Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pandabeertje schreef:Ze blijven er ook over bezig he.
Om moe van te worden gewoon.
Hebben ze niks beters te doen zou je zeggen.
Alsof de klassieke mannier zo goed is voor een paard.
Elke trainingswijze heeft wel te voor- en ze nadelen volgens mij, ze kunnen er beter over ophouden.
Adrienne schreef:Niet om te bewijzen dat het wel slecht zou zijn maar puur omdat het nu dus zo lek als een mandje is.
Dit onderzoek is super makkelijk naast je neer te leggen en het tegendeel te bewijzen.
Stel ik doe dit zelfde onderzoek met 1 paard en laat dat paard nou rug problemen krijgen of kreupel worden. Dan zou ik kunnen zeggen "ik heb wetenschappelijk bewijs dat de methode niet deugt".
Wil je echt sterk staan moet je dus veel meer paarden testen en een veel langer onderzoek doen.
Dit onderzoek is imo een flut onderzoek, vandaar dus dat binnen de korst mogelijke tijd dit geheel waarschijnlijk weer in twijfel wordt getrokken. Als je zo iets doet moet je het goed en grondig doen anders moet je het gewoon laten!
Ze hadden veel beter nu kunnen melden dat onder de huidige omstandigheden en met de mogelijkheden die zo'n kort tijdsbestek biedt lijkt dat paarden in elk geval op een korte termijn geen schade ondervinden.
Maar dit is mijn wetenschappelijke mening!
QQQQ schreef:pandabeertje schreef:Ze blijven er ook over bezig he.
Om moe van te worden gewoon.
Hebben ze niks beters te doen zou je zeggen.
Alsof de klassieke mannier zo goed is voor een paard.
Elke trainingswijze heeft wel te voor- en ze nadelen volgens mij, ze kunnen er beter over ophouden.
Tuurlijk heeft elke trainingwijze voor- en nadelen, maar die moeten dan ook tegen elkaar opwegen.
De uitgevoerde onderzoeken zijn beide kanten op niet volledig overtuigend. Er zijn aanwijzingen dat het mogelijk schade op kan leveren. In Lausanne zijn wat studies voorgebracht waarbij géén schade werd aangetoond. Iets niet vinden is nooit acceptabel als wetenschappelijk bewijs: een positieve controle is onontbeerlijk. Het is dus onzeker of het schade op kan leveren. Dan is het wel belangrijk om de voordelen goed te kunnen onderbouwen, anders kan je er niet achter staan. Ook als LDR nuttig is voor slechts enkele uitzonderlijke paarden, is dit voordeel niet groot genoeg.
Klassieke rijkunst, waar FEI regelementen op zijn gebaseerd, en waar juryleden naar (zouden) moeten werken, is geschikt voor ELK gezond paard. Alle aspecten kan je met elk paard gebruiken, alleen vaak in andere volgordes (en niet elk paard haalt het hoogste niveau, uiteraard). Als LDR alleen voor de uitzonderlijke gevallen nut zou hebben, past het dus niet binnen die fylosofie.
Men zegt nu: "niet voor 6 jaar oud". Wat op internationaal niveau inhoudt: niet voor Z2 niveau. Dit geeft aan dat men alleen toepassing goedkeurt als het gymnastische waarde heeft. Niet als men het nodig heeft om die hete, jonge hengst in bedwang te kunnen houden.
Gabrielle Pochhammer schreef:we have a long report on the Lausanne workshop in our March issue.
renes schreef:de onderzoeken die gedaan waren zijn volgens mij ook niet geheel betrouwbaar... Maar goed, we zien wel hoe ze dit oppikken in NL...