Onvrede over Wassenaars paardenbeleid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Onvrede over Wassenaars paardenbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:08

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... 586795.ece
leidschdagblad.nl

Den Haag - De Raad van State zet grote vraagtekens bij het strenge paardenbeleid van Wassenaar. Dat bleek tijdens een rechtszitting over het bestemmingsplan 'landelijk gebied'.
De gemeente Wassenaar ziet liever runderen dan paarden in de weilanden lopen. In het bestemmingsplan 'landelijk gebied' zijn daarom beperkingen opgelegd aan paardenhouderijen -fokkerijen. Een grote groep Wassenaarders heeft beroep aangetekend tegen de provinciale goedkeuring van het bestemmingsplan.

Staatsraad M. Simons-Vinckx had moeite om het Wassenaarse paardenbeleid te plaatsen: ,,Waarom ziet de gemeente zo'n groot verschil tussen koeien en paarden in de weilanden. Ruimtelijk maakt dat toch geen enkel verschil uit?'' Over zes weken volgt een uitspraak.

Zesiram

Re: Onvrede over Wassenaars paardenbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:49

Ik ben erg benieuwd wat de uitspraak zal zijn. Wat ik me ook afvraag is of de redenatie 'we zien liever runderen dan paarden in de wei' echt opgevoerd is. Het lijkt mij namelijk geen steekhoudend argument. Ik houd het in de gaten Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:56

Er is ook geen verschil in wat er in de weilanden loopt, maar wat er mee gepaard gaat. Paarden worden gewoonlijk bereden en tegenwoordig legt men overal maar rijbanen, rijhallen, trailerparken aan en DIE zijn vooral een doorn in het oog. Verder zijn er ruiters die het niet zo nauw nemen met verkeersregels en etiquette, die overal maar doorheen scheuren zonder rekening te houden met anderen. De goede moeten ook hier onder de slechte lijden, maar ik snap wel wat er achter het beleid zit.

Koeien staan of liggen en verder geen poespas er omheen (hoewel kapschuren en "kuil" bergen met plastic en autobanden erop nou ook niet zo sierlijk zijn), maar er is in elk geval rustiger voor de omgeving dan een paarden/ruiter gebeuren.

Ik heb er verder niet echt een mening over, ik woon niet in Nederland, maar wil alleen eevn zeggen dat ik wel het verschil snap.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:59

Dat snap ik Lusitana, dat is precies mijn punt. Ik vraag me af welke argumenten ze werkelijk hebben opgevoerd. Ik ga even op zoek Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:03

Ik krijg het plan niet geopend hier op mijn werk, ik zal straks thuis eens kijken.
Het idee achter het nieuwe plan is in ieder geval om meer initiatieven in het landelijk gebied mogelijk te maken.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:04

Ik ben toevallig ruiter in het Wassenaarse gebied. En het eerste wat ik dacht toen ik de kop van dit artikel zag was: Ja, hoor! Daar gaan we weer!

Het is ongelovelijk, maar volgens mij is het uiteindelijk het plan om alle paarden uit Wassenaar te bannen! De een na het andere idiote plan wordt tegenwoordig hier uitgevoerd! Sorry, ik zal het even rustig uitleggen:

In Wassenaar zijn behoorlijk wat stallen te vinden, zoals bijvoorbeeld Duindigt. Paarden hóren bij Wassenaar! Paardrijden was vroeger (vooral) een elite-sport. Dus vond je ook in de duurdere wijken, zoals Wassenaar, paardrijdmogelijkheden. Dus je mag aannemen dat Wassenaar én paarden al tientallen jaren samengaan.

Waarom de gemeente Wassenaar dit nou wilt saboteren? Zo was er eerst een plan om van de bosjes bij het parkeerterrein van Duindigt een golfterrein te maken. Er zijn steeds meer golfterreinen in Wassenaar gekomen, vooral rond onze manege. Ik moet zeggen, de banen liggen er netjes bij, maar echt mooi is het niet om te zien! Als er toeristen door Wassenaar komen, kijken zij niet naar de golfbanen, maar brengen altijd een bezoekje aan de stallen. Dit zegt denk ik ook wel iets.

