E.T. en Calvaro gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

E.T. en Calvaro gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 17:59

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:23

Hoe willen ze een paard klonen vraag ik me af...
Ik bedoel, hebben ze dezelfde combinatie dan weer gefokt ofzo?
Sorry ben ik nou zo blond of...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:25

Het moet niet gekker worden.. Dadelijk gaan ze hitler nog kloonen

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:36

Ik vind het niet kunnen. Je moet gewoon opnieuw goede paarden fokken. Geen copy's maken van wat er al is. Dan wordt het SAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIII

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 18:43

Onyx schreef:
Hoe willen ze een paard klonen vraag ik me af...
Ik bedoel, hebben ze dezelfde combinatie dan weer gefokt ofzo?
Sorry ben ik nou zo blond of...

Ze nemen dan DNA materiaal van die hengst en fokken een, volgens mij, vrijwel identiek paard.

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:06

En dan gaan ze zeker net zo snel dood als Dolly en Herman die vroegtijdig dood gingen aan ouderdomds kwaaltjes.

Wat willen ze hier nu mee bereiken.

DubbelFun

Re: E.T. en Calvaro gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:24

Het is niet super nieuw meer. Er loopt in Italië al een gekloonde Haflinger rond en in Amerika liggen er 3 klonen van de hengst Smart Litlle Lena op de plank. Helaas heeft de laatste hengst een genetische afwijking (HERDA/HC) waardoor het niet logisch lijkt om hier verder mee te fokken.

Overigens houdt klonen niet in dat je een 100% zelfde exemplaar als eindresultaat krijgt. Opvoeding en training doen ook een hoop

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:30

griebels schreef:

ehm neem aan dat je onze duitse snorremans bedoeld? zo ja , die is al dood dus dat klonen gaat beetje moeilijk worden

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:31

De site van Cryozootech is wel intressant. www.cryozootech.com Hierop zijn ook een aantal al gekloonde veulens te zien, bijvoorbeeld van Quidam de Revel. Lijkt qua aftekening niet op zijn...tja vader kan je niet zeggen.
Denk trouwens dat de opvoeding en training o.a. bij Zangersheide gaat plaatsvinden als je de site zo ziet.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:32

ik vind het slecht,wat wil je hier nou mee bereiken,dat er nog een rond loopt als de ander dood gaat?de natuur moet zijn gang gaan en wij moeten daar als mens niet mee gaan lopen f*cken

Stybba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:38

Ik vind dat klonen maar dom.
Dolly is inderdaad dood gegaan aan ouderdoms kwaaltjes. (Herman ook? die is toch alleen maar genetisch gemanipuleerd zodat zijn vrouwelijke nakomelingen niet een of andere uierziekte ofzo zouden krijgen?)

Dit is een gedeelte van het artikel: "Een kloon is altijd een monster"
Verschenen in: Intermediair: mei 2003
Frank Wassenberg, Proefdiervrij
Ik vind dat dit een duidelijk beeld geeft over klonen

Citaat:
...gekloonde dieren hebben vaak gezondheidsproblemen, zoals hart-, nier- en longafwijkingen. Ook krijgen de dieren al op jonge leeftijd ouderdomskwaaltjes. Deze gezondheidsproblemen zijn het directe gevolg van de kloontechniek waarmee ze worden 'gemaakt'. Bij klonen van dieren (of mensen) wordt het DNA van een volwassen dier overgebracht naar een eicel. Uit die eicel ontstaat de jonge kloon.
Toch is klonen zeker geen recept voor het eeuwige leven. Want de pasgeboren kloon is uiterlijk een jong dier, maar het erfelijk materiaal van het dier is vaak al jaren oud (want afkomstig van een volwassen dier). Oude wijn in een jonge zak. Tijdens het leven van ieder mens en dier raakt het erfelijk materiaal beschadigd door bijvoorbeeld zonnestraling of voeding. Het erfelijk materiaal van een pasgeboren kloon heeft al een heel leven achter zich en de kans is groot dat het DNA van de jonge kloon veel beschadigingen bevat. Bovendien kunnen 'oude' cellen zich minder vaak kunnen delen dan 'jonge' cellen. En omdat celdeling aan de basis staat van groei en onderhoud van mens en dier, beginnen klonen ook op dit punt dus al met een fikse achterstand. Door het 'tweedehands' DNA zal een gekloond dier al op jonge leeftijd ouderdomsverschijnselen krijgen.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:41

Wat je hier mee kunt bereiken? Ik vind het nuttig.. En niet alleen paarden klonen (vind ik wel een beetje overbodig) maar gewoon genetische modificatie.. Als Cryozootech straks verbeterde manieren vind om te klonen kun je straks een middel tegen kanker en andere ziekten vinden.. Ook kan via klonen bijvoorbeeld slechte genen (die ziekten veroorzaken) eruit gehaald worden..

