De doodzieke Shetlandpony Doortje dreigt te moeten worden afgemaakt. Haar eigenaresse Cindy stak zoveel geld in het opknappen van doodzieke paarden die anderen hadden gedumpt dat er nu geen geld meer is voor het redden van haar eigen pony. Doortje heeft een levensreddende operatie van enkele duizenden euro's nodig.
Het is de wrange wending van het lot. Jarenlang al vangt ze zieke paarden en pony's op waar anderen geen geld meer voor over hebben en vanaf willen. "Als wij ze niet opnemen gaan ze gewoon dood",zegt ze. Ze worden bij haar binnengebracht via vrienden en kennissen maar ook de Dierenbescherming gebruikt haar als noodopvang.
VERTROETELEN "We hebben het geluk dat we voor weinig geld een groot stuk land kunnen pachten. Ik kan gewoon geen nee zeggen tegen een paard in nood. En op de een of andere manier komen ze altijd bij mij terecht. Ik heb er gewoon erg veel pleizer van om een reddeloos verloren paard helemaal te vertroetelen en weer toekomst te geven", zegt de studente psychologie en moeder van 2 kinderen. Paarden zijn haar lust en haar leven en met hulp van haar man groeide het weiland uit tot een officieus paardenasiel. "Financieel gezien is het natuurlijk niet handig. Er staat geen stichting achter of iets dergelijks. We doen het allemaal van eigen geld. Ik ben student en van het salaris dat mijn man verdient, leven we. We gaan niet op vakantie en ik koop vrijwel geen nieuwe kleren. Misschien is het naief van me geweest ej je mag het dom noemen maar als een ziek paard mij aankijkt gaat ze gewoon mee. Zo werd door de Dierenbescherming een paard binnengebracht dat 5 jaar in een hok van 2 x 2 m had geleefd zonder het daglicht te zien. Het woog 150 kilo, een derde van het normale gewicht. We stonden te janken toen we het zagen. Ondanks onze reddingspogingen moest het toch worden afgemaakt worden. Heel erg.
KRACHTVOER Toch zijn er de afgelopen paar jaar zeker acht paarden van de dood gered en nog eenzelfde aantal werd gered van een miserabel bestaan. Er staan nu zeven paarden in de wei waarvan er drie werden gered van de dood. Maar het geld was dit jaar wel echt op. De operaties en het krachtvoer voor de verschillende dieren kosten duizenden euro's. Net toen alle paarden weer een beetje boven Jan waren werd plots haar eigen pony ziek. Die moet zeker 2 weken in een speciale klinkiek behandeld worden. Een kies is kapot en zorgt voor ernstige infecties in haar mond en inmiddels is ook haar voorhoofdholte ontstoken. De pony lijkdt er erg onder en we houden het een beetje leefbaar met antibiotica maar dit kan niet lnag doorgaan. Als we haar niet opereren moet ze inslapen. De pijn is te erg. De operatie kost zeker 2 duizend euro en als het herstel tegenvalt zelfs meer dan het dubbele. Dit is nu een noodkreet. Ik bekijk nu ale opties zoals de verkoop van onze spullen of de auto maar dan moet ik mijn studie in Nijmegen opgeven. Er moet toch iemand zijn die weeet of er een fonds is voor zieke dieren in nood of iets dergelijks ? Het geld is op net nu ze ziek is.
Is er al iets opgezet ? ik zou graag willen helpen.
Yfande
Jolliegirl
Geplaatst: 31-10-04 23:07
agoosss dat is echt triest!!
_Tiara
Geplaatst: 01-11-04 07:11
Gelukkig heeft ze iemand gevonden, ik vind het echt goed werk wat ze doet !
Anoniem
Geplaatst: 01-11-04 07:58
Mooi dat de pony geholpen gaat worden Wanneer gaat ze naar de kliniek?
charlieb
Geplaatst: 01-11-04 07:58
Hou je ons op de hoogte hoe het met Doortje gaat? Geweldig dat er nog mensen zijn zo als jij Ik hoop dat je nu ook weer genoeg geld hebt om meer paarden op te vangen.
