Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sjimmy schreef:de mestafvoer zal niet veel uitmaken gouda.
Paardenmest op je eigen (paarden)land werkt oa wormbesmetting in de hand en je land wordt er 'arm' van.
Sjimmy schreef:Hier in de buurt gaat het bij veel stallen over het land waar de paarden gewoon oplopen. Soms net een weekje voor de weidegang ofzo. Ik vind het ook vies en uitmesten van je weiland heeft ook niet veel nut dan maar ja. Waar ik met mijn oude paard gestaan had ging alles over het land dus wat ze daar nu gaan doen daar staan tegen de 30 paarden op een relatief klein stuk. Nee denk zeker dat alles duurder gaat worden. Ze zullen ook in die boekhouding moeten investeren.veel bedrijven laten het al afvoeren sjoertPaardenmest op je eigen (paarden)land werkt oa wormbesmetting in de hand en je land wordt er 'arm' van.
Maar idd als er bedrijven zijn die het eerst op hun eigen land verspreidden en dat nu door de wetgeving niet meer (volledig) kunnen dan zou het kunnen dat het wat duurder wordt.
karinna schreef:Ik heb begrepen dat deze regel niet uit Den Haag komt, maar door Brussel aan ons wordt opgelegd.
Niet elk bedrijf laat de mest afvoeren en als ze op het land lopen kun je het al helemaal niet afvoeren.
Het kost geld hoe dan ook.
Veel pensionhouders komen nu weidegrond tekort (ivm met de hoeveelheid dieren daar aanwezig) en reken maar dat het niet zo makkelijk is om dat probleem op te lossen... dus moet er meer weidegrond komen, zodat de MINAS-boekhouding weer klopt!
Hoe dan ook, het gaat ons geld kosten....Brussel bedankt!
femkemaats schreef:bij mij in de buurt is er volgens mij geen 1 bedrijf die zijn mest over het land heen gooit. Dit vind ik echt smerig
Sjimmy schreef:paardenmest over koeien/schapenlanden is niet zo erg als paardenmest over paardenland (ivm besmetting e.d.)
net als dat je op een paardenland beter mest van een ander dier kan gooien.
Het is niet smerig, maar qua voedingsstoffen en besmettingen wel beter.
Je champignonnen worden ook op paardenstront geteeld hoor![]()
Alleen de kans op BESMETTING is groter, maar als je goed ontwormt zou het geen probleem moeten zijn.