Heel Drenthe doodsbenauwd (rhino-virus)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Heel Drenthe doodsbenauwd (rhino-virus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:13

Dagblad van het Noorden - dinsdag 20 december 2005

Koekange - 2 Paarden op de stallen bij Benak in Meppel en Koekange zijn afgemaakt, nadat zij ernstig waren verlamd door een besmetting met rhinopneumonie.

De meeste wilde verhalen doen de ronde over de (pension)stallen bij Benak. Vooral op de internetsite www.bokt.nl. Zo zou Benak eerder de nek van een veulen hebben gebroken, om zo een besmetting met rhinopneumonie te verdoezelen. "Ongelooflijk, wat een gemeen volk", zegt Jan Benak. "Sensatie en afgunst. Schooiers zijn het. Dit is nog erger dan een rhino-besmetting."

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:20

joeylover schreef:
Dagblad van het Noorden - dinsdag 20 december 2005

Koekange - 2 Paarden op de stallen bij Benak in Meppel en Koekange zijn afgemaakt, nadat zij ernstig waren verlamd door een besmetting met rhinopneumonie.

De meeste wilde verhalen doen de ronde over de (pension)stallen bij Benak. Vooral op de internetsite www.bokt.nl. Zo zou Benak eerder de nek van een veulen hebben gebroken, om zo een besmetting met rhinopneumonie te verdoezelen. "Ongelooflijk, wat een gemeen volk", zegt Jan Benak. "Sensatie en afgunst. Schooiers zijn het. Dit is nog erger dan een rhino-besmetting."
"Dag en nacht zijn we nu bezig met de verzorging. Alle paarden krijgen medicijnen. Via het voer of met een spuit met roosvicee, als ze het niet opeten. 's Nachts om 3 uur ga ik mijn bed uit om te kijken hoe het met de paarden gaat. Negen van de 31 paarden hadden hoge koorts, dikke achterbenen en waren verzwakt. Twee konden ook niet plassen. Het ergste stadium is verlamming. Toen is besloten 2 paarden af te maken."
"Ik heb al 40 jaar paarden op stal en ik heb nog nooit zoiets gehad. Voor een dierenarts is het niet makkelijk te constateren, maar onze dierenarts Jan Glas zag het gelukkig meteen goed. Zo konden we direct met de behandeling beginnen. Het rare van de besmetting is dat sommige paarden er niet gevoelig voor lijken. Twee exemplaren die neuscontact hebben met een besmet paard, hebben bijvoorbeeld zelf nergens last van."
Vanaf het moment dat de besmetting is geconstateerd, gingen de staldeuren op slot. "Er komt geen paard meer de dam op of af De voltigeclub uit Ruinen komt hier in de winker elke woensdagmiddag, maar dat moet even stoppen. Bovendien heb ik nog paarden verkocht, maar die blijven nu 2 maanden staan. En dat de maneges nu dichtzitten, daar kan ik toch niets aan doen? Ik had het liever ook niet gehad. Iedereen mag hier komen kijken, de boel is hier brandschoon."

Eigenaar Jaap Westenbrink van manege Oosterboer zegt dat de mees wilde verhalen de rond doen. "Er is rhino in Meppel geconstateerd, dus heb ik rhino. Zo gaat dat. Het is een paniekreactie. Heel Drenthe is doodsbenauwd. Ik heb 50, 60 telefoontjes per dag gehad. Wij blijven open en ik geef m'n lessen, maar er komen hier geen vreemde paarden."
Trainer en paardenhandelaar Rob Besselink van stal Eurohill uit Veeningen zegt zonder werkt te zitten door de paniek. "Stallen sluiten de deuren voor vreemde paarden en mensen van andere stallen. Mensen weten er te weinig van. Dus als de deur op slot gaat, doe je het altijd goed."

Hèhè, was een heel stuk om te typen.
Ik vind het een goed stuk en nu is het ook allemaal duidelijk!
Ook vind ik het goed dat hij zich zo laat uitvallen over bokt, want er gingen verhalen over B rond dat echt niet kan

(Het gehele bericht van Joeylover nogmaals, aangepast om in de layout van de Voorpagina te passen, let op: onderste alinea is dus tekst van Joeylover, en niet van mij )

Ondertussen is door de gebruiker die 'wilde verhalen' verspreidde een rectificatie geplaatst op bokt.nl, die kan je hier lezen: viewtopic.php?p=11744834#11744834

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:37

Zo wat zou hij zich klote hebben gevoeld zeg!!! Het is al erg zat!!! Hopelijk kan B zich erover heen zetten en verder gaan waar hij mee bezig was!!!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:41

Zo inderdaad wordt erg paniekerig over gedaan! Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:42

Stond het werkelijk in het dagblad van het Noorden dat op Bokt de meeste geruchten kwamen?

Maar zowieso nog steeds erg, en passen we erg op.

Trouwens, Jaap Westenbrink is van onze ponyclub, ik mag dus van buitenaf ook niet meer komen.
En Rob Besselink heb ik wel les van gehad.
Laatst bijgewerkt door Fun_Fun op 20-12-05 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:45

In het dagblad van noorden stond inderdaad letterlijk, dat de grootste geruchten van bokt kwamen...

