Boete voor Jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Boete voor Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 15:46

www.boerderij.nl
boerderij.nl

De landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) gaat boetes uitdelen als zij Jacobskruiskruid aantreft.

De boete wordt opgelegd als het kruid, na waarschuwing, niet uit grasland waar beweiding plaatsvindt, is verwijderd. Jacobskruiskruid is giftig voor paarden, runderen en geiten. Als de dieren er te veel van binnenkrijgen kunnen ze sterven. De LID denkt dat het om enkele honderden dieren per jaar gaat. Daarom controleert de dienst op het voorkomen van het plantje in grasland waarop beweiding plaatsvindt.

De dienst zal eerst waarschuwen, want veel mensen zijn niet op de hoogte van de gevaren. Als bij hercontrole blijkt dat de gebruiker van het perceel geen actie heeft ondernomen, kan dat leiden tot een boete of proces-verbaal wegens opzettelijke verwaarlozing van dieren.

Sjoert

Re: Boete voor Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 15:46

Uitermate goede ontwikkeling zou ik zeggen!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:50

Inderdaad, nu maar hopen dat de boete een beetje hoog is!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:52

Bloos! is dit echt waar!!!
De wonderen zijn de wereld nog niet uit dan!!

Go jij! Go jij!
Go jij! Go jij!

Werd hoog tijd dat er eindelijk eens van hogerop actie wordt ondernomen Ja

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:58

jeehh super zeg!!!!

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:59

toppie OK dan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:01

Lontje schreef:

Go jij! Go jij!
Go jij! Go jij!

IDD !!!!!!!!!!!!!!!! Lachen

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:07

Marigold schreef:
Lontje schreef:

Go jij! Go jij!
Go jij! Go jij!

IDD !!!!!!!!!!!!!!!! Lachen

Ja het mocht een keer tijd worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:13

Hartstikke goed! Hadden ze alleen wel wat eerder mogen doen, het staat echt al overal..
Maar goed, liever laat dan nooit! goede ontwikkeling dit!

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:16

Zeer goede actie Pling

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:21

Hm Verward , dus er zijn nog steeds gemeenten die het kruid zaaien in de bermen, daar kan niets aan gedaan worden. Maar als een eigenaar van het weiland daar de gevolgen van ondervindt kan hij daar een boete voor krijgen???? Vind ik toch wel een beetje krom hoor!
Iedereen die het plantje kent weet hoe moeilijk het is om er vanaf te komen, de overheid mee kunnen helpen aan de bestrijding.

Op zich natuurlijk goed dat grond eigenaren gestimuleerd worden om het kruid uit de weides te halen, maar dat doen ze denk ik toch wel, aangezien hun dieren in die weides moeten. (Ik toch in ieder geval wel). Ik denk echter dat het probleem groter is bij de overheid, die in natuur landschappen en bermen het kruid zaait, en geen reden heeft om het weg te halen.

En wat dachten we van de gras boeren? Die gebruiken hun gras niet om dieren te weiden, dus kunnen geen boete krijgen. Maar als wij (of de eigenaar van de stal waar je paard staat) dit hooi kopen kunnen we niet zien of het er in zit en worden onze paarden dus vergiftigd.

De paarden die al aan de vergiftiging zijn overleden kregen het kruid vrijwel allemaal via het hooi binnen (dus via de grasboer die het kruid zonder boete mag laten staan). Paarden die het kruid in de wei tegenkomen zullen er nl niet van eten!! In droge vorm herkennen ze het echter niet dus...

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de blije reacties dus!!!!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:29

en toch vind ik het een goede ondwikkeling,
er zit bij mij in de buurt een manege( eigenlijk mag het die naam niet draagen) waar de hele wei vol staat met JKK.
van mij mogen ze daar nog vandaag een boete gaan uit delen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:39

moeten ze eens bij ons langskomen. allemaal koeien die in weide vol JKK liggen. Je ziet alleen de koppen er nog bovenuit komen. Bij de paardenweides wordt het gelukkig bijna overal goed bijgehouden. Het zijn die leuke staatsbosbeheer weitjes met decoratieve vleeskoeien waar ik het altijd zo hoog en veel zie staan Boos!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:43

Beter!
Bij ons in de buurt staat er een welshje in een land vol met Jakobskruid, hoop dat die ook een flinke boete krijgen!

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:43

SGWOllie schreef:
En wat dachten we van de gras boeren? Die gebruiken hun gras niet om dieren te weiden, dus kunnen geen boete krijgen. Maar als wij (of de eigenaar van de stal waar je paard staat) dit hooi kopen kunnen we niet zien of het er in zit en worden onze paarden dus vergiftigd.

