Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:00

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:18

Goh, dat ze er nu een echt wetenschappelijk onderzoek aan gewijd hebben...
Ik denk dat de echte paardenliefhebbers niets nieuws horen. Ben alleen bang dat diegenen die hun paard alleen maar houden in hun box, en weidegang zonder ander paard, hier niet hun paard anders door zullen gaan houden...

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:38

Die conclusie had ik ook al getrokken nadat ik mijn paard verhuist heb naar een stal waar de paarden dag en nacht bij elkaar lopen. Behalve wat oppervlakkige wondjes door spelen is er geen paard wat geblesseerd raakt door het op deze manier houden van paarden. En er is geeneen paard met bescherming om in de wei of in de (loop)stal.
Hat zou een hele verbetering zijn voor de paarden als ze zo gehouden worden.

Sosha

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:40

Wat een nieuws

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:41

Mijne leefde helemaal op nadat ze 1 maand in een manege stond. Nu ganse dagen op de wei, zonder dekentje nog niets, af en toe ne keer een beet, maar ze is zo blij.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:45

Zolang als ik paarden heb lopen ze al in groepsverband buiten.In de 40 jaar dat ik paarden heb zijn de ongelukjes op een hand te tellen.Worden ze dan eindelijk eens wakker in paardenland? Alhoewel ik het met joyce eens ben en ook denk dat er niet veel veranderd.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:57

Er zal vast niet veel veranderen. Ik ken er genoeg die zeggen: maar straks wordt hij getrapt!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:15

Wat heerlijk dat het toch weer bewezen wordt, vooral voor de mensen die de discussie over "waarom paard op stal?" hebben gevoerd!

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:16

Is er nu pas een onderzoek naar gedaan? Dat dit eruit zou komen, had ik ze van te voren kunnen vertellen....

Mijn pony's staan ook lekker de hele dag buiten bij elkaar, lekker spelen en elkaar klieren. Ze vermaken zich prima. Ook zonder beenbescherming o.i.d, en nog nooit ongelukken daardoor gehad. Wel oppervlakkige wondjes ofzo, maar dat maakt niet uit.

Nu maar hopen dat anderen hier wat van opsteken....

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:21

Goed dat ze het eindelijk eens onderzocht hebben. Al is het natuurlijk ook wel weer zot dat een onderzoek nodig is

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:22

joyce B schreef:
Ik denk dat de echte paardenliefhebbers niets nieuws horen. Ben alleen bang dat diegenen die hun paard alleen maar houden in hun box, en weidegang zonder ander paard, hier niet hun paard anders door zullen gaan houden...

Dit denk ik, helaas, ook

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:26

Hebben ze ook paarden 24 uur per dag geobserveerd die op stal stonden en ook fysiek sociaal contact hadden met hun buren (dmv "tralies" tussen de stallen ipv muren etc.)?

Ze zeggen hier echt niets nieuws hoor, maar zoals ik het nu lees kan ik het niet echt een diepgaand en grondig onderzoek noemen ...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:30

Denk niet dat 'sociaal contact' via de tralies contact in een open ruimte kan vervangen (denk b.v. aan elkaar krabben, spelen e.d.). Ik noem dat meer 'lotgenotencontact' .

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:34

Wat een onverwacht resultaat bij een kuddedier
Een echt opendeurintraponderzoek.
Maar misschien was het haar er om te doen om idd meer paarden de kans op een normaal sociaal leven te geven?
Dit was natuurlijk bij paardenmensen letterlijk al eeuwen bekend.
(Oeps, degradeer ik nu het merendeel van de toppers tot mensen met paarden?)

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:36

Tuurlijk is dit al, wat je zegt, eeuwen bekend, ook bij mensen met paarden . Ik zie eerlijk gezegd ook echt niet in wat het nut van dit onderzoek is geweest?

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:37

En daar gaaaan we weer. Ik ben nieuwsgierig hoe het echte onderzoek van deze persoon eruit ziet, ik ga niet af op deze samenvatting. Woorden als vriendschap, jaloers, enz. Daar zijn ze weer, de antropomorfismes. Ben ook erg nieuwsgierig of deze persoon ook diverse ‘stalpaarden’ heeft geobserveerd, of dat ze uitgaat van het weidegedrag en dat projecteert op ‘stalpaarden’. Dat denk ik namelijk wel

Anyhoe... ik ga er nu echt niet nog een keer over beginnen. Jullie veel plezier in dit topic

