn vele voors en tegens voor zo'n voorstel.
Ik ben het met Duke eens en niet alleen op het gebied van paarden.
wat ik echter wel vind is dat schending van dierwelzijn (bv mishandeling) zwaarder bestraft zou moeten worden, maar dat hoeft niet door de rechten vast te laten leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:17

De koningin rijd ook, dus zal wel loslopen Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:20

Nadya schreef:
Sorry Duke, maar daar geloof ik helemaal niets van, dat we niet meer mogen paardrijden.

Zo'n vaart zal 't niet lopen, maar wat staat er in het partijprogramma van PvdD?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:23

runningkawa schreef:
De koningin rijd ook, dus zal wel loslopen Lachen

Oh ja, dat is waar Tong uitsteken

@Donja, ik zie uiteraard ook wel de voordelen van zo'n wet. Ik zekere zin ben ik ook tegen dierproeven en bescherming van flora en fauna. En dierenmishandeling moet goed bestraft worden. Maar er is erger leed in Nederland dan een vogeltje in een kooitje. Mensen moeten leren relativeren, maar in zo'n welvarend land als Nederland moeten we toch iets te klagen hebben...

@Nadya: Niet vandaag of morgen en het was ook meer om aan te geven waar het naar toe gaat, want als we dierenorganisaties zoals de Wakker Dier en de PvdD hun gang laten gaan, is het einde zoek. Het gaat ook niet gebeuren, want we laten ze hun gang niet gaan. Nu zijn veel mensen het nog met ze eens, maar als ze één stap hebben bereikt, gaan ze verder, en verder.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:25

Dit staat op hun site:

"Einde aan vermaak van dieren in Nederland en Europa
Binnen de Europese Unie moeten er regels komen waarin nadrukkelijk staat dat dieren geen enkel letsel mogen oplopen bij sport en ander (cultureel) vermaak. Het dier mag niet gedwongen worden tegennatuurlijk gedrag te vertonen. Circussen met dieren dienen verboden te worden. In dierentuinen dienen alleen dieren gehouden te worden in de meest natuurlijke omstandigheden. Daarbij moeten de dieren hun soorteigen gedrag kunnen uitoefenen.
Nederland dient voorop te lopen bij deze maatregelen en ze al te treffen voordat er sprake is van Europese wet- en regelgeving."

Sport en vermaak... dus ook paardensport. Dus als je paard letsel oploopt bij een springconcour krijg je de PvdD op je dak.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:33

Oh, en als een slimmerik gaat opmerken dat ze hier alleen dierentuinen en circussen bedoelen: dat zou best wel eens kloppen, maar dan zijn ze wel erg hypocriet bij de Partij... dat heet wel heel selectief te werk gaan. Ik interpreteer dit toch als dat ze ook de paardensport en hondensport etc bedoelen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:34

Er zijn natuurlijk altijd nog meer mensen die niet paardrijden als mensen die dat wel doen. Stel je voor dat de PvdD hun het hoofd op hol brengt door bewust 'zielige' paardenplaatjes te laten zien! Ben je mooi klaar mee; dan wordt paardrijden in welke vorm dan, ook zo een verboden bezigheid!

De PvdD zou voor mij veel geloofwaardiger zijn als ze hun projecten aan pakten zoals de IFAW en Brooke Hospital, voor die instanties/medewerkers heb ik respect. Vind hun politiek te eenzijdig, te makkelijk en een beetje teveel penny.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:59

Ik ben het wel me die wet eens, het word tijd dat er eens wat aan gedaan word (aan mishandeling en dieren in circussen e.d.) want het leed is zelfs hier in Nederland nog groot. (okee, in andere landen veel erger en groter, maar hier ook)

Sowieso moeten de straffen voor dierenmishandeling en verwaarlozing veel en veel zwaarder worden!

En dat met de paardensport zal wel loslopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:20

Ik ben het ook wel met die wet eens, heel eerlijk gezegd. En dat er in de paardensport hier en daar wat dingen misschien gaan veranderen, ja, daar kan ik ook nog wel inkomen.

Maar dat de hele paardensport verboden wordt, nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat bedoelen ze echt niet.
Het is misschiein maar hoe je het zelf intepreteert. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:27

Ik vind het ook prima Ja Circussen met wilde dieren mogen van mij wel verboden, en ze mogen ook een stuk strengen worden met de straffen voor dierenmishandeling enzo.
Ik denk ook niet dat ze de paardensport gaan verbieden, hooguit zullen ze proberen om zoveel mogelijk paarden op wei te krijgen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:31

MysticTinker schreef:
Ik vind het ook prima Ja Circussen met wilde dieren mogen van mij wel verboden, en ze mogen ook een stuk strengen worden met de straffen voor dierenmishandeling enzo.
Ik denk ook niet dat ze de paardensport gaan verbieden, hooguit zullen ze proberen om zoveel mogelijk paarden op wei te krijgen..

Dat zou mooi zijn. Zoveel mogelijk paarden de wei op. Lachen
En weg met al die circussen, ja. Daar zal je mij met mijn dochtertje niet zien.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:33

Complete circussen weg?
Van mij mogen ze blijven, zolang de dierennr's er grotendeels uit gaan. Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:36

Citaat:
Einde aan vermaak van dieren in Nederland en Europa
Binnen de Europese Unie moeten er regels komen waarin nadrukkelijk staat dat dieren geen enkel letsel mogen oplopen bij sport en ander (cultureel) vermaak. Het dier mag niet gedwongen worden tegennatuurlijk gedrag te vertonen. Circussen met dieren dienen verboden te worden. In dierentuinen dienen alleen dieren gehouden te worden in de meest natuurlijke omstandigheden. Daarbij moeten de dieren hun soorteigen gedrag kunnen uitoefenen.
Nederland dient voorop te lopen bij deze maatregelen en ze al te treffen voordat er sprake is van Europese wet- en regelgeving."

Hoe willen ze dit gaan uitvoeren? Dat zou betekenen dat elk paard de wei op moet, waar dus helemaal geen plek voor is Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
onvermijdelijk dat daarmee eindelijk de huidige praktijken van de bio-industrie, dierproeven en jacht op de schop gaan.

Ik vind het schandalig dat de jacht in het zelfde rijtje word neergezet als bioindustrie en dierproeven. De jacht word tegenwoordig zeer correct uitgevoerd en ik zou niet weten wat ze daar nog aan zouden moeten veranderen. Alles was ze kunnen controleren en waar ze jagertjes mee kunnen pesten is al uit de kast gehaalt, dus ben benieuwd waar ze mee komen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:37

Sjoert schreef:
Complete circussen weg?

Ja maar....wat doen we dan met Katinka de leeuwentemster? Leeuwentemsters zonder leeuwen worden namelijk doodongelukkig in hun eentje in de piste Vork

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:39

Albertine_N schreef:
Ja maar....wat doen we dan met Katinka de leeuwentemster? Leeuwentemsters zonder leeuwen worden namelijk doodongelukkig in hun eentje in de piste Vork

Moet ze maar clown worden, illusionist of goed dr evenwicht kunnen houden.
Het circus bestaat echt niet alleen uit dieren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:50

Sjoert schreef:
Complete circussen weg?

Het gaat mij dan ook om de dieren, he. Niet om andere kunsten. En aangezien elk circus hier in de buurt dieren gebruikt, gaan wij daar niet heen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:57

Dus 't paardennummer moet ook geschrapt worden?