De paarden die al aan de vergiftiging zijn overleden kregen het kruid vrijwel allemaal via het hooi binnen (dus via de grasboer die het kruid zonder boete mag laten staan). Paarden die het kruid in de wei tegenkomen zullen er nl niet van eten!! In droge vorm herkennen ze het echter niet dus...

Er zullen weinig grasboeren zijn met die rotzooi in hun land. Hun weilanden worden zowel onderhouden als bemest en daar houdt JKK niet van!! JKK komt het meest voor op onbemeste gronden en in bermen en zo!!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:45

Eindelijk iets nuttigs in Nederland! Tong uitsteken

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:45

Natascha schreef:
moeten ze eens bij ons langskomen. allemaal koeien die in weide vol JKK liggen. Je ziet alleen de koppen er nog bovenuit komen. Bij de paardenweides wordt het gelukkig bijna overal goed bijgehouden. Het zijn die leuke staatsbosbeheer weitjes met decoratieve vleeskoeien waar ik het altijd zo hoog en veel zie staan Boos!

JUIST!

En voor de duidelijkheid, ik vind dit een goede regeling. Vind alleen dat er partijen (Grasboeren en overheden) die eerst aangepakt moeten worden om dit te laten werken...

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:47

Goed dat ze er wat aan doen! Er staan ook paarden hier in de buurt met heel wat van deze plantjes in de wei, schandalig!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:49

leonora2 schreef:
SGWOllie schreef:

Er zullen weinig grasboeren zijn met die rotzooi in hun land. Hun weilanden worden zowel onderhouden als bemest en daar houdt JKK niet van!! JKK komt het meest voor op onbemeste gronden en in bermen en zo!!

* Schaamt zich... Terwijl ze zich bewust wordt van de onzin die ze neer zette over grasboeren (of hoe die mensen dan ook heten)
Je hebt gelijk. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit JKK gezien in een grasland dat voor hooi oid bestemd was.. JKK zit natuurlijk in het hooi dat door de handelaren her en der opgekocht wordt... Daar zit nl goed hooi maar ook bermhooi ed tussen.

Sorry! Vriendjes zijn?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:51

Opmerking over overheden blijft overigens staan, maar die zullen moeilijk zichzelf gaan beboeten...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:54

euhm ik snap iets niet... DE BERMEN STAAN POTDOMME VOL MET JKK!! Boos! Boos!
wíe gaat dáár de boetes uitdelen!?!?!!?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:56

hm laat ze dan maar metteen een gif er tegen uit vinden! wat wel helpt! ALS ik het zou krijgen in de weide zou ik echt niet de hele dag op mn knieën dat kruid kunnen plukken met mn rug.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:09

Pellie, die bermen hebben ook een eigenaar hoor, er is toch ook iemand die ze maait...
Ben blij dat er nou eindelijk eens actie komt, wat ik me wel afvraag is of dit landelijk geldt of alleen in die gebieden waar ze al met allerlei regeltjes omtrent JKK bezig zijn (gelderland geloof ik???)

edit: linkje opgezocht : viewtopic.php?f=11&t=617684&start=0&st=0&sk=t&sd=a

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:31

SGWOllie schreef:
Hm Verward , dus er zijn nog steeds gemeenten die het kruid zaaien in de bermen, daar kan niets aan gedaan worden. Maar als een eigenaar van het weiland daar de gevolgen van ondervindt kan hij daar een boete voor krijgen???? Vind ik toch wel een beetje krom hoor!
Iedereen die het plantje kent weet hoe moeilijk het is om er vanaf te komen, de overheid mee kunnen helpen aan de bestrijding.

Op zich natuurlijk goed dat grond eigenaren gestimuleerd worden om het kruid uit de weides te halen, maar dat doen ze denk ik toch wel, aangezien hun dieren in die weides moeten. (Ik toch in ieder geval wel). Ik denk echter dat het probleem groter is bij de overheid, die in natuur landschappen en bermen het kruid zaait, en geen reden heeft om het weg te halen.

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de blije reacties dus!!!!

Ik moest ook meteen aan de bermen denken die er vol mee staan!!

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:35

de eigenaar van die berm is de overheid over het algemeen Knipoog

ik vind het ook heel goed, maar ik vind de reacties van iedereen 'ik hoop dat ze een flinke boete krijgen', wel wat vreemd. er zijn zat mensen die de gevaren ervan niet weten, je kan beter naar ze toegaan om het te vertellen!
(en ja, als ze dan niets doen mogen ze van mij ook een flinke boete krijgen hoor Knipoog)