De hengst Uptown bleek gewoon niet gechipt te zijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

De hengst Uptown bleek gewoon niet gechipt te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:45

Citaat:
bron: de paardenkrant.

De hengst Uptown(kennedy x Ubis) werd tijdens de hengstencompetitie in zuidbroek onder voorbehoud gehuldigd op een 2e plaats. Later werd hij van de uitslag geschrapt vanwege het ontbreken van een transpondernummer. De hengst bleek niet gechipt te zijn.
We zijn het gewoon vergeten geeft de eigenaar aan.
We doen altijd alles correct maar dit is er gewoon bij ingeschoten.Uptown is na afloop van de hengstencompetitie meteen gechipt.
"Hij is nooit gecontroleerd,en niemand heeft er ooit aangedacht". H.P minderhout was er vanuit gegaan dat de hengst wel was gechipt en omdat er nog geen startkaart was aangevraagd,was de tekortkoming daar ook niet gebleken.

Ieder paard moet toch gechipt worden? Kun je zien hoe slecht het eigenlijk gecontroleerd wordt.

beep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:46

ja moest ook wel lachen toen ik het las overal geweest maar nooit gecontroleerd, maar ja kan gebeuren he

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:55

Anky heeft haar paarden ook niet gechipt. Die heeft voor DNA gekozen. Ik snap alleen niet dat de controle dan dus toch zo slecht is.....

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:59

Heel vreemd, ook raar dat het bij de keuring niet is opgevallen...................................

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:00

whahaha.. das ook best grappig.
Kun je zien hoe goed dat word gecontroleert.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:09

Idd. Bij ons op de wedstrijden zijn ze er ineens wel heel streng aan.
Veel controles dus. Dus ik keek ervan op dat Uptown niet gechipt was.

@Kris25 : Hoe weet je dat? Dat Anky haar paarden niet chipt? Volgens mij is het wel degelijk verplicht(Ik weet wel dat Anky er zwaar op tegen is/was)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:24

DNA kan ook I.P.V. chippen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:28

Maar wat heeft dit voor gevolgen voor de stand in de hengstencompetitie voor Uptown?
Dus over de hele competitie gezien, niet alleen Zuidbroek.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:04

ik heb geen idee, maar ik hoop niet dat het daardoor anders word want het heeft niks met de prestatie van het paard te maken.
Die heeft niet voordeel gehad omdat hij niet gechipt was ofzo...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:17

Vergeetachtigheid van een eigenaar is niet erfelijk, dus het zou geen invloed op de beoordeling mogen hebben.

Bovendien vind ik het niet alleen een fout van de eigenaar, het KWPN zou toch wel wat strenger mogen controleren.

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:19

haha

nou dan zie je maar weer hoe goed ahumba er weer word gecontroleerd

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:20

Absoluut vind ik KWPN eigenlijk een groter aandeel in de fout hebben.
Ze controleren alles bij z'n paard, maar niet de chip??
Ik vind het werkelijk een lachtertje!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:22

Tjah.. die dingen gebeuren he . Nu nog maar hopen dat hij wel mee mag doen met de finale (en kans maakt). Het is namelijk wel zo (meen ik) dat je alle selecties moet rijden, wil je meedoen voor de finaleplaatsen (de competitie winnen dus).

Anky was daar toen inderdaad op tegen. Je kunt in plaats van chippen ook DNA laten registreren. Internationaal is chippen nl nog niet verplicht, alleen in NL.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:46

@Meiske16: Een vriendin van me groomt voor Anky. Anky is zeer tegen de chip en heeft gekozen om DNA te laten trekken...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:55

Citaat:
KNHS/KWPN HENGSTENCOMPETITIE 2005/2006

De KNHS/KWPN Hengstencompetitie heeft ten doel fokkers en belanghebbenden een inzicht te geven in de prestatiecapaciteiten van de hengsten. De organisatie is in handen van de KNHS en het KWPN.

Rijpaarden
Deelname aan één of meer wedstrijden is toegestaan voor hengsten goedgekeurd bij het KWPN, NAWPN, NRPS of bij EU-erkende stamboeken voor warmbloedpaarden met springen en/of dressuur als primair fokdoel
of
Voor het KWPN-verrichtingsonderzoek aangewezen hengsten geboren in 1998 en later, die hebben voldaan aan de veterinaire eisen voor toelating aan het KWPN verrichtingsonderzoek
Of
Hengsten die in het kader van een lopende selectieprocedure door de KWPN-hengstenkeuringscommissie verplicht zijn gesteld tot deelname.

