Ruiterbewijs niet meer nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Ruiterbewijs niet meer nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:12

Deze brief vond ik op het internet na een melding in de paardenkrant, ik weet niet of het al eerder vermeld is, maar zo niet dan bij deze.

Geachte heer/mevrouw,

Middels deze brief willen wij u berichten, hoewel u dit mogelijkerwijs al heeft vernomen, dat Vereniging Natuurmonumenten heeft besloten het pilotproject in samenwerking met de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter te beëindigen. Dat wil zeggen, dat voor ruiters en menners in de terreinen van Natuurmonumenten het rijvaardigheidsbewijs en de daarbij behorende gele kentekenplaten niet meer verplicht zijn.

Per 01-01-2005 zal voor bovengenoemde doelgroep een vergunningensysteem worden ingevoerd. Dat betekent, dat ruiters en menners door middel van de jaarlijkse aankoop van een vergunninglabel à * 10 vrijelijk toegang hebben tot alle daarvoor bestemde paden in de terreinen van Natuurmonumenten, uiteraard met inachtneming van de geldende toegangsbepalingen. Met dit bescheiden bedrag levert men bovendien een positieve bijdrage aan het onderhoud van de recreatieve voorzieningen van het berokken natuurgebied.
In bijlage treft u een lijst aan met verkooppunten, waar de vanaf 1 januari 2005 verplichte vergunninglabels te koop zullen zijn.

Wij vertrouwen erop u hiermee naar behoeren te hebben geïnformeerd, mochten er echter nog vragen zijn, dan kunt u zich wenden tot het Bezoekerscentrum Veluwezoom, tel. 026 - 49 79 100 of ondergetekende op het beheerkantoor Veluwezoom, tel. 026 - 49 79 196.

Met vriendelijke groet,

Vereniging Natuurmonumenten

D. van Kooi
Beheerteammedewerker Veluwezoom

Verkooppunten vergunninglabels
Bezoekerscentrum Veluwezoom - Heuvenseweg 5a, 6991 JE Rheden - 026 - 497 9100
Paviljoen de Posbank - Beekhuizenseweg 1, 6991 JM Rheden - 026 - 495 0930
Stal te Bokkel - Soerensezand 5, 6961 LL Eerbeek - 0313 - 619 488
Horse Totaal, paardenspeciaalzaak - Dorpsstraat 50, Rheden - 06 - 20 105 585
VVV Fietsverhuur & Activiteiten - Schietbergseweg 28/a, 6991 VL Rheden - 026 - 495 300
Roelé Fietsen - Dr. Langemeijerweg 16/B, 6991 EV Rheden

Waarom zou je dan nog het ruiterbewijs halen??????? Verward

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:14

Fijn ik heb me via school aangemeld en moet in april op als t goed is. Maar je bent nog wel altijd meer verzekert met je rijbewijs, dus dat is iig een voordeel, toch?!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:16

Als het goed is kan je je toch gewoon zonder ruiterbewijs ook goed verzekeren?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:53

De verzekering bij je ruiterbewijs is gewoon een WA, die je als het goed is al via de reguliere verzekering hebt.

Dubbel op dus.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:08

weet niet precies hoe mijn moeder mij heeft verzekerd maar volgens mij ben je voor een groter bedrag verzekerd....geloof ik.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:18

Ik kreeg hierover van een kennis onderstaand artikel via de mail. Het hele ruiterbewijs wordt in het artikel niet genoemd en voor zover ik weet was dat al een tijdje geleden afgeschaft. Bij de endurancewedstrijd in Laag Soeren (die ieder jaar in mei wordt verreden) was iig afgelopen keer geen ruiterbewijs meer verplicht, terwijl dat in het verleden wel zo was.

Citaat:

Bikers en ruiters moeten betalen

Door onze verslaggever

ARNHEM/RHEDEN - Wie een rondje op zijn levende of stalen ros van de natuur op de Veluwezoom wil genieten, moet vanaf 1 januari eerst betalen. Het begrip 'vrije natuur' is geen vanzelfsprekendheid meer. De natuur wordt steeds drukker bezocht. Behalve met steeds meer wandelaars hebben de terreineigenaren te maken met ruiters en een groeiend aantal mountainbikers. Alledrie zoeken ze de onverharde paden in de bossen op. De mountainbiker doet dat het liefst op de mooiste en meest uitdagende plekken via speciaal daarvoor aangelegde paden. Maar het onderhoud van de extra voorzieningen die hiervoor nodig zijn, loopt volgens terreineigenaar Natuurmonumenten de spuigaten uit.

