Plant wellicht oorzaak dood 17 paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:10

http://www.brabantsdagblad.nl/regioport ... 7_,00.html
brabantsdagblad.nl

Zaterdag 14 januari 2006 - In twee jaar tijd zijn zeventien paarden van de bekende Brabantse trekpaardenfokker Sjaak van Olmen geveld. Volgens de eigenaar van de fokkerij in Netersel en zijn dierenarts duiden alle ziekteverschijnselen op de giftige plant Jakobskruiskruid. Het onomstotelijke bewijs valt echter niet te leveren.

zie volgend bericht voor complete artikel:
(bericht gemeld door bokker Falka )

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:11

Citaat:
door John van Miltenburg

Zaterdag 14 januari 2006 - In twee jaar tijd zijn zeventien paarden van de bekende Brabantse trekpaardenfokker Sjaak van Olmen geveld. Volgens de eigenaar van de fokkerij in Netersel en zijn dierenarts duiden alle ziekteverschijnselen op de giftige plant Jakobskruiskruid. Het onomstotelijke bewijs valt echter niet te leveren.

Jakobskruiskruid
Netersel - Afgelopen jaar vonden zeven trekpaarden van Sjaak van Olmen de dood. En begin deze maand stierf nog een jaarling die uit zijn stal afkomstig was. Vermoedelijk geveld door ’de gele sluipmoordenaar’ Jakobskruiskruid die oprukt in Zuid-Nederland.
Alle dieren hebben in het begrazingsgebied Dintelse Gorzen gelopen nabij het Haringvliet, dat wordt beheerd door Natuurmonumenten. Bovendien kregen zij hooi uit een natuurgebied in de omgeving van Den Bosch waar veel Jakobskruiskruid staat.

Gele slijmvliezen

De paarden hadden de typische ziekteverschijnselen als gevolg van Jakobskruiskruidvergiftiging van de lever: ze vermagerden sterk, kregen oedeemvorming, gele slijmvliezen en vertoonden tekenen van verlamming. Soms hadden ze ook diarree en vaak waren ze sloom. Sommige merries verwierpen hun veulen.
Dierenarts Jantina Bruurs uit het Belgische Arendonk heeft de zieke dieren behandeld. „Ik kan het niet hard maken maar feit is wel dat de dieren in een natuurgebied hebben gelopen waar Jakobskruiskruid aanwezig was. “
Volgens Hanneke de Brouwer uit Moergestel van de werkgroep die in Brabant het offensief tegen de giftige plant coördineert is het wetenschappelijk nog niet mogelijk door middel van sectie op overleden paarden onomstotelijk aan te tonen dat Jakobskruiskruid de dodelijke ziekte veroorzaakt. Daar wordt bij de faculteit diergeneeskunde van de Utrechtse universiteit wel aan gewerkt. „Onze actie slaat wel aan en zorgt voor een versnelling in ontwikkelingen. Maar een goede test is nog niet beschikbaar.“

Verhaal

De fokker uit Netersel, die een goede naam heeft in de trekpaardenfokkerij, voelt zich geruïneerd.
Ten einde raad heeft hij aan de bel getrokken bij de landelijke werkgroep die de opmars van Jakobskruiskruid een halt wil toeroepen. Zijn onheilsverhaal staat inmiddels op de internetsite http://www.kruiskruidinfo.nl om anderen te waarschuwen.
De trekpaarden van Sjaak van Olmen (hij heeft er veertig) lopen al jaren in natuurgebieden. De eerste jaren had hij geen last en uit de natuurgebieden kwam prachtig hooi, vertelt Van Olmen. „De paarden deden het er goed in een goede wei. Maar de laatste jaren ben ik achteruit geboerd. Ik heb in twee jaar zeventien paarden verspeeld. Ik kan nu met een eerlijk gezicht geen paard meer verkopen.“

De feiten:

Jakobskruiskruid rukt op in natuurgebieden, weilanden en bermen. De gifstoffen in de plant, Pyrrolizidine Alkaloïden genoemd, kunnen leverkwalen veroorzaken bij paarden, runderen en geiten.

