Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:11

http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=61059
omroepbrabant.nl

MOERGESTEL - De overheid doet niks om het giftige jacobskruiskruid te bestrijden. De werkgroep Kruiskruid in Moergestel had hier eerder om gevraagd.
Volgens de werkgroep sterven jaarlijks honderden paarden en koeien na het eten van dit kruid. Topamazone Anky van Grunsven had de petitie van de werkgroep ondertekend.
Het kruid komt nogal eens terecht in hooi en brokken voor paarden. Volgens minister Veerman van Landbouw is iedere veehouder zelf verantwoordelijk voor de bestrijding van giftige planten.

Links:
Jacobskruiskuid
Ministerie van Landbouw
Katholieke Universiteit Leuven

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:14

Hmm ik vind het maar niets dat er niets aan gedaan wordt het groeit namelijk ook gewoon in de berm
en sommige reacties op het bericht komen wel bot over

bassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:52

aan jacobskruid gan toch meer dieren aan dood dan aleesn paaarden?
zo niet vind ik het als nog stom dat ze er niks tegen doen

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:58

-> VN

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:01

zo zeg! Dat is echt niet leuk!!! Arme dieren die daar aan dood gaan...

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:12

Het zit me niet lekker! Kijk nu zeker wel extra keertje het weiland door weeklijks om te kijken of er van dat kruid groeit! Ook kijk ik eerst het gras langs als ik met anisha ga grazen langs de weg.
Arme paardje die nu onnodig moeten sterven

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:14

Hmm, lekker diervriendelijk. Mogen we met zn allen weer lekker in de wei Jacobskruid gaan plukken. Kijk wel extra goed vro k mn paard langs de berm laat grazen.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:16

Waar betalen we eigenlijk belasting voor!? Haal dat kruid weg! Boeren betalen belasting over de koeien e.d.
Wij betalen belasting over alle paardenartikelen die wij kopen en laten de dieren verplicht chippen... Kap dat kruid weg!

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:20

Waardeloos en redeloos. Misschien een idee om iedereen op te roepen zoveel mogelijk zelf die troep te gaan rooien. En als je ergens een grotere hoeveelheid ziet staan een oproep op Bokt plaatsen zodat meerdere mensen kunnen helpen. Lijdzaam afwachten is m.i. NIET de oplossing.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:21

wat stom zeg!
ik had toch wel meer verwacht..
waarom niet dat de gemeente openbare zodes JKK-vrij houd, dan kunnen de boeren / landeigenaren wel voor hun gedeelte zorgen het is vaak toch de bestuiving die het doet..

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:21

ik moet er niet aan denken dat me paard zo een dood krijgt let er nu ook echt op en je ziet het soms ook langs de kant van de weg..

belachelijk dat ze er ook niks aan doen het zal maar in je vracht met hooi zitten

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:26

Het is toch ook gevaarlijk voor mensen? Telt dat argument niet mee?

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:35

In de reactie's staat ook dat koeien er bijna nooit dood aan gaan ofzo nou als je percentage gaat zoeken met dieren die daar aan overleden zijn van 2 jaar ofzo dan zullen dan nog veel mensen schrikken!

Sonja_vR

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:45

alle planteneters die het eten kunnen aan de gevolgen van dit kruid sterven
als de inname maar hoog genoeg is
en de veehouder moet het zelf bestrijden?
en de overheid maar zaaien

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:47

pff echt gestoord is dat!!

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:49

ik quote mijn eerste reactie even in het andere JKK topic, ben nog steeds niet afgekoeld over deze eikelarij....
jacimatho schreef:
Minister is vergeten zeker dat door het zaaibeleid van de gemeenten ( en die vallen toch onder de overheid? ) de verspreiding van en het veelvuldig voorkomen van JKK zeer bespoedigd is.
Daar had hij op z'n minst verantwoording voor kunnen nemen en excuses voor aan moeten bieden, alvorens de gemeenten pdracht te geven passende maatregelen te nemen.

De verantwoordlijkheid ligt bij de eigenaar...my ass!!!
Hoe zit het dan met je weitje die aan die vervloekte bermen ligt?
En hooi dat je blijkbaar nu eerst allemaal los moet halen en screenen?

