Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:13 DECEMBER 2005 - VELUWE - Paardrijden is en blijft een niet ongevaarlijke sport. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo bewijst de tragische val van een amazone afgelopen weekeinde in Doornspijk. Veiligheid is in de paardensport een belangrijk thema geworden, met name omdat het paard van nature een vluchtdier is.
Jaarlijks komen zo’n tienduizend slachtoffers van een ongeval tijdens paard- of ponyrijden op de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Ongeveer 1100 moeten na behandeling worden opgenomen vanwege de ernst van het ongeval. Dat is elf procent van alle slachtoffers die na een ongeluk met paarden worden behandeld en maar liefst 15 procent van alle ziekenhuisopnamen na een sportongeval.
Alleen al op de Veluwe was er in het afgelopen jaar sprake van een serie (ernstige) ongevallen in en rond de manege. In november viel een vrouw van haar paard in Doornspijk. Zij raakte daarbij ernstig gewond. Met hoofdletsel werd zij naar het ziekenhuis gebracht.
Schrikreactie
Afgelopen zomer raakte een 36-jarige vrouw uit Heerde gewond bij een val van haar paard nabij de schaapskooi aan de Elburgerweg. Vermoedelijk schrok het paard van het klapperen van een parasol. Ook deze vrouw moest met een ambulance naar het hospitaal worden vervoerd.
Van de paardrij-ongevallen vindt 12 procent plaats op de openbare weg en tien procent in een natuurgebied. De meeste slachtoffers vallen van het paard en lopen daarbij botbreuken op.
Ook is het percentage met ernstig hoofdletsel relatief hoog bij de ongevallen op de openbare weg, namelijk tien procent, zo blijkt uit de cijfers van het LIS, het Letsel Informatie Systeem van Consument en Veiligheid. Hierin staan slachtoffers geregistreerd die na een ongeval, geweld of door zelfverwonding op een spoedeisende hulpafdeling belanden.
Niet altijd zijn de ruiters het slachtoffer, ook het paard komt er soms slecht van af. Tijdens de paardenvierdaagse van Epe kwam in juni van dit jaar een paard om het leven. Het dier was losgebroken en in paniek over een hek gesprongen. Daarbij brak het paard z’n nek.
In september sloeg een paard op hol tijdens een koetsentocht op de Bathmense kermis. Drie kinderen raakten daarbij gewond.
Volgens Christa van Duin van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie te Ermelo moet je altijd op je hoede zijn bij het rijden met een paard. ‘Het is van nature een vluchtdier. Wegrennen zit in z’n bloed’.
Citaat:13 DECEMBER 2005 - VELUWE - Veiligheid is een belangrijk begrip geworden in de paardensport in de afgelopen jaren. Dat zegt Christa van Duin, woordvoerster van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) te Ermelo.
Zo heeft al een groot deel van de maneges en pensionstallen in ons land een zogeheten veiligheidscertificaat waarbij de accommodaties aan allerlei eisen moeten voldoen. Per 1 januari 2008 wordt dit certificaat zelfs verplicht. ‘Iedere vereniging moet daaraan voldoen’, aldus Van Duin.
Bij wedstrijden is volgens Van Duin al lange tijd het dragen van een veiligheidscap verplicht en bij een military draagt de ruiter een bodyprotector. ‘Het zijn allemaal maatregelen waarmee wij proberen om de veiligheid te verbeteren’, aldus de KNHS-woordvoerster.
Ook Ankie van Grunsven, Olympisch kampioene paardendressuur, stelt dat er in de afgelopen jaren steeds meer aandacht komt voor het verbeteren van de veiligheid. Dat is volgens Van Grunsven ook nodig: ‘Paardrijden heeft altijd een risico. Je moet je steeds bewust zijn van de gevaren die het met zich meebrengt. Zelf heb ik dat twee jaar geleden nog ervaren toen ik mijn been brak’.
Concoursen
Van Grunsven is ook blij met de veiligheidscampagne in de paardensportwereld. ‘Vanuit de bond wordt veel actie ondernomen. In de manege zie je het weer terug doordat bij concoursen vaker de bodyprotector wordt gebruikt. Maar het blijft zaak om goed op te letten’.
Dat vindt ook Van Duin. ‘Een paard is natuurlijk geen schoothondje. Het is een sterk dier en van nature een vluchtdier. Wegrennen zit in z’n bloed. Het blijft altijd oppassen. Je moet moet steeds op je hoede zijn’.
Van Grunsven benadrukt nog eens dat mensen zich soms niet bewust genoeg zijn van de gevaren. ‘Ongelukken kunnen altijd gebeuren’.
Volgens de Olympisch kampioene is het in dat verband goed om zoveel mogelijk aandacht te besteden aan het veiligheidsaspect. ‘Zorg dat je als beginner op een ervaren en betrouwbaar paard start. Of ga niet alleen de weg op met een paard. Is niet verstandig, die dingen’.
Ervaren
Het ongeval in Doornspijk is volgens Van Duin van de KNHS niet gebeurd tijdens een wedstrijd. Het vond plaats bij een particulier. Zij noemt het een zeer tragisch ongeval.
‘De amazone uit Nunspeet stond bekend als een ervaren rijdster. Zij kon goed rijden’, weet Van Duin.
Sjoert schreef:Citaat:Volgens de Olympisch kampioene is het in dat verband goed om zoveel mogelijk aandacht te besteden aan het veiligheidsaspect. ‘Zorg dat je als beginner op een ervaren en betrouwbaar paard start.
Of ga niet alleen de weg op met een paard. Is niet verstandig, die dingen’.
Babootje schreef:Helaas heb je andere verkeersdeelnemers niet in de hand. Dit heb ik zelf meermalen aan den lijve ondervonden: Auto's / brommers / fietsers die onvoldoende afstand houden of agressief gedrag vertonen indien ze naar hun mening opgehouden worden. Mensen die met opzet je paard laten schrikken, etc. etc. Als er een ongeval gebeurt heb je ook te maken met politie, die niet begrijpt dat je niet op een bromfiets of motor zit en bij een stapje opzij al oordelen dat je je paard niet in de hand hebt en dus schuldig bent aan het ongeval.
Saskia9 schreef:Ook ik realiseer me het gevaar van paardrijden,
ben ook een tijd angstig geweest,
echter heeft mijn paard me dit gelukkig afgenomen,
Maar in mijn achterhoofd weet ik dat er altijd iets kan gebeuren,
Goed dat dit even in het openbaar word gesteld,
zodat iedereen zich even bewust word van de gevaarlijke sport !
Anne_GTI schreef:Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint.
Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.
Anne_GTI schreef:Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint. Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.
melisje999 schreef:Anne_GTI schreef:Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint. Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.
Net zoals Sieltjuh al zei, wat bedoel je daarmee?:?:? Mijn zus is van een paard afgevallen (buiten, blauwe draad in rhenen, in het bos) en had een hersenschudding, als ze geen (veiligheids)cap had was het erger geweest, dus srry hoor maar ik vind het een beetje onzin...
Saskia9 schreef:en daar hebben jullie inderdaad een punt,
Sommige mensen gaan op pad met paarden waarvan ze niet eens weten hoe ze zijn,
Sommige mensen kunnen inderdaad neit met paarden omgaan,
Maar dan kun je eigenlijk alles verdraaien,
want zelfs anky kan door een stom ongelukje van het paard afvallen en dat kan ook leiden tot het noodlottige,
Dus het hoeft niet altijd aan de rijkunsten van een ruiter te liggen !