Kritiek Duitse juryleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Kritiek Duitse juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:35

http://www.dehoefslag.nl/actueel/nieuws ... temid=2324
dehoefslag.nl

Voor de duidelijkheid: het lijkt me te gaan over de uitspraak in dit topic:
LDR niet negatief voor dressuurpaard

De Deutsche Richtervereinigung für Pferdeleistungsprüfungen (DRV), een organisatie waarin Duitse juryleden zich hebben verenigd, heeft de uitkomsten besproken en via een officiële mededeling laten weten er niet tevreden over te zijn. DRV-voorzitter Eckhard Wemhöner is van mening dat de FEI door gebrek aan voorbereiding een kans voorbij heeft laten gaan om kritisch om te gaan met deze omstreden methode.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:10

Ben benieuwd wat voor afloop dit krijgt!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:29

Eind januari vond in Lausanne een FEI-workshop plaats over de ‘Rollkur’ of laag, rond en diep rijden, dat tegenwoordig de term ‘hyperflexie’ meekrijgt. De uitkomst van deze workshop was dat juiste hyperflexie niet ongezond is voor het paard. DRV vond dat de workshop geen resultaat heeft opgeleverd en stelt dat er geen bewijs geleverd is dat hyperflexie bijdraagt aan het gymnastiseren van het paard. De verschillende FEI-commissies konden het nut van het gebruik van deze methode niet onderbouwen, aldus de DRV.

(vervolg nieuwsbericht www.dehoefslag.nl)

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:49

@ renes;
Het is de bedoeling dat de bokkers gewoon op de nieuwslink klikken om dan het hele bericht te lezen.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:23

hmmm, je wordt er een beetje moe van:S

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:06

Ik ben idd ook benieuwd wat er nu weer gaat komen..... Ik denk niet dat de top ruiters hun paard naar de maan rijden..... beetje zonde van je paard en van het geld wat er rond zo'n beest speelt.
Ik denk zelf namelijk dat ze liever rustiger aan doen, en dan dus een jaar later op zo'n niveau rijden en dan langer van het paard kunnen "genieten" dan slechte methoden gebruiken en je paard bijv. 5 jaar eerder afschrijven.....

Maar ja dat is mijn mening.....

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:11

Ze blijven er ook over bezig he.
Om moe van te worden gewoon.
Hebben ze niks beters te doen zou je zeggen.

Alsof de klassieke mannier zo goed is voor een paard.

Elke trainingswijze heeft wel te voor- en ze nadelen volgens mij, ze kunnen er beter over ophouden.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:05

Dus als ik het goed begrijp is het de Duitsers niet gelukt te bewijzen dat LDR slecht is en nu proberen ze het te laten verbieden door te zeggen dat het geen nut heeft?

Ik heb ooit gehoord dat Anky had gewild dat ze LDR eerder had leren gebruiken, omdat de paarden die ze toen had, dan veel losser in de rug waren geweest.
LDR gebruikt ze ter compensatie van het opgericht rijden, door het paard in die houdingen en alles daartussen te rijden, blijft het los en flexibel in de rug.

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:17

allee hup, daar gaan we weer. 't Was te denken dat dat verhaal nog wel een staartje zou krijgen.

DromenLies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:30

de duitsers laten zich weer lekker kennen zucht...
vermoeiend vind ik het, dat moeten ze zelf toch ook vinden?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:33

@Sjoert: oke, sorry

Verder sta ik er niet zo heel erg van te kijken, de onderzoeken die gedaan waren zijn volgens mij ook niet geheel betrouwbaar... Maar goed, we zien wel hoe ze dit oppikken in NL...

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:07

Nou, nou. Ze stellen zich wel erg sportief op daar. Alles wordt aangepakt LDR in een kwaad daglicht te stellen alleen omdat Anky het zo goed doet en zij er vreselijk veel moeite mee hebben dat er iemand zo goed is die hen geregeld met een 2e plaats naar huis stuurt.
Was het niet over het LDR gegaan, hadden ze wel iets anders gevonden. Het gaat niet over het LDR. Het gaat over gekrenkte trots en een gedeukt ego.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:49

pandabeertje schreef:

Elke trainingswijze heeft wel te voor- en ze nadelen volgens mij, ze kunnen er beter over ophouden.