Ik vind het echt vreselijk, hoop dat het zich niet verder uitbreid!
Mijn paardje gaat verlopig even niet van het erf...

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:46

Ook niet echt goede reclame voor Bokt.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:50

Nee inderdaad.
Er zijn geloof ik al enkele brieven naar DvhN gestuurt om dit misverstand over "heel bokt" uit de weg te ruimen.

SdaphneS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:54

Geen goede reclame voor bokt, maar wel goed dat ook die man zijn verhaal even mocht doen.
En de situatie mocht verhelderen.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:59

Van wie zijn die brieven verzonden?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:05

Ik weet dat Mietje een brief heeft gestuurd.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:05

Opzich wel terrecht van Benak dat hij het heeft gezegd.
Was ook niet normaal wat er allemaal vermeld over hem werd.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:32

Ik geef hem ook groot gelijk, als ik in zijn schoenen stond had ik dnek ik wel hetzelfde gedaan hoor! Maar het is wel slechte reclame voor bokt!

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:36

duidelijke een geval van, wel de bel horen luide, maar geen klepel te vinden. Dit soort dingen en bevindingen moet eerst duidelijk worden uitgezocht voordat je iets schrijft. Ik begrijp wel dat de gene die deze "onrust" heeft veroorzaakt haar welgemeende excuses heeft aangeboden. Denk dat het weinig help, want er is een hoop onrust en ellende aangericht (niet zo bedoelt). Laten we met zijn alle er voor waken dat dit nooit weer gebeurt. Eerst uitzoeken zelf ondervinden en niet "ik hoorde van die en die" Nee direct de bron aanspreken. Sterkte voor een ieder die ermee te maken heeft.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:38

Dit is ook weer een mooi signaal naar alle gebruikers op Bokt om vooral alleen verhalen uit eerste hand te plaatsen en geen namen te noemen. Slechte reclame voor Bokt zou ik dit niet willen noemen. Het is meer een goed signaal naar alle gebruikers.

Ik hoop dat de paarden op stal bij meneer Benak snel en voorspoedig zullen genezen .

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:17

Ik heb ongeveer alle topics over Rhino in Drenthe gelezen. Op de meesten zat inmiddels een slotje, maar ik vind het echt heel erg dat iemand zo door het slijk gehaald wordt door een aantal op sensatie beluste bokkers.
Ik hoop dat de mod's die topic gewoon verwijderen wat de honden lusten er geen brood van!
En tot overmaat van ramp vragen we ons met z'n alleen ook nog af waarom een staleigenaar Rhino het liefst onder de pet houdt. Nou hierom dus!!

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:25

aaahw koekange is vlakbij mij !!! en ik had precies het zelfde gedaan de stallen / manege's / ponyclubs dicht in elim is die ook al dicht en zuidwolde ook ..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:27

Fun_Fun schreef:
Opzich wel terrecht van Benak dat hij het heeft gezegd.
Was ook niet normaal wat er allemaal vermeld over hem werd.

Idd en aangezien er meerdere keren gezegd is dat het Rhino topic uit de hand liep en ze niet op tijd gereageerd hebben, is dit het gevolg. Voor die man is de schade niet meer te overzien. Hij is niet alleen 2 paarden kwijt maar ook zijn naam is goed door het slijk gehaald!
Aangezien het paardenwereldje maar klein is, is het voor hem te hopen dat hij er weer bovenop komt!

iski

Re: Heel Drenthe doodsbenauwd (rhino-virus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:29

Komop mensen...we gaan het Dagblad van het Noorden nu toch niet serieus nemen of wel soms...Die krantenjongens leven sowieso bij de waan van de dag.

Hier zijn we toch echt te groot voor...

manie

Re: Heel Drenthe doodsbenauwd (rhino-virus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:30

iski schreef:
Komop mensen...we gaan het Dagblad van het Noorden nu toch niet serieus nemen of wel soms...Die krantenjongens leven sowieso bij de waan van de dag.

Hier zijn we toch echt te groot voor...

Hoezo??

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:34

Waar slaat dat nou op? Wat wil je hiermee zeggen?

oneerlijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:45

mensen om 22.15 op rtv drenthe stuk over rhino.
Benak komt aan het woord een dierenarts en een fokker.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:49

manie schreef:
Ik hoop dat de mod's die topic gewoon verwijderen wat de honden lusten er geen brood van!

Het bewuste topic is inderdaad verwijderd.

@ Iski: voor zover ik weet is het Dagblad van het Noorden een krant die door een groot aantal mensen in het noorden van Nederland gelezen wordt.
De opmerking die jij plaatst, kan ik dus ook niet helemaal volgen.

Nog wat links:
KNHS: (met link naar vet.uu.nl):
http://www.knhs.nl/News.asp?ID=23459&Pc ... omStyle=11

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:49

oneerlijk schreef:
mensen om 22.15 op rtv drenthe stuk over rhino.
Benak komt aan het woord een dierenarts en een fokker.

Heb ik al gezien.
Tv Drenthe nieuws is elk uur vanaf 18.15 uur

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:53

Ga zo direct even kijken!