Twee eventingpaarden overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Twee eventingpaarden overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:07

http://www.dehoefslag.nl/actueel/nieuws ... temid=2122
dehoefslag.nl

De eventingsport beleefde een zwarte dag. In Kreuth overleden afgelopen zaterdag twee paarden tijdens de cross van de driesterrenwedstrijd. Bettina Hoy moet wederom een grote tegenslag verwerken. Haar paard Woodsides Ashby stopte bij de coffin en viel na een siddering dood neer. Ook de Engelse amazone Erica Watson is zonder paard huiswaarts gekeerd. Haar eigen fokproduct Serving Time liep langs hindernis 8 en brak daarbij zijn linkervoorbeen. De amazone besloot het paard in te laten slapen.

MJ_

Re: Twee eventingpaarden overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:12

jeetje, die aortabreuk, je weet toch niet wat je overkomt als je paard ineens neervalt
Echt sneu voor bettina!

Dat andere ongeluk begrijp ik niet echt, liep dat paard soms tegen de hindernis aan??

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:17

Ik denk dat bij het andere ongeluk het paard langs de hindernis liep (in plaats van erover of er ruim langs) en zo met zijn been (linksvoor) tegen de hindernis aanliep (en dan op een ongelukkig manier)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:29

Ahh wat vreselijk

Echt balen voor hun..

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:30

super erg...
dat wens je echt niemand toe.

de eventing zal nu wel weer in een slecht daglicht gesteld worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:34

tenemieken schreef:
super erg...

Dat raakt dan kant noch wal ,want geen van beide paarden is overleden door een "zogenaamde zware hindernis". Als dat paard van Hoy een dressuurpaard was, had ie ook dood gestort en die andere, ja dat is domme pech, maar dat heeft niets met de discussie omtrent de zware hindernissen te maken......

Als ik een buitenrit maak en harm blijft met zijn been achter het brughekje hangen is het ook over en sluiten.......

Blijft wel dieptriest dat twee zulke toppers er plotsklaps niet meer bij zijn!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:40

daffodil schreef:
tenemieken schreef:
super erg...

Dat raakt dan kant noch wal ,want geen van beide paarden is overleden door een "zogenaamde zware hindernis". Als dat paard van Hoy een dressuurpaard was, had ie ook dood gestort en die andere, ja dat is domme pech, maar dat heeft niets met de discussie omtrent de zware hindernissen te maken......

Als ik een buitenrit maak en harm blijft met zijn been achter het brughekje hangen is het ook over en sluiten.......

Ik denk dat tenemieken bedoelt dat mensen die alleen maar horen over 2 dode paarden daar gelijk weer negatief over praten ivm de sport, niet als ze precies weten wat er aan de hand is??

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:58

jip dat bedoel ik.

zelf weet ek ook wel dat het niet door de cross is dat de paarden overleden zijn. vind het ook super erg...

maar je hoort de mensen toch altijd wel zeggen. "het is weer in de cross dat een paard dood is" ookal heeft het niets met de hindernissen te maken.

mij hoor je niets negatief zeggen over de cross want doe het zelf

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:05

vreselijk! dat dit nu weer in de eventingsport moet gebeuren
tenemieken zou wel eens gelijk hebben
maar ook ik heb nix slechts te vertellen over eventing

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:18

yeeh.. Wat erg voor de ruiters (en paarden, maar die merken het nu niet meer).. Dat wil je toch nooit meemaken.. Maar de paarden zijn wel in het harnas gestorven, en dat is toch ook wel mooi..

Sterkte voor de betrokkenen gewenst.

Ik hoop idd dat niet meteen weer wordt geroepen: Eventing is gevaarlijk.. Want mensen horen altijd alleen maar wat ze willen horen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:47

Tja en toch hoor je in de eventing het meeste van overleden paarden en gebroken benen enzovoorts.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:29

tenemieken schreef:
jip dat bedoel ik.

zelf weet ek ook wel dat het niet door de cross is dat de paarden overleden zijn. vind het ook super erg...

maar je hoort de mensen toch altijd wel zeggen. "het is weer in de cross dat een paard dood is" ookal heeft het niets met de hindernissen te maken.

mij hoor je niets negatief zeggen over de cross want doe het zelf

Bedoelde t ook niet richting jou, maar dat leek me wel duidelijk.....gewoon in het algemeen dus!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:30

Ontzettend rot voor de eigenaren en ruiters. Zulke dingen hoop je toch nooit mee te maken.

Beide ongelukken zijn een typisch geval van ontzettende pech, wat moeten de ruiters en andere aanwezigingen zich machteloos gevoeld hebben.
Vooral zo'n aortabreuk is een hele rare gewaarwording, dan vallen ze echt ineens dood neer.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:05

ja ik vindt het een mooie sport eventing, maar het risico zegt het al dat je je paard achter moet laten...daarnaast is het een erge sport want ieder jaar komen vele paarden om...zelf jaren terug gezien in boekelo waar de lappen huid erbij aan hingen...dan is het kijken je wel over...arme paardjes...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:46

RGERRITS schreef:
ja ik vindt het een mooie sport eventing, maar het risico zegt het al dat je je paard achter moet laten...daarnaast is het een erge sport want ieder jaar komen vele paarden om...zelf jaren terug gezien in boekelo waar de lappen huid erbij aan hingen...dan is het kijken je wel over...arme paardjes...

ik sluit me bij deze mening aan.
ze zouden de hindernissen moeten kunnen maken dat ze toch vallen zoals bij jumping.
maar ga zeker de eventing niet slecht praten.
spijtig voor de paarden,ze hebben hun lot niet in handen(mensen ook niet vaak)

knolhupser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:01

Er komen niet vele paardjes om, 1 van de paarden die overleden is dit weekend is echt domme pech. Zoals de FEI dierenarts heeft gezegt: een constuctie fout van het paard, had ook tijdens de dressuur kunnen gebeuren.