Nu is het ruiterpad in Meyendel (aangrenzend aan Wassenaar en Scheveningen) ook verandert. Op zich niks mis mee! Leuk een keer een ander pad! Er zit alleen belachelijk bochten en heuvels in. Ook zijn de paden heel zwaar, je paard zakt er echt in weg! Oftewel... hier kan je niet meer lekker rijden! Als je paard een beetje stijf is, hoef je Meyendel niet meer in. Ook hoef je niet echt op een stukje draf of galop te rekenen, hiervoor is het te zwaar en sommige bochten zijn veel te scherp! De paden liggen altijd een stuk van de voetpaden af, soms moet je een voetpad over, maar dit doet elke weldenkende ruiter in stap!

Goed ik dwaal af...

Wat ik bedoel is dit:

Wassenaar en paarden hebben een verleden... het is altijd samengegaan! De meeste weilanden liggen niet vrij in het zicht, dus ook de stallen niet! Waarom is dat nu zo'n probleem geworden?

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:06

Nou ben benieuwd wat eruit komt.
Wat maakt het nou uit of er paarden of runderen in de wei staan..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:17

bloempje1 schreef:

het gaat vaak niet om hoe ze in de wei staan maar wel om het hele beheer er om heen.

Bijvoorbeeld dat weilanden van koeienboeren er veel strakker en netter bijliggen, bakken die illegaal worden aangelegd, weilanden die met linten zijn opgedeeld in kleine stukjes ed.

Alleen denk ik dat veel koeienboeren zullen vertrekken (of al vertrokken zijn) uit wassenaar want daar zit weinig toekomst dus ik denk dat ze beter kunnen bedenken hoe ze de paarden mooi in het landschap kunnen plaatsen!

Verder ben ik het eens met lindsyImmie dat Wassenaar al jaren een zeer paardonvriendelijk beleid voert, het wordt tijd dat ze juist ruimte gaan maken voor de paarden!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:35

Lijkt me logischer dat ze dan regels maken over de dingen die om de paarden heen gebeuren.

Maar bij mij in Landsmeer zijn ze net zo hoor, heb ooit een keer inspecteur op bezoek gehad. Vertelde me ook dat de weilanden voor "vee" waren dus schapen en koeien zei hij. Heb maar hard om hem gelachen, dan zou ik mn pony's in mn tuin of zo moeten neerzetten.

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:15

miss_jumpy schreef:
bloempje1 schreef:

het gaat vaak niet om hoe ze in de wei staan maar wel om het hele beheer er om heen.

Bijvoorbeeld dat weilanden van koeienboeren er veel strakker en netter bijliggen, bakken die illegaal worden aangelegd, weilanden die met linten zijn opgedeeld in kleine stukjes ed.

Alleen denk ik dat veel koeienboeren zullen vertrekken (of al vertrokken zijn) uit wassenaar want daar zit weinig toekomst dus ik denk dat ze beter kunnen bedenken hoe ze de paarden mooi in het landschap kunnen plaatsen!

Verder ben ik het eens met lindsyImmie dat Wassenaar al jaren een zeer paardonvriendelijk beleid voert, het wordt tijd dat ze juist ruimte gaan maken voor de paarden!

Ik ben op dit gebied dan wel weer met je eens hoor.
Geef mijn paard maar deruimte op het weiland,netzoals de koeien.
Die worden ook in stukjes verdeelt in een weiland.En in wassenaar,zie ik wel steeds meer dat mensen paarden apart in een weiland gaan houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:32

LindsyImmie schreef:
Wassenaar en paarden hebben een verleden... het is altijd samengegaan! De meeste weilanden liggen niet vrij in het zicht, dus ook de stallen niet! Waarom is dat nu zo'n probleem geworden?

Oa omdat de ruiters van nu niet meer te vergelijken zijn met de ruiters van toen het nog een elite sport was. Knipoog
Maar het "opvoeden" van ruiters is handiger dan probereren via omwegen de boel aan banden te leggen.
Hoe zit het met ruiterbewijs beleid daar?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:47

Lusitana schreef:
LindsyImmie schreef:

Oa omdat de ruiters van nu niet meer te vergelijken zijn met de ruiters van toen het nog een elite sport was. Knipoog
Maar het "opvoeden" van ruiters is handiger dan probereren via omwegen de boel aan banden te leggen.

ik heb nog nooit meegemaakt dat om een ruiterbewijs gevraagd werd. Volgens mij is het wel eens ter sprake geweest dat het verplicht zou worden in oa de duinen maar hoe dat nu precies zit weet ik niet...