Kenmerkend voor de vergiftiging door Jacobskruiskruid is dat het dodelijke ziekteverschijnsel zich langzaam ontwikkelt. De dieren eten de plant meestal in gedroogde vorm in hooi, maar verorberen soms ook groene planten.

In een groot aantal landen, zoals in Engeland, Nieuw-Zeeland en Australië, gaat de overheid de plant actief te lijf. Een landelijke actiegroep wil dat ook de Nederlandse regering de ongebreidelde verspreiding een halt toeroept.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:12

jeetje 17 paarden..
En hoezo kunnen ze het bewijs niet leveren.Via het bloed toch wel?

_Sheila_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:13

Jeetje, dat is echt zo zielig voor die man he

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:13

Te laat met plaatsen haha...

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:16

He bah...
Spijtig voor die man. 17 paarden.. En dat alleen door het hooi te eten.
Daarom moesten wij op een boerderij elke zomer de weide leegplukken waar dat kruid goeide. Zwaar en veel werk, maar zoals je nu leest, zeker de moeite waard!!

daantjuhhhJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:20

Ik vind het echt heeeeel sneu voor die eigenaar.
Maar 1 ding snap ik niet.
Mijn pony is heeeeel plots overleden op het land en er stond nog een ander paard bij, maar omdat wij niet zeker wisten waar het omging hebben we die ook van het land laten halen.

Ik snap niet dat na een paar paarden zoiets niet tot je doordringt.
En niet aleen bij hem, maar ook omstanders zoals DA, kennissen in de paardenkring.
Bij mij werd er namelijk meteen naar dit soort dingen gevraagd door meerdere mensen.

Kan aan mij liggen hoor dat ik zo denk.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:30

ik had het verhaal al gehoord(netersel ligt praktisch naast hoogeloon en ken er een aantal paardenmensen)
vreselijk voor die man...
vergifitging door JKK kan je niet in het bloed aantonen, iig niet dat het door JKK komt, wel dat oa de lever niet meer functioneert, maar zodra je dat kan aantonen is het al te laat voor je paard

zo'n vergiftiging bouwt zich langzaam aan op door de jaren heen stapelt het gif zich als het ware op waardoor de lever steeds slechter gaat functioneren

aan JKK is meteen gedacht, het was alleen niet hard te maken
en de paarden die nog in het natuurgebied liepen hadden allemaal al aardig wat JKK binnengehad en toen dus ook nog eens op stal via het hooi, en dan kan je er niets meer aan doen helaas
het is dus niet zo dat toen er een paar paarden dood gingen, er niet aan de rest is gedacht, het was er echter al te laat voor

hoop dat in NL de overheid JKK ook gaat aanpakken!!

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:32

Renske20 Bedankt voor je uitleg!!

daantjuhhhJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:33

Oke thanks voor de duidelijkheid.
Ik snap het nu.
En nu klinkt het ook logish.
Erg sneu.. bah moet er niet aan denken, 1 paard was me al te veel.

Snowy2004

Re: Plant wellicht oorzaak dood 17 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:55