Dressuur
Bij de discipline dressuur wordt er gereden in de klasse L (hengsten, geboren in 2000 of 2001, welke in de klasse L of lager uitkomen), klasse M (hengsten, geboren in 1999 of 2000, welke uitkomen in de klasse M), klasse Z of hoger (hengsten, geboren in 1999 of eerder, komen uit in de klasse waarin zij in de reguliere wedstrijdsport uitkomen).
De hengsten dienen op alle wedstrijden uit te komen. De drie beste resultaten worden opgeteld en bepalen, samen met het resultaat van de finalewedstrijd, de eindstand.

.....

Competitiewedstrijden seizoen 2005/2006
Hengelo 30 november 2005
Weert 15 december 2005
Zuidbroek 29 december 2005
Goes 11 januari 2006

Bron: www.kwpn.nl

Uit het reglement:

Citaat:
3.c. Deelname aan de finale tijdens de KWPN Hengstenkeuring is uitsluitend toegestaan voor bij het
KWPN of NAWPN goedgekeurde hengsten die hebben deelgenomen aan alle vier de wedstrijden in
het kader van de competitie. Indien om veterinaire redenen slechts aan drie wedstrijden is
deelgenomen zijn KNHS en KWPN gerechtigd bij wijze van uitzondering toestemming te verlenen
voor deelname aan de finale, hiertoe dient minimaal een veterinaire verklaring overlegd te
worden zoals in lid b van artikel 3 algemeen is omschreven. Wachthengsten zijn uitgesloten van
deelname aan de finale.
3.d. In het eindklassement komen uitsluitend hengsten voor die hebben deelgenomen aan de finale.

Bron: www.kwpn.nl

Ik denk dat het KWPN en de KNHS er goed aan doen een uitzondering te maken, voor deze uitzonderlijke blunder.
Ik weet niet of het ontbreken van een chip een veterinaire reden is.

Edit: Vraag me ineens af, als ie geen chip heeft, heeft ie dan wel een paspoort? En is dat dan nooit eerder opgevallen?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:58

ik weet niet of een chip onder veterinaire eis valt??
lijkt me niet.. maar goed met het KWPN weet je het nooit..

P.S. die eigenaar zal zichzelf wel voor z'n kop slaan!
Die vergeet nooit meer een paard te chippen.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:27

Kris25 schreef:
@Meiske16: Een vriendin van me groomt voor Anky. Anky is zeer tegen de chip en heeft gekozen om DNA te laten trekken...

Mijn paarden zijn ook via de DNA geregistreerd, wij (de groep Nijhof) hebben net als Anky een rechtszaak gehad tegen het chippen..
Maar even ontopic iedereen weet toch dat het Uptown is daar hoeft hij geen chip voor te hebben vindt ik, maar goed regels zijn regels.. en het probleem schijnt opgelost te zijn...

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:38

stennisje schreef:
Edit: Vraag me ineens af, als ie geen chip heeft, heeft ie dan wel een paspoort? En is dat dan nooit eerder opgevallen?

Volgens mij krijgt elk paard een paspoort ondanks nog geen chip te hebben.
Als bij ons veulens worden geboren en wij schrijven ze in voor het kwpn stamboek,krijgen we automatisch een paspoort toegstuurd. Zonder dat de veulens zijn gechipt.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:40

mmar met keuren moeten ze toch checken of het getoonde paard wel matched met het papier, en kijken ze toch ook naar de chip....

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:22

Samsam schreef:
mmar met keuren moeten ze toch checken of het getoonde paard wel matched met het papier, en kijken ze toch ook naar de chip....

Lijkt mij ook,maar blijkbaar niet nodig geweest?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:14

Ik blijf het een raar verhaal vinden, Uptown is toch wel vaker van huis geweest en de eigenaar is notabene de inspecteur van het KWPN voor Noord Brabant.

adnil35

Re: De hengst Uptown bleek gewoon niet gechipt te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:23

Het was eigenlijk nog niet eerder opgevallen, omdat er nog geen startkaart was aangevraagd voor deze combinatie. Dan pas heb je die chip echt nodig (en dan natuurlijk bij de gewone doorsnee controle's)

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:29

Dan is de doorsnee controle in Ermelo misschien iets te doorsnee, daar is het dus blijkbaar ook niet opgevallen.

Hij heeft de Pavo gelopen en zal heus wel eens een keuring bezocht hebben.

De enige verklaring die ik heb, is dat ie gewoon steeds niet gecontroleerd is, omdat men er van uit ging dat een inspecteur van het KWPN niet kan vergeten om een paard te chippen.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:10

Je paarden moeten toch sowieso van chip voorzien zijn(of DNA) anders mogen de paarden niet eens vervoerd worden!

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:21

Al bleek er wel meer niet in orde te zijn op enkele paspoorten van enkele hengsten tijdens de hengstencompetitie.
Beetje jammer hoor.
Zoals inentingen die vergeten waren (in het paspoort te melden).