"Paardenverwaarlozing is nog geen trend"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

"Paardenverwaarlozing is nog geen trend"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 14:25

http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=10797
vilt.be

Meer en meer mensen met paarden geven de dieren blijkbaar niet de zorg die ze verdienen. De voorbije weken raakten drie afzonderlijke gevallen van paardenverwaarlozing bekend. In totaal werden zestien paarden bij hun eigenaar weggenomen. Toch vindt Dierenwelzijn het te vroeg om van een trend te spreken.

In Maasmechelen werden begin augustus elf paarden in beslag genomen. Vorige week in Aaigem, bij Erpe-Mere, werden twee paarden weggehaald en nu is beslist om de drie dieren die eind juli in Hoeilaart in beslag werden genomen openbaar te verkopen. Die drie fjordenpaarden worden nu verzorgd in Laarne. "Het gebeurt vaker en vaker", vindt Marina Tondeleir van het paardenasiel The Old Horses Lodge in Laarne.

Mistic

Re: "Paardenverwaarlozing is nog geen trend"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:27

Het gadver. Het idee al dat ze denken over het noemen van een trend.

Ik kan er met mijn pet niet bij. Ik hoop dat de in beslag genomen paarden een goede nieuwe thuis kunnen vinden.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:33

Hoeveel mensen zie je niet die een paard hebben om te kunnen zeggen “ik heb een eigen paard”
Maar als je ze vraagt hoe je ze goed moet verzorgen weten ze het niet.

Dat zijn van die arme beestjes die 24 uur per dag op stal staan omdat de baas te lui is om te komen of ze komen even en gooien ze los of halen er een borstel over en dan gaat het beestje zijn stal weer op.

Ik kan daar echt zo kwaad om worden!!!

Ik vind persoonlijk dat een paard elke dag minimaal 2 uur zijn stal uit en beweging en aandacht krijgen.
Natuurlijk hoef je niet elke dag intensief te rijden of longeren, maar ze moeten wel lekker een paar uur vrij rond kunnen en aandacht krijgen!!
Ik geef mijn paard ook 1 dag in de week rust maar in de winter als ze 24 uur op stal staan ga ik wel een heel stuk wandelen met haar en mag ze lekker in de paddock met haar vriendinnetjes spellen.

Nu staan ze lekker op het weiland dus dat is helemaal ideaal, maar ze krijgt wel iedere dag aandacht ook omdat ze anders als ik niet kom rondjes gaat rennen door het weiland net zo lang totdat ik wel kom.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:23

als ze d'r geen verstand van hebben!! of paard voor de heb hebben, laten ze die dan ook eens fatsoenlijk verzorgen!! & als je d'r geen verstand van hebt zorg dan dat je er verstand van krijgt of koop geen paard!! dit is te zielig voor woorden!! hoop dat al die paarden een goed nieuw thuis krijgen...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:43

Wij hebben zelf de dierenbescherming gebeld, ivm 2 shetland ponys in een weitje met schapen, die zwaar hoefbevangen waren en amper konden lopen. Hebben er niets meer van gehoord...Ik hoop dat ze zo'n mensen harder gaan aanpakken, want met een kleine boete komen ze er te vlug vanaf...

palmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:50

Probleem is dat paardeneigenaren zich vaak niet realiseren dat ze onvoldoende kennis hebben. Voorbeeld: laatst beweerde op Bokt nog iemand dat hooi alleen is om wat te knabbelen te hebben in plaats dat ze wist dat het het belangrijkste onderdeel is van het rantsoen. Ook diverse keren een topic gezien waarbij mensen bij temperaturen dik boven de 10°C hun paarden al inpakken in dekens. Of paarden worden 23 uur per dag op stal gezet omdat dat nu eenmaal sinds jaar en dag gebeurt. Of er wordt voor de kinderen een shet gekocht die zich vervolgens in zijn eentje klem mag eten op een te vette wei. Die onwetenheid leidt ook tot een vorm van verwaarlozing terwijl die eigenaren toch het beste met hun paard voorhebben. Die groep is moeilijk te bereiken laat staan op andere gedachten te brengen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:25

ik ken paarden die echt verwaarloost worden en dus ook broodmager zijn en er word gewoon nog elke dag op gereden ook staan ze behoorlijk in de modder en krijgen ze inplaats van hooi klimop planten....paardne zien er ook niet uit slechtpassend tuig en zitte helemaal onder de drukplekken en wondjes... ze zijn al 1x in beslag genome en ze heeft ze weer terug.... de diernebeschermign zegt dat ze er niks aan kunnen doen maar het is te absurd voor worden