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:31

Lusitana schreef:
LindsyImmie schreef:

ik heb nog nooit meegemaakt dat om een ruiterbewijs gevraagd werd. Volgens mij is het wel eens ter sprake geweest dat het verplicht zou worden in oa de duinen maar hoe dat nu precies zit weet ik niet...[/quote]

Zomers regelmatig in de Vlietlanden (Leiden/Voorschoten/Wassenaar)
Werd er om een ruiterpaspoort gevraagt,had je die niet,werd je vriendelijk verzocht de vlietlanden te verlaten.Niet dat iedereen dat deed,want we reden gewoon veder omdat het nog niet verplicht was.
Maar er werd dergelijk wel om gevraagt.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:39

Lusitana schreef:
LindsyImmie schreef:

Klopt... maar dan vraag ik me af... Als je niet bij de groep "elite" hoort? Betekent dat dan automatisch dat je je niet kan gedragen? Ik hoor niet bij het elite-groepje, maar weet me heel goed te gedragen. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen...

Daarom denk ik inderdaad ze beter strengere regels aan het paardrijden buiten kunnen stellen, dan dit te doen. Ik vind het ook vervelend als je overal paarden langs ziet denderen! Ook veel mensen van Duindigt lopen met paarden langs de fiets, vind ik niet slim! Als zo'n paard op hol slaat kan je het nooit houden! Maar daar wordt dan niks over gezegd.

Nee, in Den Haag heb je geen ruiterbewijs nodig. Je mag gaan en staan waar je wilt, of je je paard nou onder controle kan houden of niet. Ben ik het niet mee eens!

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:44

bloempje1 schreef:
Ik ben op dit gebied dan wel weer met je eens hoor.
Geef mijn paard maar deruimte op het weiland,netzoals de koeien.
Die worden ook in stukjes verdeelt in een weiland.En in wassenaar,zie ik wel steeds meer dat mensen paarden apart in een weiland gaan houden.

Inderdaad, veel mensen in Wassenaar hebben zelf kleine stukjes land, dit komt omdat er vaak geen stal in de buurt is van het stukje land... Ik sta bijvoorbeeld op een stal waar geen land is. Een paar maanden geleden kwam er een enorm terrein vrij, was vroeger voetbalveld. Wat is dit nu? Een golfbaan die nauwelijks wordt gebruikt!

Het feit is gewoon... grond in Den Haag / Wassenaar is duur! Te duur voor iemand om dat op te kopen om er paarden op te zetten. En geloof mij, de mensen in Den Haag en omstreken staan te springen voor een stukje land om je paard op te zetten.

Er zouden gewoon wat meer regels moeten komen voor het houden van paarden in Wassenaar. Zo houdt je alles netjes en gedragen de paardenmensen zich ook beter. Hoewel... we moeten het natuurlijk wel in het normale houden! Niet dat je straks van je paard wordt gesleurd als hij een stapje verkeerd doet.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:46

O en nog iets... Er zijn ook behoorlijk wat stallen in Den Haag in de stad. Er staan dan een paar paarden in een ruime achtertuin zeg maar. Die paarden lopen allemaal door de stad en staan gewoon naast huizen waar mensen wonen! Heb ik op zich geen probleem mee.

Maar... waarom wordt daar dan niets aan gedaan? Ik denk dat je daar meer last van hebt, dan de paarden in Wassenaar!

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:57

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:18

O ja inderdaad... dat is waar ook. Het duinwaterbedrijf... Nou ja, in ieder geval... ik vind het maar helemaal niks! Boos!

Wat ze bij ons trouwens ook doen, om maar weer eens aan te tonen, dat we nou niet echt gestimuleerd worden om lekker te gaan rijden...

Soms snoeien ze de struiken o.i.d. in de omgeving van het ruiterpad, heel goed bijgehouden hoor. Maar wat doen ze met het afval? Dat gooien ze op het ruiterpad, oftewel... je paard loopt over het snoeiafval en weet ik veel wat er onder ligt!

Niet echt safe he?

Ik moet zeggen, het lukt ze al aardig om de paarden weg te houden!

