Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Beesje schreef:Helemaal mee eens, Victory-boy. Maar ik bedoel te zeggen: kan me niet voorstellen dat heel Staatsbosbeheer zo stom is dat ze daar zoveel dieren om laten komen zonder zich af te vragen:"Goh zouden we iets verkeerd doen?" Dus vraag ik me af of het verhaal wel helemaal goed in de media terecht is gekomen.
Uums schreef:In Elsevier (nee, ik ben niet rechts; ik lees gewoon opiniebladen) staat deze week een artikel over de keuze van Staatsbosbeheer voor een natuurlijk beloop van de wildgrazers in de Oostvadersplassen. Normaliter sterven er `s winters enkele tientallen, maar afgelopen winter waren het 337 edelherten, 235 Heckrunderen en 131 konikpaarden! En dan geen ouden van dagen, maar krachtige exemplaren tussen de 2 en de 12 jaar
![]()
Ik had niet verwacht dat 'natuurlijke selectie' in Nederland zo`n tolerant beleid met zich meebrengt. Zoals auteur Simon Rozendaal namelijk al aangeeft: "Resteert de vraag of het ethisch acceptabel is om zoveel dieren te laten creperen in een land waar iedere agrarier die een koe een paar dagen vergeet te voeren, van de Inspectie Dierenbescherming een stevige bekeuring krijgt." (maar welke veehouder vergeet nu ook om z`n koe te voeren, beetje scheef voorbeeld, maar toch...).
Dees schreef:Die beesten moeten zich in de natuur redden, dus op een manier waarop 'de natuur' dat regelt?
Dan moeten ze ook roofdieren loslaten daar!
Senja_x schreef:Ik vind het een moeilijke keuze. persoonlijk zou ik voor een andere oplossing kiezen. Je hebt zorgplicht over dieren. Die zouden normaal wegtrekken en dat kan nu niet. Wij hebben hier in dit land geen wild life maar een domestiseerde natuur wij moeten het beheersen. Als je gaat bijvoeren gaan die beesten allemaal fokken en dat is niet goed. Wij zouden wel moeten bijvoeren met anticonceptie door het voer. want anders krijg je net als op de veluwe dat er i.p.v. 900 wilde zwijnen er 6000 lopen. Daar kan geen enkele jager tegenaan schieten. Op de veluwe hebben ze ook het probleem dat die zwijnen bij de huizen bollen gaan ploegen en dan mogen ze wel schieten ik geloof niet dat het de bedoeling is. Daarbij vind ik het veel zieliger dat beesten uithongeren dat is inhumaan wij hebben ze er neergezet en wij hebben er maar voor te zorgen. Ik vind dat je de roulatie op peil moet houden en onder controle maar uithongeren is gewoon niet normaal.