Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
volkskrant schreef:Door het stemgedrag van Zang werd de discussie over het jureren nieuw leven ingeblazen. De Nederlandse bond (KNHS) zou graag zien dat de FEI het systeem aan een nieuwe inspectie onderwerpt en openstaat voor veranderingen. Een alternatief is bijvoorbeeld het wegstrepen van de hoogste en de laagste waardering, zodat uitschieters als die van Zang tot het verleden behoren.
Whoknows schreef:Een raar fenomeen vind ik dat juryleden aan zogenaamde nieuwkomers zouden moeten "wennen". Waarom vraag ik me af?
Goed is goed. Maakt niet uit hoe je heet. Als je namelijk zo gaat doen dan is het niet meer objectief. We gaan toch hoop ik niet afrekenen op staat van dienst, maar toch op wat er op dat moment wordt getoond?
Wienna schreef:Helaas maar waar, dressuur blijft een jurysport. Overal ook, ik had er zelf ook last van met de regio, een 4e en 18e plaats met 18 punten verschil. Niets aan te doen, volgende keer maar weer beter. Maar echt fijn is het niet
Whoknows schreef:Een raar fenomeen vind ik dat juryleden aan zogenaamde nieuwkomers zouden moeten "wennen". Waarom vraag ik me af?
Goed is goed. Maakt niet uit hoe je heet. Als je namelijk zo gaat doen dan is het niet meer objectief. We gaan toch hoop ik niet afrekenen op staat van dienst, maar toch op wat er op dat moment wordt getoond?
Citaat:KNHS-directeur George de Jong wil bij de FEI eveneens pleiten voor het later bekendmaken van de namen van de juryleden.
Fleurtje100 schreef:Het weglaten van namen en landen is misschien inderdaad een idee, hebben de minder bekende ietsje meer kans.
Fleurtje100 schreef:Wel opvallend dat juist de KNHS zich hierover druk gaat maken. Bij hun eigen jurycorps is nog maar weinig verbetert met de matige bijscholingen ed. en is het een nog grotere ramp. Maargoed vervelend is het zeker. Ik zag bijvoorbeeld Mieke Lunskens met Jade rijden, echt een nette proef. Die scoort dan 62% ofzo, terwijl daarna een proef met veel fouten ineens 70% krijgt, en zo'n Japanse waarbij alles misgaat ook nog aan de 60% komt. Vaak te weinig verschillen, en zonder naam geen topscore. Het weglaten van namen en landen is misschien inderdaad een idee, hebben de minder bekende ietsje meer kans.
Alytuiere schreef:Er zijn ook jureer systemen die beter werken (die van het kunstschaatsen bijvoorbeeld). Bijvoorbeeld waar ze 12 jury leden hebben en er 6 random gekozen worden of het hoogste en het laagste cijfer weglaten, en er ook iemand controleert of er eerlijk gejureerd wordt. Wat dat betreft is het jury systeem in de paardensport nog redelijk ouderwets
lejo schreef:ik denk wel dat wanneer de hoogste en laagste scoring weggelaten worden we dit soort problemen als de reactie op Linda Zang nu, voortaan kunnen voorkomen. Het lijkt in ieder geval eerlijker!