Campagne 1001ha moet paardenweides omtoveren in bloemrijke graslanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 15:01

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op de circa 200.000 hectare paardenweides in Nederland is volgens Urgenda, ZLTO en LLTB nog veel winst te behalen voor de biodiversiteit. Zij willen dit op gang helpen met een voorlichtingscampagne en een korting op kruidenrijke mengsels. De campagne 1001ha trapt op 4 maart af met een webinar.

Nieuws Paarden John Lamers 12 feb 2026 om 09:56uur

Op de circa 200.000 hectare paardenweides in Nederland is volgens Urgenda, ZLTO en LLTB nog veel winst te behalen voor de biodiversiteit. Zij willen dit op gang helpen met een voorlichtingscampagne en een korting op kruidenrijke mengsels. De campagne 1001ha trapt op 4 maart af met een webinar.
Met de actie 1001 ha kruidenrijke paardenweides stimuleren ZLTO, LLTB en Urgenda de aanleg van bloemrijke paardenweides die goed zijn voor de biodiversiteit, gezond voer en bodemvruchtbaarheid.

De kruidenrijke mengsels moeten zorgen voor gezonde bodems, veel insecten en gezond voer voor paarden. Via 1001ha krijgen ondernemers flinke korting op deze zaaimengsels.

Cindy Kar-Klootwijk van adviesbureau Grazin vertelt tijdens het webinar op woensdag 4 maart hoe paardenhouders hun perceel kunnen omzetten naar een kruidenrijke paardenweide en hoe zij deze kunnen onderhouden. Bovendien gaat ze in op wat de voordelen zijn voor paard en portemonnee.

Nederland telt honderdduizend paarden en pony’s en naar schatting ruim 200.000 hectare paardenweides. Veel van die weides zijn momenteel overbegraasd met kale plekken, stellen de initiatiefnemers van de campagne. Of ze zijn te eiwitrijk door een monocultuur van Engels raaigras, dat ook veel voor koeien wordt gebruikt.

Met een voorlichtingscampagne voor paardenhouders en korting op kruidenrijke zaadmengsels hopen Urgenda, ZLTO en LLTB verbetering te brengen. Kar-Klootwijk: 'Een goed beheerde paardenweide is prachtig om te zien, gezond voor paarden, zorgt voor een gezondere bodem en betere waterberging en scheelt de eigenaar kosten.'

Urgenda en LTO Nederland startten in 2020 een campagne om met korting op zaaimengsels melkveehouders te laten experimenteren met kruidenrijk grasland. Iedere hectare zou 500 kilo kunstmest en 1.000 kilo CO2 schelen en voor meer onder- en bovengrondse biodiversiteit zorgen. Inmiddels is de kortingscampagne uitgebreid naar groenbemestermengsels voor akkerbouwers en werd al 18.000 hectare ingezaaid.

germie

Re: Campagne 1001ha moet paardenweides omtoveren in bloemrijke graslanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 17:44

Rare redenering, waarom zou kruidenrijk grasland kunstmest schelen? Ook die grassen hebben voeding nodig om weer goed als paardenvoeding te kunnen dienen. Anders moet je als paardenhouder weer bijvoeren en tja, dat komt ook weer ergens vandaan. Dus vind het een rare redenering.

Ook los je overbegrazing niet op met een andere grassoort. In de winter wordt gewoon veel weide vertrapt, anders moet je ze op zand gaan zetten.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 06:50

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:49

Goed idee maar voor veel mensen is het wel heel moeilijk om giftige planten van eetbare te onderscheiden.En op veel paarden weides is ook overbeweiding .Gras lijkt me robuuster dan bloemen .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:54

germie schreef:
Rare redenering, waarom zou kruidenrijk grasland kunstmest schelen? Ook die grassen hebben voeding nodig om weer goed als paardenvoeding te kunnen dienen. Anders moet je als paardenhouder weer bijvoeren en tja, dat komt ook weer ergens vandaan. Dus vind het een rare redenering.

Ook los je overbegrazing niet op met een andere grassoort. In de winter wordt gewoon veel weide vertrapt, anders moet je ze op zand gaan zetten.

Kunstmest is maar 1 van de vele vormen van bemesting, dit is sowieso een keuze of je überhaupt kunstmest wilt strooien, er zijn zo veel andere opties.
Andere beplanting vraagt andere voeding die vragen misschien sowieso niet om kunstmest maar om meer trager afgegeven meststoffen of andere verhoudingen in mineralen.

Wbt overbegrazing ben ik wel met je eens, dat is 1 van de factoren waardoor het lastig is een mooi vol weiland.

Ik ben benieuwd naar de webinar!

