Noorden moet zich profileren met paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Noorden moet zich profileren met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:27

Fun_Fun

Re: Noorden moet zich profileren met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:48

Dat is mooi voor 'ons'. (Noorden.)

Maar hoezo alleen het Noorden? Het zuiden draait ook goed, toch?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:12

Het Noorden draait qua economie juist niet zo goed daarom moeten ze nieuwe bronnen van inkomsten aanboren. Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is.

Edit: alleen dit
Citaat:
het noordelijk ponyras
wat moet ik me daarbij voorstellen???

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 00:42

ja dat vroeg ik mij ook al af noordelijk ponyras is het nieuw...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:29

Ik vraag me toch af hoe ze dat zien met meer maneges langs de randen van steden.
Er zitten hier al best wat maneges, maar het probleem lijkt mij juist dat er helemaal geen klanten zijn voor extra maneges.
Dus wat hebben we daar aan?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:05

Hoe hadden ze dat gedacht inderdaad. Heb ook het idee dat hier overal al best veel maneges zijn maar niet genoeg klanten om ze allemaal draaiende te houden...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:06

daarom gaan we ook best wel veel maneges failliet hier.
Maar als de mensen van KPMG een antwoord op die zaken hebben, hoor ik het graag.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:52

Wat is idd, een noordelyk ponyras?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:33

Ik denk (hoop) dat KPMG bedoelt dat er meer met paard&toerisme moet worden gedaan (dan komt de klant overnachten in het noorden) en inderdaad fokken (het product verkoop je aan de mensen in het westen of elders). Maneges voor dagelijks gebruik zijn onzin als je doelgroep in de Randstad zit.

Het ontwikkelen van toerisme, niet alleen gericht op paarden maar ook op cultureel erfgoed en natuur, is al langer een speerpunt in het beleid van de drie noordelijke provincies. De coördinatie zou alleen wel veel beter kunnen (Noord Nederland Bureau voor Toerisme is volgens mij niet lang geleden falliet verklaard).

Of het rapport van KPMG is verkeerd geïnterpreteerd, òf ze hebben geen insider van de paardenwereld erbij betrokken..
(In dat geval bied ik me graag aan )

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:54

Ik wil hier best wel gaan fokken hoor, maar investeer dan eerst maar 2 miljoen in mij

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:31

Het gaat als ik het stukje goed heb gelezen over de recreatieve kant van de sector. Dus vakantiemensen die hier komen paardrijden. voor een fokkerij maakt het niet extreem veel uit waar je precies zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:38

maessie schreef:
Voor een fokkerij maakt het niet extreem veel uit waar je precies zit.

Niet mee eens. Het maakt wel degelijk verschil of je voor een stukje land in de randstad een miljoen kwijt bent, of elders voor hetzelfde bedrag een veelvuldige ervan kunt kopen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:02

Mee eens Cassidy. Dat is nou juist ook de catch voor deze provincies wanneer ze zich ook meer richten op de fokkerij. Er is daar land genoeg zonder echt winstgevende functie omdat het belang van de landbouwsector al jaren terugloopt.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:04

MM en zo is de Peel zich ook aan het profileren (Stichting PeelPaard, check over een aantal weken www.peelpaard.nl) en ook de Kempen (beide dus Brabants) is actief voor ondernemers in de Paardensector. Misschien slimmer en effectiever als de gehele paardensector iets op poten zet en samenwerkt?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:07

Als ze in de werkgelegenheid op paardengebied willen investeren hier in het noorden, zit ik dus wel goed
Eerst maar eens zien en dan geloven. Al klinkt het best leuk natuurlijk.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:33

Citaat:
Het Noorden kent al een groot aantal hippische centra, evenementen en voorzieningen, maar dat moeten er veel meer worden, zegt Bade. De sector brengt een hoop bedrijvigheid met zich mee.

En een van de mooiere hippische centra is volledig in de soep gelopen (Fries Paarden Centrum...), zou mooi zijn als dat als evenementencentrum behouden kan blijven, want er is nu sprake van dat het mogelijk afgebroken wordt...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:21

Het enige dat ik hier mis zijn de echte grote namen, een Academy ala Coby van Baalen. Centra's waar ZZGP kan worden gereden op eb en vloed banen dat soort zaken.
Idd het fries paardencentrum willen ze eigenlijk veranderen in een kerk, de eigenaren zijn new born cristenen o.i.d in igg zeer fanatiek in het cristelijke geloof.
Wedstrijden op zondag is hier vaak al een probleem, zeker zolang de KNHS op de biblebelt zit.