Tuurlijk heeft elke trainingwijze voor- en nadelen, maar die moeten dan ook tegen elkaar opwegen.

De uitgevoerde onderzoeken zijn beide kanten op niet volledig overtuigend. Er zijn aanwijzingen dat het mogelijk schade op kan leveren. In Lausanne zijn wat studies voorgebracht waarbij géén schade werd aangetoond. Iets niet vinden is nooit acceptabel als wetenschappelijk bewijs: een positieve controle is onontbeerlijk. Het is dus onzeker of het schade op kan leveren. Dan is het wel belangrijk om de voordelen goed te kunnen onderbouwen, anders kan je er niet achter staan. Ook als LDR nuttig is voor slechts enkele uitzonderlijke paarden, is dit voordeel niet groot genoeg.

Klassieke rijkunst, waar FEI regelementen op zijn gebaseerd, en waar juryleden naar (zouden) moeten werken, is geschikt voor ELK gezond paard. Alle aspecten kan je met elk paard gebruiken, alleen vaak in andere volgordes (en niet elk paard haalt het hoogste niveau, uiteraard). Als LDR alleen voor de uitzonderlijke gevallen nut zou hebben, past het dus niet binnen die fylosofie.

Men zegt nu: "niet voor 6 jaar oud". Wat op internationaal niveau inhoudt: niet voor Z2 niveau. Dit geeft aan dat men alleen toepassing goedkeurt als het gymnastische waarde heeft. Niet als men het nodig heeft om die hete, jonge hengst in bedwang te kunnen houden.

Adrienne

Re: Kritiek Duitse juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:26

Zo als ik al voorspelde bij het andere LDR topic ...........

Adrienne schreef:
Niet om te bewijzen dat het wel slecht zou zijn maar puur omdat het nu dus zo lek als een mandje is.
Dit onderzoek is super makkelijk naast je neer te leggen en het tegendeel te bewijzen.
Stel ik doe dit zelfde onderzoek met 1 paard en laat dat paard nou rug problemen krijgen of kreupel worden. Dan zou ik kunnen zeggen "ik heb wetenschappelijk bewijs dat de methode niet deugt".

Wil je echt sterk staan moet je dus veel meer paarden testen en een veel langer onderzoek doen.

Dit onderzoek is imo een flut onderzoek, vandaar dus dat binnen de korst mogelijke tijd dit geheel waarschijnlijk weer in twijfel wordt getrokken. Als je zo iets doet moet je het goed en grondig doen anders moet je het gewoon laten!

Ze hadden veel beter nu kunnen melden dat onder de huidige omstandigheden en met de mogelijkheden die zo'n kort tijdsbestek biedt lijkt dat paarden in elk geval op een korte termijn geen schade ondervinden.

Maar dit is mijn wetenschappelijke mening!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:36

QQQQ schreef:
pandabeertje schreef:

Tuurlijk heeft elke trainingwijze voor- en nadelen, maar die moeten dan ook tegen elkaar opwegen.

De uitgevoerde onderzoeken zijn beide kanten op niet volledig overtuigend. Er zijn aanwijzingen dat het mogelijk schade op kan leveren. In Lausanne zijn wat studies voorgebracht waarbij géén schade werd aangetoond. Iets niet vinden is nooit acceptabel als wetenschappelijk bewijs: een positieve controle is onontbeerlijk. Het is dus onzeker of het schade op kan leveren. Dan is het wel belangrijk om de voordelen goed te kunnen onderbouwen, anders kan je er niet achter staan. Ook als LDR nuttig is voor slechts enkele uitzonderlijke paarden, is dit voordeel niet groot genoeg.

Klassieke rijkunst, waar FEI regelementen op zijn gebaseerd, en waar juryleden naar (zouden) moeten werken, is geschikt voor ELK gezond paard. Alle aspecten kan je met elk paard gebruiken, alleen vaak in andere volgordes (en niet elk paard haalt het hoogste niveau, uiteraard). Als LDR alleen voor de uitzonderlijke gevallen nut zou hebben, past het dus niet binnen die fylosofie.