StalDiefdijk
Geplaatst: 01-11-04 08:15
Gelijk een Stichting opzetten nu zoveel vrijwilligers/donateurs zich melden, zodat dit goede werk in de toekomst voort kan worden gezet!
Brechtje
Geplaatst: 01-11-04 08:51
Inderdaad Barb77
Debsey
Geplaatst: 01-11-04 12:25
ze houd je op de hoogte, wat ik begrepen heb gaat ze deze week overleggen wanneer doortje geholpen word, dus ik denk dat ze dat vandaag of morgen hier wel even neer zet!
Alwiene
Geplaatst: 01-11-04 12:35
Heee goliath die ken ik wel. vlgs mij zit er een fabriek o.i.d.van hun vlakbij waar ik eerst woonde in Hattem, en ik dacht dat die is van dhr, Golad en zijn dochter rijdt zelf paard kan dat kloppen??
Vonnie84
Geplaatst: 01-11-04 13:09
Super dat ie geholpen is. Het is je van harte gegunt. Ik ben benieuwd hoe de operatie gaat verlopen. Hou ons op de hoogte
juval
Geplaatst: 01-11-04 13:42
Barb77 schreef:
Gelijk een Stichting opzetten nu zoveel vrijwilligers/donateurs zich melden, zodat dit goede werk in de toekomst voort kan worden gezet!
er bestaat toch al zoiets???? Zou de dierenbescherming hier niet een potje voor hebben???
succes, ik hoop dat de pony gauw weer beter is.
Monnik
Geplaatst: 01-11-04 15:31
juval schreef:
er bestaat toch al zoiets???? Zou de dierenbescherming hier niet een potje voor hebben???
succes, ik hoop dat de pony gauw weer beter is.
Het potje bij de dierenbescherming moet gedeeld worden met veel meer dieren dan alleen zieke paarden. In mijn ogen zou het ook erg verstandig zijn nu meteen maar een stichting op te zetten. Helaas heeft zoiets veel voeten in aarde en iemand moet de kar trekken. Cindy heeft ongetwijfeld nu even iets anders te doen, daar het haar eigen pony is die ziek geworden is.
Veel super dat er nu geldschieters gevonden zijn!!!
Poffer
Geplaatst: 01-11-04 15:55
Gelukkig dat ze nu geholpen kan worden!
Whoops1
Geplaatst: 01-11-04 19:01
Superr dat er zoo ontzettend veel mensen hulp bieden !!
Cindy, vind dat je heel goed werk doet..
Urbs
Geplaatst: 02-11-04 07:44
Gelukkig, er bestaan ook nog goede mensen! Je hoort tegenwoordig zo veel nare berichten over achterlijke mishandelingen op de vreselijkste manieren....dan doet dit me wel weer goed, zoveel steun voor een geweldige actie! Ga zo door!
ponymeid1
Geplaatst: 02-11-04 13:42
De kippenvel staat op mijn rug, echt zo super fjin dat mensen je willen helpen!!
Niki76
Geplaatst: 02-11-04 14:48
Altijd klaar staan voor anderen en dan kom je zelf het ongeluk tegen. Wat kunnen we doen om te helpen?
blackheart
Geplaatst: 02-11-04 17:51
Hart in actie mss?
Debsey
Geplaatst: 03-11-04 13:48
nee hart in actie hoeft niet gebeld te worden hoor daar dacht ik ook meteen al aan maar er is een bedrijf dat nu doortje sponsort, het hele verhaal staat verder bij vraag maar raak, maar het gaat helemaal goed komen met haar, zodra ze naar de kliniek gaat, worden jullie meteen op de hoogte gehouden
Let_be
Geplaatst: 03-11-04 18:51
Happy End!!
Odyne
Geplaatst: 05-11-04 18:47
Toch nog mensen die wél goed bezig zijn!
Bump
Geplaatst: 10-11-04 19:07
Lieve mensen... er bestaat Brooke Hospital for animals, is echt de moeite waard om even op de site te kijken...! WWW.THEBROOK.ORG