"Terwijl we er vooral zijn om natuurgebieden aan te kopen, te beheren en wandelaars de ruimte te geven", benadrukt boswachter Dick van Kooi de uitgangspunten van Natuurmonumenten. "De 52 kilometer mountainbikeroute tussen Arnhem en Dieren kost ons zo'n vijfduizend euro per jaar, het onderhoud van de 150 kilometer lange ruiterroute het dubbele."

Onder het motto 'de gebruiker betaalt' heeft de grootste landeigenaar van de Zuid-Oost Veluwezoom vanaf 2005 daarom een verplichte vergunning voor mountainbikers en ruiters ingesteld. De mountainbikers betalen vijf euro en de ruiters moeten met tien euro over de brug komen om ook in het nieuwe jaar in de Zuid-Oost Veluwe te mogen recreëren. "Je moet het zien als een onderhoudsbijdrage waarmee we tevens de knelpunten sneller kunnen oplossen", aldus Van Kooi.

De introductie van de toegangssticker en het ruiterlabel heeft niets te maken met discussies over mogelijke spanningen met wandelaars en het extra geld is geen 'kwartje van Kok' dat in de grote pot verdwijnt. "Het gaat rechtstreeks naar het onderhoud en verbetering van de routes", verzekert Van Kooi, "maar het verschaft de mountainbiker en ruiter geen extra privileges. Het blijft niet toegestaan van de bestaande routes af te wijken."

De vergunning is ook geldig voor de routes in het Montferland en in de Loonse en Drunense duinen. Waarschijnlijk volgen in de toekomst meer gebieden van Natuurmonumenten in Nederland.

Stichting Het Geldersch Landschap, dat de Loenermark bezit en waar ook routes overheen lopen, doet niet mee. Woordvoeder Arnold Stokman: "De kosten van extra toezicht en administratie wegen niet op tegen de opbrengsten." Van Kooi: "Maar dat is voor het gebied van ons, waarin de onderhoudsgevoelige stuwwal ligt, lang niet voldoende."

De eerste reacties van de doelgroepen zijn in ieder geval positief. Van Kooi: "Veel mountainbikers vragen al naar de verkooppunten. Ze zien de vergunning als een donatie, waardoor ze langer en beter van hun sport kunnen genieten."

Meer informatie: 026-4979100 en 026-4979193. Verkooppunten:
Bezoekerscentrum in Rheden, paviljoen De Posbank in Rheden,
café-restaurant Den Eikenboom in Loenen, café-bar Spoorzicht in Eerbeek,
restaurant-café De Harmonie in Laag-Soeren, Reerink Rijwielen in Arnhem,
Roelofs Fietsspeciaalzaak in Arnhem, VVV Fietsverhuur & Activiteiten in
Rheden, Roelé Fietsen in Rheden.

Bron: De Gelderlander

Op de site van Natuurmonumenten kun je het ook vinden.

ob_session

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:17

maar als ik het goed begrijp is het dus gewoon makkelijker om gewoon je ruiterbewijs te halen? want op een andere manier is het toch alleen maar een gedoe en kom je toch duurder uit? en je bnet dan toch minder goed verzekerd?
dit begrijp ik eruit dan he

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:50

Let op: het gaat hier, volgens mij, alleen om terreinen van Natuurmonumenten. Voor de overige terreinen moet je nog wel een ruiterbewijs hebben. Bijvoorbeeld in de Waterleidingduinen in Vogelenzang moet je én een ruiterbewijs én een jaarkaart hebben om er te mogen rijden.
Overigens moet je ook vaak een ruiterbewijs hebben als je bij een andere manege wilt gaan rijden (buitenrit bijvoorbeeld).
Dus: volgens mij geen weggegooid geld als je alsnog je ruiterbewijs haalt!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:26

Het ruiterbewijs heb je niet in elk gebied nodig.
Aan je gewone WA verzekering heb je in principe genoeg. Maar bij beide verzekeringen geld wel dat je een cap moet dragen.

