Gevaarlijke teek gesignaleerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Gevaarlijke teek gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:36

http://www.dehoefslag.nl/actueel/nieuws ... temid=2254
dehoefslag.nl

In de weilanden bij het Zeeuwse Sint Philipsland en in het natuurgebied De Dintelse Gorzen in De Heen (Noord-Brabant) zijn op planten, runderen, pony’s en paarden teken gesignaleerd die ernstige infectie(bloed)ziekten bij honden en paarden kunnen veroorzaken. De tekensoort Dermator reticalus is normaliter in mediterrane landen te vinden. Mensen kunnen na een beet de ziekte van Lyme krijgen. Met nadruk wordt gemeld dat tot heden geen koeien, paarden of honden ziek zijn geworden na een beet van de mediterrane teek.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:37

glukkig woon ik daar niet zeg

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:44

Wat is deze teek gevaarlijker dan de teken die normaliter al besmet kunnen zijn met Lyme ??

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:02

Dat is inderdaad mijn vraag ook, hoeveel gevaarlijker is deze dan?
Wel vreemd dat deze nu 'gewoon' in Nederland is....

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:02

Ieuw

Maar de ziekte van Lyme ka n je toch door de 'gewone' teken ook krijgen?
Mijn vriendin heeft het nl misschien ...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:03

Met de verplaatsing van het warmere weer komen er wel meer diersoorten deze kant op vanuit warmere streken. Maar dan niet in de winter

En de teek die Lyme-besmet was komt al een tijdje in NL voor.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:06

dit stukje staat er nog bij op de site
Citaat:
De Dermator reticalus blijft langer in de huid zitten dan inheemse tekensoorten. Dierenartsen kregen in het voorjaar van 2005 het verzoek van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) om zoveel mogelijk teken voor onderzoek naar de Faculteit in Utrecht te sturen. Aanleiding was de dood van twee honden waarbij de teek was ontdekt. De overleden honden waren Nederland niet uit geweest. De KNMvD heeft geld opzij gelegd om het tekenonderzoek te bekostigen. De vereniging wil zicht krijgen op de omvang van het gebied waar de Dermator reticalus zich bevindt en welke ziektekiemen door de tekensoort worden verspreid. De resultaten van het faculteitsonderzoek worden deze maand verwacht. Eigenaren die teken op onder andere hun paarden en pony’s vinden, worden verzocht de parasieten aan lokale dierenartsen te overhandigen. Aan het onderzoek zijn voor de eigenaren geen kosten verbonden.

ze bijven dus langer zitten dan de gewone teek(hoelang blijft een gewone teek dan zitten? ik haal ze weg zodra ik ze zie) en hoe zie je evrder het verschil met de gewone tee, anders weet ik ook niet welke ik eventueel aan de dierenarts moet geven voor verder onderzoek.

en er zijn toch al veel langer teken met Lyme in NL?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:08

Sugarmiss schreef:
Wat is deze teek gevaarlijker dan de teken die normaliter al besmet kunnen zijn met Lyme ??

Geen idee, misschien zijn die teken allemaal besmet en onze teken niet allemaal.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:26

Google kan op die naam niets vinden ??

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:44

Bedoelen ze niet dat paarden (en honden) last krijgen van Pyroplasmose, dat is een parasiet die in het bloed komt door teken-beten. Veel paarden in het middelandse-zee gebied zijn hiermee besmet.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:55

O bah, ik was gister nog in Sint Philipsland, want bijna mijn hele familie woont daar. Had er daar nog niets over gehoord, terwijl mijn familie zat kennissen heeft met paarden daar.

Malibu_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:56

shiit wij gaan binnekort in oud vossemeer wone en dat is 5 km van sint philipsland vandaan iell nu ik dit lees iell kwil er nie meer wone hoor

bah

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:57

Ik woon al jaren op de Veluwe waar al jaren teken met Lyme voorkomen. Je moet gewoon goed in de gaten houden en weten hoe je teken verwijderd.
Massahysterie is echt niet nodig

Edding3000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:14

woow. Das vlak bij mijn vriendin...

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:24

Ik heb even gegoogeld en dit is de teek die Pyroplasmose en Babesia bij paarden en honden kan veroorzaken, komt erg veel voor in het middelandse zee gebied.

Dit zijn zeer ernstige aandoeningen, die moeilijk tot niet te behandelen zijn.

Als je op Dermacentor reticulatus zoekt kan je meer info vinden.

dihjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:54

Dit specifieke onderzoek richt zich op een teek die veel voorkomt in het Middellandsezee gebied, en die zich nu heeft verplaatst naar onze regionen. Dus Zeeland, maar ook in de buurt van Arnhem.
Deze teek kan inderdaad dus een gevaarlijke ziekte overbrengen, die erg moeilijk te behandelen is.

De teek die hier al jaren woont kan (kans 1 op 10 momenteel in sommige gebieden) de ziekte van Lyme bij zich hebben.
Op zich geen probleem, totdat ie te lang blijft vastzitten op een dier en dan zijn ziekte kan overdragen. Als mens ben je in het voordeel, want je ziet dan een rode vlek ontstaan in de dagen na de beet. Een kuurtje antibiotica van een dag of 5 en je bent er weer van af.

Ook paarden kunnen dan de ziekte van Lyme krijgen, maar daar ontdek je geen rode vlek rondom de beet. Het eerste stadium van de ziekte ontdek je dus niet (dat zit onder de vacht verstopt) en in de maanden daarna openbaart zich de tweede fase van de ziekte. Ook dan is er nog steeds iets aan te doen met een antibioticum(langdurig) en je paard kan er vaak nog wel van genezen. In de derde fase van de ziekte raken zenuwen beschadigd, en dat is helaas onherstelbaar. Die fase treedt echter pas na een aantal jaren op.

