Paardenbedrijven onder mestwetgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paardenbedrijven onder mestwetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:21

http://www.dehoefslag.nl/actueel/nieuws ... temid=2106
De Hoefslag

Paardenbedrijven vallen per 1 januari 2006 onder de mestwetgeving, maar er zijn wel vele ‘verzachtende omstandigheden’ ingevoerd. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) hield lange tijd vast aan één systeem voor de mestwetgeving voor dierlijke mest en landbouwbedrijven, maar dat ging de Sectorraad Paarden en de achterban, de Nederlandse paardenhouderij, te ver. LNV nam onlangs alle inhoudelijke voorstellen van de Sectorraad over.

Horse_

Re: Paardenbedrijven onder mestwetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:24

De stalprijzen gaan vast omhoog dan neem aan dat het er niet goedkoper op word de mestafvoer.

Dit stukje lijkt mij erg moeilijk en zal paarden op het land houden misschien ook kostbaarder maken:

De mest van geweide paarden is het uitgangspunt in de bepaling hoeveel mest er nog op het land mag worden uitgereden. Daarvan moet ook een administratie worden bijgehouden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:01

de mestafvoer zal niet veel uitmaken gouda.
Alleen de registratie van alles moet gebeuren en dat is een *** klus, zeker als je er geen verstand van hebt.

De pensionstal/manegeeigenaren zullen niet blij zijn.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:26

Sjimmy schreef:
de mestafvoer zal niet veel uitmaken gouda.

Niet?
Ik dacht dat het zo zou werken: te veel mest -> afvoeren
En afvoeren kost veel geld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:33

Vreemd dat ze bij hobbyboeren uitgaan van óf paarden óf shetlanders. Wel 2 uitersten eigenlijk. Je zal net 8 Welsjes hebben of zo.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:36

veel bedrijven laten het al afvoeren sjoert Paardenmest op je eigen (paarden)land werkt oa wormbesmetting in de hand en je land wordt er 'arm' van.
Maar idd als er bedrijven zijn die het eerst op hun eigen land verspreidden en dat nu door de wetgeving niet meer (volledig) kunnen dan zou het kunnen dat het wat duurder wordt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:50

Zucht wordt ook dit al aan regels vastgepint.

Dan moeten ook paardenhouders een mineralenboekhouding gaan bijhouden. Dat is zowat onmogelijk om te doen voor veel mensen.

Je zult inderdaad een paar welsh A tjes hebben rondlopen. Of wat kleine B pony's. Dan heb je flinke pech.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:02

Tja, aangezien de auto(bezitter) is uitgemolken moet de overheid een nieuwe melkkoe hebben.
En wie is er na ons aan de beur?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:45

Ik heb begrepen dat deze regel niet uit Den Haag komt, maar door Brussel aan ons wordt opgelegd.

Niet elk bedrijf laat de mest afvoeren en als ze op het land lopen kun je het al helemaal niet afvoeren.
Het kost geld hoe dan ook.
Veel pensionhouders komen nu weidegrond tekort (ivm met de hoeveelheid dieren daar aanwezig) en reken maar dat het niet zo makkelijk is om dat probleem op te lossen... dus moet er meer weidegrond komen, zodat de MINAS-boekhouding weer klopt!
Hoe dan ook, het gaat ons geld kosten....Brussel bedankt!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:42

Sjimmy schreef:
veel bedrijven laten het al afvoeren sjoert Paardenmest op je eigen (paarden)land werkt oa wormbesmetting in de hand en je land wordt er 'arm' van.
Maar idd als er bedrijven zijn die het eerst op hun eigen land verspreidden en dat nu door de wetgeving niet meer (volledig) kunnen dan zou het kunnen dat het wat duurder wordt.
Hier in de buurt gaat het bij veel stallen over het land waar de paarden gewoon oplopen. Soms net een weekje voor de weidegang ofzo. Ik vind het ook vies en uitmesten van je weiland heeft ook niet veel nut dan maar ja. Waar ik met mijn oude paard gestaan had ging alles over het land dus wat ze daar nu gaan doen daar staan tegen de 30 paarden op een relatief klein stuk. Nee denk zeker dat alles duurder gaat worden. Ze zullen ook in die boekhouding moeten investeren.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:43

karinna schreef:
Ik heb begrepen dat deze regel niet uit Den Haag komt, maar door Brussel aan ons wordt opgelegd.

Niet elk bedrijf laat de mest afvoeren en als ze op het land lopen kun je het al helemaal niet afvoeren.
Het kost geld hoe dan ook.
Veel pensionhouders komen nu weidegrond tekort (ivm met de hoeveelheid dieren daar aanwezig) en reken maar dat het niet zo makkelijk is om dat probleem op te lossen... dus moet er meer weidegrond komen, zodat de MINAS-boekhouding weer klopt!
Hoe dan ook, het gaat ons geld kosten....Brussel bedankt!

Gevolg op veel stallen: paarden meer op stal houden op vlas ofzo

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:38

Ik durf het te betwijfelen of dit uit Brussel komt maar daar kan ik wel achter komen. Zal mijn best eens even doen.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:23

bij mij in de buurt is er volgens mij geen 1 bedrijf die zijn mest over het land heen gooit. Dit vind ik echt smerig

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:34

femkemaats schreef:
bij mij in de buurt is er volgens mij geen 1 bedrijf die zijn mest over het land heen gooit. Dit vind ik echt smerig

Haha, smerig? Waarom is dit smerig?
Het is wel noodzakelijk voor groei van gewassen Femke. Dan moet je er maar niet bij nadenken hoe jouw eten geteeld wordt.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:48

Ik wilde net zeggen.
Onze paardenmest gaat ook over de weilanden. (de overgrote meerderheid over de maislanden, maar goed)
Daarnaast ook nog eens varkensmest over ons land.
Als ik het goed heb begrepen van mijn vader worden wij nog niet echt ingeperkt door deze regeling aangezien wij nogal ruim zitten met het land, maar voor veel andere stallen zal dit zeker een verhoging van de kosten betekenen.