Bij mijn vorige stal zijn er ook 2 paarden dood gegaan die op een weiland stonden met dit fleurige plantje. Mijn paard stond al 9 jaar op dit stukje. Samen met mijn homeopaat zijn wij altijd al bezig geweest om mijn paard te ontgiften, maar waartegen?! Mijn paard is een fries, maar hij is zo geel als een tekefilm paardje geweest. Altijd maar problemen met zijn lever. Tot er een belletje ging rinkelen toen het 2de paard ziek werd en uiteindelijk stierf. Wij hebben onze paarden meteen laten testen en van het land af gehaald. 10 van de 11 paarden bleken een beschadigde lever te hebben, waarschijnlijk door JKK. Dit was helaas niet te bewijzen en de eigenaar van de stal wilde er niets van weten. Wij zijn met z'n vijven meteen verhuisd van stal. De rest liet zijn paard gewoon staan op het land.
Mijn paard was erg ziek geworden, vermagerde sterk en was flink aan de diaree. DA + homeopaat ingeschakeld. Mijn paard was op een gegeven moment knetter gek en herkende zelfs geen mensen meer. Het begon met flarden. Eerst reageerde hij af en toe niet op zijn naam. Daarna werd het zo erg, dat hij doodsbang werd en koste wat het kost weg moest komen. Trekken en schoppen om maar weg te komen. Aan het hek liep hij aan 1 stuk door heen en weer met al zijn spieren gespannen, hij liep je gewoon omver zonder het door te hebben. In zijn stal liep hij doelloos rondjes, knetter gek werd ik ervan. Hij viel zelfs een keertje gewoon uit het niets om, zomaar. Uiteindelijk mag ik blij zijn. Hij leeft nog steeds, zijn lever waarde word nooit meer helemaal goed, maar verbeterd wel en hij is niet meer gek.
Het is levensgevaarlijk en mijn oude stalgenoten kan ik niet begrijpen.
Deze plant is met recht een sluipmoordenaar.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:03

l0ve_ricard0 schreef:
He bah...
Daarom moesten wij op een boerderij elke zomer de weide leegplukken waar dat kruid goeide. Zwaar en veel werk, maar zoals je nu leest, zeker de moeite waard!!

Wat heel veel mensen niet weten is dat als de plant is uitgebloeid er nog wel Jakobskruiskruid is, de winter door groeien de rozetten.
Jakobskruiskruid is een tweejarige plant. Op ons forum hebben we fotoos geplaatst van hoe de plant er nu uit ziet.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=354
Met name in de winter als er voedselschaarste optreed is kunnen deze rozetten wel gegeten worden.
Helaas is het dus niet zo dat je er door zomers te plukken bent.
Het nare van de Alkaloïden vergiftiging is dat het langzaam kan gaan, juist omdat het vaak kleine hoeveelheden die zijn die er worden gegeten, de lever gaat steeds meer stuk. Als er een grens is bereikt, pas dan wordt een dier duidelijk ziek, en dan gaat het dier ook dood.
Het is echt vreselijk voor deze paarden en die eigenaren.
Het is belangrijk om de petitie te tekenen als een signaal naar de overheid. De petitie wordt in maart aangeboden aan de tweede kamer.
Hoe meer handtekeningen de petitie ondersteunen, hoe groter het signaal is om een beheersplan te krijgen, dus help allemaal mee om meer slachtoffers te voorkomen. http://kruiskruid.petities.nl/

Esther

daantjuhhhJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:34

Uiteraard heb ik de petitie getekent.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:52

wat erg! pfieuw maak dat maar een keer mee zeg! Verschrikkelijk!

Er moet idd wat gedaan worden aan het kruid! weg ermee zou ik zo zeggen!

Ben me nu toch weer wat zorgen aan het maken voor mijn veulen dat gezellig nu hooi op de weide aan het eten is waar het ook kan inzitten..

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 01:06

Hè Snowy2004 wat fijn, dat jouw paard het overleefd heeft! En wat vreselijk dat de andere 2 paarden zijn gestorven....

Zou jij jouw verhaal op het kruiskruidforum willen schrijven, bij 'jouw verhaal'? Het forum is o.a. bedoeld als een verzamelplaats voor dit soort verhalen. Door de verhalen te bundelen krijgen we het JKK probleem beter in kaart.

Bij deze doe ik ook nog een oproep naar de anderen. Schrijf a.u.b. je ervaring met JKK op het kruiskruidforum, zodat we daarmee een signaal af kunnen geven!

Dat is zo belangrijk....