Edit: hierboven wordt gesproken over gras vs bloemen maar ook in gras heb je zoveel 'rassen' meeste gras is Engels raaigras maar dit is ook niet de enige optie.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:15

Er zijn planten die stikstof kunnen binden uit de lucht, dat scheelt dus zeker bemesting.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:37

Ik zou dan wel echt zeker willen weten wat er in die kruiden zaaimengels zit, moet toch wel echt 200% veilig zijn voor paarden.

Daarnaast is er denk ik inderdaad te weinig grond in Nederland om dit soort weides volledig tot bloei te laten komen. Weides worden snel vertrapt of te kort begraasd.

Hier doen boeren dit op stroken tussen de akkers, bloemen en dergelijke voor de bijen. Dat is wellicht een beter idee.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:53

Als ik probeer te bestellen loopt de website vast. Maar misschien ben ik te vroeg? Overigens lijkt het uit de tekst en website alsof dit alleen voor ondernemers is. Kun je als particulier ook meedoen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:57

het zou mooi zijn als de weides die enkel gebruikt worden voor koeienvoer te maaien, ipv om het jaar doodgespoten te worden en opnieuw inzaaien, met zulke mengsels ingezaaid worden. Dan heb je dat probleem van vertrappen niet en gaat iig hier in de buurt om hele grote hoeveelheden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:03

UMayDream schreef:
Als ik probeer te bestellen loopt de website vast. Maar misschien ben ik te vroeg? Overigens lijkt het uit de tekst en website alsof dit alleen voor ondernemers is. Kun je als particulier ook meedoen?

Ik heb me om 8:25 n.a.v. dit topic gewoon (particulier) in kunnen schrijven en ook een bevestigingsmail ontvangen. Misschien is de site "ontploft door Bokt"

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:11

Persoonlijk zou ik best de ruimte hebben voor dit te zaaien. Dus zonder vertrappen.
Maar ik heb ook een keerzijde, weides worden ook gebruikt voor hooi.
En dan zou ik hooi van elders moeten kopen.

En compensatie zie ik ze niet over, dat is enkel soms geregeld voor boeren en akkerbouwers.

En het is niet zo dat hier zo weinig insecten zitten....

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:22

germie schreef:

Het is al gezegd, maar onder andere klaver bindt stikstof. Meer gebonden stikstof vermindert de noodzaak voor kunstmest.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:22

Je kan het toch mee hooien dp ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:31

Maar kunstmest is ook een rare. Dat word gebruikt omdat de boeren door de regels niet meer dierlijke mest mogen rijden. De grond heeft de mest wel nodig. En grasland spoelt bijna niet uit.
Dus laten we kunstmest er op doen :j Wat niet goed is voor het milieu hoe dat gemaakt word.

(overigens hebben wij nooit kunstmest op onze weides)

Bieden schreef:
Je kan het toch mee hooien dp ?

denk dat de opbrengst behoorlijk laag is?
Want hoeveel gras zit er nog in?

Wat al aangegeven is, 200% veilig moet zijn, ook in gedroogde vorm.
Kunnen ze dat garanderen.

Wanneer kun je dan maaien?
Want het ene bloemetje groeit en bloeit in mei en de ander in augustus.

En wat blijft er over na een jaar, moet je elk jaar opnieuw herzaaien?
Hoeven we nu niet.
Niet dat dadelijk enkel kruidje x overwoekerd en het eigenlijk betere kruidje y geen kans meer maakt.

Dit laatste is voor mij voorheen ook reden geweest wel voor een mengeling van graszaad te kiezen, maar zonder kruiden.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:38

Ik weet niet of de voedingswaarde van kruiden lager is als van gras.Het roept wel nieuwe vragen op inderdaad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:41

Ze schrijven in dat stuk over eiwitten, maar die vind ik weer geen probleem, suikers wel.
Nu zal er doorgaans in kruiden minder suiker zitten, denk ik.

Nu vind ik de voedingswaarde minder met mijn koudbloeden wel prettig.
iemand met sportpaarden zal dat anders zien.

Maar als ik van een stuk zeg maar 10 balen haal en dan maar 2, daar word ik weer niet zo blij van.

Maar uiteraard geen idee of dat zo is. Maar ben ook maar hardop aan het denken.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:01

Het volume wat je maait blijft toch hetzelfde? Ik denk ook maar wat in het wilde weg vind het idee wel goed verder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:23

Hier is in het voorjaar genoeg gras voor 3 paarden, maar vanaf juni is het min of meer op. Logisch, dan wordt het droger en groeit het minder snel.

Vorig jaar voor het eerst in 15 jaar kunstmest gestrooid en dat heeft enorm geholpen. Is ook best wel onkruidgras natuurlijk inmiddels, maar met kunstmest krijg je juist dat het meer voedingswaarde krijgt wat weer goed is. Dat viel me echt op. Er wordt niets van gehooid en klaver zit er deels van nature wel in. Vinden de paarden overigens echt minder lekker dan gewoon gras.

