tienus63 schreef:Ik vind het absoluut een mooie foto, en ik vind het ook wel iets van een eerbetoon aan iedereen die geholpen heeft de paarden daar weg te krijgen of de paarden heeft geholpen.
Ik vind alleen het commentaar van de jury ietwat overdreven.
Alsof de fotograaf de paarden zo heeft gepositioneerd.
Het was gewoon een toevalstreffer en ja een wit paard valt dan erg op te midden van de donkere.
Volgens mij is het een jury van het zwerige soort:
....een icoon op rembrandteske wijze gemaakt.....;.....het witte paard een teken van hoop..........
Waarschijnlijk vinden ze de tv serie Touched by an Angel ook helemaal geweldig.
Begrijp me niet verkeerd, het winnen van de prijs is voor de maker van de foto heel wat, en het wordt hem zeker gegund.
Imo had de jury haar goede commentaar ook wel wat nuchterder kunnen houden!
Wie weet is het een grappig idee voor de photoshoppers onder ons op het witte paard te veranderen in de donkere.
Eens kijken wat er dan met de sfeer van de foto gebeurd.
Dus bij deze photoshoppers leef je uit!!!
Ik ben het bijna helemaal met je eens! Zeker dat van dat witte paard en de hoop. Het hele verhaal "de paarden van Marrum" vind ik vreselijk gehyped en bovendien is er in de verslaggeving erg veel misgegaan, erg jammer. Zo zien we maar weer dat de journalistiek altijd kritisch gevolgd moet worden. Maar dat deze foto heeft gewonnen vind ik heel terecht. Het jurycommentaar "een icoon op rembrandteske wijze gemaakt" vind ik dan wel weer helemaal kloppen. Deze foto is een icoon: iedereen weet gelijk waar het over gaat en bovendien wordt de sfeer van het drama door de foto wel goed belicht (belicht wel heel letterlijk, want met een knalblauwe lucht was de foto niet zo bijzonder geweest) Dus ja, op rembrandteske wijze, qua kleur. De uitdrukking rembrandtesk vind ik dan wel weer erg grotesk, eh nou ja, hoogdravend dus...