Maar laat ze maar komen, al die broodruiters. Voor mij zijn ze welkom. Alleen vraag ik me af waarom onze voorzitter toch zo'n probleem heeft met het neerzetten van een flinke indooraccomodatie terwijl Jan Schep een gigantische koeienflat in Zandhuizen mocht plaatsen!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:05

ingeborg schreef:
Mee eens Cassidy. Dat is nou juist ook de catch voor deze provincies wanneer ze zich ook meer richten op de fokkerij. Er is daar land genoeg zonder echt winstgevende functie omdat het belang van de landbouwsector al jaren terugloopt.

Misschien is het een idee om de boeren hier zelf te laten bepalen wat ze met hun land doen, en waar ze hun brood mee verdienen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:08

MissJ schreef:
ingeborg schreef:

Misschien is het een idee om de boeren hier zelf te laten bepalen wat ze met hun land doen, en waar ze hun brood mee verdienen?

Uitstekend idee, maar als de werkgelegenheid in de regio pet is, dan is er voor de boeren vaak ook geen markt voor hun product. Wat dat danook wezen mag.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:23

tamary schreef:

Uitstekend idee, maar als de werkgelegenheid in de regio pet is, dan is er voor de boeren vaak ook geen markt voor hun product. Wat dat danook wezen mag.

Het gaat ook niet om de locale markt maar om de mensen uit de rest van het land (m.n. het 'wilde' westen, zoals sommige noorderlingen zeggen).

Simpel gezegd: paardenbezoekers of -toeristen laat je overnachten ($) en de fokproducten exporteer je uiteindelijk naar de dichterbevolkte gebieden in Nederland en evt. de omringende landen($).

Het lijkt mij op het eerste gezicht een leuk idee maar of bedrijven zich staande kunnen houden..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:01

Met de maneges aan de rand van de steden ben ik het wel eens. In heerenveen zelf is bijv geen fatsoenlijke manege te vinden, en ben je al gauw aangesproken op die kleine manegetjes in de omgeving, of je moet al helemaal naar Joure (met dure brandstof ook niet leuk meer) Ik zelf heb helemaal niks met dat kleine kneuterige gedoe, en rijd dus nu al 2 jaar geen paard meer.
Ik zou nu ivm rijbewijs wel naar joure kunnen, maar dat wordt wel een dure hobby!

ook het recreatieve gedeelte kan idd beter, maar een nieuw noordelijk ponyras? wat zal dat dan worden n kruising tussen n fries en n shetlander ofzo

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:06

Kruising fries/shetlander zit geen brood in. Ikzelf denk meer in de richting van de duitse reitpony. Net zoiets als de NRPS maar dan beter. Meer front, meer body. Welsh x nog wat anders.

Dat van die maneges ben ik helemaal met je eens, wat kneuterige boerenbedrijven met wat paarden en pony's maar nergens een rijschool ala de Verende wagen( vroeger houten)

Maar dat is ook logisch, er zit geen brood in. De mensen die een beetje kunnen rijden kopen zelf een paard, ruimte zat. Dag lesklant.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:54

ingeborg schreef:
Het Noorden draait qua economie juist niet zo goed daarom moeten ze nieuwe bronnen van inkomsten aanboren. Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is.

Edit: alleen dit
Citaat:
het noordelijk ponyras

wat moet ik me daarbij voorstellen???

Jaah ik hoop zo dat de economie die hier zo"slecht" is in het noorden beter word door de paarden, kan ik eindelijk es nieuwe normale schoenen kopen in plaats van klompen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:24

tamary schreef:

Die werkgelegenheid hier heeft weinig met de boeren te maken.
Er is hier gewoon weinig industrie, en bedrijven vestigen zich hier nou niet bepaald massaal.
Wat er hier wel zit, zijn veel simpele produktoeprocessen, maar die worden massaal naar goedkope lonen landen verplaatst.
Ik vind het wat vreemd om te stellen dat de boeren hier allemaal maar in de paarden moeten gaan.
Waar gaan we dan alle produkten vandaan halen die zij produceren?
En wat doe je dan met de overschotten paarden die je hier krijgt?
Alsof alles te verkopen is.
Als er iets niet rendabel is, is dat de paardenfokkerij.
En toerisme is ook een seizoensaangelegenheid.
Wat doe je de rest van het jaar?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 06:58

Mest: bio brandstof, bouwmateriaal, champignonbodem( evt export)
Of een meststof voor een gigantische rozenkwekerij in Polen.
Je moet mest als een product zien, waar je gratis aan kunt komen.