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:41

heel bijzonder weer ja... Rolleyes

ik heb ook al eens gebeld voor een paard wat in een kudde staat, maar met hoge nekband, lang oranje touw eraan en daar weer 2 autovelgen met banden aan. een soort kluister, maar wel eentje die hij door de wei kan slepen. zeg maar dag tegen die nekwervels, maar het mag, dit is geen verboden kluister... toch te zot voor woorden zeg Boos!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:12

Het is logisch dat er steeds meer meldingen komen omdat er gewoon steeds meer mensen zijn die paarden gaan houden.
Zolang iedereen kan doen en laten wat hij wil zonder dat er zware controle en straffen op staan zal dit gewoon doorgaan.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:17

trent of niet..het moet stoppen!!!!!!!! Stoom uit je oren

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:55

Bbbrrrrrr, die foto bij het artikel. Afschuwelijk...

Op een niet nader te noemen plaats staan (...) shetlanders, die worden verwaarloosd. Af en toe brengen we ze wat te eten, uitzondering dus want ze krijgen nooit wat..... Een keer in de zoveel tijd wordt er een baal hooi over het hek gegooid en whoala... daar redden ze het maar mee.

Afgelopen winter liep er telkens een los, ik heb toen foto's gemaakt van de hoeven en de huid e.d. de hoeven groeien al bijna rond. De dierenbescherming is al meer dan eens gebeld..... door diverse omwonenden...

Ze stonden tot hun knietjes in de modder weggezakt........ .. . . . echt heel erg triest..... Verdrietig

Ik vindt het walgelijk!! dat er geen straf wordt uitgedeeld voor het verwaarlozen van een weerloos dier . . . .. Boos! al zou de dierenbescherming ze alleen maar in beslag nemen om ze een beter leven te laten krijgen...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 05:05

Wat een timing dat nu net dit onderwerp op bokt staat, want ik heb van de week gigantische ruzie gemaakt met mijn buurvrouw met wie ik een stal deel. Zij vindt dat ik mijn paard verwaarloos.

Nu komt dat denk ik omdat ik meer van de natural way ben. Mijn paard staat dag en nacht buiten en heeft een schuiltent voor de regen, maar daar gaat hij vaak niet onder staan. Hij heeft speeltjes en boomstammen om aan te knagen. Hij rolt lekker en ziet er dus vaak vies uit. Ik poets hem dan juist niet omdat die modder goed vliegenwerend is. Ik poets hem sowieso niet vaak want ik wil zijn natuurlijke beschermlaag niet beschadigen. Die heeft hij wel nodig als hij dag en nacht buiten staat. Verder krijgt hij 3x per dag hooi, en 2x per dag een beetje muesli, maar niet op vaste tijden, want ik wil niet dat hij erop gaat staan wachten. Ik ent zo min mogelijk en ontworm met een kruidenmiddel. Mijn paard is een luchtzuiger (was hij al toen ik hem kocht), maar zo buiten gaat het heel goed. Als het even kan laat ik hem misschien 's winters ook wel buiten, maar dan wel met deken.

Mijn buurvrouw is daarentegen heel erg van "Een paard hoort op stal". Haar paarden staan dan ook nagenoeg de hele dag op stal maar worden wel gigantisch vaak gewassen, gekamd en gesprayd. Zodra het regent worden ze sowieso naar binnen gehaald. Ze staan nu met vliegendekens op. Ze krijgen elke dag stipt op tijd hun brokken. Eentje is om de haverklap verkouden en heeft ook ontzettend zomereczeem. Ze hebben totaal geen weerstand. Allebei hebben ze de rare gewoonte om met hun tanden langs de spijlen van de stal te 'vijlen' zeg maar. Eentje is pas drie maar komt nooit met andere paarden in contact.

Nu heb ik dus gezegd dat als mijn buurvrouw echt vindt dat ik mijn paard verwaarloos, dat ze dan de dierenbescherming maar moet bellen. Dat zou ze doen zei ze.... Sure...

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het nog niet zo eenvoudig is om te bepalen wanneer een paard verwaarloosd wordt. Ik heb het dan natuurlijk niet over de duidelijke verwaarlozingsgevallen, maar een shet in een weitje kan beter af zijn dan een topsportpaard in een box.

Ik wil nog even kwijt dat ik het echt heel heel heel erg vindt dat iemand mij beschuldigt van verwaarlozing van mijn paard. Harder kun je mij bijna niet treffen. Verdrietig

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:39

ik vindt het erg als mensen dit doen denk altijd eerst na voor dat je een beest neemt niet alleen geldt dit voor paarden maar ook voor honden katten en alle dieren die je kan houden

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:47

@Lindy, je buurvrouw moet barbiepoppen gaan houden geen paarden.

