‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:43

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:44

Mmm...mischien niet zo'n heel slecht idee, maar aan de andere kant

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:45

Het is wel een goed idee, je hebt toch heel wat verantwoording als je op je paard rijdt....
maarja.. eerst maar eens zien

Anoniem

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:48

Goede zaak!! Dat haalt een hoop onverantwoordelijke penny's van de weg!

Of het daadwerkelijk in ongelukken gaat schelen betwijfel ik.
Er zijn genoeg ruiters met een rijbewijs die alsnog hun paard niet de baas zijn op de weg.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:53

Dat komt ook omdat je met een willekeurig (dus braaf)paard je bewijs mag halen en met je eigen(minder brave) paard op de weg gaat.
Bijvoorbeeld hé!

Maar het is wel goed dat men de regels kent.
Ook voor het andere verkeer - misschien krijgen de paarden in het verkeer meer aandacht en daardoor meer begrip?
stukje onderwijs voor paarden-leken is nooit verkeerd - zal ook wel wat ongelukken schelen...

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:56

Ja precies superwoman, je doet op een manegepaard je examen .. Ik hoop iig niet dat het verplicht gesteld wordt, gaat me geld kosten haha

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:56

Dat ze eerst de paardenleken autochauffeurs eerst nog maar eens een extra rijbewijs laten behalen. Dat zou misschien heel wat stress en paniek en ongelukken vermijden.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:57

Best een goed initiatief.
Helaas heb je als ruiter niet in de hand wat de idiote medeweggebruikers doen....

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:01

Tja... Weet Wat Je Doet Als Je Een Paard Ontmoet... Iniedergeval maar goed dat ik 10 mei examen moet doen voor het ruiterbewijs dus

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:02

ik vind het niet zo'n goed initiatief, als je een gek paard heb, en je hebt wel je rijbewijs kunnen er alsnog ongelukken gebeuren, ik denk dat het niet zozeer aan het rijbewijs ligt, maar meer aan het paard..

en ik heb al een ruiterbewijs, dat ze dát dan eens verplichten!

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:02

Geen idee wat ik ervan moet vinden. Het is zoiets als een ruiterbewijs lijkt me. Voor joneger ruiters zal dat geen probleem zijn maar mensen die al jaren en jaren rijden moeten dan opeens naar een manege hun bewijs halen. En dat kost weer flink wat geld waarschijnlijk.

En of het dan veiliger wordt, ik betwijfel het. Mensen met een autorijbewijs halen soms ook nog hele rare dingen uit die gevaarlijk zijn. Zal bij paarden niks anders zijn denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:04

petraaken schreef:
Dat ze eerst de paardenleken autochauffeurs eerst nog maar eens een extra rijbewijs laten behalen. Dat zou misschien heel wat stress en paniek en ongelukken vermijden.

begin bij jezelf is het toch?
Beetje raar als je er zelf niks aan wil doen, maar wel verwacht van de omstanders dat ze rekening met jou moeten houden....

Ik heb geen ruiterbewijs - rij ook nooit op de weg

missnynke

Re:

weer zon voorbeeld van onnozele regeltjes en bureaucratie....
je moet dan weer een trailer hebben om op een manege te komen waar je het kan halen, het kost geld om het te halen, en om het bij te houden, en dan zul je wel weer aan een of ander blaadje vastzitrten wat ook weer geld kost....terwijl ik te paard nog nooit politie ben tegengekomen.....

onzin!

fjordnina

Het idee op zich is goed, maar dan moeten ze het examen toch echt een stuk moeilijker maken, want nu kun je veel te makkelijk je ruiterbewijs halen. In de groep waarbij ik zat, zat ook een man die rustig het zadel verkeerd om op het paard legt, doodleuk aansingelt en vervolgens met het gezicht naar het hoofd van het paard toe opstijgt (komt dus wel met zijn gezicht aan de goeie kant terecht). Zo had ie nog wel meer van dat soort dingen. Die man heeft het bewijs ook gehaald. Wel erg simpel dan, niet?

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:05

Huh gaat het hier nou om een rijbewijs of een ruiterbewijs ? Ik snap t niet meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:06

Wat een onzin regel

Op een brave knol dat bewijs halen
en verder verongelukken op een moeilijker paard.

Het is niet zo als in de auto dat de gas en de rem altijd op dezelfde plek zit

En blijft dan het huidige bewijs geldig voor de mensen die het al hebben?
Want dan vlug 1 gaan halen, nu is het vast nog goedkoper

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:07

Ik vind het een beetje onzin, want wat willen ze dan voor rijbewijs maken? net zoiets als ruiterbewijs? Zon rijbewijs is ook een beetje raar want met een auto kan je leren omgaan en die reageeert altijd hetzelfde. Een paard reageert verschillend, en dat is dus lastig te toetsen. Ik kan heel goed met mijn paard omgaan en het is veilig op de weg, maar als een vrachtwagen met 80 langs scheurt kan het paard altijd schrikken. Bovendien zal het wel weer geld kosten .

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:10

ik vind het ook onzin. niet iedereen heeft het geld ervoor om zijn ruiterrijbewijs te halen. en een ongeluk kan altijd gebeuren ook al heb je je ruiterrijbewijs.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:11

Maar waar je moet lopen met je paard etc - is voor mij toch onduidelijk.
Ik zou de veiligste plek op zoeken,maar ik rij ook nooit langs de weg hé!

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:11

Het zou inderdaad heel goed zijn, maar het ligt er ook aan op wat voor paard je het examen aflegt. En automobilisten mogen ook wat meer geschoold worden.
Daarbij komt nog dat het makkelijkste paard nog kan verschieten en op hol slaan en zelfs een goede ruiter heeft dan op dat moment moeite om het weer in de hand te krijgen. Zekerheid heb je gewoon nooit op een paard.
Ik zit me alleen wel weer af te vragen hoeveel dit weer gaat kosten. en stel dat het verplicht wordt, wordt dat examen bij mij op de wei afgenomen? of moet ik dan naar de manege die een uur verderop ligt en ik dus in feite strafbaar ben om daar te komen? Want dat examen wil ik op mijn eigen paard af leggen, dat is nl de enige waarmee ik ooit op de weg kom.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:13

oudehinken schreef:
ik vind het ook onzin. niet iedereen heeft het geld ervoor om zijn ruiterrijbewijs te halen. en een ongeluk kan altijd gebeuren ook al heb je je ruiterrijbewijs.

geen geld?!
Wat is dat voor onzin!
Misschien dat je het er niet aan uit wil geven...
Paardrijden is hobby - hobby's kosten geld
Het leven kost geld

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:14

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:15

Ze kunnen nooit verplichten om op je eigen paard examen te doen....
Mensen die een paard huren voor een op het strand - verkoop van je paard etc.
Het zal op jou naam komen, niet op jullie samen....(denk ik)

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:19

Prima initiatief. Ik zou het alleen nog beter vinden als er tijdens de autorijlessen / motorijlessen / bromfietstheorie / verkeerslessen op school ook wat meer aandacht voor het fenomeen 'paard op de weg'. Want heel veel ongelukken of bijna-ongelukken gebeuren door onkunde of onwil van het overige verkeer op de weg.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:20

ik stel voor om de ruiters per fiets door de stad/ buiten te leiden, waarbij de fiets het denkbeeldige paard is, totdat men de verkeersregels die te paard gelden onder de knie heefft, en dan het rijbewijs dus af te geven.
daar gaat het toch uiteindelijk om?

het 'kunnen paardrijden' is zo moeilijk te testen als het iets verplichts word lijkt me..