Het grootste probleem is echter het vaststellen van de ziekte. Het zijn vaak maar kleine dingetjes die vaak niet in verband gebracht worden met de ziekte. In mijn eigen geval duurde het ruim 2 jaar voordat de diagnose gesteld was bij mijn paard.
De verschijnselen waren o.a. soms licht onregelmatig (dan ene been, dan weer ander been), jeuk, korstjes op de huid, plasproblemen, lichte kolieken, oogontsteking lijkend op maanblindheid en nog wat meer dingetjes. Na 6 weken antibiotica is ie weer helemaal de oude.

In Duitsland en Amerika weten ze meer van Lyme bij paarden dan hier in Nederland (voor zover mij bekend) en is ook al onderzoek verricht naar de genezing. Ook het vaststellen van de ziekte gaat daar wat makkelijker dan hier.

Ik ben het helemaal eens met Sugarmiss. Massahisterie is echt niet nodig. De kans dat het jou of je paard overkomt is erg klein.
Meer onderzoek naar voorkoming van al deze aan teken gebonden ziektes is mij meer dan welkom.

Mocht iemand meer willen weten over Lyme bij paarden, dan graag per PM aan mij. Ik zelf zou graag mensen willen leren kennen die ook de ziekte van Lyme hebben ontdekt bij hun paard.

Oh ja: middelen die je voor honden kunt gebruiken (o.a. Frontline, tea-treemiddeltjes en tekenbanden) zijn ongeschikt en zelfs licht giftig voor paarden (volgens een fabrikant)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:56

Er zijn meerdere tekensoorten. Piroplasmose, Ehrlichiose en babesiose komt hier niet voor daar is het klimaat (nog)te koud voor,
Borreliose of Lyme komt al veel vaker voor. In onze praktijk vlak over de grens bij Enschede in Duitsland hebben we al zulke gevallen bij honden gezien. In Nedreland wordt het vaak niet herknd daar het voor kort eigenlijk niet voorkwam. De teken komen met bijvoorbeeld honden mee naar Nedeland daar het steeds minder koud wordt kunnen ze overleven en gaan ze zich vermeerderen. daardoor komen ze nu ook in grotere aantallen voor. Mijn hond is van de zomer ook gebeten door zo'n teek. Hij heeft gelijk een tijd antibiotica gekregen. het enigste wat je kunt doen is zorgen dat de hond of paard of wat dan ook geen teken krijgt en daar zijn wel hele goede midellen tegen

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:38

Deze tekensoort komt ook veel in de Jura voor. 2 jaar geleden waren we daar met de honden en ondanks tekenband, spray ed zaten er na een wandeling zo'n 60 teken op 3 honden helemaal vastgezogen.

De krengen gingen er ook bijna niet uit met een tekentang. Ze zagen er ook ietsje anders uit dan de teken in nederland.

Volgens de DA en ook de leverancier van de tekenspullen is het een erg hartnekkige soort die vaker ziektes met zich meedragen.

DubbelFun

Re: Gevaarlijke teek gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:44

Hier de bewuste teek:

http://webpages.lincoln.ac.uk/fruedisue ... _adult.htm

In tegenstelling tot de de normale teek met een egaal bruinig schild is deze wat bonter. Het schild heeft een wittige kleur bedekt met donkere vlekken erop. Bij de vrouwtjes alleen het voorste deel, bij de mannetjes het hele schild.

De teek is ook iets groter; zo'n 5 mm in normale toestand tot wel 15 mm in volgezogen toestand.

Emeraldo

Re: Gevaarlijke teek gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:27

Misschien kan je een mailtje sturen naar de Universiteit Utrecht als je nieuwe informatie wil hebben. Zij doen namelijk onderzoek naar deze teek. Dit stukje tekst zal zeer waarschijnlijk ook geschreven zijn naar aanleiding van het onderzoek wat de professor en zijn team hebben gevonden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:48

Wat valt er in Utrecht voor nieuw onderzoek te doen wat in het buitenland al niet allang bekend is ??? buiten dat hij nieuw is voor NL hoeven ze in Utrecht toch niet opnieuw het wiel uit te vinden.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:20

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:57

Van de zomer had mijn paard regelmatig teken. Kwam ook doordat ze aan een bosrand stond met veel eiken waar de teken blijkbaar veelal verblijven. Ik haalde ze met een tekentangetje weg.

Ik heb zelf de ziekte van Lyme gehad, nu 1 1/2 jaar geleden. Antiobioticakuur gehad (speciaal soort) en klaar.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er nu veel teken zijn vanwege de kou. Ze staat nu ook weer aan het bos (andere plek) maar geen teek te bekennen.
Dus geen paniek mensen, ook in de zomer niet. Gewoon bij het borstelen je paard nakijken (bij de mijne zaten ze vooral op de boeg/hoofd/hals) en eventuele teek eruit draaien. En NIET iedere teek veroorzaakt ziekte van Lyme!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:25

Er zijn nu nog wel degelijk teken. Mijn hond heeft er vorige week nog één opgelopen in het bos

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:42

yep hier ook, geen 20 meer na een middagje bos maar 1 of 2 zie ik nog geregeld op de honden...zelfs toen het overdag nog vroor!

moet overigens zelf bloed laten prikken op lyme van de neuroloog, maar die kans dat ik t heb is heel erg klein, kan me geen recente tekenbeet herinneren nml