Men zegt nu: "niet voor 6 jaar oud". Wat op internationaal niveau inhoudt: niet voor Z2 niveau. Dit geeft aan dat men alleen toepassing goedkeurt als het gymnastische waarde heeft. Niet als men het nodig heeft om die hete, jonge hengst in bedwang te kunnen houden.

heb dat stukje inderdaad gelezen van de 6 jarigen maar als ik dan vorig jaar februari Edward en Hans Peter de jonge net gekeurde hengsten met een slof "los" zie rijden dan klopt het verhaal van Sjefke toch niet helemaal....Edward en HP rijden tenslotte volgens de Anky manier...

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:33

Mijnsinziens slaat het volledige LDR of 'zo genoemde' hyperflexie kant nog wal. Mijninziens is in dat oogpunt genomen alleen al volkomen nutteloos je dier zonodig zo ver te moeten af te buigen met alle gevolgen van dien. Waarom zou dit als je al logisch denkt zoveel meerwaarde moeten geven aan de fysieke en zo ook mentale training van je paard gezien alle vooraanstaande feiten alleen al?? Deze zeer gedwongen (zie ook de het veelvuldig gebruik van alle 'hulp' cq. dwangmiddelen) manier van rijden streeft de definitie van het samenwerken in harmonie en vrijheid in zeer negatieve zin ver voorbij. En voor alle andere argumenten dit geld zeker niet alleen voor het LDR!! De tranen staan mij echt veelvuldig in de ogen!!
Echter omdat deze methode zo prominent word opghemeld door derden (en consorten) is het mijnsinziens niet meer dan gebruikelijk dat het zoveel commotie te weeg brengt en aan meerdere kanten om reactie vraagt met name door de geboekte -wedstrijd- resultaten. Door deze prominente aanwezigheid indeze krijg je deze publiciteit, je vraagt er zelf om het probleem is echter dat het maar weer eens heel duidelijk word waar het allemaal daadwerkelijk om draait... Ach, maar we winnen toch Olympische medailles??? Dat zegt uiteindelijk meer over de wedstrijd sport (de kern zou veranderd kunnen worden door een geheel andere jureering ofwel 'kijk op het geheel' openminded) dan de daadwerkelijke correcte rijkunst en alleen dat al vraagt zeer veel te wensen over om te beginnen bij meer wederzijds respect en zelfreflectie.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:58

Amen!

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:22

In de St. George van maart komt nog een uitgebreid verslag van de meeting in Laussane.
Gabrielle Pochhammer schreef:
we have a long report on the Lausanne workshop in our March issue.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:26

Die laatste was dus van mij!

lindaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:02

renes schreef:
de onderzoeken die gedaan waren zijn volgens mij ook niet geheel betrouwbaar... Maar goed, we zien wel hoe ze dit oppikken in NL...

Ach zo moeilijk is dat niet, ze zullen er vast weer een bagatelliserend verhaaltje omheen verzinnen...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:20

Ik zou willen dat onderzoek in Slowakije (ik noem maar wat) ofzo plaatsvond, want er zijn nog altijd mensen die denken dat het te maken heeft met een Duitsland-Nederland strijd.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:37

Wat dacht je van Portugal?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:45

Mijn instructeur heeft een tijd voor een bekende Nederlandse ruiter gewerkt, ga geen namen noemen want wil geen conflicten de wereld in helpen. Hij gaat daar nog wel eens op bezoek en heeft nog gewoon een vriendschappelijke relatie met deze ruiter.

Die ruiter was ook een keer mee geweest ergens waar ze dus volgens de klassieke rijkunst reden en wat hij zei was dat ze mee met de tijd moesten gaan...

Hij had de top al bereikt door met fijngevoeligheid te rijden, maar nu moet het ineens anders. De paarden lopen niet meer vanuit de lossigheid en met verzet en soms wordt gewoon hardhandig een paard gecommandeert een bepaalde oefening uit te voeren of wat dan ook.

Snap dan niet waarom het ineens zo anders moet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:33

Jonge hengsten losrijden met slof heeft niets te maken met rond en diep maar alles met veiligheid.....