Ik heb dus ook voor januari de vergunning moeten kopen. Maar omdat ik in bezit ben van het ruiterbewijs, krijg je 50% korting, dus voor een jaar 5 euro.
Maar aangezien ik ook nog regelmatig op de Loenermark kom, heb ik mijn ruiterbewijs voor dat gebied nog wel nodig.

Kaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:08

Ach 5 euro voor een jaar is ook nog wel te doen. Het wordt in ieder geval goed besteedt, en nou maar hopen dat de uitstekende boomwortels op de ruiterpaden ook verwijderd worden Knipoog

diantha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:14

YvonG schreef:
Let op: het gaat hier, volgens mij, alleen om terreinen van Natuurmonumenten. Voor de overige terreinen moet je nog wel een ruiterbewijs hebben. Bijvoorbeeld in de Waterleidingduinen in Vogelenzang moet je én een ruiterbewijs én een jaarkaart hebben om er te mogen rijden.
Overigens moet je ook vaak een ruiterbewijs hebben als je bij een andere manege wilt gaan rijden (buitenrit bijvoorbeeld).
Dus: volgens mij geen weggegooid geld als je alsnog je ruiterbewijs haalt!

Hai ik lees dat je uit lisse komt of nou ja in iedergeval daar in de buurt. Pling
Ik zelf kom uit hillegom en heb 2 paarden. Maar nu is mijn vraag?!?! Waar hier in de buurt kan je je ruiterbewijs halen. Rij eigenlijk al 4 jaar met me paard buiten zonder ruiterbewijs Bloos ( Knipoogjaja weet het!! mag niet) Ik hoop dat je iets weet want wil hem eigenlijk wel halen. Haha!
Zou je me een pb willen sturen voor je antw.?Zo ja toppie OK dan!

chance

Re: Ruiterbewijs niet meer nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:32

Hoi allemaal,

Ik heb nu eigenlijk een vraag.

Als ik met mijn paard buiten wil rijden heb je dan al een ruiterbewijs nodig of geld het nu alleen voor bepaalde gebieden.
Ik vind het nu allemaal best wel verwarrend.

groetjes

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:32

Hoi allemaal,

Als ik met mijn paard buiten wil rijden heb je dan al een ruiterbewijs nodig of geld het nu alleen voor bepaalde gebieden.

groetjes

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:44

chance schreef:
Hoi allemaal,

groetjes

ik up t topic ff want dit wil ik ook graag weten...

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:10

ik zat dit verkeerd te lezen Bloos ben nu eigenlijk ook wel erg nieuwsschierig hoe het zit.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:18

Met je eigen paard ben je bijna in heel Nederland NIET verplicht om een ruiterbewijs te hebben.
Er zijn nog een paar terreinen in Nederland waar dit wel het geval is.
Natuurmonumenten heeft de verplichting afgeschaft, maar daar moet je nog wel entree betalen.
Eigenlijk is het ruiterbewijs alleen nog interessant voor de verzekering, dus als je zelf goed verzekerd bent, heb je hem in principe niet nodig.
Wel vind ik dat mensen de ruiteretikettes moeten weten ( en een beetje verstand van Paarden en paardrijden ).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:14

Ik heb al 32 jaar een ruiterbewijs en het het nut hiervan nog NOOIT ingezien.

Ja de cursus is is belangrijk voor stadsmensen( denigrerend, ik weet het, maar is was er zelf ook een)
Jaag niet door de jonge aanplant heen e.d. en spring niet over vaste hekken.

Ik heb een normale WA verzekering en heb deze verzekering dus helemaal niet nodig. Daarbij zijn er ook maar een paar gebieden die expliciet een ruiterbewijs vragen om er te mogen rijden. Gebieden waar ik dus nooit kom tenzij onder begeleiding van een gids (manegebuitenritten e.d.) en dan heb je weer geen ruiterbewijs zelf nodig.

Ik snap best dat iemand gewoon zonder ruiterbewijs gaat rijden. Als je je gewoon netjes gedraagt zal niemand je controleren.
Al meer dan 30 jaar roept de SRR dat binnenkort het ruiterbewijs overal verplicht wordt Slapen , al meer dan 30 jaar dus. Langer al, dan de meesten van jullie oud zijn. Ik vind het dus echt geld uit de zak klopperij. Betaal ik veel liever een paar euro rechtsstreeks aan de eigenaar van een natuurgebied.