Ook zou ik bang zijn dat je door kruiden in je gras misschien beginnende jacobskruid niet meer ziet. Nu herken ik dat direct, elk jaar moet ik er vele planten uit steken. Het achterste stuk beginnen we niet meer aan, dat is een stukje wei van 20 bij 20m waar de paarden sowieso nooit willen staan. Daar tiert jacobskruid welig, dat stukje wordt alleen gebruikt om van het ene weiland naar het andere te gaan rond het vennetje. Eigenlijk zou je dat dood moeten spuiten en dan opnieuw in moeten zaaien, dan ben je van het jacobskruid af, een andere manier is er gewoon echt niet. Dat is ook de reden waarom je hier ziet dat boeren vaak grasland na een paar jaar doodspuiten en dan weer opnieuw inzaaien met raaigras. Anders wint de jacobskruid.

Jacobskruid is ook een onkruid wat gezaaid werd omdat het zo goed was voor de bijtjes. Daar komen we nooit meer van af, is gewoon een grote plaag geworden. Vroeger kon je bermhooi voeren aan dieren, dat kan al zeker 30 jaar niet meer.

Nu heb ik geen eigen weide, dus ik zal niets in mogen of kunnen zaaien, maar ik zou best huiverig zijn voor het bijzaaien van kruiden. Als hier wat vertrapt wort, dan wordt er graszaad bijgegooid en dan herstelt het zich wel weer. Gewoon het goedkoopste graszaad wat te koop is. De ene keer gazonzaad van de Action, het andere jaar raaigras.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:30

De boeren doen dat niet voor het JKK,echt niet.
En ook is het een fabel dat elke boer zo vaak zijn weide kapot spuit.

Hier tegenover, zit een boer die heel veel maait, ook bemest waar mogelijk.
Altijd zo'n strak "gazonnetje"
Toevallig is daar afgelopen jaar opnieuw gezaaid, maar dat kwam omdat zijn land door werkzaamheden kapot is gereden. Zonder spuiten.
Maar ik denk dat het 10 jaar of langer geleden is geweest dat daar nieuw gras is gekomen.

Naast ons gras, daar word enkel bemest en gehooid, meer niet, al tientallen jaren.

JKK groeit op onbemest land. Arm land, beschadigd land met open stukken.
Dus in bermen, natuurlanden en ja bij paardenhouders die bang zijn voor mest :P
Suiker is doorgaans ook hoger in arm land.

Een plant heeft voeding nodig om te groeien. Gras zeker.
Voeding is anders dan overbemesten, dus wij hoeven zeker niet zoveel als die boer tegenover ons.
Want wij hebben minder hard groeiend gras. Dat hard groeiende heeft die mest ook nodig, bij ons zou dat teveel zijn.
Maar niet bemensten is je land uitputten. Gras kan er niet meer groeien. En er is alijd wel een onkruid dat het wel kan. JKK is er 1 van.

Dus uitsteken, bemesten en dat herhalen en het is weg. Hoef je niet voor te spuiten. 20x20 is prima met de hand te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:55

Gaan er mensen online naar de webinar? Ik ben wel benieuwd wat er in de mengsels zit, maar ik kan helaas zelf niet aansluiten.
Wel een goede zaak om naast gras ook andere kruiden/bloemen in te zaaien en na bloei ook aan te bieden aan je paarden. Maar simpel tussen gras strooien gaat niet werken, gras wint altijd. Je zult je grond moeten bewerken (frezen, plaggen, wat dan ook) om kruiden en bloemen een kans te geven.

Wat ook al helpt voor de biodiversiteit is diverse grassen zaaien en uit laten bloeien voor je paarden erop laat of gaat maaien. En stroken er omheen met kruiden en bloemen.
Hier zie je zoveel prachtige akkerranden om grasland heen. Maar ook dan opletten dat het eetbaar spul is, vanwege uitzaaien.

Maar los van dat: goede ontwikkeling. Uitvoering ben ik alleen wel benieuwd naar.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 15:01

Ik vind dit wel interessant, ik kan alleen nergens zien wat het kost. Als ik het bestelformulier invul en doorklik loopt de site helemaal vast, in verschillende browsers. Iemand die wel weet wat het kost per hectare? Zag alleen dat je 150 euro per hectare korting kreeg.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:14

martinev schreef:
Ik vind dit wel interessant, ik kan alleen nergens zien wat het kost. Als ik het bestelformulier invul en doorklik loopt de site helemaal vast, in verschillende browsers. Iemand die wel weet wat het kost per hectare? Zag alleen dat je 150 euro per hectare korting kreeg.

Inmiddels gevonden!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:33

Ben wel benieuwd :j

Ik krijg enkel dat ik eerst al mijn gegevens achter moet laten

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:57

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 17:02

Top, dankjewel!