Enigste wat ik niet snap, waarom ze de hengsten klonen.. Of hebben ze stiekem toch wat veranderd?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:41

Volgens mij was E.T. een ruin of niet? Misschien proberen ze op deze manier zijn waardevolle genen te bewaren voor de toekomst. E.T. heeft ruim 3 miljoen bij elkaar gesprongen en stond daarmee lang op nummer 1 (Misschien nog steeds?).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:47

Klonen is een wetenschap in ontwikkeling. De eerste klonen zijn idd gestorven aan ouderdomskwaaltjes, maar het genetisch materiaal wat hiervoor gebruikt is was van een andere 'plek' als waar het tegenwoordig vandaan komt. Dus dit probleem is opgelost.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:48

-
Laatst bijgewerkt door Elanor op 01-02-22 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:23

Hey, vind het maar raar, van een toppaard is er maar 1, klaar.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:41

Ik vind het erg jammer dat ze zulke dingen doen..
Natuurlijk wel goed dat de wetenschap steeds verder gaat, maar jammer dat ze daar mensen en dieren voor moeten gebruiken. Ik zie het nut niet in van klonen..

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:55

Sugarmiss schreef:
Overigens houdt klonen niet in dat je een 100% zelfde exemplaar als eindresultaat krijgt. Opvoeding en training doen ook een hoop

Vaak denken mensen inderdaad precies een identiek paard te krijgen. Dat is dus niet zo. Aftekeningen bijvoorbeeld zijn niet genetisch bepaald dat ligt aan de hoeveelheid pigment die een paard heeft en inderdaad ook de prestaties liggen aan de manier waarop het paard opgevoed en getraind gaat worden.

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:00

je moet niet gaan knoeien met de natuur, wie zegt dat die klonen iets toevoegen aan de natuur? training en liefde heeft ook invloed op de prestaties van het paard en niet alleen de afstamming. Ik vind het eigenlijk wel een enge gedachte, word hierna een mens gekloond?

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:10

Ze moeten eens met de poten d'r vanaf blijven

Een mens heeft nog nooit iets positief bijgedragen aan de natuur.

Alikesflame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:23

stilstand is achteruitgang in de fokkerij,

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:36

Sugarmiss schreef:
Klonen is een wetenschap in ontwikkeling. De eerste klonen zijn idd gestorven aan ouderdomskwaaltjes, maar het genetisch materiaal wat hiervoor gebruikt is was van een andere 'plek' als waar het tegenwoordig vandaan komt. Dus dit probleem is opgelost.

Dat ze daar aangestorven zijn is omdat het materiaal dat ze gebruikt hebben die leeftijd al hadden van het origineel. De kopie is dus bij geboorte/ontwikkeling al zo oud (qua materiaal) als het origineel.
Hoe willen ze dit probleem oplossen?

Kieffertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:52

Hedwig18 schreef:
griebels schreef:

ehm neem aan dat je onze duitse snorremans bedoeld? zo ja , die is al dood dus dat klonen gaat beetje moeilijk worden

Alleen maar opgraven (of is ie verbrand) en dat probleem is opgelost

Sammie schreef:
Dat ze daar aangestorven zijn is omdat het materiaal dat ze gebruikt hebben die leeftijd al hadden van het origineel. De kopie is dus bij geboorte/ontwikkeling al zo oud (qua materiaal) als het origineel.
Hoe willen ze dit probleem oplossen?

Andere vraag: Hoe willen ze überhaupt klonen, hoe kan dat in godsnaam? Denk niet dat wij kunnen begrijpen wat die kloondokters allemaal kunnen en doen en vooral niet hóe ze dat dan doen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:12

Het is een wetenschappelijke ontwikkeling die toch niet tegen gehouden kan worden; en wie weet welk profeit we in de toekomst nog kunnen hebben van deze ervaringen? En in het geval van een paard als ET kan ik het best begrijpen. ET was een toppaard, en het is doodzonde als zijn genen verloren gaan voor de fokkerij, omdat in het verleden de stomme beslissing is genomen hem te castreren.

De kloon van ET is dus ook niet bedoeld als een nieuw springpaard dat in de voetsporen van zijn, tja tweelingbroer?, zal treden, maar om in plaats van ET hengst te zijn en zijn waardevolle genen beschikbaar te stellen voor de fokkerij. Lijkt me dus niet zo'n slechte ontwikkeling.

Ze zullen alleen moeten zien te voorkomen dat deze ontwikkeling de verkeerde kant doorschiet doordat rijke lui hun nieuwe top-wedstrijd paard doodleuk klonen; maar goed, dezelfde genen betekend niet dat ze dezelfde prestaties kunnen gaan leveren. Zoals al eerder werd gezegd: de opvoeding, training en leefomgeving die ze krijgen speelt daar ook een belangrijke rol in!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:42

Hedwig18 schreef:
griebels schreef:

DNA vinden ze tegenwoordig overal... Dus zo moeilijk zal het niet zijn... Een haartje is genoeg