Collane

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:12

Hier in belgie wordt er niets aan gedaan aan de plant,ze tieren langs alle bermen,en dankzij de groenen,mogen de bermen slechts 2x per jaar gemaaid worden(na de bloei)

Met resultaat,dat het hier geweldig opkomt.
Ik hoop dat naderhand heel europa wakker gemaakt wordt tegen het onheil dat de plant meebrengt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:46

Waar heeft die man al die tijd gezeten? Onder een steen of zo? Dit onkruid is al een paar jaar in de belangstelling en iedereen wordt gewaarschuwd, alleen hij weet nog van niets... En die dierenarts van hem had ook wle eens mogen waarschuwen. Iedereen waarschuwt namelijk voor natuurhooi van wege het st. jabob kruiskruid.

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:22

Ikweet niet of je dat zo kunt stellen Desiree. Er zijn nog heel veel mensen die niet weten wat Jakobskruiskruid is. Het is moeilijk om de plant te herkennen, daar zitten heel veel mensen mee. Bovendien weten veel mensen niet dat 's winters de rozetten in de wei staan.

Bovendien is het o.a.Natuur Monumenten die zo hard roept dat de plant vers niet gegeten wordt. De paarden van Sjaak hebben dan wel hooi van Natuurmonumenten gehad, maar het laatste jaar had Sjaak zijn hooi al ergens anders vandaag gehaald vanwege JKK. Zijn paarden liepen in een natuurgebied, waar genoeg voedsel stond. Hoe kon Sjaak nou weten, dat de paarden het vers zouden eten? Dat is toch niet zo, als er genoeg te eten staat!!!!! En dat dieren verslaafd raken aan JKK is toch ook nog maar weinig over bekend?

Het is toch de Gezondheidsdienst voor Dieren die op hun site heeft staan,

'Het eten van meer dan 2% Jacobskruiskruid in het voer op drogestofbasis is dodelijk voor runderen, geiten en paarden (schapen zijn wel er goed tegen bestand). De dieren overlijden na enkele dagen ziek te zijn geweest. Opname van meer dan 1% droge stof/dag over een langere termijn veroorzaakt ernstige leverschade. De ziekteverschijnselen kunnen dan pas na enkele weken tot maanden optreden en leiden langzaam tot de dood van het dier. Onzeker is wat de langdurige opname van nog kleinere hoeveelheden per dag tot gevolg heeft.'

Ook schrijft de Gezondheidsdienst dat schapen wel goed bestand zijn tegen JKK. Dat klopt ook niet helemaal. Schapen verdragen meer, maar gaan uiteindelijk ook dood. Ook hier wordt in mijn ogen de suggestie gewekt, dat het allemaal wel meevalt!

Lees dit draadje maar eens. http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=221

En dit persbericht http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=303

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:29

Desiree schreef:
Waar heeft die man al die tijd gezeten? Onder een steen of zo? Dit onkruid is al een paar jaar in de belangstelling en iedereen wordt gewaarschuwd, alleen hij weet nog van niets... En die dierenarts van hem had ook wle eens mogen waarschuwen. Iedereen waarschuwt namelijk voor natuurhooi van wege het st. jabob kruiskruid.

Ik kan me je boosheid wel voortellen, maar helaas kan niemand hier iets aan doen. De vergiftiging is cumulatief, dat betekent dat de schade iedere keer een beetje meer wordt, en de vergiftiging kan best al jaren geleden begonnen zijn. Daarom heet het de gele sluipmoordenaar. Er zijn aanwijzingen dat deze paarden het ook vers hebben gegeten, met name in de winter is dat een risico waar heel veel mensen niet van op de hoogte zijn, die denken dat als de plant is uitgebloeid de plant ook weg is, maar de rozetten zijn er wel.
Er zijn veel meer ziektebeelden die op leverfalen wijzen. Ook zo'n dierenarts kan er niets aan doen. Natuurlijk wil iedereen dat zijn paarden niet ziek worden, je kunt hier niet spreken van dom of schuld, alleen maar van ee drama en grote pech. Het kan iedereen gebeuren.

Esther

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:02

savath, waarom begin je niet een petitie in België? Je kunt verwijzen naar onze site en bent vrij om onze gegevens te gebruiken. Ook willen we je wel helpen met informatie.

EllenHelmigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:35

Collane schreef:
Hè Snowy2004 wat fijn, dat jouw paard het overleefd heeft! En wat vreselijk dat de andere 2 paarden zijn gestorven....

Zou jij jouw verhaal op het kruiskruidforum willen schrijven, bij 'jouw verhaal'? Het forum is o.a. bedoeld als een verzamelplaats voor dit soort verhalen. Door de verhalen te bundelen krijgen we het JKK probleem beter in kaart.

Bij deze doe ik ook nog een oproep naar de anderen. Schrijf a.u.b. je ervaring met JKK op het kruiskruidforum, zodat we daarmee een signaal af kunnen geven!

Dat is zo belangrijk....

Collane

Ja, Snowy, ik zou ook jouw verhaal graag tot in details willen horen. Ons paardje Capita is deze zomer eraan overleden. De verschijnselen herken ik die je beschrijft.
Maar ondanks dat ze uit het JKK veld was gehaald is ze toch na 6 weken overleden..... Mogelijk was het chronisch bij haar en bij jou accuut. Maar deze verhalen zijn verschrikkelijk belangrijk. Het verhaal van Capita kun je lezen op het http://www.kruiskruidforum.nl en een andere versie nog op mijn log http://www.paardenliefde.web-log.nl/log/3300427.
Het is dus erg belangrijk dat je je verhaal publiek maakt http://www.kruiskruidforum.nl .
groetjes,
Ellen

EllenHelmigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:45

Desiree schreef:

Ik ga ervan uit dat het onmacht is dat je zo boos bent. Maar ik denk dat als je het kúnt voorkomen (genoeg kennis ervan hebben en middelen om alles uit te zoeken) je dit ook doet. Ook deze man.

Maar wat Esther al zegt: Men denkt nog te veel dat er omheen gegeten wordt en vergeten dat paarden het wel degelijk vers eten en dat het ook nog omvalt in de winter of door paardenhoeven en alsnog niet herkend wordt door paarden als "niet goed".

De komende jaren zal het een hele klus worden om nog JKK vrij hooi te bemachtigen. Er zijn veel mensen die daar al problemen mee hebben. Je kunt een monster van hooi laten testen maar dat zegt nog te weinig... het is ook nog eens met het blote oog moeilijk te herkennen in hooi. De zaden bevatten dacht ik nog de hoogste concentraties gif (hier mag Esther me verbeteren als dit niet zo is); herken die zaadjes maar eens in je hooi......

Nogmaals: niemand laat bewust zijn paard doodgaan. Met wijzen naar iemand maak je mensen aan het schrikken die dan niet naar buiten durven komen met een ontstane vergiftiging. En dat is nog een ander punt.... er is teveel taboe waardoor er te weinig bekend is over de aantallen slachtoffers......
Ik weet dat je het zo niet bedoeld maar dit kan wel het effect zijn van je opmerking.....
Ellen

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:11

Iedereen om me heen waarschuwt me, "koop geen natuurhooi". Allemaal vanwege het risico van dat onkruid. VOor mij is het onmogelijk om het niet te weten. Ik hoor het te vaak. Daarom snap ik niet dat iemand anders niet gewaarschuwd wordt. Vooral de dierenarts van die man had toch echt beter moeten weten.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:33