/edit:

Mest over het land wil ik ook niet smerig noemen. Als je paarden normaal in het land staat wordt om de zo veel tijd toch ook alle mest (die er al ligt) los gereden met de trekker?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:50

paardenmest over koeien/schapenlanden is niet zo erg als paardenmest over paardenland (ivm besmetting e.d.)
net als dat je op een paardenland beter mest van een ander dier kan gooien.
Het is niet smerig, maar qua voedingsstoffen en besmettingen wel beter.
Je champignonnen worden ook op paardenstront geteeld hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:51

Dus als ik het goed begrijp heb ik met 2 of 3 paarden en 3,2 hectare grond geen problemen?
Maar er lopen van april tot eind oktober wel 7 tot 15 koeien van iemand in de buurt op, weet iemand hoe dat dan zit?

want van zoiets hebben we helemaal geen verstand

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:55

ik weet niet precies de aantallen qua paarden maar weet wel dat bedrijven met meer dan 3 hectare hun mest/mineralenregistratie moeten bijhouden. Geen idee of dat (nu) ook voor particulieren (gaat) geld(t)(en).

Het is de MINAS die je dan bij moet gaan houden.
Het is op zich niet moeilijk, maa rje moet even weten hoe het zit. Ik heb het een aantal jaar voor de manege in moeten vullen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:19

De minas bepaald of je moet bijbetalen of niet. Wat ik wel begrepen is dat ze de normen veel lager hebben gesteld dan bij de koeien en varkens.
Ik denk dat grote manege's en stallen waar veel paarden zijn en niet veel land dat die moeten bijbetalen. Ik denk dat je vooral in de randstad je dat wel gaat voelen in de pensionprijs.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 19:00

Sjimmy schreef:
paardenmest over koeien/schapenlanden is niet zo erg als paardenmest over paardenland (ivm besmetting e.d.)
net als dat je op een paardenland beter mest van een ander dier kan gooien.
Het is niet smerig, maar qua voedingsstoffen en besmettingen wel beter.
Je champignonnen worden ook op paardenstront geteeld hoor

Maar als je consequent alles ontwormt is er toch niets aan de hand?

RK -> ik neem aan dat ze de paardenmest en de koeienmest gewoon bij elkaar optellen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:10

Eerlijk gezegt vind ik het tercht dat je nu ook voor paarden moet betalen.
Want die produceren even goed mest, net als koeien, varkens etc.. En daarvoor moest al veel langer betaalt worden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:58

als het goed is niet sjoert Alleen de kans op BESMETTING is groter, maar als je goed ontwormt zou het geen probleem moeten zijn.

Die koeien weet ik neit hoe dat zit wat die zijn niet haar eigendom en volgens mij moet je alleen invullen over je eigen dieren en je eigen land en van koeien die er lopen weet je niet echt hoeveel mest die 'opbrengen'

Chestnut, paardenmest bevat andere en minder van de schadelijke (fosfaat en nitraat) stoffen, vandaar dat het tot nu ook niet geteld werd. VOlgens mij worden paarden nu ook minder zwaar geteld dan koeien bijvoorbeeld. Je moet ook opgeven wat er aan P (fosfaat) en N (nitraat) in je voer zit. En hoeveel je voert en wat je voert. Maar het is alweer ff geleden dat ik de minas formulieren heb ingevuld dus ik kan het een beetje scheef uitleggen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:19

misschien een hele stomme vraag hoor maar ik snap er helemaal niks van!!

Mijn paard staat op een manege, en we hebben in verhouding met de paarden niet echt veel land (wat van ons zelf is dan, want we "lenen" wel ieder jaar een heel groot stuk van een boer, niet tegen betaling en ook niet officieel op papier)

maar krijgen wij als manege zijnde met ongeveer 30 tot 35 dieren ook problemen???
een echt bedrijf zijn we niet want we zijn een vereneging (mogen geen winst maken en we hebben geen eigenaar)
en hoe groot is de kans dan dat het stalling geld voor mijn paard omhoog gaat?

sorry dak het zo dom vraag maar snap er echt niks van....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:53

ik denk dat heel veel bedrijven grote problemen krijgen! omdat ze gewoon in vergelijking te weinig land ter beschikking hebben en daardoor duur moeten betalen!

to crista ik denk dat het 100 % zeker is dat jou stallingsgeld omhoog gaat omdat de mestafvoer gewoon veel duurder word!

weet niet precies alles maar het zal allemaal een stuk duurder worden!!!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:23

Hoe zit het dan met ons....

Wij hebben 10 ha weiland, 1 ha van ons zelf, rest huren wij (niet op papier).

's Winters hebben wij 5 shetjes, 2 fjordjes en 3 b welshjes lopen, uitloopstal.

Zomers lopen er paarden van buitenaf op de wei en mijn eigen 2 rijpaarden en jonge spul niet te vergeten... hoe reken ik nou uit hoeveel paarden ik mag houden op die 10 ha.

Hun zeggen dus dat ik geen hobbyist ben want heb er meer dan 7...