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:41

Uit het artikel op horses.nl

Citaat:
Machteld van Dierendonck observeerde kuddes van merries en ruinen, telkens een paar weken achter elkaar, 24 uur per dag. Daarbij registreerde ze nauwkeurig wie met wie, wat en wanneer ondernam.
Paarden zijn heel sociale dieren die jaren durende vriendschappen aangaan, concludeerde zij. Uitingen van vriendschap zijn het verzorgen van elkaars vacht en spelen. Van Dierendonck: “Deze vriendschappen zijn zo belangrijk dat ze deze verdedigen: als een vriendje van een dier aardig tegen een ander is, dan wordt dat dier jaloers en grijpt in.”
“In de kuddes was een duidelijke rangorde, waarbij de oudere merries altijd bovenaan stonden. Een paar van die hogere merries leidden ook de dagelijkse bezigheden: zij bepaalden wanneer de paarden gingen eten en beslechtten ruzies. Deze ranghoge merries waren dus de echte leiders. De ruinen bleven tot hoge leeftijd spelen met alle jonge dieren en zo konden ze de jonge dieren aanleren hoe ze zich als paard moeten gedragen.”
Volgens de onderzoekster is haar werk van belang omdat veel paarden de hele dag alleen op stal staan. “Dat is veilig, maar niet leuk: essentiële gedragingen kunnen soms niet worden uitgevoerd. Veel mensen denken dat zo gehouden paarden het naar hun zin hebben. Het welzijn van paarden zou verbeterd kunnen worden door hen fysiek sociaal contact te laten hebben met hun maatjes.”
Drs. Machteld van Dierendonck promoveert op 19 april op het proefschrift ‘The importance of social relationships in horses’.

Bron: De Paardenkrant

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:45

joyce B schreef:

Is het wel eens in je opgekomen dat sommige mensen hun paarden niet anders KUNNEN houden?
Niet overal in Nederland is evenveel ruimte.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:53

yokie schreef:
En daar gaaaan we weer. Ik ben nieuwsgierig hoe het echte onderzoek van deze persoon eruit ziet, ik ga niet af op deze samenvatting. Woorden als vriendschap, jaloers, enz. Daar zijn ze weer, de antropomorfismes. Ben ook erg nieuwsgierig of deze persoon ook diverse ‘stalpaarden’ heeft geobserveerd, of dat ze uitgaat van het weidegedrag en dat projecteert op ‘stalpaarden’. Dat denk ik namelijk wel

Anyhoe... ik ga er nu echt niet nog een keer over beginnen. Jullie veel plezier in dit topic

Als ik het zo lees, kon het ook gaan over een groep pubers in een danscafé.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:54

Ik zal nog even een quote van mezelf in een ander topic herhalen:

Ach, puur evolutionair zal het wel beter zijn.
Maar er worden paarden daar weer aardige menselijke eigenschappen toegedicht.
En ons huidige paard lijkt nou niet meer bepaald op het oorspronkelijke oerpaard.
Dus je kan hem op meerdere punten onderuit schoppen.
Zorg er gewoon voor dat je paard goed gezond is, goed verzorgd wordt en plezier in zijn werk heeft.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:55

joyce B schreef:
Ik denk dat de echte paardenliefhebbers niets nieuws horen. ...

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat mensen die hun paard op stal laten staan of alleen op de wei zetten, geen echte paardenliefhebbers zijn.

Verder: onderzoek of niet.. volgens mij weet iedereen zo ongeveer wel dat paarden zich in een groep beter voelen dan alleen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:03

Wat ik wel van belang vind is dat mijn paarden in een min of meer vaste groep staan.
Ik zet ze in ieder geval nooit meer in een groep waarin veel wisselingen plaatsvinden, want de rangordegevechten gaan er dan toch vaak wat té heftig aan toe.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:09

Winkie schreef:
Er zal vast niet veel veranderen. Ik ken er genoeg die zeggen: maar straks wordt hij getrapt!!

Oow jawel, reken maar dat er de komende 10 jaar het 1 en ander gaat veranderen in Paardenland!!! Lees de Diernota (2002) maar eens door...
Ook heeft het ministerie van LNV wetten opgesteld waaruit blijkt dat het welzijn van gezelschapsdieren binnen een aantal jaren sterk verbeterd moet zijn. Nederland loopt wat betreft wet- en regelgeving erg achter op andere Europese landen en er gaat een inhaalslag gemaakt worden. Zo mogen paarden in Denemarken niet solitair gehouden worden en zijn de stands in verschillende Europese landen al lang verboden.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:28

Niet echt verrassend nieuws dit he.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:29

yokie schreef:

En jij hebt er nooit over nagedacht dat het ook weleens andersom zou kunnen zijn? Dat veel gedrag wat wij vertonen, jaloezie enz, dierlijk gedrag is dat mensen ook vertonen?
Tieners in een dansgelegenheid? Zijn die niet voornamelijk bezig met paringsrituelen?
En de jaloezie op een jongen die het beter doet bij een bepaald meisje en de rivaliteit die daaruit voortvloeit, puur menselijk zeker?
Natuurlijk is er verschil tussen mensen en paarden. Maar zou dat verschil zijn dat mensen gevoelens kennen, en paarden niet? Mmmmm...

Maar goed, zolang jouw paard tussen de muurtjes staat, kun je deze denkbeelden lekker vasthouden. Je paard kan je niet het tegendeel bewijzen zo heh