Oudcollega van mij reed een blauwe maandag kreeg direct een M2 paard van haar ouders kado. Denkt het paard eens flink te verwennen door haar van top tot teen te wassen. Na een halve dag, paard blinkend schoon, wordt in haar veen-weitje gezet, knikt acuut door de knieën en rolt zich in het natte veen.
Ex-collega totaal verontwaardigd en in alle staten Gestoord Nagelbijten / Gniffelen
Ik bedoel maar, zij bedoelde het nog goed maar had geen flauw benul wat 'natuurlijk' is voor een paard en was diep en diep beledigd toen haar paard al haar harde werk binnen 1 minuut weer ongedaan had gemaakt.

En zo zijn er heel veel mensen die wel een paard aanschaffen maar bij god niet weten hoe je ervoor moet zorgen. En als de nieuwigheid eraf is gaat het dan vaak mis Scheve mond

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:25

LindyH ik vind juist dat jij je paard goed verzorgt een paard voelt zich toch veel lekkerder als hij de hele dag buiten staat en lekker in de modder kan rollen! En inderdaad te veel borstelen en wassen is niet goed!!

Je buurvrouw behandelt ze pas slecht welk paard wilt er nou de hele dag op stal staan!! Toch geen een paard! En ze kunnen heel goed tegen regen en slecht weer krijgen ze juist een goed immuunsysteem van! Als de paarden van je buurvrouw 1 keer per ongeluk te lang in de regen staan nou zijn ze gelijk snot verkouden!

Op zich heb ik het ook niet op dekkens maar met die van mij moeten ik wel omdat ze zo dikke vacht krijgt anders en in de winter na intensief werken totaal niet meer op droogt ook niet onder het solarium en dat is ook niet goed voor haar dus dan maar dekken om en korte vacht!

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:45

hey destiny22, ja zo hebben wij er 1 op stal staan.
Ze doet er het hele jaar geen reet mee, ze heeft 5 verzorgsters en als het even niet goed gaat geeft ze het op en laat ze het dier slachten. Zelfs voordat dat beest geslacht werd had ze al gauw een nieuwe gekocht. Arm beest. die krijgt vast een slechte toekomst.
Zulke zou het verboden moeten worden om een paard te hebben.

Mensen van stal zullen vast goed begrijpen wie ik bedoel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:10

Helaas zie ik in mijn omgeving ook mensen die er werkelijk geen bal verstand van hebben.
Paard vetmesten omdat hij het voer zo lekker vindt, paard de gehele winter nauwelijks beweging geven en lekker in stal laten staan. (ja, sta bij bovenstaande bokker op stal)
Zulke mensen snappen het gewoon niet, zullen het ook nooit snappen ook ondanks goedbedoelde adviezen en zouden het eigenlijk gewoon bij een goudvisje moeten houden!

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:50

haha paarden verwaarlozing, mijn paard had slijtage in beide voorbenen en hoefkatrol ontsteking,op dr derde jaar,heb toen voor mezelf besloten er nog weinig op te rijden,omdat ik niet wist of ze pijn had,en nee heb geen nieuw paard gekocht voordat ik haar naar de slacht gebracht had heb hem later gehaald. en ja noem je dat verwaarlozing? ze kwam iedere dag dr stal uit, ze liep minimaal 5 maander per jaar dag en nacht buiten, ze is nooit ziek geweest,alleen omdat ik er niet op reed is t verwaarlozing? ze kreeg t beste van t beste voer, maar goed gelukkig weet ik en nog een hele hoop mensen met mij, dat ze een perfect leven gehad heb en ik zal ff een foto van dr plaatsen hier van de week, dan kunnen jullie allemaal zien hoe verwaarloost ze dr uit zag

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:52

Aaah dat arme goudvisje. Ik sta bij beide bokkers hierboven op stal Haha! Enne mys-Bohemian snap helemaal wie je bedoelt en vind het ook erg spijtig dat het heeft mogen gebeuren. Ja wat is er nou makkelijker als naar je beest om kijken alleen als je zin hebt. Stel je voor dat je er tijd en energie insteekt.

(Ben zelf in de zomer ook wel minder aktief, maar als hij op de wei staat ziet hij me toch liever gaan als komen :p)

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:53

Ho er is iemand tussen gekomen...

Voel je je aangesproken???

(Enne ff tussendoor, je reed er misschien zelf niet op, maar je liet wel jan en allerman erop Rolleyes )

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:59

mys_bohemian schreef:
hey destiny22, ja zo hebben wij er 1 op stal staan.
Ze doet er het hele jaar geen reet mee, ze heeft 5 verzorgsters en als het even niet goed gaat geeft ze het op en laat ze het dier slachten. Zelfs voordat dat beest geslacht werd had ze al gauw een nieuwe gekocht. Arm beest. die krijgt vast een slechte toekomst.
Zulke zou het verboden moeten worden om een paard te hebben.