Dus goede actie dit!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:38

Hallo allemaal!
Nou dan zal ik jullie ook ff wat vertellen, ik ben vorig jaar naar Ierland geweest op vakantie. Daar wilde ik ook een aantal buitenritten gaan maken en toen heb ik naar de knhs gebeld of ik een ruiterbewijs nodig had!
Daar zeiden ze dus dat ik die nodig had, in Ierland was het verplicht!
Dus ik een paar weken van te voren nog kunnen inschrijven bij een ruiterbewijsexamen. Cool

Na een hoop gedoe, alles moest geregeld worden omdat het niet naast de deur was! Uiteindelijk was ik gezakt voor me theorie maar geslaagd voor me praktijk.

Weer met de knhs gebeld en die zeiden dat dat genoeg was! OK dan!

Kom ik in Ierland aan op een dure stal, ik begon over het ruiterbewijs, en dat vrouwtje begon te lachen!! Ze kende dat hele ruiterbewijs niet en in heel Ierland is dit niet verplicht!!

Sta ik ff voor paal daar!!! Haha! Clown

Maar ik heb nog een vraagje, Ik woon in Den Helder, maar ik moet nog steeds mijn theorie halen! Weet iemand of er binnenkort weer een examen komt? Het moet wel een beetje te doen zijn qua afstand!! Ik hoop dat iemand iets weet! Het gaat dan alleen om mijn theorie, want mijn praktijk heb ik wel gehaald!

Kus Raichu Hollow

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:30

dus het ruiterbewijs en die gele plaatjes zijn dan niet meer nodig?

heb ik laatst nog van die nieuwe stickertjes van 2005 gekcoht... Bloos

of snap ik het nu weer niet goed Bloos ?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:46

Ik be alleen geslaagd voor mijn praktijk van het ruiterbewijs, nu benik op zoek naar een datum wanneer het ruiterbewijs weer gedaan wordt. Maar dan bij mij in de buurt, dan kan ik mijn theorie nog een keer gaan doen!

Wie heeft enig idee?? Ik woon zelf in Den Helder...

groetjes Raichu Hollow

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:50

RaichuHollow schreef:
Ik be alleen geslaagd voor mijn praktijk van het ruiterbewijs, nu benik op zoek naar een datum wanneer het ruiterbewijs weer gedaan wordt. Maar dan bij mij in de buurt, dan kan ik mijn theorie nog een keer gaan doen!

groetjes Raichu Hollow

Misschien kun je contact opnemen met het SRR? Die weten precies waar en wat.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:56

RaichuHollow schreef:

groetjes Raichu Hollow

Hoi ik kom ook uit Den Helder en had begrepen dat manege Bruin
je kan helpen met je ruiterrijbewijs. Of is dat alleen de praktijk?

groetjes Linda

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:48

uhm hoe dat precies zit met verzekering weet ik niet. wel weet ik dat als je buitenritten wil gaan begeleiden voor gasten dat je dan een ruiterbewijs moet bezitten en 18 moet zijn. en ook dat straks het ruiterbewijs vervangen word door het cbr 1, 2, 3 dan moet je het in 3 stappen halen met een tussen tijd van 2 maand dacht ik. dat is gedaan omdat het ruiterbewijs halen eigenlijk heel makkelijk is en dus ook gehaald word door ruiters die het eigenlijk niet horen te bezitten, vanwege gebrek aan voldoende rijkunsten, op sommige plekken is het te makkelijk een ruiterbewijs te halen dus vandaar word straks het cbr ingevoerd, wanneer precies weet ik ook niet, maar voor mensen die hun ruiterbewijs nog makkelijk willen halen dan zou ik dat maar gauw gaan doen! dat cbr maakt het cker niet makkelijk

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:00

Rink, waar heb je die informatie vandaan? Is die ook ergens terug te vinden op internet?

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:19

uhm wij geven zelf ook ruiterbewijsen.. vandaar die kennis Vork

dan hoor je wel wat dus vandaar Clown