Pony mag toch in Haagse tuin blijven.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Pony mag toch in Haagse tuin blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:38

http://www.nu.nl/news/919658/12/Pony_Pa ... ijven.html
nu.nl

DEN HAAG - Pony Pablo, een impulsaankoop van de 10-jarige Yusaf, mag in de tuin van diens woning aan de Zorgvlietstraat in Den Haag blijven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag maandag besloten.
Woningbouwvereniging Vestia had een kort geding aangespannen, omdat het dier niet goed verzorgd zou worden en overlast zou geven.

Het jongetje kocht de pony voor honderd euro op internet, stalde het beestje in de achtertuin van twaalf bij twaalf meter en overtuigde zijn ouders ervan dat hij er goed voor zou zorgen. Hij laat Pablo met toestemming van de buurtbeheerder af en toe uit op een nabijgelegen veldje.

Vestia denkt dat de situatie vooral in de zomer onhoudbaar zal worden, omdat dan insecten en muizen op het voer van de pony afkomen. Bovendien zegt de woningbouwvereniging klachten van buren te hebben ontvangen over stankoverlast en het welzijn van Pablo.

Huisvuilcontainers
De rechtbank veegde alle bezwaren van tafel. Vestia kon namelijk geen schriftelijke bewijzen van klachten overleggen. De familie van Yusaf had foto's van buurtbewoners met de pony die juist het tegendeel van onvrede over het dier bewijzen. De stankoverlast waar Vestia over klaagt, blijkt bovendien afkomstig van de huisvuilcontainers. Ook kon Yusaf een rapport van de Dierenbescherming overleggen waarin staat dat het welzijn van Pablo bij controle voldoende was.

Dana01

Re: Pony mag toch in Haagse tuin blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:39

whahaha geweldig Ja
blijft een feit dat een pony in de weide hoort met vriendjes, maar ik vind het geweldig dat zo'n jongetje het wint van een groot bedrijf Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:42

Belachelijk

Leuk voor het jongetje, maar mag toch hopen
dat het welzijn van een dier boven het plezier van een kind staat..maar helaas in Nl niet....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:45

RK, ik durf wel te denken dat er in nederland pony's genoeg zijn die het minder hebben Ja
tuurlijk, een weide met vriendjes is vele malen beter, maar wat als het alternatief een klein stalletje is zonder maatjes en/of weidegang? dan is hij hier vele malen beter af Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:47

Omdat er paarden zijn die het slechter hebben, is dit ineens goed?
Omgedraaide wereld noem ik dat.

Je uitgangspunt moet niet het slechtste zijn, dan kom je overal mee weg...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:48

Vind het leuk om te lezen dat hij gewoon wint van zo'n bedrijf.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:49

Kom op zeg, hoeveel paarden staan er in NL wel niet 3 bij 3 tot de eigenaar weer eens tijd en zin heeft.
Dan is 12 bij 12 nog niet zo gek voor een shetje,mits regelmatig uit gelaten.Alternatief in die prijsklasse is vaak de eeuwige groene weiden,in Italie....

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:49

hmmz vaag verhaal
idd wel knap dat n jongetje van 8 dat wint maar ja euhm ik weet niet of de pony heel gelukkig is

dieren passen zich vaak aan he ..

nou ja succes met t beestje zou ik zeggen hij krijgt denk ik wel genoeg aandacht
toch zie ik m liever in n weitje met een kammeraadje Lachen en waar hij van dat zelfde jongetje ook genoeg aandacht krijgt want op de foto lijkt de pony best gehecht aan t jongetje...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:55

ik ga niet altijd uit van het slechtste RK, maar in dit specifieke geval wel Ja
onze shetties staan momenteel binnen, en komen er zo vaak als mogelijk uit, toch denk ik dat zij in die tuin van 12x12 erg gelukkig zouden zijn Ja

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:56

-> VN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:57

Ik ga hier de discussie over stalpaarden niet voeren
Verder hoort een paard niet alleen gehouden te worden, hier wel het geval.
Zowel een de beweging (hij staat meestal aan een boom) als aan soortgenoten wordt in dit geval voorbij gegaan qua welzijn van het dier.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:00

runningkawa schreef:
Ik ga hier de discussie over stalpaarden niet voeren
Verder hoort een paard niet alleen gehouden te worden, hier wel het geval.
Zowel een de beweging (hij staat meestal aan een boom) als aan soortgenoten wordt in dit geval voorbij gegaan qua welzijn van het dier
.