Mensen van stal zullen vast goed begrijpen wie ik bedoel

Op de stal waar ik eerst stond wilde een vrouw ook haar pony naar de slacht brengen omdat hij volgens haar niet goed liep maar niemand was het ermee eens dat beestje liep perfect ze kon alleen niet rijden!! Volgens haar liep hij scheef, maarja als je er scheef op zit!!! en ze heeft geweten ok dat niemand het ermee eens was. Uiteindelijk is hij gelukkig niet naar de slacht gegaan maar verkocht!

Maarja ik trek het me altijd erg aan als bijv een paard veel te veel op stal staat en dan gooi ik ze los of ga wandelen met ze en dan vertel ik ze dat en dan staan ze je alleen dom aan te kijken en dan kan ik zo kwaad om worden!!! Maarja je moet de vrede bewaren Haha!
en gelukkig doet de boer waar ik sta ook wat met die paarden die gooit ze ook elke dag een paar uur los!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:36

Smookey schreef:
Ho er is iemand tussen gekomen...

Voel je je aangesproken???

(Enne ff tussendoor, je reed er misschien zelf niet op, maar je liet wel jan en allerman erop Rolleyes )

ja dat vind ik zo ontzettend schijnheilig echt waar lopen zeiken dat je er zelf niet op rijd vanwege de slijtage enzo en dan een ander wel laten rijden.
ik sluit mij dus ook aan bij de opmerkingen van goof,smookey en mys_bohemian.
ik denk dat mensen die hun dier alleen maar voor de heb hebben erg verkeerd bezig zijn en het zelf dus niet eens door hebben.daar word ik echt kotsmisselijk van he........

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:01

Precious voelt zich weer erg aangevallen,- en aangesproken. dan zegt dat toch dat er waarheid in zit!
maar als dat nieuwe paardje er nog niet was, waarom stond hij dan wel al op de polder. Ben daar langs geweest en heb toen nog een verhaal gehoord dat het sas vooruit ging en dat jij diegene was die het niet meer zag zitten.
Ook heb ik gehoord dat toen ze pijnstillers nodig had jij nergens te bekennen was. Zelf dat had je nog niet voor je dier over, want je ging liever met JE VRIEND op het strand liggen.
Ben benieuwd hoe lang het nieuwe paardje het bij jou uithoudt voordat hij straks ook wat heeft net als hoefkatrol 5 wat niet bestaat!!! hahahahaha

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:13

Hallo mensen, ik dacht dat we het hier hadden over verwaarlozing.... en mishandeling. Als je anders over de verzorging denkt en het anders uitvoert is dat niet meteen verwaarlozing. Ik ga er zelf meestal maar vanuit dat iedereen het op zijn manier goed doet in zijn ideeeen en gedachten.

Ik heb bovenstaand allemaal gelezen maar denk daarbij niet aan een verwaarloosd paard. Ik zie nog steeds de shetlandertjes op de niet nader te noemen plaats met bulten, builen, open wonden, veel te lange hoeven, alleen modder of boterbloemen, geen (schuil)stal, vervilte huid, staart over de grond slepend etc. etc.

Maar goed dat is mijn idee er dan weer van.

Edit: heb even een paar fotoos opgezocht.....
Door de regen zie je niet heel duidelijk op de foto dan zijn vacht het vervilten is en allemaal (kale open) plekjes erop/onder zaten

Dit was in april, de hoefsmid is nog steeds niet geweest.... hij heeft het ook zo druk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@t LindyH, wat balen zeg...... onze paardjes staan ook altijd buiten en dan zien ze er niet altijd te florisant uit. Maar je kunt toch heel duidelijk een verschil zien tussen een paard wat gedumpt is op een stukje gras en een paard dat gewoon verzorgd en onderhouden wordt maar wat buiten staat. Ik kijk dan naar de hoeven, staart en vacht en de blik in de ogen! Dan zie je absoluut verschil. Naar dat ze dat zegt.....

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:44

Ook hier zie je t heleaas toch stees meer en meer. Ik heb nu net de laatste 3 maanden 3 zwaar verwaarloosde paarden geholpen (de verhalen staan in mijn profiel)
De tinker ging gewoon om ziekelijke verwaarloozing en de paint die mensen wisten gewoon niet beter. Ze waren ervan overtuigd dat het dier genoeg eten kreeg want ze kreeg 4 emmers bietenpulp per dag. Gelukkig zijn ze nu allemaal goed terecht.
Volgens mij zit hetprobleem bij het feit dat paarden veel te goedkoop geworden zijn. Voor 300 euro heb je een Fjord veulen ! En die worden ook groot of zelf een Brabander hengst veulen. Iedereen koop nu paarden dat kan gewoon niet blijven goedgaan.