Paard zakt met been door brug in Bergschenhoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard zakt met been door brug in Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 21:15

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Zuid-Hollandse plaatsje Bergschenhoek is maandag een paard met zijn been door een brug gezakt. Het dier raakte gewond en wilde niet meer opstaan. Zowel de brandweer als de dierenarts kwam ter plaatse om het paard te helpen.

Bij het incident waren twee paarden betrokken. Eén van de paarden bleef ongedeerd en stond lekker te grazen. De andere zat gewond op de brug en weigerde op te staan.

Onderzocht door dierenarts
De dierenarts en de brandweer wisten het paard uiteindelijk voorzichtig overeind te krijgen. Het dier is nagekeken en terug naar de stal gebracht.

Op de website van Hart van Nederland is een video te zien van de reddingsactie op de brug.

rien10

Re: Paard zakt met been door brug in Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 21:20

Ik ken de brug. Het is een houten fietsbrug naast een rijbaan met een asfalt brug. Wij gaan altijd over het asfalt. Het is niet de eerste keer dat het fout gaat op het houten fiets deel. Het kan daar ook goed glad zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 21:44

Op fb las ik dat ze aangifte gaan doen vanwege slecht onderhoud....

Sneu zo'n ongeval! Dat kan echt heel anders aflopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 22:13

Jolliegirl schreef:

Je kan er langs, over het asfalt. Je hoeft niet over het houten deel. Dus aangifte vind ik raar.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 22:47

Sterker nog het lijkt me geen ruiterpad ?Als je op een fietspad of wandelpad rijd ben je zelf in overtreding en kun je een bekeuring krijgen .
Maar ik snap ook dat je niet met je paard tussen (groot) verkeer wil rijden en daarom de veilige route kiest.En die brug hoort niet in zo n slechte staat te zijn uiteraard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 22:48

Het is geen ruiterpad, maar ligt wel op de route van een aantal ruiterpaden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 05:32

rien10 schreef:
Jolliegirl schreef:

Je kan er langs, over het asfalt. Je hoeft niet over het houten deel. Dus aangifte vind ik raar.

Dat er een alternatief is wil niet zeggen dat je daar gebruik van moet maken natuurlijk. Over het hout rijden lijkt mij wel een aparte keuze als ik de reacties hier zo lees maar als er niets vermeld staat mag je er natuurlijk wel vanuit gaan dat het gewoon oké is

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 05:35

wat sneu gelukkig hebben ze het dier eruit gekregen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 07:30

rien10 schreef:
Jolliegirl schreef:

Owh dat is idd erg vreemd dan...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 07:49

Ik ga nooit over het houten deel heen. Ik vind het veel te link en neem altijd de asfalt brug.
Dat is inderdaad even goed uitkijken met het verkeer maar het is te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 08:13

dierenfan schreef:
Dat er een alternatief is wil niet zeggen dat je daar gebruik van moet maken natuurlijk. Over het hout rijden lijkt mij wel een aparte keuze als ik de reacties hier zo lees maar als er niets vermeld staat mag je er natuurlijk wel vanuit gaan dat het gewoon oké is

Zoals ik de berichten hier lees is het een fietsbrug.
Een paard mag niet over een fietspad.

Dus wat jij alternatief noemt is juist waar ze horen te rijden.
En deze fietsbrug een alternatief. Want paarden worden soms gedoogd op een fietspad. Maar horen er dus niet.
Dus een fietsbrug hoeft niet paard veilig gemaakt te zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 08:17

Ik ken de situatie daar niet maar zou zelf niet zo snel met een paard over een houten brug gaan.

Misschien is het wel wijs om na dit incident samen met de gemeente eens te kijken naar betere en veiligere alternatieven voor paarden. En ik hoop dat het dier er niks aan over houdt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 09:50

Klopt het is een fietsbrug met een houten dek. Daarnaast ligt de autobrug met een asfalt dek. Tussen de twee bruggen is een hek, het zijn gescheiden bruggen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 09:56

rien10 schreef:
Klopt het is een fietsbrug met een houten dek. Daarnaast ligt de autobrug met een asfalt dek. Tussen de twee bruggen is een hek, het zijn gescheiden bruggen.