Sorry dat ik zo loop te zeuren, maar het is nou eenmaal zo. Het is totaal niet paardvriendelijk. Terwijl de wielrenners tussen de mensen en kinderen doorracen. Wij staan niemand in de weg en toch worden we dwars gezeten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:09

Ze zijn echt totaal verruckt in NL Gestoord

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:11

Ach ja gemeente Wassenaar, wat moet ik daar nou over zeggen...

Het is iig typisch dat juist Wassenaar met haar vele paardenstallen en maneges zo antipaard is. Of misschien juist wel daarom.
Bij mij op stal zijn er al lang plannen om meer stallen te bouwen en een binnenrijbak, maar dit komt er, uiteraard, maar niet doorheen bij de gemeente.
Het is hoe dan ook jammer, want er zijn hier juist erg veel mensen met paarden als hobby.

Ik ben benieuwd...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:57

het moet niet gekker worder! Wij zitten op duindigt, het is dat de buurtweg niet redelijk doorgangbaar is met een paar fitte paarden, maar verder reden/rijden we veel door wassenaar omdat het er vaak lekker rustig is tussen de straten ed.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:25

allemaal Tinkers kopen dan in Wassenaar Haha!

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:07

Ik maak me toch een beetje boos!!
Waar zijn ze nou mee bezig!!
Voorheen gingen we altijd springen op meijendel, dat kan niet meer dus moesten we naar duindigt.
Wat is er op het mooie springveld gekomen....een speeltuintje, waar menig pedofiel te vinden is en een heeeeeeeel groot picknick cq speel veld, waar alleen nog maar honden (aangelijnt) schijten.
Nou moest die leuke boerderij ook weg, ook eeuwig zonde, want menig haags kind is daar min of meer opgegroeit.
Laat je hond daar nou niet 1 seconde los lopen,want je hebt gelijk drie boswachters in je nek en een prent.
Ze zijn lekker mensje aan het pesten daar, nog even en het is ecologisch grondgebied en dan mag er uberhaupt geen mens meer komen...en wat is de volgende stap....mogen er misschien geen vogels meer landen in een bepaald gebied Boos!
Ik vind het maar een stelletje zeikerds daar, niemand is meer welkom.
En het leuke is als ze het normale volk allemaal wegjagen, met kinderen (want wat heb je aan een grote speeltuin als je niet eens een lekkere pannekoek achteraf met je kind kan eten) mensen met honden (die daar alleen maar lopen voor een wandeling met hond) en paarden (die echt niet komen om de boel eens lekker te vertrappen en vergallen) dan blijven er alleen maar de rand debielen over en daar hebben we er al genoeg van zitten in de haagsebosjes en de bosjes van pex
Lekker hoor!!!! vooral zo doorgaan Boos!

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:48

Niet alleen Wassenaar is lastig, je komt het overal tegen.

Ik weet van bedrijven die hun stallen vloeistofdicht moesten maken, op de vraag of ze de weide ook vloeistof dicht moesten maken hebben ze nooit antwoordt gekregen.

Zelf heb ik ook een paarden bedrijf, bij de bouw van onze stallen wilde de gemeente dat wij dakgoten bevestigden en een buis naar de sloot aanlegde om het hemelwater af te voeren, Toen ik vroeg waarom ik dat moest doen kreeg ik als antwoordt ' anders wordt de grond achter de stal zo nat"
waarop ik antwoorde " en hoe ga ik het hemelwater van mijn 3 hectare weide afvoeren ?? die grond word ook nat !! .......stilte dus.........

Dan zijn er ook nog gemeentes die geen goedkeuring geven aan de aanleg van een rijbak, ik snap niet hoe dit kan een rijbak is niets meer dan een apart afgezet stuk land, waar ipv gras en modder zand ligt, iedere koeien boer mag zijn land afzetten maar paarden eigenaren/ stal houders weer niet

Voor de lichtmast problematiek is er ook een legale oplossing: zorg dat je aan beide korte zijden een grote boom hebt staan ( af plant een snel groeier ) en monteer het armatuur aan de stam vast, de gemeente kan je niet dwingen om bomen die op eigen terrein staan te kappen, er is dan ook geen sprake van een "lichtmast"

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:50

Arjen2 schreef:
Niet alleen Wassenaar is lastig, je komt het overal tegen.

Wat ik begrepen heb is Wassenaar de enige gemeente in Nederland die een eigen paardenbeleid geschreven heeft. In alle andere gemeentes zijn de richtlijnen dus wel hetzelfde.