En de hindernissen los leggen is veel gevaarlijker, hebben ze 1 keer geprobeerd en toen ging iedereen over de kop. Lijkt me dus geen oplossing.

Jammer dat dit gebeurd is na zo'n succesvol en rustig cross jaar.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:17

daffodil schreef:
tenemieken schreef:
super erg...

Zoals jij het uitlegt bekijkt niet iedereen het,zeker niet iemand die nog nooit bij een cross is weeste kijken.
Die denken vaak alleen maar dat crossen levengevaarlijk is enz.

Erg tragisch dit..

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:33

Erg jammer dat er twee paarden zijn overleden !! Dan nog wel zulke toppers !! Was het CCIP*** ??

En erg jammer dat het eventing misschien in een verkeerd daglicht komt te vallen , maar die paarden hebben een geweldig leven gehad , top conditie , lekker door de bossen scheuren , fijn dat ze toch in hun harnas zijn gestorven zoals iemand al eerder zij , is helaas emotioneel erg hoog , maar het heeft toch iets .

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:38

tsja dit is daarom ook niet mijn sport..
vind het veelste ruig enalles..

eigenschuld
hoe sneu het dan ook is..

en ja ik ben nog nooit bij zo'n soort wedstrijd geweest maar ik zie het wel eens op de schotel..!
misschien dat dit niet met de zwaarte van de hindernis te maken heeft..
maar het blijft een tak van de paardensport waar veel risico aanvast zit!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:17

Cloverdale schreef:
eigenschuld
hoe sneu het dan ook is..

Dus als jouw paard/pony overlijdt terwijl je aan het rijden bent omdat zijn aorta scheurt of omdat hij een hartstilstand krijgt dan is dat ook jouw schuld?!

Het is vreselijk, maar gelukkig is het niet "op" een hindernis gebeurd. Niettemin een kl0te manier om je paard te verliezen

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 00:07

Vreselijk om zo je paard te verliezen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 00:19

Suzanne F. schreef:
Tja en toch hoor je in de eventing het meeste van overleden paarden en gebroken benen enzovoorts.

Je hoort het idd omdat er de nadruk op gevestigd wordt. Als je regelmatig op VvdD kijkt zal je ook opgevallen zijn dat er veel en veel meer dood gaan en de meeste daarvan zijn geen eventingpaarden. Een aortabreuk is zelfs al eens voorgekomen tijdens een boktmeeting. 21 september jl. heb ik er nog weer aan gedacht.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 07:09

Ik sluit me er ook volledig bij aan dat dit niet door de eventing sport komt. Word er soms een beetje moe van, dat iedereen zegt je daar je paard naar de kl*te helpt. Zoals al is gezegt: Een aorta kan scheuren, in de wei, in de dressuur en ja, ook in de eventingsport. Tis gewoon verkeerde tijdstip. En dat een paard met een been tegen de hindernis loopt (dat begrijp ik uit het verhaal), is gewoon vette sjit. Dan kan ook in de box gebeuren, als hij zich kei hard tegen de muur aan rolt.

risico's zijn er bij eventing. Maar ook bij recreatie, dressuur, springen enz enz. En als je niet van risico's houd, kan je beter stoppen met de paardensport!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:01

blijf het geen leuke sport vinden. Niet voor niks dat er hindernissen zijn met de naam "coffin" of een dergelijke naam. Dat zijn de hindernissen waar de meeste paarden op sneuvelen. Nee hoor heeft niks met eventing te maken. Vraag me dan af waarom er bij de normale springsport geen hindernissen zijn met zulke namen. En los leggen is denk ik niet in alle gevallen een optie. Als de hindernis bergafwaards wordt genomen en die balk valt er af..... is het zowaar nog gevaarlijker. Nee op geen enkele manier is de eventing minder gevaarlijk te maken. Maar dat wil niet zeggen dat het dus al veilig IS als het niet veiliger KAN.
Ik hou niet van sporten waarbij je je paard over een hindernis jaagt waarbij hij niet kan zien wat er achter ligt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:09

Ik heb zelf weinig ervaring met echte eventing, maar ik vind die paarden er altijd prachtig uitzien, topfit en dolenthousiast. Zie ook verhoudingsgewijs weinig van die dieren op de kliniek, wat je veel vaker ziet is slijtage ed en dat komt bij alle takken van paardensport voor. Aortabreuk kan altijd en overal gebeuren, en een beenbreuk ook, paard van mijn oude instructeur stond ook ineens met een gebroken been in het land.