hierin heb jij groot gelijk Ja
ik vind het alleen wel goed, dat de grote bedrijven niet altijd maar winnen, in dit geval, waar het ging om klachten en stankoverlast, hadden ze geen gelijk en ik vind het goed dat dit nu ook bevestigd is, nu zou het mooi zijn, als de pony gewoon een fijn plekje in de buurt krijgt, waar hij vrij rond kan lopen, en vriendjes heeft.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:08

Een pony hoort niet in een tuin van 12m x 12m. Het 'even uitlaten op een grasveldje' is natuurlijk erg triest. Een pony hoort in een weiland met soortgenoten. PUNT. Ik denk dat er bij dit geval geen rekening wordt gehouden met het welzijn van de pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:13

Halaas.
Net als andere vind ik dat hij met soortgenootjes in de wei hoort te staan én dat hij én z'n ouders "verstand" van paarden zouden moeten hebben, wat niet het geval is.
Jammer dat iedereen met geld een dier kan aanschaffen, of het nou een muis of een paard is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:14

Belachelijk !
Bovendien zou ik er niet naast willen wonen, lekker je raampje open en de stank van mest in je huis.
nee dank je.......

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:19

Pensionstalling aangeboden in onze achtertuin ! Grasveld ter beschikking aan de voorkant van ons huis en naast het stalletje hebben we een uitloopje ter grootte van een paddock!
Voor verdere info PB me maar. Haha!

Nee hoor het is maar een geintje, dit kan toch niet, het is te belachelijk voor woorden !

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:23

Fijn voor het jongentje, maar ik blijf er bij dat ik het verre van optimaal vind voor het jonge dier.
Verklaring van de DB... zolang een dier eten en drinken heeft wordt het volgens de DB goed verzorgd, dus daar raak ik niet van overtuigd.

'Af en toe' eens uitgelaten wordt, arm dier, wanneer zal dat dier ooit eens in alle vrijheid zonder touw met daaraan een jongentje kunnen galopperen ?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:25

Het jongetje kan beter rijles gaan nemen op een manege of een verzorgpony zoeken!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:27

misschien dat ze wel het voordeel van de twijfel verdienen, als ze al een lijst van de dierenbescherming kunenn aantonen doen ze het mi misschien toch niet zo onbedacht en accepteren ze raad en goede hulp.

de tijd zal het uitwijzen maar idd mijn voorkeur zou het ook niet zijn.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:28

ik wist het het mag gewoon wij hebben het ook gehad.
de mensen die het belachelijk vinden slaat echt nergens op. de pony ziet echt niet of hij nou in de tuin staat of op klein weilandje van een boer dat net zo groot is.
en als hij goed verzord word, whats the problem??????
wat dacht je van die ponys op een kinderboerderij.
die hebben een fijn leven?!?!
en wie heeft er hier een grotere stal voor zijn pony als dat jongetje heeft voor zijn shetje ( 12 bij 12 meter) toppie.
zolang die goed te eten krijgt gezond is en goed verzorgd wordt.

en ja dat jongetje moet er ook wel wat over gaan leren van paarden.
zodat hij hem goed kan verzorgen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:33

eeeh 1x posten is zat Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:38

@ gipsyboy: waarom post jij 3keer?

Verder heb ik er zoveel problemen niet mee ik ken een meisje dat een veulen (lees: veulen) houd op een weitje (eerder paddock) van 10 x 10 en alleen.. dat noem ik pas erg Boos!

Blonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:39

Oke, nou ik ben het er wel mee eens als het de pony is die ik voor ogen heb ziet het beestje er super goed uit, ik woon zelf vlakbij zorgvliet.

Vind het goed dat het jongetje gewonnen heeft en ik denk dat het beestje daar een super fijn huisje heeft gevonden.
Een paar straaten verder woont een welshje en die word ook altijd op het grasveld uitgelaten en soms ingespannen voor de wagen en ik heb de andere pony en de welsh al een paar keer samen gezien dus contact met soortgenoten heeft hij zoiezo

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:46

tjah ik vind de situatie voor de pony toch ook niet hét van hét...
Imog moet zo'n dier gewoon op de weide met wat maatjes, en vind het een zeer impulsieve koop.
Ik denk dat ze er niet lang bij hebben stil gestaan dat een kleine pony ook dingen met zich meebrengt...
Nog zoiets; kind van 10 jaar zonder paardenervaring koopt meteen een pony? Nagelbijten / Gniffelen
Hoe lang gaat dit duren voor het beestje weer te koop wordt gezet?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:50

niet lang, zie marktplaats