Dat klinkt alsof je daar moet kiezen tussen twee kwaden met je paard, of door het verkeer of over een blijkbaar gladde en niet stevige houten brug. Contact opnemen met de gemeente lijkt dan ook geen slecht idee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 09:58

Het is heel prima te doen over het asfalt. Het is zelden echt druk op deze weg. Men weet dat hier relatief veel paarden oversteken en er wordt goed rekening met paard en ruiter/menner gehouden.
Hier wordt echt een probleem gecreëerd wat er niet is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:02

En daarnaast zijn het eigenlijk ook de verkeersregels, je moet over de normale weg omdat je bestuurder bent.

Al snap ik heel goed dat het soms met bijv een jong paard kiezen is tussen 2 kwaden. Dan ga je liever over een fietspad/voetpad. Naar ongeluk, hopelijk houdt het paard er niets aan over…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:03

Bovendien heb je letterlijk aan de ene kant van de brug een kilometer zicht en de andere -ik gok- een meter of 750. De brug ligt in een kaarsrechte weg met fantastisch zicht op alles en de hele omgeving. Verkeer zie je van een kilometer ver aankomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:04

Ballard_L schreef:
En daarnaast zijn het eigenlijk ook de verkeersregels, je moet over de normale weg omdat je bestuurder bent.

Al snap ik heel goed dat het soms met bijv een jong paard kiezen is tussen 2 kwaden. Dan ga je liever over een fietspad/voetpad. Naar ongeluk, hopelijk houdt het paard er niets aan over…

Juist daar zou ik met een jong paard liever midden op de weg gaan dan op een smal houten brugdek met een hek er naast.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:04

Als je niet bekend bent met de situatie vind ik het een goed iets van deze mensen om aangifte te doen. Dan moet de gemeente aangeven dat ze via een andere weg of over het asfalt moeten gaan.
De gemeente moet gewoon hun zaakjes op orde hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:06

purny schreef:
Als je niet bekend bent met de situatie vind ik het een goed iets van deze mensen om aangifte te doen. Dan moet de gemeente aangeven dat ze via een andere weg of over het asfalt moeten gaan.
De gemeente moet gewoon hun zaakjes op orde hebben.

Hoezo?
Je hoort op de weg, niet op het fietspad.
Dus de gemeente heeft een veilige fietsbrug, dus die heeft het in orde.
Dat ruiters de regels niet weten is niet aan de gemeente.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:08

Doe maar aangifte hoor, wordt toch ongegrond verklaard.
Aangifte bij de politie? Waarvan? Van een onveilige situatie? Die is er namelijk niet.

Edit. Ik vind dit wel grappig. Ik kom regelmatig over die brug. Te paard, met de fiets en met de auto. Ik weet heel goed hoe de situatie daar is, woon er al sinds 1988. De gemiddelde Bokker weet dat niet. Het is er gewoon niet onveilig en heel veel mensen (zo goed als iedereen die ik ken) gaan over het asfalt met hun paard. Dit is niet het eerste paard wat is gaan glijden over dat houten deel. Gewoon nooit met je paard over hout, als dat niet met grit is ingestrooid. Dat weet toch iedereen met paarden?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:12

Ze willen natuurlijk de kosten vergoed zien.
Een extra controle rondje aan de bruggen lijkt me wel een goed idee voor de beheerders van het gebied.Kans dat er meer achterstallig onderhoud is .

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:15

Van wat ik op de beelden zie lijkt het me niet dat het paard is gaan glijden maar dat het hout onder het gewicht is bezweken.

Verder geldt dan nog steeds alles wat rien10 hier inbrengt en ik vermoed dat aangifte of de gemeente aansprakelijk stellen weinig nut heeft.

Hopelijk heeft het paard geen blijvend letsel. Sowieso gewoon een heel naar ongeluk en ik kan me best voorstellen dat je dit niet verwacht als je over die brug gaat (even los van het feit dat er een alternatief is).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:17

gaat het om deze brug?
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:18

Het is ook heel naar. En dat het brugdek moet in orde zijn, dat is duidelijk. Maar het is niet zo dat het in het paard geschikt moet zijn.

Edit Ja, dat is de brug.