Even voor alle duidelijkheid; ik ben zelf bij Sjaak geweest om zijn verhaal op te schrijven. Die man heeft absoluut het beste voor met zijn paarden en verzorgt ze uitstekend.
Het vervelende van het JKK is dat het een cumulatief effect heeft en dat de verschijnselen zich vaak pas na enige tijd voor doen. Sjaak heeft veel paarden die allemaal hezelfde hooi kregen (nu overigens absoluuut niet meer). De paarden die gestorven zijn hebben bovendien allemaal in een bepaald gebied gelopen, paarden die in een ander gebied gelopen hebben zijn niet dood gegaan. Voordat Sjaak echt wist wat er aan de hand was was het te laat. Bij hoeveel anderen is dat ook niet gebeurt en Sjaak durft er tenminste mee naar buiten te komen. Er zijn ook koeienboeren een hele veestapel kwijt geraakt door JKK. Alle dieren krijgen nu eenmaal hetzelfde te eten. Bij Sjaak heeft de vergiftiging al in een eerder stadium plaats gevonden, maar funest was ook dat de wei in Hellevoetsluis gemaaid werd toen de paarden daar liepen en het maaisel hebben ze laten liggen. JKK werkt verslavend...
Hem valt echt niets te verwijten en hij heeft het er zelf erg moeilijk mee. Het valt ons als werrkgroep bovendien op dat er nog steeds heel veel onbekendheid is. Heel veel mensen hebben de afgelopen jaren hun paard hooi/kuil gegeven met JKK erin zonder dat ze het wisten en heel veel mensen hebben natuurhooi gegeven, omdat het zo'n mooi paardenhooi is (was). Helaas is het heel moeilijk tot onmogelijk het in het hooi te herkennen.
De enige die iets te verwijten valt; zijn degenen die het JKK bewust hebben uitgezaaid en verzuimd hebben de mensen in te lichten over de gevaren van de plant. Helaas zijn er heel veel slachtoffers moeten vallen, voordat mensen er mee bekend werden. Veel mensen weten nog steeds niet dat het ook vers gegeten wordt!!!! Dat vind ik pas erg.
Daarom is onze actie zo belangrijk en willen we bekendheid geven aan de gevaren. Sjaak neemt het probleem serieus en heeft ook de petitie getekend. Ik spreek nu nog heel veel (paarden)mensen die het JKK probleem nog steeds niet serieus nemen en zeggen dat ze er toch wel langs af eten. Maar dat is niet zo!! Mensen beloven de petitie wel te tekenen, maar doen het niet. Wij hadden gehoopt dat er veel meer paardenmensen dit probleem serieus zouden nemen en zouden tekenen, maar mensen zien het niet als hun probleem schijnbaar.
Sjaak is opgestaan en heeft de taboe durven doorbreken. Hij heeft het verhaal durven vertellen en dat vinden wij erg dapper. Wij zijn erg trots op Sjaak!!!! Wij hopen dat er nu meer mensen zijn die hun verhaal bij ons op het kruiskruidforum willen plaatsen, zodat er naar buiten komt dat er wel degelijk iets aan de hand is.....

Hanneke

EllenHelmigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:48

Desiree schreef:
Iedereen om me heen waarschuwt me, "koop geen natuurhooi". Allemaal vanwege het risico van dat onkruid. VOor mij is het onmogelijk om het niet te weten. Ik hoor het te vaak. Daarom snap ik niet dat iemand anders niet gewaarschuwd wordt. Vooral de dierenarts van die man had toch echt beter moeten weten.

Kennelijk heb je een heel zorgzame omgeving die jou waarschuwt. Maar je kúnt jouw eigen situatie niet als maatstaf nemen om ánderen te veroordelen. Daar moet je naar mijn smaak heel erg mee uitkijken. Je kwetst mensen onnodig, Desiree. Mensen hebben al verdriet genoeg om wat er gebeurd (is). Nogmaals: ál die mensen die hun paard(en) verloren hebben, hadden het beste met hun paarden voor. Het is pas de laatste paar jaar dat er zoveel nadruk op gelegd wordt en per maand komen er nieuwe (wetenschappelijke- en slachtoffer-) feiten naar voren.

Ik wil je uitnodigen je boosheid ten gúnste van de paarden die nu nog leven te gebruiken en mee te denken met het http://www.kruiskruidforum.nl in plaats van boos naar slachtoffers uit te halen. Jouw (ook positieve)energie die je uitstraalt kunnen we heel goed gebruiken om anderen te helpen en het aantal slachtoffers dat nog onmiskenbaar volgt, te beperken.

Ik hoop van harte je te zien op het forum
Groetjes
Ellen