Stupide...afschuiverij... ik heb nog veel meer woorden maar ga eerst even een rondje afkoelen..

edit:...en dan noemt ie de gemeenten van Drenthe ook nog als voorbeeld.....

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:58

stomme stomme stomme veerman
mooi dat ik hem de eerst volgende keer dat we een familiebijeenkmst hebben niet aankijk(is oudoom van me )

de overheid zaait dat ellendige spul, en bestrijden valt nog niet zo 1 2 3 mee, vooral omda 1 plant zoveel zaadjes heeft en dat spul kan juist op kale bodem goed groeien
onze buren hebben het ook staan, waardoor ik iedere keer panisch mn wei rond ga, oke vers eten ze het niet, maar je weet nooit
en pony hier in het dorp had t ook in zn weitje staan en heeft de plant dus wel opgegeten en is overleden

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:59

ooh dat is zo erg!! En ja ze kijken meestal wel uit (de paarden) maar soms krijgen ze het toch echt binnen!!

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:08

heb er enkele maanden geleden nog een serieuze uitbarsting over gehad bij mij op stal (waar ik ondertussen met een vriendin van ben buitengegooid)
die onnozelaar (sorry voor het onbeschofte woord) van een pensionhouder draaide het spul gezellig door het hooi en gaf dat hooi dan aan onze paarden. Daarbij kreeg hij hooi dat van de bermen kwam gratis en gaf dat ook aan onze beesten. God weet hoeveel die al van dat spul binnen hebben.

overheid heeft er ook geen flauw benul van wat het allemaal teweeg brengt. Ze zouden zelf paarden moeten hebben die eraan kapot gaan, dan doen ze hun ogen misschien eens open. (maar dat zou weer zonde zijn voor die arme beestjes)

misschien een idee:
het spul groeit op arme voedingsbodems, als iedereen nu eens overvloedig gaat mesten en zo, zodat de bodems heel rijk worden???
(nou, ik ken er absoluut niks van )

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:20

Ik ben het gellukig nog nooit tegen gekomen, maar ik vind het echt belachelijk dat de overheid er niets aan doet.
@ wirobelgje; dat is niet goed voor het land dat overbemesten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:21

Wirobelgje schreef:

misschien een idee:
het spul groeit op arme voedingsbodems, als iedereen nu eens overvloedig gaat mesten en zo, zodat de bodems heel rijk worden???
(nou, ik ken er absoluut niks van )

Overvloedig bemesten mag niet voor zover ik weet. Overigens is dat ook weer niet goed voor paarden. Schijnen ze koliekerig van te kunnen worden.

Wel balen voor de mensen van het JKK-forum dat hun petitie zo weinig heeft opgeleverd. Het is in ieder geval wel in de media geweest.
Misschien dat dat nog gevolgen gaat hebben en andere paardenhouders wakker heeft gemaakt.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:34

We lezen zo'n topic en maken ons boos dat de overheid niks wil doen... Hoe was het ook alweer?? O'ja.... DE MAATSCHAPPIJ, DAT BEN JIJ!!
BOKKERS TEGEN JKK!! Hoppa, rooien die handel!!
Laatst bijgewerkt door PocoMisss op 19-04-06 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:35

Citaat:
Volgens minister Veerman van Landbouw is iedere veehouder zelf verantwoordelijk voor de bestrijding van giftige planten.

wat een immens hypocriet antwoord!!! volgens mij is de regering er verantwoordelijk voor dat dit spul weer ingezaaid is in bermen en natuurland..

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:38

Ik vind het wel raar dat ze erg niks tegen doen! Als een blijkt dat er 1 glassplinter in normaal mensen eten zit dan halen ze alle winkels leeg en voor dat kruid doen ze niks!

Ohja als je het kruid uit je weiland haalt moet je wel even handschoenen aan doen! Anders raakt je huid erg geirriteerd!

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:44

ik vind het helemaal niet raar, je gaat toch geen planten uitroeien Paarden weten donders goed dat ze geen jacobskruis moeten eten, je moet gewoon het hooi checken, en van welk land het komt, ik begrijp het goed van de overheid dat het niet laat weghalen.