Mestregels overvallen paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Mestregels overvallen paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:23

Suzanne F.

Re: Mestregels overvallen paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:54

Ja dit wordt 1 grote ellende. Ik denk dat diverse maneges vanwege te weinig grond en veel paarden heel hoge heffingen moeten gaan betalen en misschien wel failliet gaan. De heffingen kunnen oplopen tot tienduizenden euro´s per jaar.

Maneges die weinig tot geen hectares land hebben en veel paarden zijn gewoon heel slecht af. Ik kan er zo al een paar opnoemen in de regio Utrecht die nog geen idee hebben wat ze te wachten staat maar zich rot gaan schrikken van de heffingen en het waarschijnlijk niet op kunnen brengen.

Mensen hebben nog geen idee van de gevolgen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:08

Maar bovenstaand bericht gaat over particulieren, daaronder versta ik geen manege's, dat zijn bedrijven nl.

Een quote uit hetzelfde artikel:
Citaat:
Afhankelijk van de hoeveelheid mest dient de klant een relatienummer (voorheen mestnummer) aan te vragen bij LNV. Dit gaat niet zozeer particulieren aan als wel kleinere bedrijven

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:26

Hobbymatige mensen (tot 6 paarden geloof ik) hoeven toch niet meer te gaan betalen voor de mestafvoer? Die krijgen toch juist neit met de nieuwe mestwet te maken?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:59

Nieuwe mest wet is voor bedrijven en niet voor partikulieren tot 7 (verschilt per gemeente!!!!!!) paarden. Wij mogen hier maar 5 paarden aan huis hebben. Of je moet aan kunnen tonen dan je partikulier ben en dat het niet je broodwinning is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:47

oei... ze hebben weer iets ontdekt dat nog niet 100% bureaucratisch en geldverslindend loopt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:51

Citaat:
Zo ziet bijvoorbeeld mesthandel Kroon uit Waarland zich genoodzaakt de prijs voor mestafvoer fors te verhogen.
Klinkt dus eerder als een mestvervoerder die een gat in de markt ziet om de prijzen flink te verhogen.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:05

gouda schreef:
Hobbymatige mensen (tot 6 paarden geloof ik) hoeven toch niet meer te gaan betalen voor de mestafvoer? Die krijgen toch juist neit met de nieuwe mestwet te maken?

Zo moeten jullie het niet zien. Door de nieuwe mestwet zijn de mesthandelaren genoodzaakt allerlei aanpassingen te doen aan hun materiaal. oa. GPS-systeem, weeginstallatie, monsters maken van de mest, mestbonnen etc.
Dus dat heeft niks te maken dat particulieren geen prijsverhoging krijgen. ALLE klanten krijgen een prijsverhoging omdat de mesthandelaren hun investeringen doorberekenen aan de klant. Ze zullen wel moeten, het gaat om heel veel geld.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:11

ben het helemaal eens met de post van Suzanne F.

er zullen een hoop mensen schrikken van wat het allemaal gaat kosten! denk ook inderdaad dat maneges of andere stallen duur komen te staan als ze weinig weiland hebben en duur voor de mestafvoer moeten betalen...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:58

Ik heb kort geleden nog geïnformeerd en zou voor 10 m3 ongeveer Euro 200 gaan betalen.
Wat betalen jullie nu dan ??

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:11

Sugarmiss schreef:
Ik heb kort geleden nog geïnformeerd en zou voor 10 m3 ongeveer Euro 200 gaan betalen.
Wat betalen jullie nu dan ??

Bij wie heb je geinformeerd? Prijs hangt af van de kwaliteit van de mest en de daarmee samenhangende hoeveelheid van ophalen. Verder is stromest het beste, goedkoopste.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:13

Vlasmest, ophaler zit in omgeving Putten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:15

Putten... ik dacht dat Vd Mark daar laadde maar dat doet er ook verder niet toe.

Vlas is gewoon duur omdat het zooi is om af te voeren. Moet naar de bouwboeren toe. Das nog een redelijke prijs.

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:17

De normen voor het hobbymatig houden van paarden ligt op 9 weidepaarden en 2 manegepaarden volgens mij boek milieurecht maar ja dat is niet vastegelegt in het wetboek maar door middel van jurisprudentie.

MotherGoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:10

Ik denk dat we als manegeruiters door de nieuwe mestwetgeving goed benadeeld zullen worden. Alhoewel ik zelf geen eigen paard heb, betaal ik dit jaar zowiezo voor losse lessen 12% meer lesgeld, mede dankzij de nieuwe mestwet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:18

MotherGoose schreef:
Ik denk dat we als manegeruiters door de nieuwe mestwetgeving goed benadeeld zullen worden. Alhoewel ik zelf geen eigen paard heb, betaal ik dit jaar zowiezo voor losse lessen 12% meer lesgeld, mede dankzij de nieuwe mestwet.

Iedereen en alles wordt benadeeld. Inderdaad de manegeruiters omdat de maneges hun hogeren kosten doorberekenen op de klant. Maneges hebben te maken met de hoge heffingen die ze krijgen als ze weinig land en veel paarden hebben, en de verhoogde prijzen van de mestafvoer.
Ook pensionstallen gaan de prijzen verhogen want die hebben hetzelfde. Degene die het gunstigste af zijn, zijn de stallen met veel hectares land. Die betalen geen tot weinig heffing. Die krijgen dan nog wel te maken met de verhoogde mestafvoerprijzen maar die kunnen misschien ook nog wat over het land uitrijden.

Paardrijden was al een elitesport maar dat wordt nu steeds meer. Het zal uiteindelijk echt voor de rijkelijk bedeelden onder ons te beoefenen zijn. Ook al door de nieuwe dressuurproeven waar de gewone amateur al bijna niet meer aan bod komt en de kosten zo heel hoog worden en de lol eraf gaat maar nu ook door de nieuwe mestwet...*zucht Nederland....*

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:37

Nog heel even en dan verlaten we gelukkig Nederland BV, met zijn strenge wetgeving en onzin regeltjes voor alles en nog wat.
Nederland, het braafste jongetje van de EU

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:41

Nou weer een mest wet.
Wat voor wetten komen er nog meer?

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:35

Waar kom je er achter hoe je je op moet geven etc.
Hoe moet je dat doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:57

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:59

Ik ben blij dat ik in een agrarisch gebied woon, hier kan ik gewoon mijn mest uitrijden op het land van de buurman (wel even melden natuurlijk.. ) En dat kost me een keertje €100 en dan heb ik wel een onwijze mestbult.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:13

Hmm klopt inderdaad, onze mestboer is ook een stuk meer omhoog gegaan in de prijs!
Ook vanwege hogere benzine kosten etc. etc.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:16

Zonder in de detals te willen treden; wij hebben alle paperassen van LNV al in huis (tabellen, normen, formulieren, weet ik veel wat) en ik heb gisteren de boel even langsgelopen en het viel me eigenlijk wel mee wat er moest gebeuren. Het vreemde is dat ik de regelgeving zoals in het artikel staat beschreven (dat je met iedere vracht over de weegbrug moet en moet bemonsteren) nergens ben tegengekomen.
Volgens mij hoef ik alleen maar een norm te berekenen (dus hoeveel stikstof, fosfaat etc produceren mijn paarden) en aangezien wij voldoende land heb om al die stikstof te lozen, hoef ik verder niks te doen. De mest gaat trouwens naar een bouwboer - die wil het graag hebben en gelukkig is het zijn pakkie an om dat volgens de regels te doen.
Maar ik heb dus blijkbaar iets gemist??
Ik wacht eerst wel even af.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:38

Kendra schreef:
Het vreemde is dat ik de regelgeving zoals in het artikel staat beschreven (dat je met iedere vracht over de weegbrug moet en moet bemonsteren) nergens ben tegengekomen.

Dit is als de mest afgevoerd wordt naar een fermenteerbedrijf, dus daar heeft de paardenhouder niks mee te maken maar de mesthandelaren/vervoerders.

Die hebben weer andere foldertjes...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:29

Volgens mij is het gewoon weer een foefje van de overheid om meer geld binnen te halen. Deze regels zijn zo absurt dat het helemaal niet meer ten goede van de natuur komt.